Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hvad kræver det at imødekomme de mange udfordringer, der opstår i en kostvejledningsproces? Hvilke kostvejledningsteorier, -metoder og -perspektiver kan kostvejlederen anvende? Og hvorfor er det relevant at opnå indsigt i kostvejledningens kompleksitet?Kostvejledning – teorier, metoder og perspektiver behandler spørgsmål som disse og belyser kostvejledningens kompleksitet i tre forskellige dele.Del ét omhandler overvejelser, som kostvejlederen ofte vil have nytte af at gøre sig, inden selve kostvejledningen begynder. Del to indeholder forskellige vejledningsteorier og samtalemetoder med dertilhørende praktisk anvendelige samtaleteknikker og modeller, som kan benyttes til udførelsen af selve kostvejledningen, og del tre omfatter en række perspektiver til inspiration for arbejdet med persongrupper med særlige udfordringer.Denne lærebog skal betragtes som en arbejdsbog og bogens kapitler kan benyttes som udgangspunkt for øvelser og eksperimenter i en simuleret eller virkelig vejledningspraksis. Den er et bidrag til at inspirere studerende på Ernærings- og sundhedsuddannelserne samt andre fagprofessionelle, til at reflektere over og udvikle egen kostvejledningspraksis.
Kultur som praksis giver etnologiske perspektiver på, hvad det vil sige at være individ og subjekt i en verden karakteriseret ved komplekse fællesskaber og samfundsformer, som ofte ser ud til at være under opbrud. Hvordan undersøger vi kulturelle sammenhænge mellem hverdagspraksis og samfundsstrukturer i fortid såvel som nutid, og med hvilke begreber og kategorier? Hvad er ’individet’, ’samfundet’, ’vores fælles historie’ eller ’sammenhængskraften’ gjort af?Gennem bogens fire kapitler giver forfatterne såvel kulturanalytiske som kulturteoretiske svar på, hvilke betydninger nøglebegreber som individualitet og fællesskab, kultur og historie kan have i en analyse, og anviser samtidig konkrete måder, hvorpå disse begreber kan undersøges og analyseres med klangbund i en etnologisk faglighed.
"Ræven bød engang storken til middag. De skulle have suppe, og den blev sat frem i en flad tallerken."Værsgo og spis!" sagde ræven.Storken prøvede, så godt den kunne med sit lange næb, men den havde ikke held til at få så meget som en eneste dråbe. Den måtte bide sulten i sig og se på, hvordan ræven selv åd al maden."Velbekomme, stork!" sagde ræven, "jeg håber, du fik, hvad du havde lyst til.""Ja, tusind tak for dejlig mad!" svarede storken, "må jeg nu til gengæld byde dig til middag hos mig i morgen."Ræven kom også i rette tid, og da de skulle til bords, fik de gåselever. Den var lækker, og ræven savlede ved duften. Men den blev serveret i en langhalset krukke, og der kunne Mikkel ikke få snuden ned. Den måtte nøjes med at slikke.Det blev den ikke fed af, og storken spiste selv al maden. Da krukken var tom, bøvsede storken og sagde: "Velbekomme, Mikkel og tak for sidst!"Søren Christensen genfortæller 20 af Æsops fabler. Her møder vi dyr, som taler og tænker som mennesker, så man næsten kan kende sig selv i dem.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
En af den moderne sociologis grundlæggere. Og på samme tid disciplinens evige outsider og hemmelige tip. I 2018 var det 100 år siden, den tyske sociolog Georg Simmel (1858-1918) døde. Alligevel fremstår hans analyser og essays endnu i dag friske og spændstige, med en overrumplende originalitet og aktualitet. Det kan man forvisse sig om i dette udvalg af tekster af og om Simmel.I bogens første del præsenteres en perlerække af Simmels egne tekster, mange af dem for første gang på dansk. De kredser om menneskers erfaring af det moderne liv i storbyen, og denne centrale interesse hos Simmel udmøntes i sociologiske udlægninger af så forskellige fænomener som pengene, måltidet, moden, den fremmede, selskabeligheden og sporvognen. Men det drejer sig også om kunsten og landskabet, om skuespilleren og eventyret og selve sociologiens problem. Der er meget at komme efter, når man først åbner op for den veritable skatkiste af sociologiske indsigter og tværfaglige ekskursioner, som Simmels skrifter udgør.Gennem 10 nye læsninger af en række forskellige facetter af Simmels omfangsrige værk genintroduceres han i bogens anden del i sin nutidige relevans. Bidragyderne kommer fra en bred vifte af fagdiscipliner, og deres interne mangfoldighed afspejler Simmels egen akademiske alsidighed og tilsyneladende umættelige nysgerrighed på verden omkring ham. Simmel kunne ikke have forudset de sociale medier, dating-kulturen, konkurrencestaten og de mange andre senmoderne fænomener, der dukker op i bogens anden del, men man kan alligevel blive meget klogere også på vores egen tid ved at se på den med det blik, der kommer fra sociologiens eventyrer: Georg Simmel.
Den slovenske filosof og psykoanalytiker Slavoj Zizek (f. 1949) har gennem mere end tre årtier haft status som en af verdens mest kontroversielle og usædvanlige akademikere. I hans tekster mødes begreber fra G.W.F. Hegel og Jacques Lacan med populærkultur, vitser og aktuelle politiske begivenheder i en hvirvelvind af pointer, der er lige så inspirerende, som de kan være svære at få hold på.At analysere med Slavoj Zizek hjælper nye og gamle læsere af Zizek med at få bedre greb om dette særegne tankeunivers. Med sine mange jokes og springende tankestil fremstår Zizek som en ‘umulig tænker’. Gennem en kombination af begrebsudredning og små ‘lyn-analyser’ viser bogen imidlertid, at denne umulighed samtidig er en mulighed – en mulighed for analyser, der er rammende netop i kraft af den særlige måde, de ‘forvrider’ virkeligheden på.At analysere med Slavoj Zizek er opdelt i fem kapitler. Det første kapitel skildrer Zizeks intellektuelle opvækst i det kommunistiske Jugoslavien og det lacanianske miljø i Paris. Kapitel 2 udfolder en række af grundbegreberne i det teoretiske univers, som Zizek arver fra Lacan. I forlængelse heraf går kapitel 3 mere i dybden med Zizeks mest samlede bidrag til samfundsteorien, nemlig hans ideologikritik. Kapitel 4 undersøger opbygningen af Zizeks tekster og fokuserer især på hans brug af eksempler som en særlig filosofisk metode. Endelig giver kapitel 5 et bud på, hvad man i en zizeksk optik kan forstå ved ‘analyse’, samt to eksempler på analyser med inspiration fra Zizek.
Søren Christensen har udvalgt en lang række af de bedste danske folkeeventyr. Fælles for dem alle er moralen om, at den sande lykke kun kan opnås, når man har været mangt og meget igennem for at finde den. Historierne er genfortalt, så de kan læses af både store og små og er yderst velegnede til højtlæsning.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Da Hans’ forældre må sende deres to sønner, Hans og Peder, ud i verden, giver de dem begge lige mange penge med og lige meget brød til vejen. Men Peder får hurtigt snydt både brød og penge fra sin bror, og da de farer vild i skoven, må Hans tigge om lidt brød mod sulten. Peder tilbyder ham et stykke brød, hvis han må stikke Hans’ øje ud! Udmattet af sult går Hans med til det, og dagen efter overvindes han igen af sult og mister det andet øje. Nu forlader Peder sin blinde bror, og så skulle man tro, at det var ham, det gik bedst for ude i den store verden. Men sådan går det sjældent i eventyr...Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Søren Christensen har samlet en lang række folkeeventyr fra hele Europa og genfortalt dem på dansk. De stammer blandt andet fra Tyskland, Slovenien, Portugal, Rusland, Italien og Frankrig, som alle har en lang og spændende tradition for folkeeventyr. Eventyrerne kan læses af både børn og voksne.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Skrinet med guldnøglen" består af en lang række genfortællinger af eventyr fra rundt omkring i Europa. Søren Christensen genfortæller blandt andet historier, som vi kender fra brødrene Grimm, Svend Grundtvig og Lev Tolstoj. Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Søren Christensen genfortæller nogle af de bedste europæiske folkeeventyr. Læs eventyret om Amor og Psyche fra det gamle Rom, historien om heksemesteren, Ivans eventyr og mange andre sjove og spændende historier fra Europa. Historierne kan læses af både store og små og er yderst velegnede til godnatlæsning.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
"En fed moppe var ude at lufte sig. Den så sig ikke for og faldt over sine egne ben.Da den fik sig rejst, gav den sig til at gø af månen."Det var din skyld, dumme, blege måne," bjæffede den, "du skulle hellere skinne så klart, at folk kan se ved dig, ellers var det bedre, om du helt lod være med at lyse!"Sådan skældte moppen ud. Men månen vandrede uforstyrret videre på sin himmelvej og lyste mildt som før.Hvad bryder månen sig om, at en moppe gør ad den!"Søren Christensen genfortæller 20 af Æsops fabler. Her møder vi dyr, som taler og tænker som mennesker, så man næsten kan kende sig selv i dem.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Søren Christensen genfortæller Asbjørnsen og Moes historie om drengen Halvor, der trodser sin dovenskab og tager med på en sørejse med en fremmed skipper. Skibet bliver fanget i en storm, og da den endelig lægger sig, aner de ikke, hvor de er. Halvor beslutter sig for at gå i land og se sig om. Desværre er han allerede langt væk fra skibet, da det går op for ham, at han er i troldenes land, og de kan lugte kristenblod...Læs "Soria Moria Slot" og mange andre spændende og sjove folkeeventyr.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
"En slange sneg sig ind i smedens værksted og bad hvert stykke værktøj om en gave. Det fik den også af de fleste stykker. Men da den kom til filen og bad: "Giv også du dit bidrag som de andre!"Da svarede filen og sagde: "Du er en nar, hvis du tror, jeg giver nogen noget. Det er ikke min natur at give, men at tage. Det er kun en tåbe, der venter gaver fra en gnier."Søren Christensen genfortæller 101 af Æsops fabler. Her møder vi dyr, som taler og tænker som mennesker, så man næsten kan kende sig selv i dem.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
"Det var i vinhøstens tid, og de modne druer hang på rankerne og fristede i tunge klaser.Ræven så dem og tørstede efter at sætte tænderne i dem. Den sprang for at få fat i en klase. Den hoppede og gjorde krumspring, men forgæves. Druerne hang for højt, og den kunne ikke nå dem. Til sidst gav den op og gik sin vej.Den lod, som om den foragtede druerne og trøstede sig selv med ordene: ‘Pyt med dem! De er så sure, at de ikke er værd at æde.‘"Søren Christensen genfortæller 131 af Æsops fabler. Her møder vi dyr, som taler og tænker som mennesker, så man næsten kan kende sig selv i dem.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Søren Christensen genfortæller en perlerække af eventyr fra Europa. Læs blandt andet brødrene Grimms eventyr om Askepot og Snehvide, Asbjørnsen og Moes fortælling om drengene, der traf troldende, og Svend Grundtvigs historie om den fattige mand. Eventyrerne kan læses af både store og små og er yderst velegnede til højtlæsning.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Søren Christensen genfortæller 13 danske folkeeventyr og bruger samtidig lejligheden til at gøre os lidt klogere på eventyrernes væsen og historie. For eksempel fortæller han, at mange af de eventyr, vi ser som danske, i virkeligheden findes i andre landes folklore bare i en lidt anden udgave. Bogen kan læses af både store og små.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Søren Christensen har samlet en lang række forskellige historier fra Europa. Nogle er folkeeventyr i den traditionelle forstand, andre er genfortællinger af fabler fra antikken. Søren Christensen genfortæller historierne, så de kan læses af både store og små.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Søren Christensen genfortæller en samling af de bedste europæiske folkeeventyr. Blandt andet kan man læse brødrene Grimms eventyr om den lille forældreløse pige, der giver alt, hvad hun ejer og har, bort, men bliver belønnet til sidst.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Karl længes efter sin far og mor, som er rejst langt væk og har ladet ham blive hos sin bedstemor. Da han længes allermest efter dem, giver bedstemor sig til at fortælle ham en historie for at trøste ham. Det er en historie om ham selv som prins Karl, der skal ud på en lang rejse. Hans far, kongen, er nemlig blevet syg, og Karl må rejse til Soria Moria land for at finde fugl Føniks. Den er den eneste, der kan redde hans far...Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Kongens bedste og højst skattede skytte går en dag på jagt efter bytte til kongens aftensmad, han rammer en smuk due i vingen, og til hans store overraskelse taler den til ham, lige inden han skal til at slå den ihjel. Duen beder ham tage sig med hjem, og når den er ved at falde i søvn, skal han slå den med bagsiden af hånden. Den forundrede skytte gør, som duen siger, og til hans store overraskelse forvandler den sig til en smuk jomfru, som tilbyder sig som hans kone."Skytten og den blå due" er blot ét blandt 17 europæiske folkeeventyr, som Søren Christensen genfortæller.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
"Der var engang i Napoli en brav mand ved navn Pacione. Han havde fem uvorne sønner, der var så dovne, at de ikke duede til andet end at skændes og lave ulykker. Da de voksede op, var de ved at æde ham ud af huset, som man siger, og til sidst vidste han ikke andet råd end at sende dem hjemmefra."Det gør faren så, men da sønnerne som aftalt vender hjem et år senere, har de ikke alle sammen fået det ud af tiden hjemmefra, som faren havde håbet. Én kan blandt andet prale med at være blevet mestertyv, en anden mesterskytte, mens en tredje har lært at tale fuglenes sprog. Hvad kan de mon bruge de evner til?"De fem brødre" består af en lang række genfortællinger af europæiske folkeeventyr for store og små.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Søren Christensen genfortæller 15 europæiske folkeeventyr og bruger samtidig lejligheden til at gøre os lidt klogere på eventyrernes væsen og historie. For eksempel fortæller han, at mange af de eventyr, vi ser som danske, i virkeligheden findes i andre landes folklore bare i en lidt anden udgave. Bogen kan læses af både store og små.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Folkeeventyr går igen i forskellige varianter i kulturer og folklore over hele verden. De fortæller både noget om den enkelte kultur og noget mere grundlæggende om mennesket. Søren Christensen har udgivet et væld af bøger med genfortællinger af folkeeventyr fra mange forskellige lande. "Tornerose i eventyrskoven" er en bog om folkeeventyr, deres historie, de forskellige typer og deres gennemgående karakteristika.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Søren Christensen har samlet 15 af de bedste europæiske folkeeventyr og genfortæller dem for både store og små. Samlingen indeholder blandt andet eventyret om den modbydelige kong Lindorm, og hvordan hans snedige brud besejrer ham på bryllupsnatten. Læs også eventyret om Esben Askefis, historien om Anders fra Bost og fortællingen om Bitte Mette.Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Søren Christensen har samlet 25 af de bedste europæiske folkeeventyr. Han genfortæller dem, så de kan læses af både store og små og er yderst velegnede til højtlæsning. Læs blandt andet eventyret om "Stine og bjørnen", "Brønden ved verdens ende", "Nisserne hos skomageren" og "Heksemandens fugl".Søren Christensen (1910-2009) blev født på en gård ved Ringkøbing. Han var uddannet lærer og tog filosofikum ved Aarhus Universitet. Han underviste i mange år i tysk, engelsk og latin. Søren Christensen var en meget produktiv forfatter og udgav et væld af bøger, hovedsageligt genfortællinger af folkeeventyr og sagn. I 1983 modtog Søren Christensen Danmarks Skolebibliotekarforenings Børnebogspris.
Investigating Danish students in a global perspective pinpoints a range of pressing dilemmas: To what degree do students conceive school as a place of democracy or authority, do they see classrooms as open or closed, do they recognise themselves as active or passive students? Questions of this kind challenge citizenship education across countries and regions. The democratic commitment of young people is difficult to measure, but many key figures appear in the International Civic and Citizenship Education Study. Reflections on this study are used in this book to describe young people as contemporary citizens. Rather than discussing the basic principles of democracy or citizenship in abstract terms, the intention is to analyse and evaluate the political education of young people (students in year eight), their acquaintance with democracy in school, and the context and democratic ethos their experiences seem to reflect. By doing so, the book also gives indications of how the lives of young people are changing in globalised democracies across the world, thereby challenging citizenship education.
14-15-åriges viden, værdier, holdninger og aktiviteter vedrørende demokrati, politik og samfund testes i 38 lande, og danske resultater er markante, fx når det gælder elevers opfattelse af klasserummet og skolen. Det viser International Civic and Citizenship Education Study (ICCS), som beskrives og analyseres her. Resultaterne er tankevækkende, men undersøgelsen er i sig selv udtryk for en omdiskuteret tendens i det 21. århundredes videnspolitik. For kan man overhovedet gøre komplicerede fænomener som demokrati og dannelse op i tal, og hvilke konsekvenser har det? Opdragelsen af unge til demokrati udgør et af vor tids paradokser: I jagten på den kompetente elev viser det globale videnssamfund sig ikke bare som et universelt civilisatorisk projekt. Den vidner samtidig om en fornyet interesse for lokale, regionale og nationale ideer om dannelse.
Kapitalismen har mange konkrete, menneskelige ansigter: Bill og Melinda Gates’ smilende ansigter som kontrafej for en svulmende filantro-kapitalisme. Pakistanske drengeansigter i en sweatshop som udtryk for kapitalismens globale ulighed. Billedet af desperate investment-bankere med svedpletter under armhulerne som ansigt for en finanskapitalisme, der er på vej i global krise med truende følger for os alle.Økonomien er noget, der vedrører os alle. I de senere år ofte som en slags trussel, vi skal værne os imod. Vi har en “globalisering, der banker på døren” eller en “finanskrise”, der får skylden for fyringsrunder, økonomiske underskud og politiske stramninger. Vi hører altså, at økonomien er i krise. Krisen udlægges imidlertid ofte som et midlertidigt problem, som kan fixes, hvis vi handler klogt og indsigtsfuldt – f.eks. ved at holde hånden under de mest centrale økonomiske aktører.I denne bog har vi bedt en række forskere om at forholde sig til, hvor dybt ned i grundstrukturerne økonomien er udfordret. Står vi på tærsklen til en ny økonomisk samfundsorden, eller vil den kapitalistisk orienterede økonomi tilpasse sig de nye forhold? Dette gøres dels ved at undersøge, hvordan kapitalismen tager sig forskelligt ud rundt omkring i verden, dels ved at diskutere kapitalismens forskellige, historiske former samt de nyeste og gryende former og dels ved i den afsluttende del at give et bud på kapitalismens kommende former og udfordringer.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.