Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
’Glimrende’ Jyllands-Posten’Infomættede og spændende artikler. Der er nyt at hente i læsestoffet, der nuancerer billedet af Anna Ancher og tidens kunst’ Weekendavisen’Måske har udstillingen og det medfølgende katalog potentialerne til at ændre på den status, Anna Ancher har været tildelt igennem det seneste århundrede.’ ’Paradokset mellem på den ene side Anna Anchers privilegerede position og anerkendelse og på den anden side de manglende udstillinger og erhvervelser bliver beskrevet i udstillingens smukke og vidensmættede katalog’ Information’Det kan anbefales at investere i det store katalog, der ledsager udstillingen. Artiklen af Lilian Munk Rösing om Annas dristige farvekombinationer kan blandt andet varmt anbefales. Interessant er det at læse, hvorledes Anna dygtigt forener de danske almuefarver med det sidste skrig fra Paris.’ Magasinet Kunst, Weekend Kataloget Anna Ancher er den smukke ledsagerske til SMKs udstilling af samme navn. Kunstneren Anna Ancher bliver som oftest sat i forbindelse med Skagens Kolonien, men dette katalog tager hende, med rette, ud af denne kontekst og lader Anna Ancher tale for sig selv. Bogen er smukt og rigt illustreret. Lilian Munk Rösing behandler Anchers dristige valg, når kunstneren forener de danske almuefarver med det sidste skrig fra Paris.Herudover skriver seniorforsker og kurator Peter Nørgaard Larsen om Anna Anchers lys og sansningen i hendes kunst. Chefkurator ved Skagens Museum, Charlotte Linvald, behandler det tvetydige og mystiske forhold Ancher havde til Indre Mission. Elisabeth Fabritius placerer Ancher i et ellers mandsdomineret moderne gennembrud og Cecilie Høgsbro Østergaard behandler kvindespørgsmålet, eller kvindevrøvlet, som Ancher selv beskrev det.Derudover deler Gertrud Oelsner, Mette Houlberg Rung, Nils Ohlsen, Andreas Bjerre, Caroline Bøjesen Schmit-Andersen ud af deres viden om Anna Ancher.
Katalog og bogværk udgivet i forbindelse med udstillingen Dansk Guldålder på Nationalmuseum Stockholm (28. februar – 21. juli 2019) og Dansk guldalder. Verdenskunst mellem to katastrofer på SMK (24. august- 8. december 2019) inkl. fuld værkfortegnelse. Værket består af 20 artikler forfattet af fremtrædende svenske og danske kunsthistoriker, der her fremlægger de senere års reviderede og kritiske forskning i en af de mest populære perioder i dansk kunst. Forskningen suppleres med viden og indsigter opstået i den redaktionelle og kuratoriske proces omkring både bog og udstilling i Stockholm og København. Således indledes bogen med en omfattende oversigtsartikel om perioden af Karina Lykke Grand (AU), hvor den traditionelle, mere idealiserende fortælling og de tematiseringer, man typiske præsenteres for (”Det nye borgerskab”, ”Kunstakademiet”, ”Familieliv” mm.) uddybes og udfordres af en række nye læsninger og perspektiver. De øvrige artikler i bogen behandler og uddyber de problemstillinger, hovedartiklen opridser, og naturligvis også de temaer, man præsenteres for i udstillingen. Periodens udstrækning bliver diskuteret, men også hidtil underbelyste emner i kunsthistorien som tidens kvindelige kunstnere, kolonialisme, resultater af den helt nye tekniske kunsthistorie, den demokratiske revolution, nationalisme vs. internationalisme, teknologi, skandinavismen og de danske kunstnere i Sverige. Ikke mindst er der fokus på de mange kunstnere, der har været skrevet ud af den vedtagne kanon, ikke af kvalitetsmæssige, men af dybest set real- eller identitetspolitiske årsager. Bogen har som udstillingen en art kronologisk-rumlig opbygning, så man følger kunstens faglige udvikling og geografiske bevægelser mellem 1800 og 1860. En udvikling som selvfølgelig ikke kan betragtes isoleret, som kunsthistorien nok har haft tilbøjelighed til, men skal forstås som tæt sammenvævet med en lang række samfundsmæssige forhold og forandringer. Derudover finder man et forord ved NM’s og SMK’s museumsdirektører, en kuratorisk introduktion til udstillings-samarbejdet samt et appendiks med værkfortegnelse, omfattende bibliografi og fyldige kunstnerbiografier over de udstillende kunstnere, Bogen er rigt illustreret med ca. 350 billeder og fotografier.****** ’Et mirakel af et katalog’ Berlingske***** ’Nuanceret og indsigtsfuldt’ Kristeligt Dagblad♥♥♥♥ ’De 278 værker er smukt gengivet’ Politiken
Få kunstnere har oplevet samme bratte fald fra superstjerne til kunsthistorisk prygelknabe som Carl Bloch (1834-1890). Efter sin død blev han skrevet ud af kunsthistorien og hans billeder sat på magasin. Men uden for museerne vandt Blochs virtuose teknik og forførende fortællinger fortsat nye tilhængere.I Carl Bloch – Forført gives en række bud på, hvordan Bloch har formået at fastholde et bredt publikum ved at tale direkte til de store menneskelige følelser, kropsligt og psykologisk. Hvad formede fænomenet Carl Bloch, og hvordan forstår vi ham i dag? I denne bog revurderer både forskere og et nutidigt, kritisk publikum Carl Blochs komplekse livsværk: fra de religiøse billeder, komiske genremotiver og opbyggelige skæbnefortællinger til de Rembrandt-inspirerede raderinger og de suveræne portrætter af det moderne livs kvinder.
The catalogue Anna Ancher is the beautiful companion to the exhibition of the same name at the National Gallery of Denmark. The artist Anna Ancher is usually put in connection with the famous artists’ colony, the Skagen Painters. However, this beautiful and richly illustrated exhibition catalogue lets the artist speak for herself. Lillian Munk Rösing discusses Ancher’s boldness in Anchers’ choice to combine both the rustic colour palette from her native Skagen and new inspirations from Paris.In addition, senior researcher and chief curator, Peter Nørgaard Larsen, analyses Anna Ancher’s use of light in her work. Chief curator at the Art Museums of Skagen, Charlotte Linvald, discusses the ambiguous and mysterious relationship Anna Ancher had with the Inner Mission in Denmark. Elisabeth Fabritius places Ancher in a male-dominated Modern Breakthrough and Cecilie Høgsbro Østergaard discusses Ancher in a feminist context.Furthermore, Gertrud Oelsner, Mette Houlberg Rung, Nils Ohlsen, Andreas Bjerre, Caroline Bøjesen-Andersen share their great knowledge of Anna Ancher
Malerier af Laurits Andersen Ring fra SMK’s samling Den danske realist og symbolist, L.A. Ring, er sammen med Vilhelm Hammershøi en af Danmarks vigtigste kunstnere fra tiden omkring 1900. Hans billeder er betagende og har en almen menneskelig kvalitet, som stadig rører os i dag. Denne bog gennemgår et udvalg af 25 malerier fra verdens væsentligste L.A. Ring-samling, som befinder sig på SMK. Udvalget dækker alle de centrale temaer hos Ring og viser spændvidden og omfanget af hans produktion. I bogen gennemgås Rings livsværk, hans teknikker og metoder af specialister fra museet og suppleres af en samlet oversigt over alle kunstnerens malerier i SMK’s samling. Henrik Pontoppidans novelle ’Knokkelmanden’ er ligeledes inkluderet som en litterær parallel til L. A. Rings malerier.Bogen indeholder både dansk og engelsk tekst.Paintings by Laurits Andersen Ring from SMK – The National Gallery of DenmarkThe Danish Realist and Symbolist painter Laurits Andersen Ring (1854-1933) stands among alongside Vilhelm Hammershøi as one of the most important Danish artists from the decades around 1900. His paintings are breathtaking and have a universally human quality that still touches us today.This book features a selection of 25 paintings from the most important Ring collection in the world: the collection of SMK, The National Gallery of Denmark. Covering many aspects of Ring’s total body of work, the paintings selected here represent all his key themes and the sheer variety and complexity of his oeuvre. Ring’s art and aspects of his working methods and painting techniques are explored in texts by specialists from SMK and completed with a full list of Ring’s paintings in the collection of SMK. Henrik Pontoppidan’s short story ‘Grim Reaper’ is included as a literary parallel to the paintings of L. A. Ring.The book contains both English and Danish text.
Few artists have had such a rapid fall from superstar status to whipping boy as Carl Bloch (1834–90). After his death, he was written out of art history and his pictures placed in storage. But outside the museums, Bloch’s virtuoso technique and seductive narratives continued to win new followers.Carl Bloch – Seduced offers new perspectives on how Bloch has continued to attract a wide audience by speaking directly to the great human emotions. What shaped the phenomenon that is Carl Bloch and how do we perceive him today? In this book, scholars and contemporary audiences reassess Carl Bloch’s complex life’s work, right from his religious images, comic genre scenes and edifying fateful tales to his Rembrandt-inspired etchings and superb portraits of the women of modern life.
The catalogue was published in connection with the exhibition The Danish Golden Age World-Class Art Between Disasters at The National at National Museum Stockholm (28th February - 21st July 2019) and the National Gallery of Denmark (24th August - 8th December 2019). The catalogue includes 20 articles by prominent Swedish and Danish art historians, who present the most recent academic research on one of the most popular eras in Danish art history. The research is supplemented with knowledge and insight gained in the editorial and curatorial process of both the book and the exhibition in Stockholm and Copenhagen. Thus, the book is introduced by a comprehensive overview article about the period by Karina Lykke Grand (University of Aarhus), which elaborates on the traditional, more idealised, narrative and the thematics that are typically presented in connection to the Danish Golden Age. Family life, citizenship, the Danish Art Academy, etc. are elaborated and challenged by various new readings and perspectives. How far the Danish Golden Age stretches is discussed, as well as, more undiscussed topics in art history, such as the female artists of the Danish Golden Age, colonialism the results of the new technical art history, the democratic revolution, nationalism versus internationalism, technology, Scandinavianism and Danish artists in Sweden. In addition, the catalogue focuses on the many artists who have been written out of the approved canon, not for lack of quality, but for reasons of realpolitik or identity politics. The catalogue, as well as the exhibition, has a chronological-spacial set up so that we follow the technical development and geographic movement between 1800 and 1860. This development can of course not be considered isolated, like art history has been inclined to do, but must be understood as closely interwoven with a wide range of societal conditions and changes. The catalogue is richly illustrated with approximately 350 paintings and photographies
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.