Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne bog handler om tid i velfærdsprofessionerne – dvs. hvordan velfærdsarbejde organiseres i tid, og hvordan det organiseres gennem forskellige konstruktioner af tid.Tid eller mangel på samme er et af de helt store omdrejningspunkter inden for den offentlige sektor. Hvordan kan vi få mere kvalitet ud af tiden, hvordan kan vi speede tiden op eller trække tiden ud eller gøre den mere nærværende eller mere effektiv? Der er kamp om tiden – både velfærdspolitisk, organisatorisk og fagprofessionelt. Således gør spørgsmål om tiden nogle gange tid til en økonomisk ressource, til et teknisk objekt, til en naturlig betingelse, til en arbejdsrytme eller til noget mere eller mindre meningsfuldt for de forskellige aktører, der er involveret i velfærdsinstitutionerne, fx sygehuse, dagtilbud og skoler. Selv når tiden ikke er et eksplicit omdrejningspunkt, så er velfærdsarbejde – og de måder, hvorpå vi organiserer det levede liv i øvrigt – stadig præget af alle mulige mere eller mindre implicitte forståelser og konstruktioner af tid.Selv om tiden er et afgørende omdrejningspunkt i velfærdssamfundet, har vi dog ikke et særligt udviklet sprog til at forholde os aktivt til diverse tids-organiseringer, hvorfor der også nemt opstår tidsmisforståelser.Denne bog bidrager med at sætte ord på nogle af de mange forskellige tidsforståelser og -konstruktioner, som præger organiseringen af velfærdsarbejdet. Hvert kapitel præsenterer et særligt analytisk blik på tid og viser, hvordan man med dette perspektiv kan få øje på bestemte facetter af velfærdsarbejdets tidsorganisering og de måder, hvorpå disse organiseringer præger det levede liv i forskellige velfærdsinstitutioner.Bogens målgruppe er studerende på professionshøjskoler og universiteter samt på lederuddannelser, der retter sig mod velfærdsprofessionerne og den offentlige sektor. Bogen er derudover også relevant for velfærdsmedarbejdere, ledere og beslutningstagere.
Et godt forældresamarbejde er vigtigt, både for børn, forældre og det pædagogiske personale, men hvordan griber man det bedst an og får det prioriteret i en travl hverdag?Denne bog beskriver med udgangspunkt i en undersøgelse af forældreerfaringer, hvordan man kan organisere det gode samarbejde mellem forældre og pædagogisk personale. Forældresamarbejde der virker tager fat på spørgsmål som: Hvordan arbejder man systematisk og reflekteret med at udvikle samarbejdet? Hvad er det, der betyder noget for forældre, og hvad giver det af pejlemærker for det pædagogiske personale i institutionerne? Kort sagt: Hvad virker? Det handler om samarbejdet i hverdagen: start i institution, forældremøder, forældresamtaler, daglig kommunikation, forældredeltagelse, pædagogisk dokumentation, forældreråd og forældrebestyrelse. Hvert kapitel afsluttes med konkrete eksempler på, hvad der virker, og refleksionsspørgsmål målrettet studerende og det pædagogiske personale. Bogen er skrevet til pædagoger i daginstitutioner, studerende på pædagoguddannelsen og forældre i forældreråd og forældrebestyrelser.
Et godt forældresamarbejde er vigtigt, både for børn, forældre og det pædagogiske personale, men hvordan griber man det bedst an og får det prioriteret i en travl hverdag? Denne bog beskriver med udgangspunkt i en undersøgelse af forældreerfaringer, hvordan man kan organisere det gode samarbejde mellem forældre og pædagogisk personale. Forældresamarbejde der virker tager fat på spørgsmål som: Hvordan arbejder man systematisk og reflekteret med at udvikle samarbejdet? Hvad er det, der betyder noget for forældre, og hvad giver det af pejlemærker for det pædagogiske personale i institutionerne? Kort sagt: Hvad virker? Det handler om samarbejdet i hverdagen: start i institution, forældremøder, forældresamtaler, daglig kommunikation, forældredeltagelse, pædagogisk dokumentation, forældreråd og forældrebestyrelse. Hvert kapitel afsluttes med konkrete eksempler på, hvad der virker, og refleksionsspørgsmål målrettet studerende og det pædagogiske personale. Bogen er skrevet til pædagoger i daginstitutioner, studerende på pædagoguddannelsen og forældre i forældreråd og forældrebestyrelser.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.