Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Kulturelskeren og vagthunden er to typer af kulturjournalister, som du skal lære at kende, hvis du vil have dine kulturhistorier i medierne. I bogen tager den tidl. chef for DR Kultur, Søren Mikael Rasmussen, og den tidl. radiovært på P1, Lasse Marker, dig med ind i hovedet på landets kulturjournalister og afslører alle deres hemmeligheder, der afgør, om din historie kommer i medierne eller ender i skraldespanden. Meget pressearbejde i kulturlivet er i dag præget af en række misforståelser, som gør, at mange gode historier og mange vigtige dagsordener ikke bliver hørt. Målet med bogen er at aflive disse myter og give dig konkrete redskaber og råd til, hvordan dit pressearbejde bliver mere professionelt og effektivt. Bogens hovedpointe er, at nøglen til den gode pressedækning ligger i at forstå, hvordan kulturjournalisterne tænker. Kender du journalistens selvforståelse, interesser, arbejdsdag og krav til, hvad ”den gode historie” skal indeholde, så vil du være langt tættere på at få den mediedækning, som du ønsker. Bogen giver også konkrete råd til, hvordan du optræder i medierne, hvordan du skaber en offentlig profil, der kan brande både dig og din kulturinstitution, samt hvordan du bør håndtere en mediekrise, hvis du havner i modvind. Bogen giver dig et førstehåndskendskab til, hvordan livet ser ud bag tæppet på mediescenen. Og den giver dig chancen for at mestre spillet, så du kan sætte dine egne dagsordener i offentligheden.
Siden Kulturministeriets oprettelse i 1961 har staten ført en ekspansiv kulturpolitik, hvor museumsstøtten er blevet tidoblet. Det har i dag gjort Danmark til et af de lande i verden med flest museer per indbygger, og danskerne til nogle af verdens flittigste museumsgængere. Siden finanskrisen i 2008 har staten dog skåret i museumsstøtten, hvilket i vid udstrækning har lagt kulturpolitikken i hænderne på kommunerne og fondene. Samtidig har det tvunget museerne til at finde alternativ finansiering, og vi ser derfor et øget fokus på besøgstal og egenindtjening.Rapporten er en analyse af kulturpolitikkens udvikling og museernes vilkår gennem det 20. århundrede til i dag. Hvor er kulturpolitikken på vej hen, og hvad betyder det for museernes fremtid?Første del af rapporten er en analyse af skillelinjer i dansk kulturpolitik siden 1961 – med særligt fokus på museumsområdet.Anden del af rapporten er en analyse af tendenser i det danske museumslandskab med fokus på museernes publikumsrettede aktiviteter og økonomiske vilkår.Rapporten er bestilt af Realdania og udført af konsulentbureauet Rasmussen & Marker. Det er forfatternes håb, at både stat, kommuner, fonde og museer vil kunne bruge rapporten som baggrund for at træffe strategiske beslutninger på museumsområdet.
Siden 2015 er der blevet gennemført historisk store besparelser på kulturområdet, hvilket er sket med folkelig opbakning. Det offentligt støttede kulturliv befinder så således både i en økonomisk krise, men også i en legitimitetskrise, der på lang sigt er langt mere alvorlig.Denne bog er et forsøg på at forklare, hvorfor dansk kulturliv er havnet i dette gråvejr, og hvordan vi kan få skyerne til at forsvinde igen. Hovedpointen er, at Christiansborg, kulturlivet og pressen tilsammen udgør en bermudatrekant, hvor alle forsøg på at ændre på noget taber retning og forsvinder sporløst. Kulturområdet er derfor præget af en status quo med en nedadgående spiral. Konsekvensen er, at vi får et kulturliv, der betyder mindre for færre – et kulturliv som snarere befinder sig i samfundets periferi end i centrum – og som nedprioriteres på statens finanser og i folketingssalen.Både kulturpolitikerne, kulturaktørerne og kulturjournalisterne bærer et ansvar for den aktuelle situation og for at bryde ud af Den Kulturpolitiske Bermudatrekant. Sker det ikke, forudser vi, at det offentligt støttede kulturliv vil kigge ind i yderligere besparelser i fremtiden og vil finde sig selv i en position, hvor man kun spiller en birolle i danskernes liv og samfundets udvikling. Med et mere dramatisk udtryk risikerer kulturlivet at implodere eller gå i sig selv.Om forfatterne Lasse Marker (f. 1986) er partner i konsulentbureauet Rasmussen & Marker. Han arbejder især med presserådgivning, medietræning, politisk indflydelse og sociale medier. Lasse er uddannet cand.scient.soc. og er ekstern lektor i Art Management ved KU og underviser i sociale medier på DMJX. Lasse er tidligere radiovært på P1 og tv-vært m.m. på DR2. Han sidder i flere kulturbestyrelser og er forfatter til bøgerne ”Kulturelskeren og vagthunden” (2016) og “6 grunde til, at der ikke sker en skid i dansk kulturliv” (2014).Søren Mikael Rasmussen (f. 1963) er partner i konsulentbureauet Rasmussen & Marker. Han arbejder især med ledelse, innovation, brugere og sociale medier. Han er forfatter til bogen ”Kulturelskeren og vagthunden” (2016) og underviser i ledelse på AE og i sociale medier på DMJX. Søren Mikael er tidl. mangeårig chef for DR Kultur og har desuden en fortid som chef for TV2 Øst, P4 København og DR’s Aktualitet og Videnskab. Han er certificeret i flere ledelsesværktøjer (JTI og CCV) og har en MBA i ledelse, innovation og forretningsudvikling.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.