Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Nogle forældre engagerer sig så meget, at lærere og pædagoger bliver modarbejdet og kritiseret. Samarbejdet går i hårdknude – og det går ud over børnene. Hvem er de markante forældre? Hvad driver dem så hårdt frem? Hvilke konsekvenser har deres adfærd for børnene og deres udvikling? Og hvordan kan lærere og pædagoger håndtere forældre med store krav og stærke følelser på en konstruktiv og professionel måde – også når der er konflikt i luften? Det får du svarene på i denne bog, der er skrevet af psykolog Rikke YdeTordrup, som i 20 år har rådgivet og undervist lærere og pædagoger og holdt foredrag om emnet i hele landet. Bogen kortlægger de markante forældres motivation og viser med baggrund i Daniel N. Sterns udviklingspsykologi, hvordan deres adfærd påvirker børnene. Bogen giver et hav af konkrete råd til, hvordan skolen og forældrene kan støtte børnene. Der er mange cases fra danske skoler og gode tips til, hvordan man kan fremme et godt samarbejde med markante forældre – og hvordan man håndterer konflikter. MARKANTE FORÆLDRE er en fagligt velfunderet bog, forankret i praksis og formidlet knivskarpt med både hjertevarme og humor. Bogen er en kærlig opsang til markante forældre, men også til lærere og pædagoger. Den viser nye veje og minder om, at der i enhver voksenkonflikt er børn i klemme, og at det er de voksnes ansvar at løse dem og skabe gode rammer for børnene – både fagligt, socialt og i fællesskabet. MARKANTE FORÆLDRE henvender sig til lærere og pædagoger og andre faggrupper,der har kontakt til forældre. Forældre – både markante og alle andre– kan også få en masse ud af at læse bogen.
"Skab udviklende øjeblikke for dig selv ved at læse bogen." ***** Danske kommuner "En af de bedste bøger om udviklingspsykologi i pædagogisk arbejde. Konkret, velskrevet og praktisk indblik i, hvordan pædagogen skaber udviklende øjeblikke med børn." Folkeskolen En hverdag med mange udviklende øjeblikke understøtter og stimulerer en tryg tilknytning og god udvikling hos alle børn. Samtidig kan udviklende øjeblikke bruges som pædagogisk indsats i forhold til børn i udviklingsvanskeligheder. Rikke Yde Tordrup gennemgår de tegn, der kan være på, at et barn er i udviklingsvanskeligheder, og fortæller, hvordan man systematisk og målrettet kan støtte barnet. Som afsæt for bogen gennemgår hun indledningsvis tilknytningsteorien, udviklingspsykologien og den nyeste udviklingsvidenskab på en enkel og tilgængelig måde. I denne anden udgave af bogen er der blevet føjet et kritisk kapitel til om truslerne mod de udviklende øjeblikke - normeringer og læreplaner, digitalisering, travlhed. Den er desuden blevet udstyret med samtalekort, som kan bruges til samtaler med forældre og til faglige diskussioner på personalemøder og i studiekredsen.
Pædagogers kompetencer er et bud på, hvad pædagoger bør vide og kunne i dag og i fremtiden.Hvilke kompetencer er der brug for i en stadig mere kompleks og digitaliseret institutionsverden? Og hvordan bygger man i praksis videre på forskningsbaseret viden, og hvordan skaber man vedkommende udviklings- og læringsmiljøer for børn og unge?Forfattergruppen består af fremtrædende forskere, undervisere og fagfolk, som ud fra hver deres vinkel byder på både teoretiske overvejelser og inspiration til udvikling af en kompetent praksis.Fælles for bidragene er, at de placerer sig i et pædagogisk univers, der tager afsæt i et kompetencefelt med fire pædagogiske verdenshjørner - etik, dannelse, relationer og metodologi. Det er nødvendigt at beskæftige sig aktivt med dem alle for at skabe et trygt og stimulerende miljø, hvor pædagoger hver for sig og sammen kan udfolde deres kompetencer som fagpersoner.Målet med antologien er ikke at levere en færdig opskrift på, hvordan man skal gribe den pædagogiske udfordring an. Kompetencer bør konstant være i bevægelse og udfordres af erfaringer samt input fra ny forskning. Antologiens ærinde er at give et solidt grundlag for at skabe en bevidst pædagogisk indstilling, der favner de helt centrale temaer på den professionelle dagsorden.
Mange børn er i kontakt med socialforvaltningen, PPR, psykiatrien og psykologer. Men en stor del aner ikke hvorfor. Hvad er op og ned i en samværsaftale? Hvorfor skal jeg i udredning? Her er en stor opgave at løfte for de professionelle, der arbejder med børn og unge.Der er behov for at inddrage børnene og tage barnets perspektiv i socialsager, anbringelser, undersøgelser, behandling og terapi. Men hvordan gør man det i praksis?BARNETS PERSPEKTIV er en praktisk og fagligt velfunderet guide til børnebevidning som metode. Bogen viser trin for trin, hvordan du tager barnets perspektiv og understøtter barnets forståelse af egen livssituation ved hjælp af børnebreve. Med bogens mange anvendelige skabeloner kan du forklare aktuelle beslutninger og omstændigheder – og give en samlet forståelse i børnehøjde af de oftest svære ting, der sker i barnets liv.Bevidning af barnet er vigtig for at skabe den sammenhængende livshistorie, som barnet skal bygge videre på gennem hele livet. Udsatte børn og unge mangler især viden om, hvorfor deres forældre ikke kan passe på dem, hvorfor de skal anbringes uden for hjemmet, eller hvorfor de fx kun må have overvåget samvær med deres forældre. Det er en svær opgave at forklare dette, og mange professionelle viger udenom, fordi de mangler redskaber til at gøre det på en måde, der er forståelig, nænsom og omsorgsfuld for barnet. Bogen rummer også en børneordbog, der forklarer svære begreber i børnesprog.BARNETS PERSPEKTIV er relevant for socialrådgivere, pædagoger, børnepsykiatere, psykologer og alle andre, der arbejder med sårbare og udsatte børn og unge. Bogen er blevet til med bidrag fra en lang række kapaciteter på feltet. Kapitlet om juraen ifm. børnebreve og børneinddragelse er skrevet af jurist Christina Bergsted Andersen. Børnepsykiater Per Hove Thomsen har skrevet bogens forord.
Psykolog og specialist i klinisk børnepsykologi Rikke Yde Tordrup inviterer i denne bog plejeforældre ind i sit supervisionsrum og gennemgår de udfordringer og dilemmaer, hun oftest møder her, når det gælder plejefamilier.Hun gennemgår tilknytningsteorien og udviklingspsykologien på en enkel og lettilgængelig måde, hvorefter hun omsætter teorien til praksis.Hun tager afsæt i 12 fiktive børn i alderen 0-20 år, som hun har konstrueret på baggrund af sine utallige møder med børn i pleje. På den måde kommer hun rundt om de klassiske problemstillinger på en vedkommende måde, der giver plejeforældre og fagprofessionelle mulighed for at identificere sig med både barn og forældre.Vejen til tryg tilknytning og god udvikling er fyldt med udviklende øjeblikke - især i de udviklingsdomæner, hvor barnet er i vanskeligheder. Der er udarbejdet en udviklingsplan til hvert barn, så læseren får eksempler på, hvordan en helhedsorienteret indsats kan se ud.Det er oplagt at bruge Samtalekort til udviklende øjeblikke sammen med bogen. Kortene finder du her: https://www.akademisk.dk/samtalekort-til-udviklende-oejeblikke
Tryg tilknytning mellem børn og de vigtige voksne er fundamentet for barnets trivsel og udvikling. Her spiller dagplejeren en helt central rolle sammen med mor og far.Tryg tilknytning giver barnet et godt selvværd og tillid til andre mennesker – og barnet lærer at regulere sine følelser og styre sin opmærksomhed. Den trygge tilknytning er også vejen til sunde og trygge relationer til andre mennesker – livet igennem!Heldigvis kommer den trygge tilknytning mellem børn og voksne som regel helt af sig selv – og der er mange måder at gøre det på.I denne lille bog får du vigtig viden om, hvordan du som dagplejer styrker dagplejebarnets trygge tilknytning i de første vigtige år.
I sku' bare ha' set mig handler om 27 begivenheder eller forløb, hvor det pædagogiske arbejde med tidligt omsorgssvigtede børn og unge lykkes. Daniel N. Sterns teori om børns normaludvikling i de første leveår danner ramme for fortællingerne i bogen. Personalet på døgninstitutionen Tippen var i 2009 igennem et undervisningsforløb, hvor de fik indsigt i Sterns teori, og det er bl.a. på den fælles baggrund, at omsorgsarbejdet siden er blevet tilrettelagt. Et arbejde, der handler om at skabe forsinket udvikling respektfuldt i samarbejde med barnet eller den unge.
Tryg tilknytning mellem børn og de vigtige voksne er fundamentet for barnets trivsel og udvikling. Her spiller pædagogen i vuggestuen en helt central rolle sammen med mor og far.Tryg tilknytning giver barnet et godt selvværd og tillid til andre mennesker – og barnet lærer at regulere sine følelser og styre sin opmærksomhed. Den trygge tilknytning er også vejen til sunde og trygge relationer til andre mennesker – livet igennem!Heldigvis kommer den trygge tilknytning mellem børn og voksne som regel af sig selv – og der er mange måder at gøre det på. Ofte har tilknytningen dog svære vilkår i den travle og omskiftelige hverdag i vuggestuen – og det kræver en særlig indsats fra pædagogerne.I denne lille bog får du vigtig viden om, hvordan du som pædagog styrker vuggestuebarnets trygge tilknytning i de første vigtige år.
Tryg tilknytning er fundamentet for dit barns trivsel og udvikling. Tryg tilknytning giver barnet et godt selvværd og tillid til andre mennesker – og barnet lærer at regulere sine følelser og styre sin opmærksomhed. Den trygge tilknytning er også vejen til sunde og trygge relationer til andre mennesker – livet igennem!Heldigvis kommer den trygge tilknytning mellem forældre og børn som regel helt af sig selv – og der er mange måder at gøre det på.I denne lille bog får du vigtig viden om, hvordan du styrker dit barns trygge tilknytning i de første vigtige år af barnets liv. Den trygge tilknytning begynder faktisk allerede i graviditeten.
"Udviklende øjeblikke i socialpædagogisk arbejde" introducerer til udviklende øjeblikke, tilknytningsteori og udviklingspsykologi, som udfoldes og eksemplificeres i 27 stærke og rørende fortællinger fra praksis. Tilsammen kommer fortællingerne rundt om udviklingspsykologen Daniel N. Sterns fem relateringsdomæner og giver på den måde en guidet tour igennem Sterns teori, som den tager sig ud fra praktikerens perspektiv. Bogen præsenterer desuden børnebevidning som metode til at fastholde og dokumentere relationen, også efter at arbejdet med et barn eller en ung er ophørt."Udviklende øjeblikke i socialpædagogisk arbejde" er oplagt for ansatte på døgninstitutioner, specialefterskoler og særligt tilrettelagte ungdomsuddannelser (STU’er) samt for familiebehandlere, anbringelses- og adoptionskonsulenter, tværfaglige medarbejdere fra pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR) og kommunale socialrådgivere fra både børne- og familieforvaltninger, handicapforvaltninger og psykiatrien.
Tryg tilknytning er fundamentet for børns trivsel og udvikling. Tryg tilknytning giver barnet et godt selvværd og tillid til andre mennesker – og barnet lærer at regulere sine følelser og styre sin opmærksomhed. Den trygge tilknytning er også vejen til sunde og trygge relationer til andre mennesker – livet igennem!Heldigvis kommer den trygge tilknytning mellem forældre og børn som regel helt af sig selv – og der er mange måder at gøre det på. Det er vigtigt i sundhedsplejen at være opmærksom på, om der er gode vilkår for tilknytning i familien – og at kunne give råd og vejledning, hvis det ikke er tilfældet.I denne lille bog får du vigtig viden om, hvordan du som sundhedsplejerske kan støtte den trygge tilknytning i familien i de første vigtige år af barnets liv – og ikke mindst i graviditeten.
Samtalekortene er et supplerende redskab til bogen Udviklende øjeblikke. Boksen indeholder 19 samtalekort om tilknytning og udvikling, som kan anvendes i trivselssamtaler med forældre eller til refleksion i personalegruppen eller i studiesammenhæng.Kortene beskriver i oversigtsform en række udfordringer hos barnet og giver konkrete forslag til, hvordan hhv. forældrene og det pædagogiske personale bedst støtter barnet i at komme i god trivsel.I bogen Udviklende øjeblikke beskriver Rikke Yde Tordrup langt mere indgående, hvilke tegn der kan være på, at et barn er i udviklingsvanskeligheder, og kortene bør derfor anvendes sammen med bogen.Boksen indeholder følgende samtalekort:Det trygt tilknyttede barnDet utrygt afvisende barnDet utrygt klyngende tilknyttede barnDet ambivalent tilknyttede barnDet desorganiseret tilknyttede barnDet gryende selv (sanser og motorik)Det gryende selv (arousalregulering)Det gryende selv (smerteregulering)SelvhandlingSelvaffektivitetSelvsammenhængSelvhistorieSocial kontaktPerspektivtagningMentaliseringDet verbale selvDet narrative selv (livshistorie)Det narrative selv (præferencer)Sterns udviklingsplan og oversigt over relateringsdomæner
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.