Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvad vil det sige at have en personlighedsforstyrrelse? Eller en borderline personlighedsforstyrrelse? Og hvilke vanskeligheder har man? Hvad er behandlingsmulighederne, og kan man overvinde en borderline personlighedsforstyrrelse og få et normalt liv?Disse er nogle af de mange spørgsmål, der søges besvaret i denne bog, der er skrevet til såvel patienter og deres pårørende som til behandlere. Bogens primære formål er at formidle viden om borderline personlighedsforstyrrelsen, herunder de mulige baggrundsfaktorer, de psykologiske problemer og vanskeligheder, som forstyrrelsen indebærer, målene for behandling, samt hvordan disse søges nået gennem psykoterapeutisk behandling. Bogen belyser endvidere, hvordan tilknytnings- og udviklingspsykologien har bidraget med viden om, hvilke særlige psykiske funktioner der er påvirkede, når man har en borderline personlighedsforstyrrelse, fx evnen til at regulere og bruge sine følelser samt evnen til at forholde sig til sig selv og andre, det, man også kalder mentaliseringsevnen.Bogen afsluttes med historier fra ”det virkelig liv”, hvor tre personer fortæller deres historie om et liv med borderline personlighedsforstyrrelse, og hvordan livet ændrer sig gennem behandling.Bogen er skrevet med udgangspunkt i den psykoedukation, der indgår som del af behandlingen af borderline personlighedsforstyrrelse ved Klinik for Personlighedsforstyrrelser, Aarhus Universitetshospital, Risskov.
Betegnelsen tværfaglig supervision dækker over supervision af grupper, bestående af fx psykologer, psykiatere, sygeplejersker, social- og sundhedsassistenter, plejere, ergoterapeuter, fysioterapeuter, socialrådgivere, pædagoger og lærere, der typisk arbejder inden for et social- eller sundhedsfagligt felt. Bogen præsenterer fire faglige supervisionsmodeller: en almen, en psykodynamisk, en kognitiv adfærdsterapeutisk og en narrativ. De øvrige kapitler omhandler supervision af personale, der arbejder med specifikke grupper: børn, psykotiske patienter, personlighedsforstyrrede patienter og patienter fra andre kulturer. Tilsammen behandles spørgsmål om teoretisk grundlag, rammer, emner for supervision, metoder, brug af gruppen, variation, supervisors ansvar m.m.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.