Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
At mentalisere vil sige at forstå adfærd som udtryk for mentale tilstande som tanker og følelser. Denne bog giver en udførlig redegørelse for begrebet mentalisering og dets anvendelse i klinisk praksis. Forfatterne lægger op til, at mentalisering betragtes som grundlaget for alle psykoterapeutiske handlinger, og ønsker med bogen at styrke fundamentet for psykoterapeutisk praksis. Udviklingen af interessen for mentalisering er sket i tre bølger. Den første bølge kom, da Uta Frith, John Morton og deres medarbejdere beskrev mentaliseringsvanskeligheder som det centrale psykologiske problem i forbindelse med autisme. Kort tid efter skabte Peter Fonagy, Mary Target og deres kolleger bølge nummer to ved at anvende mentaliseringsbegrebet i forbindelse med traumerelateret udviklingspsykologi, sådan som den kom til udtryk i borderline-personlighedsforstyrrelse. Nu er der så ved at danne sig en tredje bølge med henblik på at inddrage mentalisering i det kliniske arbejde med et bredere spektrum af forstyrrelser, behandlingsmodaliteter og teoretiske tilgange. Bogens første del er en grundig gennemgang af den forskningsmæssige og teoretiske litteratur af relevans for mentalisering, herunder dens mange aspekter og relationer til beslægtede begreber, dens udviklingsmæssige udspring i tilknytningsforhold og dens neurobiologiske forankring. Bogens anden del omhandler mentaliserende interventioner i psykoterapi, og hvordan disse anvendes i fx traumebehandling, terapi med børn og deres forældre, behandling af borderline-personlighedsforstyrrelse, psykoedukation og i forebyggelse af fx voldelig adfærd. Bogen henvender sig til faggrupper, der arbejder med mennesker, særligt i terapeutiske sammenhænge, herunder psykologer, psykiatere, psykoterapeuter. Den forsyner praktikere med alt, hvad de har brug for at vide om mentaliseringsbaseret behandling. Jon G. Allen, Peter Fonagy og Anthony W. Batemaner alle tre professorer og de største internationale kapaciteter inden for mentaliseringsbaseret terapi.
Lige som deres forgængere René Spitz, Margaret M. Mahler, John Bowlby og Daniel N. Stern bidrager denne bogs forfattere med vigtig nyfortolkning og omformulering af vores forståelse - både hvad angår udvikling af relationer, tilknytning, kognition og følelser. Forfatterne fremlægger modeller for psykoterapeutisk praksis, som muliggør en gradvis tilegnelse af mentaliseringsfærdigheder - også når det drejer sig om patienter, som har været massivt udsat for vold og omsorgssvigt. Bogen demonstrerer, at en aktiv og støttende terapeutisk holdning kan hjælpe patienter med at udvikle de evner til selv-refleksion, der er så nødvendige for at kunne navigere i den emotionelle, kognitive og gennemgribende sociale verden, vi lever i. Affektregulering, mentalisering og selvets udvikling har fået afgørende indflydelse på behandlingen af mange forskellige psykiske problemer, og er oplagt som referenceværk for både klinikere og forskere.
Freud's paper is examined by several analysts from different schools of thought, including Otto Kernberg, Leon Grinberg, Hanna Segal and Bela Grunberger.
This is a book about children who have to grow up apart from their biological parents, the impact of this on their lives and on those who look after them, and how we can respond to the challenges this poses in order that they can grow and develop in healthy directions.
This book looks at dreams from a twenty-first century perspective. It takes its inspiration from Freud's insights, but pursues psychoanalytic interest into both neuroscience and the modern psychoanalytic consulting room. The book looks at laboratory research on dreaming alongside the modern clinical use of dreams.
Marks the establishment of a joint program of research, training and clinical service, between two institutions historically dedicated to the well-being of children and their families: the Anna Freud Centre in London and the Child Study Center.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.