Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Bøger af Søren Willert

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - en metodebog
    af Søren Willert, Morten Ziethen, Kim Martin Nielsen, mfl.
    477,95 kr.

    Siden Coaching i perspektiv – en grundbog udkom i 2008 er der sket meget med coaching som profession og håndværk samt i vores forståelse af coaching.I Coaching i nyt perspektiv – en metodebog bevæger vi os nogle skridt videre. Ved at gøre status for faget og pege fremad forsøger bogen at favne coachingfeltet på ny gennem tre centrale områder:  Grundlag, retninger og værktøjer  Ledelse, organisering og arbejde Ånd, filosofi og refleksionBogen vil være til nytte og inspiration for disse målgrupper:Studerende på private og universitære uddannelser i og om coaching, der har brug for en lærebog med den rette akademiske tyngde.Virksomheder og ledere, der bruger coaching og arbejder på at implementere værktøjer, praksis og tænkning i arbejdsfunktionen, og som har brug for en reflekteret metodebog.Alle med interesse for coaching, der har brug for et overblik, en samfundsmæssig og filosofisk perspektivering og en større forståelse for, hvordan coaching også virker.Den er skrevet af fagfolk med uddannelsesbaggrund inden for psykologi, filosofi og samfundsvidenskab samt coaches med master- eller universitetsgrader og mange års erfaring i praksis.

  • af Søren Willert
    317,95 kr.

    Proceskonsulentens 10 Bud er en rekonstruktion af Søren Willerts real-life erfaringer, dels som proceskonsulent, dels som træner, supervisor og vejleder for et meget stort antal nybegynderes i faget. Disse erfaringer er omsat til 10 grundprincipper for proceskonsulenthåndværket: En stribe one-liners der i løbet af bogen uddybes, diskuteres, eksemplificeres og oversættes til konkrete handleanvisninger: "Sådan her kan det se ud i praksis!"

  • af Søren Willert, Morten Ziethen, Poul Nørgård Dahl, mfl.
    267,95 kr.

    Coaching – fokus på samtalen præsenterer forskellige filosofiske og teoretiske perspektiver på coachingsamtalen og indeholder desuden analyser af autentiske coachingsamtaler, som finder sted i en organisatorisk kontekst. Bogens kapitler beskæftiger sig med forskellige tilgange til coaching, som de kommer til udtryk i teori og praksis. Der er særlig opmærksomhed på, hvordan coachen er til stede i samtalen og forvalter sin rolle. Emnerne i bogen spænder fra coachens personlige kvaliteter, evne til spejling, over betydningen af kontakt og kontrakt, oplevelsen af krop og mening til medarbejderens magt i coachingsamtalen.  Coaching – fokus på samtalen er den tredje bog i serien om Organisatorisk Coaching. Den er skrevet af konsulenter, ledere og forskere, som arbejder med coaching i private og offentlige organisationer.   Coaching – fokus på samtalen kan bruges på mellemlange og videregående uddannelser og henvender sig samtidig til ledere, konsulenter og andre forandringsagenter, der arbejder med coaching i en organisatorisk praksis.

  • - teori og praksis
    af Søren Willert, Nikolaj Stegeager & Thor Molly-Søholm (red)
    477,95 kr.

    Systemisk ledelse, 2. udgave giver en grundig indføring i det systemiske teori-og praksisfelt. Bogen er skrevet af forskere og praktikere, som dagligt arbejder med systemisk ledelse. Denne nye udgave indeholder opdaterede kapitler om det teoretiske grundlag, om ledelse gennem sproget og om ledelse gennem organisatoriske processer. Systemisk ledelse 2. udgave er desuden blevet beriget med bidrag om social kapital i et systemisk perspektiv, kompleksitet som et ledelsesvilkår, ledelse i selvorganisering samt et kapitel om bæredygtig ledelse. Bogen er bygget op i fire dele: Del 1 - Det teoretiske grundlag for systemisk ledelse Mønstre der forbinder - Nedslag i den systemiske teoris historie, Socialkonstruktionisme, Den narrative teori - historier om ledelse, Luhmanns systemteori - ledelse som interventionskommunikation Del 2 - Ledelse gennem sproget Coaching, Ledelsesbaseret coaching, Systemisk supervision Del 3 - Ledelse af organisatoriske processer Anerkendende ledelse, Ledelse af læreprocesser, Teamledelse på systemisk grundlag, Fair proces og ledelse af inkrementel innovation - mod et strategisk procesdesign, Datadrevet ledelse, Systemisk evaluering Del 4 - Forgreninger i det systemiske landskab Social kapital i systemisk perspektiv, Kompleksitet som ledelsesvilkår, Ledelse i selvorganisering, Bæredygtig ledelse Systemisk ledelse, 2. udgave er anvendelig for ledere, konsulenter, studerende og andre som ønsker en grundlæggende introduktion til systemisk ledelse.

  • - Mellemledelse i organisationer
    af Søren Willert, Annemette Digmann, Frode Boye Andersen & mfl.
    304,95 kr.

    Er mellemledelse noget særligt? Hvordan undgår man at komme på mellemhånd? Og er mellemledelse forbeholdt mellemledere?Denne bog handler om en bærende ledelsesfunktion i de fleste organisationer – mellemledelse. Mellemledelse er ikke bare interessant for organisationers mellemledere, men har stor betydning for organisationens samlede ledelseskraft. Mellemledelse udøves ikke kun af mellemledere - men mellemledere er som noget særligt henvist til at lede i de organisatoriske mellemrum: mellem ledelse og medarbejdere, mellem at lede og selv at blive ledet i den ledelse, man indgår i.Mellemledelse er i bevægelse. Moderne mellemledelse håndterer ikke blot driftsopgaver men bliver i stigende grad involveret i at lede den organisatoriske udvikling under den aktuelle foranderlighed – og synes at skulle garantere begge dele.På denne måde bringes mellemledelse ind i alle vigtige ledelsesforhold, og det bliver derfor afgørende at forstå de særlige betingelser for ledelse i de organisatoriske mellemrum.Bogen viser hvordan mellemledelse må kvalificere sit mellemledelsesrum, og hvordan mellemledelse må vinde sig selv som ledelse relationelt – gennem kommunikation, der skaber gunstige positioner for at lede i mellemrummene.Bogen har sit afsæt i en gruppe lederes udvikling af deres mellemledelsesfunktion som 'den organisationsinterne toer'. Udviklingsprojektet skærper opmærksomheden hos lederne på, hvordan de kan håndtere både dilemmaer og muligheder i mellemledelse – og giver især projektet anledning til at tydeliggøre hvordan mellemledelse frembringes som en kraftfuld del af den samlede ledelse.Ledelse mellem ledelse – i organisationer er interessant læsning for mellemledere og for dem der skal lede i den organisatoriske mellemledelse i skoler, institutioner, afdelinger og andre enheder.

  • - ledelse, magt og læring
    af Kristian Dahl, Søren Willert, Henrik Schelde Andersen, mfl.
    307,95 kr.

    Coaching har i dag vundet indpas i mange organisationer og ses som både et ledelses- og HR-værktøj, der kan skabe forandringer og læring i organisationer. Det er dog ikke altid, at beslutningen om at indføre coaching i organisationen er afstemt med organisationens overordnede strategier, mål og kultur. Bogen beskriver den mangfoldighed af organisatorisk coaching, der i dag finder sted i organisationer. Forfatterne beskriver og reflekterer gennem forskellige optikker, hvordan organisatorisk coaching bl.a. kan anvendes som ledelsesinstrument, læringsrum, inspiration og forførelse.Bogen er den anden i serien om organisatorisk coaching - den første var Coachingens landskaber.Coaching og organisationer henvender sig til efter- og videregående uddannelser samt til HR-ledere og erhvervskonsulenter, som har interesse i at studere og bruge coaching som et professionelt værktøj.

  • af Søren Willert, Svend Brinkmann, Steinar Kvale, mfl.
    188,95 kr.

    Fra universiteterne uddannes der psykologer som aldrig før, og opgaver og arbejdssteder for psykologer forskellige steder i samfundet er i vækst. Psykologi vokser således både som akademisk fag på universiteterne og som professionsfelt. Sommetider er universitetet og professionen i dynamisk samspil, og andre gange lever de hvert deres liv og bevæger sig i forskellige retninger.De fleste psykologer gives legitimitet i samfundet på baggrund af deres akademiske titel, og universitetsforankringen af psykologers virke fremhæves ofte som en kvalitetssikring af virket i forhold til psykoterapeuter på det såkaldte "grå marked". Men er det overhovedet muligt for den enkelte psykolog at koble mellem forsknings- og professionspraksis, og kan viden erhvervet på universitetet være meningsfuld for professionsudøvelse? Bogen tematiserer dilemmaer i dette felt, der er nærværende for både forskere, praktikere og ikke mindst psykologistuderende, der har som mål at bevæge sig fra forsknings- til praktikerverdenen.  Bogen er redigeret af Svend Brinkmann, adjunkt i social- og personlighedspsykologi ved Århus Universitet, og Lene Tanggaard, adjunkt i pædagogisk psykologi ved Aalborg Universitet. Den indeholder bidrag fra såvel danske som udenlandske kapaciteter: Espen Hougaard, Gudrun Olsson, Donald Polkinghorne, Steinar Kvale, Claus Elmholdt, Fransisco Pons, Pierre-André Doudin, Frédérique Cuisinier, Seth Chaiklin og Søren Willert.

  • - Strategisk proceskonsultation i teori og praksis
    af Thorkil Molly-Søholm, Søren Willert, Jan Rosenmeier & mfl.
    252,95 - 367,95 kr.

    Er der behov for at forny den organisationskonsultative praksis og skabe målbare resultater samtidig med at arbejde lærende? Det mener forfatterne til Action Learning Consulting, hvis titel henviser til en ny tilgang i konsulentpraksis, som på en og samme tid samtænker organisatorisk læring og resultatorienterede forandringsprojekter.Managementkonsulentens blik for strategi, styring og struktur integreres med proceskonsulentens optagethed af personlig mening og kunnen, teambaseret engagement og organisatorisk handlekraft. Bogen overskrider en traditionel tvedelt konsulentpraksis og introducerer et nyt paradigme for måden, hvorpå forandringsagenter bistår virksomheder i transformation, og den indeholder en bugnende værktøjskasse af forståelser og metoder til at drive forandringer med denne kompleksitetsteoretisk funderede, holistisk orienterede konsultationstilgang.Action Learning Consulting henvender sig til konsulenter, ledere og andre, der arbejder med udvikling af arbejdspladser, og som oplever, at eksisterende tilgange til organisationsudvikling har for ensidigt fokus på læring, samspil og kultur eller for snævert fokus på struktur, systemer og bundlinjetænkning.

  • - Anden ordens ledelse i organisationer
    af Søren Willert, Jørgen Gleerup, Per Schaarup, mfl.
    403,95 kr.

    Ledelse af selvledelse - anden ordens ledelse forfølger spørgsmålet om anden ordens ledelse i organisatorisk sammenhæng.Anden ordens ledelse giver paradoksalt på en og samme tid både mindre tyngde og mere tyngde til ledelse. Udfoldelse af dette paradoks vil være givtig for alle der studerer, formidler eller praktiserer ledelse i moderne organisationer.Med så forskellige perspektiver som organisationer, netværk, koalitioner, krige og lokale relationer – og med fokus på eksempelvis koblinger, kompleksitet, refleksive lederskaber, samordningsproblemer og det pædagogiske paradoks i ledelse – bidrager forfatterne til belysningen af anden ordens ledelse som produktivt begreb for ledelse i moderne organiseringer:Hvorfor bliver det aktuelt med en ledelse af anden orden, og hvordan træder den frem i forskellige kontekster? Hvilke grænser for ledelse sætter anden ordens ledelse som optik? Hvordan forpligter ledelse af anden orden sig over for dem der skal ledes? Hvordan leder ledelse sig selv?

  • - nye veje - andre samtaler
    af Søren Willert, Per Møller Janniche, Morten Ziethen, mfl.
    157,95 kr.

    Coaching har de seneste år udviklet sig til et landskab, mange bevæger sig rundt i – som brugere, udøvende, undervisere, debattører… Der er dog stadig mange hvide pletter på landkortet. Hvad er f.eks. baggrund for coachingens tilsyneladende popularitet? Får brugerne reel kvalitet for pengene? Er der snarere tale om en hurtig modebølge, der snart vil blive afløst af en ny?I denne bog inviteres læseren med på vandreture i nogle af Coachingens landskaber. Forfatterne, der er alle tilknyttet Aalborg Universitet, stiller skarpt på temaer og tendenser, der virker frapperende, vækker undren og bør undersøges nærmere over de næste år. Forfatterne åbner op for fire tilgange, og disse er:  Makroniveauet - Coachingsamtalens samfundsmæssige og filosofiske indlejring. Mesoniveauet - Coaching som læringssamtale i organisationer. Mikroniveauet - Ind i samtalen, dialog og relation. Coachingens pædagogik - Hvordan undervises i coaching  Hvert kapitel er en begyndende rejse, som skal invitere læseren til at forholde sig professionelt til coaching som et forskningsfelt, der i fremtiden vil påvirke organisationsudvikling i væsentlig grad.  Bogen er den første i en serie, og vil efterfølges af fire udgivelser, der udspringer af de fire tilgange. Ambitionen er at løfte kvaliteten af coaching i individuelle og organisatoriske sammenhænge. Forfatterne til de fem bøger i serien er Søren Willert, Erik Laursen, Ulla Thøgersen, Nicolaj Stegeager, Helle Alrø, Søren Frimann og Poul Nørgård Dahl fra Aalborg Universitet. Redaktør Jakob Nørlem kommer fra Attractor.

  • - Bevidsthedens brugsværdi i forandringsledelse
    af Søren Willert & Signe Groth-Brodersen
    137,95 kr.

    Som forandringsleder oplever hun at være momentant handlingslammet. Hun er frustreret og modløs, for medarbejdere beklager sig. Hvad stiller hun op med deres kritik? Hvad gør hun, når de har ret? Hvad gør hun, når de tagerfejl? Hvad gør hun, når hun ikke aner, hvad hun skal gøre? Hun forstår ikke, hvordan det kunne gå så galt, for hun havde jo en plan. Grethe tiltrådte for seks måneder siden stillingen som HR-chef i en finanskoncern, hvor hun er leder for seks mellemledere. Tilsammen har de ansvar for en medarbejdergruppe på 72 ansatte, en blanding af specialister, generalister og kontoruddannede. Topledelsen har i flere år kritiseret HR for at lukke sig for meget om sig selv, og Grethes opgave er at effektivisere HR og skabe en mere forretningsorienteret tilgang. Der er en klar forventning om, at hun hurtigt vil gennemføre en større organisationsforandring i HR. Som erfaren forandringsleder har Grethe en plan. Men alt går galt. Følg Grethes rejse i dette ledelsesmæssige dilemma, hvor et perspektivskifte får hende til at anskue situationen anderledes og skabe rum for forståelse og handling.Ledelsesserien LEDELSESHVERDAGE har til formål at hjælpe ledere til hurtig forståelse af, refleksion over og løsning af konkrete ledelsesudfordringer i hverdagen. Bøgerne er skrevet som jeg-fortællinger af en eller flere virkelige eller fiktive ledere. Det muliggør visning af følelser som håb, tvivl, frustration mv., der kan være svære at få greb om i en handlingsorientering – og måske også svære at tale med lederkolleger om af frygt for at virke usikker eller inkompetent. De teoretiske og personbårne indslag har til formål at hjælpe lederen med at skifte perspektiv. Stilen er bevidst provokerende. Hovedpersonen opfører sig i starten usikkert, tvivlende eller handlingslammet for sidenhen at blive klogere og handlingsorienteret, efterhånden som forskellige former for perspektivskifte bundfælder sig.

  • af Søren Willert, Lene Tortzen Bager, Andreas Rasch-Christensen, mfl.
    152,95 kr.

    Den videnproducerende skoleAf Lene Tortzen Bager og Søren WillertDenne artikel sætter et fagligt koordineret samabejde mellem lærere og skoleledelser omkring videnproduktion som vejen frem for at skabe effektive læringsfællesskaber. Videnproduktionen kan have forskellige temaer, men det væsentlige er, at processen omkring den skal involvere og skabe opmærksomhed på praksis. Artiklen beskriver forskellige eksempler på videnproduktion i gymnasie- og skolesektoren samt på FGU og STX, hvor man bl.a. har arbejdet med prøvehandlinger og kollegial supervision.'Jeg så ikke lige, hvem der rakte hånden op først'Af Erik Sassersen MøllerDenne artikel handler om bedre møder, og hvordan facilitering kan erstatte styring på dine møder. Artiklen giver konkrete tips til, hvordan man får det bedste ud af de møder, man har ansvaret for, herunder bl.a. vigtigheden af forberedelse, opmærksomhed på selve mødeformen og vigtigheden af at få alle deltagere i mødet til at tale sammen.Fantastiske forbindelser i pædagogisk ledelseAf René KristensenDenne artikel handler om, hvordan man som pædagogisk leder kan støtte og inspirere til en bedre praksis. Artiklen præsenterer en række muligheder, hvor den pædagogiske ledelse inviteres ind som rammesættende facilitator med fokus på at øge diversiteten og skabe meningsfulde koblinger mellem pædagogiske handlinger og kontekster.Ledelse af kultur, værdier og visionerAf Bent SuhrI denne artikel præsenteres et konkret værktøj til at afklare, hvilke kompetencer organisationen besidder. Kendskab til de ansattes forskellige kompetencer kan hjælpe dig som leder til bedre at lede implementeringsprocesser med udgangspunkt i en fælles forståelse for retning og kerneopgave. Artiklen kommer også ind på, hvordan du som leder udstikker retning og skaber rammerne for arbejdet med kerneopgaven.

  • af Thorkil Molly-Søholm, Søren Willert & Nikolaj Stegeager
    307,95 kr.

    Systemisk ledelse er en grundig indføring i den systemiske familie af ideer. Den omfatter bl.a. den klassiske systemteori, socialkonstruktionismen, den anerkendende tilgang, den operative konstruktionisme og den narrative teori. Med dette afsæt giver bogen indblik i en lang række teorier og metoder inden for ledelse af medarbejdere, team og organisationer. Desuden tager den livtag med ledelsesområder, som det systemiske felt ikke har arbejdet meget med: styringsformer, data og ledelsesinformation i organisationen, evaluering og meget andet. Bogen kan bruges af ledere, der allerede har arbejdet med systemiske teorier, til at få en dybere forståelse af dem, og som en grundlæggende indføring i feltet for dem, der først lige er startet.

  • - Gentænkning af viden, fag og organisation
    af Søren Willert, Andreas Granhof Juhl, Katrine Copmann Abildgaard & mfl.
    347,95 kr.

    Bogen tager afsæt i projekt Den videnproducerende skole, der var et fælles skoleudviklingsprojekt mellem 7 kommuner. De indsamlede projekterfaringer tydeliggør, hvordan skoler og skoleforvaltninger kan profitere af at invitere medarbejdere ind i en systematisk og målrettet videnproducerende praksisform. De deltagende skoler og kommuner har således mødt reformkravene ved at organisere sig som videnproducerende organisationer. Der er blevet arbejdet ud fra devisen, at når de fagprofessionelle arbejder med videnproduktion på egen skole, sker der samtidig en styrkelse af såvel undervisningskvalitet som af faglig kompetenceudvikling. Frem for at hente viden og kompetencer udefra gennem kurser og konsulentbidrag, der erfaringsmæssigt er vanskelige at indarbejde i arbejdshverdagen, blev der i projektet arbejdet internt på skolerne med at producere og anvende lokal viden med sigte på udvikling af praksis. Bogen giver indblik i måder, hvorpå organisationer kan arbejde videnproducerende og gennemgår metoder som prøvehandlinger, positiveafvigelse og prototyper.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.