Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Traveling er en ny digtsamling af Peter Laugesen. Peter Laugesen skriver om digtsamlingen: Som en film. Kameraet følger, håndholdt eller på skinner, et motiv, der bevæger sig. Baggrunden sløres og i den sløring opstår mønstre. Tider og steder blandes med minder og drømme. Det sker i skriften, som er tidens suveræne instrument. Helt ligetil betragtet fra første rækkes træbænk: Langtur på liv og død i kroppens og sindets biograf.
"En nøgen mand ligger i et skab. En kvinde plages af flyskam, mens en mand vil have hende til at opleve verden. En udvist kvinde ser på en isfugl, og en delfin ser en mand stå på"en tårnspringsvippe.I antologien, DET HUL AF LYS, fortolker århusianske forfattere og kunstnere FNs verdensmål for bæredygtig udvikling i ord og billeder. Bogen er en mosaik af poesi, tegneserier, linoleumstryk, noveller, kortprosa, collager og meget mere.ORD AF Hanne Højgaard Viemose, Louis Jensen, Mette Østgaard Henriksen, Louise Juhl Dalsgaard, Sebastian Bune, Dea Sofie Kudsk, Lise Haurum, Søren Jessen, Jesper Gaarskjær, Allan Lillelund, Mads Mygind, Kathrine Assels, Anna Klahn, Jens Blendstrup, Noa Kjærsgaard Hansen, Puk Qvortrup og Peter Laugesen.BILLEDER AF Signe Parkins, Ulrik Myrtue, Hans Krull, Thomas Kruse, Mads Braad, Bodil Nygaard, Lise Haurum, Anne-Marie Pedersen, Gitte Lægaard, Kirstine Falk, Maria Molbech, Anya Winqvist, Line Høj Høstrup, Puk Ewdokia, Tine Keller, Malene Rauhe og Ole C Hansen."
Det regner med klumper/af mos fra taget/og visne blade/i decembersolen//Det er skaderne der er i gang/Det er en poesi der kan tage sig af verden/som den er. Det handler om den store enestående oplevelse af at være her og nu og ingenting, som der står et sted i Aftenblade, en ny digtsamling af Peter Laugesen, medlem af Det Danske Akademi og modtager af Blixen-prisen 2018 for digtsamlingen Traveling.
Peter Laugesen debuterede i 1967 med digtsamlingen Landskab og har siden udgivet flere end 60 bøger. Hans seneste samling, Det ligger på mit hjerte, er digte i bevægelse mellem lys og mørke, mellem dagligdag og drømme, mellem dengang og nu. Her stråler digte med overdådige rytmer og klange side om side med enkle og klarsynede beskrivelser af ensomhed, vildfarenhed og kærlighed. Tilsammen udgør de endnu en musikalsk og livsbekræftende bog i Laugesens værk.
Traballante e postverbale, skælvende og postverbalt betyder det, er skrevet under et ophold i Rom i foråret 2019. Vilde, tænksomme digte, arbejdsnotater, aforismer og poetik. Nummereret i 290 eksemplarer (2. oplag).
Susanne Ussing bevægede sig på tværs af kunstarterne som keramiker, arkitekt og billedkunstner. Hun stod bl.a. bag en række opsigtsvækkende og provokerende udstillingsvinduer for Nørgaard paa Strøget samt en række innovative sanse- og børneudstillinger. Hun var en af 1970’ernes feministiske stemmer, og kunstkritiker Mikael Wivel har betegnet hende som ”en af tidens mest originale begavelser”.Hun forholdt sig kritisk til sin samtid og udfordrede bl.a. det konventionelle boligbyggeri med byggeeksperimenter i Thylejren i 1970. Bogen rummer syv artikler af eksperter indenfor kunst, arkitektur og litteratur og kommer hele vejen rundt om Ussings værker fra 1960’erne og frem til hendes død i 1998. Desuden bidrager forfatteren Peter Laugesen, der kendte Susanne Ussing personligt, med et nyskrevet digt. Bogen kaster nyt lys på en markant skikkelse i dansk kunsthistorie og henvender sig til alle, der interesserer sig for billedkunst og arkitektur – og alt det midt imellem.
Peter Laugesen har skrevet en digtsamling, der med den største selvfølgelighed behandler både kunsten og det stille liv i Brabrand. En digtsamling om formen, om alderen og om regnen, om at have den i håret og om at have den i lommen.
Digtsamling i tre dele, hvor dele af samlingen er præget af mismod over verdens tilstand, materialismens dominans, gamle værdiers forsvinden, ensretningen, overfladiskheden, egoismen og den manglende fællesskabsfølelse. Andre dele er karakteriseret af tilbagevenden til tidligere tiders skrifteksperimenter.
Morgensange er digte om de dage, hvor sorgen og savnet regerer. Hvor mørket har vundet over lyset, og hvor det er svært at finde vej. Men det er også digte beruset af vilje og tillid til en ny dags løfter. For på nattehimlen lyser et bånd af minder og stjerner - og så bliver det morgen.
Informations chefredaktør Rune Lykkeberg er blevet 50 år, og i den forbindelse har 15 markante stemmer hver skrevet et essay til ham - en digter, en forfatter, historikere, journalister, en rockanmelder, en professor, en dramatiker og en aktivist blandt andre.Det er personligt og et portræt af en af landets mest interessante samfundsdebattører og intellektuelle, men med Rune Lykkeberg som et prisme er det også et portræt af en tid.Bidragsydere: Stefan Hermann, Peter Laugesen, Ditte Brasso Sørensen, Jens Erik Kristensen, Esther Kjeldahl, Bjarne Corydon, Katrine Wiedemann, Bo Lidegaard, Klaus Lynggaard, Åsa Linderborg, Lasse Horne Kjældgaard, Bent Vinn Nielsen, Jørgen Steen Nielsen og Ejvind Larsen.Redaktion: Stefan Hermann, Anton Geist og Rasmus Øhlenschlæger Madsen
Il miglior fabbro, den større mester betyder det, er en bog om begyndelser. De bliver ved med at være der, og man bliver ved med at vende sig om for at kigge den vej, selv om man ikke må. Måske for at huske. Hvad var det? Hvad fik mig til det? Hvorfor begynder man at skrive? Fordi man opdager, at nogen har gjort det. At man kan gøre det selv. At det måske hjælper. Man er en fremmed. Man har ikke hørt spørgsmålet. Man er et andet sted. Man er tres år ældre. Man er der slet ikke.
"Peter Laugesen skuffer aldrig - heller ikke her."Bibliotekernes materialevurderingHøjt at flyve er et stykke i een akt af Peter Laugesen fra 1989. Personerne er Jimi, Janis og Archeopteryx. Stedet er the American Frontier ca. 1820 – eller hvor som helst. Højt at flyve offentliggøres hermed for første gang. Det udspiller sig i læserens bevidsthed og placerer sig et sted imellem Gertrude Steins plays og Adam Oehlenschlägers Sanct Hansaften-Spil.
"Fri til at sige noget ingen har bestilt/til ikke at skære op eller lime sammen/og ikke være den ene eller den anden//fri til at stå på den anden side i mørket og høre stjernerne hviske".Med Steder på vejen afrunder Peter Laugesen den trilogi af digtsamlinger, der også består af Aftenblade (2019) og Vadehave (2020). I alle tre samlinger findes der en særlig måde at forstå det mindste på og det største.
Udgivelsen er et faksimile optryk af “Allen Ginsberg – Fotografier 1947-87”. Bogen udkom på forlaget KLIM i 1987 i forbindelse med Galleri Images udstilling af Allen Ginsbergs fotografier på Aarhus Kunstmuseum, i dag ARoS. Udstillingen var en af de første nogensinde dedikeret udelukkende til Allen Ginsbergs fotografier. Hanne Shapiro kuraterede udstillingen, og fotografierne i bogen er baseret på hendes udvalg. Den oprindelige udgave blev trykt af trykkeriet Fingerprint ved Poul Erik Veigaard. Faksimilen er udgivet af forlaget Roulette Russe i samarbejde med forlaget Bangsbohave/Galleri Tom Christoffersen og Forlaget OLGA.
Kærligheden taler er skrevet på baggrund af Platons erotiske mesterværk, Symposion. Symposion består af syv taler til Eros, der hver især belyser aspekter af den erotiske kærlighed og erkendelse. Disse taler er afsæt for syv nyskrevne poetiske taler og en hymne af henholdsvis Jokum Rohde, Kristina Stoltz, Ursula Andkjær Olsen, Madame Nielsen, Morten Søndergaard, Bisse, Suzanne Brøgger og Peter Laugesen. Bogen indeholder desuden et rammesættende forord samt essayet Eros iblandt os af filosof Jon Auring Grimm.
I bogen, Looking Writing Reading Looking, går 26 internationale forfattere i dialog med kunstværker fra Louisianas Samling. Forfatterne åbner vores øjne for værkerne med deres særlige, poetiske blik. Igennem en bred vifte af litterære genrer som digt, essay, erindringer og noter viser bogens bidrag, hvor forskelligt man kan opleve kunst. Forfatterne er her læsere af kunstværket – og herfra kan vi selv læse videre. I kunsten og i litteraturen. Bogens bidragsydere er Georgi Gospodinov, Colm Tóibín, Claudia Rankine, Richard Ford, Peter Laugesen, Chris Kraus, Sjón, Anne Carson, Roxane Gay, CAConrad, Mariana Enriquez, Hiromi Itō, Delphine de Vigan, Domenico Starnone, Yoko Tawada, Jacques Roubaud, Gunnhild Øyehaug, Eileen Myles, Tomas Espedal, Christian Kracht, Guadalupe Nettel, Anne Waldman, Matias Faldbakken, Chigozie Obioma, Péter Nádas og Tahar Ben Jelloun. I bogen omtales blandt andet værker af Francis Bacon, Asger Jorn, Henry Heerup, Alicja Kwade og mange andre.
Digte og prosalyrik, der springer ud af hverdagsoplevelser her og i udlandet, og som breder erkendelsen ud fra det private til det almene.
DER ER INGEN TIL STEDE KUN ORDENE I FLOK SOM DYR PÅ VEJ – titlen på Peter Laugesens nye digtsamling har 17 stavelser, som en haiku. Digtene i den har, som haiku, deres rødder dybt i det morads af skrift og beat og tegn, der fra begyndelsen har været forfatterens foretrukne legeplads. Der er ingen til stede, fordi alle er på vej. Kloge som dyr.
Denne bog er en ”tête-bêche”, dvs. den består af to bøger, der begynder i hver sin ende af bogen og støder sammen på midten. Den ene del er digte, den anden prosa. Det fælles tema er Firenze nu og på Dantes tid (1265-1321) med 1800-tallets kunstkritiker John Ruskin som formidler. Grassina er en landsby 10 kilometer syd for Firenze. Fiesole er en by på bjerget nord for Firenze - gammel, etruskisk og med både etruskiske og romerske ruiner. Ruskin talte om ”The Laws of Fiesole” som grundlaget for nybruddet mellem senmiddelalder og renæssance. De to tekster er skrevet sideløbende dag for dag - Laugesen opholdt sig i Grassina i foråret 1997.
Om det at beskæftige sig med noget, som så få interesserer sig for som digtning, om selve det at skrive og om at få sagt noget af betydning.
En digtsamling, der sprutter, synger, raser og danser i alle retninger. En stor, bred gave til alle elskere af digte af topkvalitet.
En kulturel vandring - en kulttur mellem de kulturpersoner, som Peter Laugesen beundrer. Jeg vil sno en streg af hverdagsord og fire mig ned i helvede der vil jeg fæstne den ene ende så vil jeg som en fakir kaste den op og klatre til himmels og fæstne den anden ende der så vil jeg klatre ned til jorden igen og her på den streng spille min sang
Ny digtsamling af Peter LaugesenDet var på et fornemt badehotel, de sagde, at hans hund havde lopper. Nu går han rundt med den i forstaden. Den er kun 14, men det er højt for en hund. De trisser stille gennem sommer og vinter, gennem nat og dag, mens de mindes og husker.Egentlig er det bare tingene, der skriver sig selv. Blomsterne, fuglene, insekternes musik, revolutionens fjerne signaler skrevet med kridt på vægge, der er forsvundne. Morgentrafikken er en susende tinnitus på hovedvejen. Det kunne aldrig have været før.
Den vidtspændende digtsamlings motto »Indicate precisely what you mean to say« er taget fra Paul McCartneys sang »When I´m sixty-four«, samme alder som Peter Laugesen har. Uden nogen form for nostalgi konstaterer Peter Laugesen, at det som Paul McCartney, dengang han skrev sangen, dårligt kunne fatte langt ude i en uvis fremtid, nu bare uden videre er sket. Samlingen indeholder digte om bl.a. om krig og skriveprocessen.
Bilerne stårmed tilfrosne vindspejllangs villavejenesom starblindekykloperi novembernattenPeter Laugesens nye bog hilser på Odysseus og spiser tosproget ICE CREAM med Robert Creeley. Den er også en dyb, tibetansk blues til tempelvogteren Chenga. Et år i skrift, eller måske halvandet. Hvad der sker, ingenting og alt.
BØRSNOTERINGER Ned med tvang og rente, skide med i mente. Gang det hele sammen, billedet og rammen. Underskud forsvinder, overflod oprinder. Gæld er pist og borte, alle penge sorte i pose, pung og sæk. Smid dem bare væk! Nul er givet, alt er frit. Stort er livet, dit og mit.
I en hastigt skrumpende globalitet, der baserer viden på glemsel, fortrængning og kontrol, kan man kun sige noget andet til andre ved højlydt at diskutere selv de mest almindelige ting med sig selv. Helt alene i hele verden og hip som ind i helvede. Sådan har det altid været. Det er digterens situation, og verden som ny begynder i virkeligt sprog. Så er der måske en fremtid og et håb.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.