Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Mindsetbaseret undervisning udfordrer udsagn som ”matematik er bare ikke mig” og gør op med myten om det naturlige talent. Måden, man tænker om sig selv og sine evner på, har betydning for, hvor godt man klarer sig i sin uddannelse, på arbejdspladsen, i sport og i familielivet. Mindset-teori bygger på en forståelse af, at man enten har et overvejende fastlåst eller et udviklende mindset, hvor man hhv. anser sine evner for givne eller rodfæstede, eller som noget der udvikles over tid og derfor i høj grad kan påvirkes. Det er en central pointe i bogen, at arbejdet med at udvikle elevers mindset bør knyttes tæt til læringsmiljøet og relationen mellem elever og underviser. Bogen indeholder en række konkrete og umiddelbart anvendelige forslag til, hvordan undervisere og elever kan arbejde med udvikling af et udviklende mindset i klasselokalet. Den tager fat i temaer som klasserummet som risikofrit miljø, fejl og feedback. I bogen møder man elevtyper som ”den flittige pige”, ”højdespringeren” og ”det dovne talent” og får gennem mindset-teori flere bud på, hvad man som underviser kan gøre for at hjælpe forskellige elevtyper til bedre at forløse deres potentiale. Mindsetbaseret undervisning henvender sig til alle, der har med undervisning at gøre, hvad enten det er folkeskolen, gymnasieskolen, erhvervsskoler, universiteter eller lignende, såvel som til interesserede forældre. Om forfatterne: Allan Andreasen Kortnum, cand.mag. i historie og geografik. Rektor på Århus Akademi og var før det uddannelsesleder på Viborg Gymnasium og HF. Jeppe Agger Nielsen, lektor og ph.d. ved Institut for Statskundskab, Aalborg Universitet. Peter Arnborg Videsen, lektor i fysik og matematik og projektkoordinator på Viborg Gymnasium og HF.
I en tid hvor smartphones, streamingtjenester og andre medier kæmper om vores opmærksomhed, bliver vedholdenhed af mange set som det 21. århundredes vigtigste ressource. Især i de seneste år er forskningen i emnet steget markant. Men hvad vil det sige at være vedholdende? Hvordan kan vi konkret arbejde med vedholdenhed? Og hvorfor er det overhovedet en fordel at opøve sin evne til fordybelse, når nu telefonen brummer i lommen, og det kun lige tager to sekunder at tjekke? Denne bog vil gennem eksempler og øvelser tilbyde læseren grundig viden om, inspiration og ikke mindst værktøjer til at arbejde med vedholdenhed hos unge i alle aldre - fra grundskolebørn til unge på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Bogen henvender sig til undervisere og skoleledere på alle alderstrin og uddannelsestyper, der gerne vil vide mere om vedholdenhedens betydning for læring. Bogen kan desuden læses af alle, der er i arbejdsmæssig berøring med børn og unge, og som gerne vil vide mere om, hvordan vedholdenhed kan blive en vej til at opnå 'det gode liv'. Bogen er skrevet af Allan Kortnum, Peter Arnborg Videsen og Kasper Ploug Jepsen, der alle er blandt initiativtagerne til at arbejde med mindsetbaseret´ undervisning i en dansk sammenhæng.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.