Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Ifølge Den Danske Ordbog er en tekst en meningsfuld følge af ord. Den definition er bestemt ikke forkert. Ønsker man imidlertid at forstå, hvad en tekst i grunden er, må man tegne et detaljeret og filosofisk reflekteret billede af mundtlige og skriftlige teksters opbygning og deres indplacering i de fysiske og handlemæssige sammenhænge, de omhandler og indgår i.Det er hovedpåstanden i Sproget i verden, at enhver tekstforståelse grundlæggende består i at drage logiske slutninger mellem tanker, der kan være sprogligt udtrykte (asserterede) eller handleiboende (implikaturbårne). Når først denne logiske bund foreligger, kan teksten danne udgangspunkt for de mere principielle metafysiske antagelser om verdens indretning, om dens ting, agenter og personer, og for de empirisk-teoretiske, praktisk-etiske og æstetiske udgaver af disse antagelser. Fx et ordbogsopslag, en naturvidenskabelig artikel eller et digt.Bogen argumenterer for, at der kun findes én logik: førsteordens prædikatslogik. Og til forskel fra forestillinger om, at det er sproget, der skaber verden, fastholder den en konsekvent realisme og kognitivisme: Det er tingsverdenen, der danner forudsætning for vores handleverden, og handleverdenen, der danner forudsætning for vores sprog.
Et billede er et billede af et eller andet motiv, siger man. Det kan fx være en fugl i en fuglebog, eller det kan være en pige stående i et køkken som i det velkendte maleri af Anna Ancher. Men hvad er et billede egentlig et billede af? Ser vi på billedet af pigen i køkkenet, vil de fleste nok sige, at det drejer sig om pigen afbildet i billedet; at der med andre ord er to ting, nemlig dels selve kvinden, billedet er et billede af, og dels billedet af hende. Forklaringen synes ligetil. Ikke desto mindre er det den forklaring, bogen Hvad er et billede? gerne vil stille spørgsmålstegn ved. Det har inden for forrige århundredes mest toneangivende billedteorier været gængs at tolke billeder enten som illusioner (jf. Ernst Gombrich) eller som en speciel slags sprog (jf. Nelson Goodman). Det er sådanne tolkninger denne bog vil gøre op med: Et billede er hverken en illusion eller noget sprogligt tegn. Det er noget langt mere simpelt. Ser vi på Anna Anchers billede af pigen i køkkenet, ser vi kun én ting, nemlig et (mere eller mindre defekt) eksemplar af mængden af de piger i verden, det pågældende billede indgår i. Det er antagelsen. Hvad er et billede? omhandler ikke kun det rene billedbegreb. I bogen redegøres også for forskellige afledte billedbegreber: billedvisninger, ”skygge”pegninger, collager, piktogrammer, diagrammer, stregtegninger osv. De indgår alle på hver sin måde som meddelelser i forskellige former for menneskelig kommunikation, der alle kræver en tolkning for at give mening. Hvad er et billede? er tænkt som første bind i en trilogi. Her vil de andre bøger omhandle henholdsvis kunst og æstetik. Svarende til deres respektive emner vil de to sidste bøger i trilogien blive udgivet under titlerne Hvad er kunst? (af Ulf Dalvad Berthelsen og Peter Widell) og Hvad er æstetik? (af Peter Widell).
NySNydanske Sprogstudier NyS er et bredt og varieret tidsskrift om sprog og sprogvidenskab. Her kan du holde dig orienteret om de nyeste undersøgelser af dansk sprog og om udviklingen af sprogteorier generelt. I NyS udforskes alle sprogets aspekter. Tidsskriftet formidler klassisk sprogvidenskab som grammatik og pragmatik. Men sproget ses også gennem andre optikker som pædagogik, sociologi, filosofi og psykologi. Ud over de videnskabelige artikler indeholder hvert nummer af NyS anmeldelser af danske og centrale udenlandske udgivelser. NyS er et forum for både etablerede og kommende forskere; tidsskriftet formidler såvel erfarne forskeres arbejde som artikler udført af talentfulde studerende. Læserne er studerende eller undervisere i sprog – samt andre der ønsker at gå i dybden med sprog og sprogteori. NyS 34-35 NyS 34-35 er et temanummer om traditioner og fornyelse i sprogvidenskaben set ud fra et dansk perspektiv. Artiklerne præsenterer en bred vifte af de mest centrale tilgange til hvad sprog er og hvordan det udforskes. Vi har bedt en række førende danske sprogforskere om at give deres bud på ’state of the art’ inden for deres felt.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.