Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Problembaseret læring (PBL) er en pædagogisk model, som i de sidste tyve år har fået stor opmærksomhed inden for højere uddannelse rundt om i verden og i halvfemserne også på universiteter, seminarier og social- og sundhedsskoler i Norge og Danmark. Problembaseret læring – for elever, studerende og lærere retter opmærksomheden mod de udfordringer, krav og forventninger, som stilles til rollen som studerende og til de studerendes arbejdsmåder og studiestrategier inden for denne studiemodel. Problembaseret læring sætter den studerende i centrum. Bogen Problembaseret læring – for elever, studerende og lærere giver en kort indføring i det pædagogiske grundlag, som problembaseret læring hviler på. Forfatteren beskriver centrale sider ved PBL-modellen og giver en grundig indføring i PBLs arbejdsmetoder: De syv trin. Hovedprincipperne i forbindelse med vejledning og PBL beskrives også.Bogens mål er at bidrage til, at lærere, undervisere, elever og studerende på alle niveauer kan få bedst muligt udbytte af problembaserede studier. Den giver også nyttige tips og ideer vedrørende læring- og studiestrategier; også til studerende og lærere, som ikke er tilknyttet studier, hvor problembaseret læring er hovedmodel for uddannelsen.Roar C. Pettersen er førstelektor i højskolepædagogik ved afdelingen for sundhedsfag, Høgskolen Østfold. Han er også tilknyttet højskolens program for undervisning, læring og studiekvalitet (PULS). Han har tidligere udgivet bogen Problembaseret læring, Dafolo, 1999.
”Problemet først” er den norske titel på Roar C. Pettersens bog om problembaseret læring som pædagogisk idé og strategi. Hermed er formuleret hovedpointen i Problembaseret Læring, PBL, at det er gennem arbejdet med opgave- eller problemløsning, at eleverne/de studerende tilegner sig kundskab, færdighed og indsigt. PBL sigter på at tilvejebringe læreprocesser, kendetegnet ved de studerendes aktive involvering og baseret på virkelighedsnære problemsituationer. Der lægges derfor vægt på: at tage udgangspunkt i og relatere til eksisterende kundskaber og erfaringer hos de studerende, at stimulere til at tage et personligt ansvar for egen uddannelse og læring, at tilskynde de studerende til at bearbejde og behandle lærestoffet i meningsfyldte situationer, relateret til fremtidig praksis inden for uddannelsens fagområde, at bidrage til udvikling af en faglig kvalificeret, kritisk og analystisk holdning til lærestoffet og at medvirke til de studerendes personlige og professionelle udvikling. Problembaseret læring medfører en afgørende ændring i lærerens opgave og rolle med en større vægt på funktionen som vejleder. Bogen giver på baggrund af en gennemgang af forskellige vejledningsmetoder og -strategier en grundig indføring i PBL-vejledning. I bogens 2. del diskuteres forskellige kundskabsformer, deres rolle og plads i de erhvervsrettede uddannelser samt teori-praksis forholdet og PBL’s muligheder for at fremme integrationen herigennem. Roar C. Pettersen er cand.polit. med pædagogik som hovedfag og er ansat som højskolelektor ved afdelingen for sundhedsfag ved Høgskolen i Østfold.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.