Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Der er tale om problemvrede, når barnet alt for tit og alt for kraftigt får vredesudbrud eller raserianfald. Barnet har brug for hjælp til at styre sin vrede og til at forstå sig selv og andre bedre, hvilket denne bog til børn mellem 4 og 8 år kan være med til. Bogen er i to dele: I den første del hører vi om to børn og deres problemvrede. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet. Anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen. Serien PSYKOLOGI FOR BØRN handler om psykologi i børnehøjde. Det kan være svært for et barn at forstå emner af psykologisk karakter. Bøgerne giver mulighed for, at barnet og den voksne kan tale sammen om vanskelige emner.
Der er tale om problemvrede, når barnet alt for tit og for kraftigt får vredesudbrud eller raserianfald. Barnet har brug for hjælp til at styre sin vrede og til at forstå sig selv og andre bedre, hvilket denne bog til børn mellem 9 og 13 år kan være med til.Bogen er i to dele: I den første del hører vi om to børn og deres problemvrede. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet. Anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN handler om psykologi i børnehøjde. Det kan være svært for et barn at forstå emner af psykologisk karakter. Bøgerne giver mulighed for, at barnet og den voksne kan tale sammen om vanskelige emner.
I denne bog møder du Sara og Rune. De har det til fælles, at de har svært ved at få nye venner og legekammerater. Og at holde fast på dem, de allerede har!Det kan faktisk være rigtig besværligt alt det med venner. Det er ikke let at regne ud, hvordan man skal gøre. Eller at finde på, hvad man kan sige, hvis der er en, man gerne vil lege med. Det kender du måske selv? Måske har du prøvet, at legen går i stykker? Eller at de andre hele tiden vil bestemme?I denne bog er der otte historier om Sara og Rune. Når du læser historierne, kan det være, at du kan få nogle gode ideer til, hvordan man bliver en rigtig god ven.I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne, der gerne vil hjælpe børn, der har svært ved at få venner. Dette gælder såvel barnets nære voksne, som alle der arbejder med børn og inklusion.
De fleste små børn har et naturligt behov for gentagelser og vaner. Vi kalder det et normalt tvangspræg, fordi det er et led i barnets udvikling. På den anden side har vi tvangspræg, som forstyrrer barnets videre udvikling, og som er forbundet med angst. I den første del hører vi om to børn og deres tvangstanker og tvangshandlinger gennem illustrerede historier. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet. Bogens anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen og beskriver forskellige aspekter ved tvangspræg, -tanker og -handlinger som fx: hvordan det kommer til udtryk, årsager hertil, planlægning af indsats og forskellige handlemuligheder. Bogen kan bruges af forældre, bedsteforældre, lærere, pædagoger eller andre voksne i barnets hverdag. Eller i børnehavegrupper eller skoleklasser, der ønsker at øge fokus på rummelighed og børnenes forståelse for hinandens forskelligheder. Illustreret af Claes Movin.
Denne bog handler om Nora og Andreas. De er begge to bange for at lave fejl. De er generte og tilbageholdende. De kan heller ikke så godt lide at prøve noget nyt.Historierne handler om, hvad der er svært for Nora og Andreas. Nogle gange bliver de forskrækkede og kede af det. Men de øver sig også i at gøre noget nyt eller i at turde lave fejl. Også bliver de dygtigere. Sidst i bogen er der et efterord til de voksne, der vil prøve at forstå og hjælpe børn, der holder sig tilbage fra noget nyt og udfordrende.
I denne bog skal du møde nogle forskellige børn. Det er børnene fra børnehaven Solsikken. Du skal også møde nogle skolebørn. De går i 2. klasse. Børnene er for det meste som alle andre børn. Men nogle gange er børnene nervøse eller usikre. Eller de har hjemve, hvis de er væk hjemmefra. Børnene kan af og til være så bange, at der er opgaver og udfordringer, de ikke kan klare. At være bange på denne måde kaldes også at være angst. Måske har du selv oplevet følelsen af angst? Det har de fleste mennesker. Det er den følelse, man får i kroppen, når man bliver varm indeni, hjertet banker, og det kan være svært at trække vejret. Tankerne kan gå helt agurk. De kan forsøge at bilde dig ind, at den lille hund eller en fredelig edderkop er meget mere farlig, end den i virkeligheden er. Eller at du slet ikke kan falde i søvn, når du skal sove i en anden seng, end den du plejer at sove i. I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne. Det handler om, hvad angst er, og om hvadd e voksne kan gøre for at hjælpe barnet til at gå imod angsten i stedet for at gå med den.
I denne bog kan du møde nogle forskellige børn. Det er børnene fra 4. klasse på Byskolen. Du kan også møde nogle større skolebørn, som går i 6. klasse. Børnene har det til fælles, at deres mor og far er skilt. Børnene bor på skift hos deres mor og far. Eller de bor hos den ene forælder og besøger den anden, når de kan.Måske er du selv skilsmissebarn eller kender nogen, som er det. Så ved du måske også, at det nogle gange kan være svært, når ens mor og far er skilt?Man kan for eksempel savne den forælder, man ikke er sammen med. Og man kan synes, at det er irriterende at skulle bo to steder med forskellige regler. Man kan også blive rigtig ked af det, hvis ens mor og far er uvenner og skændes meget.I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne, der gerne til støtte børn, der har det svært i en skilsmisse. Her gives gode ideer til, hvordan voksne kan gøre hverdagen lettere for børnene. Bogen kan bruges uanset om man er forælder, bedsteforælder, lærer eller en anden vigtig voksen i barnets liv.
I denne bog kan du møde nogle forskellige børn fra 0. klasse på Byskolen og nogle større børn, som går i 2. klasse. Børnene har det til fælles, at deres mor og far er skilt. Børnene bor på skift hos deres mor og far. Eller de bor hos den ene forælder og besøger den anden, når de kan.Måske er du selv skilsmissebarn eller kender nogen, som er det. Så ved du måske, at det nogle gange kan være svært, når mor og far er skilt? Man kan for eksempel savne den forælder, man ikke er sammen med. Og man kan få rundt og tænke på, om skilsmissen mon er ens egen skyld. Man kan også blive rigtig ked af det, hvis ens mor og far er uvenner og skændes meget.I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne, der gerne vil støtte børn, der har det svært i en skilsmisse. Bogen kan bruges, uanset om man er forælder, pædagog, lærer eller en anden vigtig voksen i barnets liv.
I denne bog skal du møde nogle forskellige børn. Børnene er fra 3. klasse. De fleste af børnene går i SFO efter skole. Du skal også møde nogle større børn. De går i 5. klasse. Børnene i bogen oplever angst i forskellig grad og i forskellige situationer. De voksne omkring børnene forsøger at hjælpe på hver deres måde. Nogle hjælper børnene med at gå imod angsten. Andre gange er det angsten, der får lov til at styre, fordi de voksne ikke ved, hvad de skal gøre for at hjælpe.Måske har du selv oplevet følelsen af angst? Du har sikkert prøvet at være bekymret, nervøs eller at have sommerfugle i maven. Det har de fleste. Måske har du endda prøvet at være angst på en lidt mere intens måde. Intens angst betyder, at angsten giver dig problemer ih verdagen. Angst består af en blanding af tanker, følelser og noget, man mærker i kroppen. Tilsammen gør dette, at man opfører sig på en bestemt måde. Man kalder det handlemåder. Hvis man er angst, vil man for eksempel ofte gøre meget for at undgå det, man er bange for. Det er bare ikke altid den bedste løsning, for angsten har det med at brede sig og blive værre, hvis den får lov at bestemme og styre.Bogens sidste del er skrevet til de voksne. Den handler om, hvad angst er, og om hvordan de voksne kan hjælpe børn med angst.
De fleste små børn har et naturligt behov for gentagelser og vaner. Vi kalder det et normalt tvangspræg, fordi det er et led i barnets udvikling. På den anden side har vi tvangspræg, som forstyrrer barnets videre udvikling, og som er forbundet med angst. I den første del hører vi om to børn og deres tvangstanker og tvangshandlinger gennem illustrerede historier. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet. Bogen kan bruges af forældre, bedsteforældre, lærere, pædagoger eller andre voksne i barnets hverdag. Eller i skoleklasser, der ønsker at øge fokus på rummelighed og børnenes forståelse for hinandens forskelligheder. Illustreret af Claes Movin
Denne bog er skrevet til børn, der ligesom Emma og Rasmus oplever vold i hjemmet. Den er også til børnenes kammerater, der gerne vil vide, hvordan det er at leve med vold.Familievold er, når de voksne slår hinanden. Og når de slår børnene. Men også når de voksne tillader, at stærke børn slår svagere søskende. Volden kan være lussinger, slag mod kroppen, hårde skub, rusk og spark. Barnet har brug for at vide, at det ikke er i orden at voksne slår, og at det har handlemuligheder. Det er også vigtigt, at barnet sætter ord på de grimme oplevelser og deler dem med andre.Historierne i bogens første del giver et billede af, hvordan børn oplever vold, hvad de tænker, og hvad de føler. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til, hvad børnene kan gøre for at få hjælp. Bogens anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen.Illustreret af Claes Movin.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
I denne bog skal du møde nogle forskellige børn. Det er børnene fra børnehaven Solsikken. Du skal også møde nogle skolebørn. De går i 2. klasse. Børnene er for det meste som alle andre børn. Men nogle gange er børnene nervøse eller usikre. Eller de har hjemve, hvis de er væk hjemmefra.Børnene kan af og til være så bange, at der er opgaver og udfordringer, de ikke kan klare. At være bange på denne måde kaldes også at være angst. Måske har du selv oplevet følelsen af angst? Det har de fleste mennesker. Det er den følelse, man får i kroppen, når man bliver varm indeni, hjertet banker, og det kan være svært at trække vejret. Tankerne kan gå helt agurk. De kan forsøge at bilde dig ind, at den lille hund eller en fredelig edderkop er meget mere farlig, end den i virkeligheden er. Eller at du slet ikke kan falde i søvn, når du skal sove i en anden seng, end den du plejer at sove i.I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne. Det handler om, hvad angst er, og om hvad de voksne kan gøre for at hjælpe barnet til at gå imod angsten i stedet for at gå med den.Illustreret af Claes MovinSprogkonsulent: Karin Erbo Jensen, serieredaktør: Anne Vibeke Fleischer.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
Der er tale om problemvrede, når barnet alt for tit og alt for kraftigt får vredesudbrud eller raserianfald. Barnet har brug for at lære at styre sin vrede og til at forstå sig selv og andre bedre, hvilket denne bog til børn mellem 4 og 8 år kan være med til.Bogen er i to dele: I den første del hører vi om to børn og deres problemvrede. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til samtale om emnet. Anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen.Illustreret af Claes Movin.Solgt til udgivelse på norsk. Se mere på Gyldendal Norsk Forlags hjemmeside.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
Måske har du hørt dine forældre tale om ’for meget skærmtid’? Men hvor meget skal voksne egentlig blande sig i børns spilleri? Kan for meget skærmtid virkelig være farligt?I denne bog skal du møde to børn. Det er LAURITS på 5 år og SIV på 8 år. Det er to ret almindelige børn. De er optaget af smartphones, internet, computerspil og tablets. I otte små historier kan du blandt andet læse om Siv, der spiller MovieStarPlanet og prøver at være på Instagram. Og om Laurits, der oplever at blive valgt fra til fordel for børnehavens tablets. Måske har du selv oplevet noget lignende?Den eletroniske verden er både sjov og hyggelig, men der er også nogle mindre gode ting, som det kan være rart at tale med en voksen om. Her kan denne bog også være et godt udgangspunkt.Bogens efterord er skrevet til de voksne, og beskriver barnets vigtigste udviklingsopgaver i forhold til sociale færdigheder, motorik og tænkning. Og hvordan den digitale verden kan supplere, eller i værste fald forstyrre, barnets udvikling. Der tages desuden fat på nogle myter omkring børn og spil og gives gode og enkle råd til, hvordan voksne kan hjælpe barnet på rejsen mod den digitale dannelse.Efterordet kan med fordel læses af forældre såvel som bedsteforældre samt lærere og pædagoger i indskolingen og i børnehaven.
Emil er 8 år og går i 1. klasse. Han bor sammen med sine forældre og storebror Mikkel. Emil har ikke en bedste ven, men det vil han gerne have.Trine er 5 år, og hun bor alene sammen med sin mor. Hun har en rigtig god veninde Sofie, der bor lige ved siden af.Fælles for Emil og Trine er, at de får lov til at bestemme rigtig meget derhjemme - selv ting, som de voksne burde bestemme. Det ender tit med, at de får meget skæld ud, og at andre børn ikke gider lege med dem.Historierne i bogens første del er rettet mod barnet og skal helst læses sammen med voksen, så I kan snakke om historierne undervejs. Meningen er, at historierne skal vække eftertanke hos børnene - og måske også hos de voksne. Et andet formål med bogen er gennem refleksion og samtale at gøre barnet opmærksom på, hvordan en meget bestemmende eller dominerende opførsel påvirker andre mennesker. De voksne, der læser med barnet, kan være forældre, lærere, pædagoger eller andre, der gerne vil sætte fokus på "børnemagt" og det at bestemme.
I denne bog møder du Nikolaj og Amalie. De har det til fælles, at de har svært ved at få nye venner. Og at holde fast på dem, de allerede har!Det kan faktisk være rigtig besværligt, alt det med venner. Det er ikke let at regne ud, hvordan man skal gøre. Eller at finde på, hvad man kan sige, hvis der er en, man gerne vil være sammen med. Det kender du måske selv? Hvordan får man en bedsteveninde? Hvor mange sms’er må man sende? Hvordan kommer man ud af rollen som computernørd?Der er ti historier om Nikolaj og Amalie i bogen. Når du læser historierne, kan det være, at du kan få nogle gode ideer til, hvordan man bliver en rigtig god ven. Og lidt tips og ideer til at forstå de skjulte regler.I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne, der gerne vil hjælpe børn, der har svært ved at få venner. Dette gælder såvel barnets nære voksne, som alle der arbejder med børn og inklusion.
Sorg er at være meget ked af det i meget lang tid. Måske bliver man ved med at sørge lidt altid. I disse bøger møder du Clara og Oskar, der sørger. Du hører om, hvordan de har det. Og du kan være med til at finde ud af, hvad der kan hjælpe dem.Næsten alle børn oplever sorg på et tidspunkt i deres liv. Sorg er den følelse, der kommer efter et tab. Tabet betyder, at man har mistet noget, som man holdt meget af. Ens hund kan blive kørt over. Mormor kan dø. Eller mor og far skal skilles, så man ikke længere har dem begge to hver dag.I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne, der gerne vil forstå og hjælpe børn, der føler stor sorg.
Denne bog i serien Psykologi for børn 9-13 år handler om børn med overvægt. Man kan definere overvægt ud fra vægtens betydning for barnet. Hvis overvægten er af en sådan størrelse, at den begrænser barnets muligheder for udfoldelse, så er en indsats påkrævet.Formålet med bogen er ikke at give gode råd om vægttab. Der præsenteres ingen slankekure, og man kan mange andre steder finde oplysninger om sund mad og kalo rielette opskrifter. Målet er at give en beskrivelse af overvægtens indvirkning på barnets liv. Og videre, at foreslå en række tiltag, som de voksne kan igangsætte for at afbøde overvægtens skadevirkning. Det er tiltag som er rettet mod både de fysiske og psykiske skadevirkninger, og som de voksne nemt kan iværksætte i dagligdagen.Historierne i bogens første del giver et billede af, hvordan børn oplever det at være overvægtig, hvad de tænker, og hvad de føler. Barnet kan læse historierne selv eller få dem læst højt. Undervejs er der forslag til, hvad børnene kan gøre for at få hjælp. Bogens anden del er til de voksne, der omgiver barnet i hverdagen.
I Tim og Bibi regner den ud skal børnene læse og lære om statistik og sandsynlighed. De skal lære at indsamle data, læse og forstå tabeller og diagrammer og lave dem selv. De skal også lære at beskrive chancer.Det overordnede formål med matematikhistorierne er, at eleverne fra en meget tidlig alder lærer at læse sig ind i matematikken.Elevernes læsekompetencer i matematik kan udvikles, dels ved at fremme forståelse af den pågældende tekst og dels støtte elevers udvikling af hensigtsmæssige læsestrategier, som kan overføres fra tekst til tekst. Alle tekster er læst op til de elever, der endnu ikke kan læse aldersvarende tekster.Til hver bog er der tilhørende gratis kopisider, som eleverne arbejder på, imens de læser i bøgerne.Matematikhistorier sælges kun i pakker a 3 hæfter.
I Hugo tegner trekanter skal børnene læse og lære om geometri. De skal lære om forskellige geometriske former, figurers spejling og forskydning og måling af omkreds og areal.Det overordnede formål med matematikhistorierne er, at eleverne fra en meget tidlig alder lærer at læse sig ind i matematikken.Elevernes læsekompetencer i matematik kan udvikles, dels ved at fremme forståelse af den pågældende tekst og dels støtte elevers udvikling af hensigtsmæssige læsestrategier, som kan overføres fra tekst til tekst. Alle tekster er læst op til de elever, der endnu ikke kan læse aldersvarende tekster.Til hver bog er der tilhørende gratis kopisider, som eleverne arbejder på, imens de læser i bøgerne.Matematikhistorier sælges kun i pakker a 3 hæfter.
I Sia og Hugo måler alt skal børnene læse og lære om måling i længdemål, mængdemål og tid.Det overordnede formål med matematikhistorierne er, at eleverne fra en meget tidlig alder lærer at læse sig ind i matematikken.Elevernes læsekompetencer i matematik kan udvikles, dels ved at fremme forståelse af den pågældende tekst og dels støtte elevers udvikling af hensigtsmæssige læsestrategier, som kan overføres fra tekst til tekst. Alle tekster er læst op til de elever, der endnu ikke kan læse aldersvarende tekster.Til hver bog er der tilhørende gratis kopisider, som eleverne arbejder på, imens de læser i bøgerne.Matematikhistorier sælges kun i pakker a 3 hæfter.
I Tim og Bibi gi'r den gas med minus skal børnene læse og lære om at trække tal fra hinanden. De skal lære at trække tal op til 200 fra hinandenDet overordnede formål med matematikhistorierne er, at eleverne fra en meget tidlig alder lærer at læse sig ind i matematikken.Elevernes læsekompetencer i matematik kan udvikles, dels ved at fremme forståelse af den pågældende tekst og dels støtte elevers udvikling af hensigtsmæssige læsestrategier, som kan overføres fra tekst til tekst. Alle tekster er læst op til de elever, der endnu ikke kan læse aldersvarende tekster.Til hver bog er der tilhørende gratis kopisider, som eleverne arbejder på, imens de læser i bøgerne.Matematikhistorier sælges kun i pakker a 3 hæfter.
I Hugo og Tim lægger tal sammen skal børnene læse og lære at lægge tal sammen. De skal lære at lægge op til fire tal sammen, og de skal lære at lave plus-stykker med tier-overgange.Det overordnede formål med matematikhistorierne er, at eleverne fra en meget tidlig alder lærer at læse sig ind i matematikken.Elevernes læsekompetencer i matematik kan udvikles, dels ved at fremme forståelse af den pågældende tekst og dels støtte elevers udvikling af hensigtsmæssige læsestrategier, som kan overføres fra tekst til tekst. Alle tekster er læst op til de elever, der endnu ikke kan læse aldersvarende tekster.Til hver bog er der tilhørende gratis kopisider, som eleverne arbejder på, imens de læser i bøgerne.Matematikhistorier sælges kun i pakker a 3 hæfter.
I Hugo og Sia leger med tal skal børnene læse og lære om titalsystemet, antal og rækkefølge, tal-venner og forskellige regnestrategier.Det overordnede formål med matematikhistorierne er, at eleverne fra en meget tidlig alder lærer at læse sig ind i matematikken.Elevernes læsekompetencer i matematik kan udvikles, dels ved at fremme forståelse af den pågældende tekst og dels støtte elevers udvikling af hensigtsmæssige læsestrategier, som kan overføres fra tekst til tekst. Alle tekster er læst op til de elever, der endnu ikke kan læse aldersvarende tekster.Til hver bog er der tilhørende gratis kopisider, som eleverne arbejder på, imens de læser i bøgerne.Matematikhistorier sælges kun i pakker a 3 hæfter.
Lulu og Sisi vil på tur.Lulu må ride på Sisis pony, Fifi.Og Sisi må ride på Lulus pony, Uno.Men Fifi er lidt vild.Lix: 6Lettal: 12Bogen tilhører serien ABC-lydret D.Der findes frit tilgængelige opgaver til bogen på www.turbine-undervisning.dk.
Lulu er ude at ride på sin pony Uno.Uno er sløv og også lidt tyk.En læge ser på Uno.Men Uno er ikke syg.Uno skal have et føl.Lix: 6Lettal: 12Bogen tilhører serien ABC-lydret D.Der findes frit tilgængelige opgaver til bogen på www.turbine-undervisning.dk.
Det er sen nat.Lulu kan ikke sove.Hun ser ud til sin pony Uno.Er det en ulv, der står hos Uno?Lix: 6Lettal: 12Bogen tilhører serien ABC-lydret D.Der findes frit tilgængelige opgaver til bogen på www.turbine-undervisning.dk.
Sorg er at være meget ked af det i meget lang tid. Måske bliver man ved med at sørge lidt altid. I denne bog møder du Clara og Oskar, der sørger. Du hører om, hvordan de har det. Og du kan være med til at finde ud af, hvad der kan hjælpe dem.Næsten alle børn oplever sorg på et tidspunkt i deres liv. Sorg er den følelse, der kommer efter et tab. Tabet betyder, at man har mistet noget, som man holdt meget af. Ens hund kan blive kørt over. Mormor kan dø. Eller mor og far skal skilles, så man ikke længere har dem begge to hver dag.I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne, der gerne vil forstå og hjælpe børn, der føler stor sorg.Illustreret af Claes Movin.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
I denne bog møder du Sara og Rune. De har det til fælles, at de har svært ved at få nye venner og legekammerater. Og at holde fast på dem, de allerede har!Det kan faktisk være rigtig besværligt alt det med venner. Det er ikke let at regne ud, hvordan man skal gøre. Eller at finde på, hvad man kan sige, hvis der er en, man gerne vil lege med. Det kender du måske selv? Måske har du prøvet, at legen går i stykker? Eller at de andre hele tiden vil bestemme?I denne bog er der otte historier om Sara og Rune. Når du læser historierne, kan det være, at du kan få nogle gode ideer til, hvordan man bliver en rigtig god ven.I bogens sidste del er der et kapitel til de voksne, der gerne vil hjælpe børn, der har svært ved at få venner. Dette gælder såvel barnets nære voksne, som alle der arbejder med børn og inklusion.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
Emil er 8 år og går i 1. klasse. Han bor sammen med sine forældre og storebror Mikkel. Emil har ikke en bedste ven, men det vil han gerne have.Trine er 5 år, og hun bor alene sammen med sin mor. Hun har en rigtig god veninde Sofie, der bor lige ved siden af.Fælles for Emil og Trine er, at de får lov til at bestemme rigtig meget derhjemme - selv ting, som de voksne burde bestemme. Det ender tit med, at de får meget skæld ud, og at andre børn ikke gider lege med dem.Historierne i bogens første del er rettet mod barnet og skal helst læses sammen med voksen, så I kan snakke om historierne undervejs. Meningen er, at historierne skal vække eftertanke hos børnene - og måske også hos de voksne. Et andet formål med bogen er gennem refleksion og samtale at gøre barnet opmærksom på, hvordan en meget bestemmende eller dominerende opførsel påvirker andre mennesker. De voksne, der læser med barnet, kan være forældre, lærere, pædagoger eller andre, der gerne vil sætte fokus på "børnemagt" og det at bestemme. Illustreret af Claes Movin.Serien PSYKOLOGI FOR BØRN kan være med til at lette samtalen mellem børn og voksne om emner, børn kan have svært ved at sætte ord på. Bøgerne er bygget op omkring et tema, og til hvert tema er der to bøger, som henvender sig til aldersgruppen henholdsvis 4-8 år og 9-13 år.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.