Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Denne nye udgave af Sygeplejens fundament er en stærkt revideret, udbygget og opdateret udgave, som kan anvendes som grundbog på alle sygeplejerskeuddannelsens 14 teoretiske og kliniske moduler.Bogens 61 kapitler er organiseret i forhold til sygeplejens virksomhedsområde: at udføre, formidle, udvikle og lede sygepleje. Der indledes med en række kapitler, som beskriver generel viden rettet mod sygeplejeprofessionens grundlag. Her gives en indføring i fagets udvikling, genstandsfelt, teknologi og sygepleje, interkulturel sygepleje, værdier, metoder, teorier og anerkendte sygeplejeteoretikeres syn på sygepleje.Dernæst følger 29 kapitler, som alle har fokus på klinisk sygepleje. Kapitlerne i relation til den ledende funktion giver en indføring i bl.a. patientsikkerhed, sygeplejedokumentation, evidens i sygepleje og accelererede patientforløb. De formidlende kapitler har bl.a. fokus på sygeplejerskens kommunikation og pårørende i sundhedsvæsenet. Endelig har den udviklende del, som afslutter bogen, fokus på teoriudvikling og vidensdeling i sygepleje, sygeplejeforskning og -videnskab.Som noget nyt inden for lærebogsområdet er bogen kompletteret med en hjemmeside, www.supplerendemateriale.dk, hvor der findes supplerende materiale i form af cases, studiespørgsmål, links til relevante hjemmesider, videoklip, fotos, øvelser og meget andet, som løbende bliver opdateret og udviklet i overensstemmelse med vidensudviklingen.63 eksperter bidrager i værket, hvoraf flertallet er sygeplejesker med master- eller kandidatuddannelser og flere med ph.d.-grader.Bogen er tænkt som et grundbogsværk til sygeplejestuderende, men på grund af det høje faglige niveau kan bogen med fordel også anvendes som opslagsværk i klinisk praksis, på efter- og videreuddannelse inden for sygeplejen samt på andre sundhedsuddannelser.
FADL’s Forlag udgiver nu et trebindsværk målrettet sygeplejerskeuddannelsens seneste bekendtgørelse, og det store værk har fokus på klinisk beslutningstagning, klinisk lederskab og patientinvolvering. Lærebogen i tre bind kan anvendes gennem hele uddannelsen. Målgruppen er sygeplejestuderende, sygeplejersker, kliniske vejledere og andre som ønsker en opdateret sygeplejefaglig viden. I første bind er der et overvejende fokus på klinisk beslutningstagning i relation til sygeplejefaglige områder. Der er fokus på teori og forskningsbaserede sygeplejefaglige områder, eksempelvis respiration, mundpleje, smerter, sår, palliativ sygepleje, immobilitet m.v. Læseren får en bred og nuanceret indføring disse sygeplejefaglige områder på et højt fagligt niveau. Forfatterne har i de forskellige sygeplejefaglige områder inddraget klinisk beslutningstagen, hvor det forekommer relevant, da klinisk beslutningstagen overordnet handler om at finde ud af, hvilken sygepleje patienten er bedst tjent med i den pågældende situation. I trebindsværket er der 75 kapitler, som kan anvendes i både den teoretiske og kliniske del af uddannelsen. Hvert kapitel er på 20 – 25 sider, og de er alle pædagogisk designet med resuméer, faktabokse, cases og referencer til de andre bind. Bøgerne inddrager den nyeste forskning, og 110 forfattere med specifikke akademiske kompetencer har bidraget med at skrive kapitlerne, som også er blevet bedømt af lektorer og sygeplejestuderende. Det nye trebindsværk er tiltænkt som den nye, pensumdækkende lærebog til sygeplejerskeuddannelsen.
FADL’s Forlag udgiver nu et trebindsværk målrettet sygeplejerskeuddannelsens seneste bekendtgørelse, og det store værk har fokus på klinisk beslutningstagning, klinisk lederskab og patientinvolvering. Lærebogen i tre bind kan anvendes gennem hele uddannelsen. Målgruppen er sygeplejestuderende, sygeplejersker, kliniske vejledere og andre som ønsker en opdateret sygeplejefaglig viden. I andet bind tages der afsæt i klinisk lederskab i relation til sygeplejefaglige udfordringer og sygepleje til specifikke patientgrupper. Sygeplejerskens kliniske lederskab skal sikre høj kvalitet i pleje, behandling og patientsikkerhed. Kapitlerne i andet bind har fokus på teori og forskningsbaserede områder, som eksempelvis patientrettigheder, patientsikkerhed, patientforløb på tværs af hospitalsafdelinger og sektorer, interkulturel sygepleje og sygepleje i borgerens hjem. Kapitlerne formidles en stor forskningsbaseret viden om sygdomslære og sygdomsinterventioner i relation til eksempelvis kræft, hjerte- og karsygdomme, neurologiske lidelser, diabetes, øjensygdomme m.m. Læseren får generelt en bred indføring i de her sygeplejefaglige områder, og forfatterne har inddraget klinisk lederskab, hvor det forekommer relevant, da klinisk lederskab handler om at kunne varetage klinisk ledelse af forskellige kliniske patientforløb med inddragelse af relevant viden.I trebindsværket er der 75 kapitler, som kan anvendes i både den teoretiske og kliniske del af uddannelsen. Hvert kapitel er på 20 – 25 sider, og de er alle pædagogisk designet med resuméer, faktabokse, cases og referencer til de andre bind. Bøgerne inddrager den nyeste forskning, og 110 forfattere med specifikke akademiske kompetencer har bidraget med at skrive kapitlerne, som også er blevet bedømt af lektorer og sygeplejestuderende. Det nye trebindsværk er tiltænkt som den nye, pensumdækkende lærebog til sygeplejerskeuddannelsen.
FADL’s Forlag udgiver nu et trebindsværk målrettet sygeplejerskeuddannelsens seneste bekendtgørelse, og det store værk har fokus på klinisk beslutningstagning, klinisk lederskab og patientinvolvering. Lærebogen i tre bind kan anvendes gennem hele uddannelsen. Målgruppen er sygeplejestuderende, sygeplejersker, kliniske vejledere og andre som ønsker en opdateret sygeplejefaglig viden. Tredje bind handler om sygepleje og patientinvolvering. Der fokuseres på teori og forskningsbaserede sygeplejefaglige områder, som har indflydelse på patientinvolvering, eksempelvis kommunikation, pårørerende, brug af patientforeninger, sorg, håb, dokumentation, egenomsorg, refleksion m.m. Læseren får en bred og nuanceret indføring i disse sygeplejefaglige områder. Forfatterne har inddraget patientinvolvering, hvor det forekommer relevant, da patient- og pårørendeinvolvering er et væsentligt samfundskrav til sygeplejersken. I trebindsværket er der 75 kapitler, som kan anvendes i både den teoretiske og kliniske del af uddannelsen. Hvert kapitel er på 20 – 25 sider, og de er alle pædagogisk designet med resuméer, faktabokse, cases og referencer til de andre bind. Bøgerne inddrager den nyeste forskning, og 110 forfattere med specifikke akademiske kompetencer har bidraget med at skrive kapitlerne, som også er blevet bedømt af lektorer og sygeplejestuderende. Det nye trebindsværk er tiltænkt som den nye, pensumdækkende lærebog til sygeplejerskeuddannelsen.
Læring i og af klinisk praksis sigter mod at forberede og styrke både de professionsbachelorstuderende i deres møde med de kliniske uddannelsessteder og de kliniske uddannelsessteders møder med de studerende. Bogen tager primært udgangspunkt i sygepleje.Bogen belyser en række udfordringer, som disse møder giver, og hvilke læringsmuligheder der opstår, når den studerende bevæger sig i de kliniske arenaer, hvor sygepleje og læring af sygepleje udspiller sig. Det kan være bl.a. på hospital, plejehjem og rehabiliteringscentre, i lægepraksis og eget hjem.Bogen indeholder kalejdoskopiske nedslag på elementer, som har betydning for læring i og af klinisk praksis. Dette gælder fx møderne med de forskellige fagprofessionelle samt patienter og pårørende. Derudover læringsredskaber, arkitektur, uniformer, sprog og meget mere.Bogen er bygget op som en antologi med 14 selvstændige kapitler skrevet af specialister inden for det pågældende emne.Målgruppen er såvel studerende, undervisere som kliniske vejledere på professionsbacheloruddannelserne inden for sundhedsområdet samt sundhedsprofessionelle og andre uddannelsesansvarlige fra klinisk praksis.
FADL’s Forlag udgiver nu bind 4 i det store sygeplejeværk af Steen Hundborg, som er målrettet sygeplejerskeuddannelsens seneste bekendtgørelse, og det store værk har fokus på klinisk beslutningstagning, klinisk lederskab og patientinvolvering - og nu akutte tilstande. Lærebogen i fire bind kan anvendes gennem hele uddannelsen. Målgruppen er sygeplejestuderende, sygeplejersker, kliniske vejledere og andre som ønsker en opdateret sygeplejefaglig viden.Fjerde bind handler om sygepleje og akutte tilstande. Der fokuseres på teori og og klinik i forskningsbaserede sygeplejefaglige områder, som har indflydelse på akut sygepleje. Læseren får en bred og nuanceret indføring i problemstillinger, der knytter sig til akutsygeplejen.Forfatterne har inddraget patientinvolvering, klinisk lederskab og klinisk beslutningstagen, hvor det forekommer relevant. I firebindsværket er der 94 kapitler, som kan anvendes i både den teoretiske og kliniske del af uddannelsen. Hvert kapitel er på 20–25 sider, og de er alle pædagogisk designet med resuméer, faktabokse, cases og referencer til de andre bind. Bøgerne inddrager den nyeste forskning, og 129 forfattere med specifikke akademiske kompetencer har bidraget med at skrive kapitlerne, som også er blevet bedømt af lektorer og sygeplejestuderende. Det nye firebindsværk er tiltænkt som den nye, pensumdækkende lærebog til sygeplejerskeuddannelsen.
Dette er en grundbog til sygeplejestuderende, både i den teoretiske og kliniske undervisning. Bogen udfordrer på flere niveauer til refleksion og nytænkning. Sygeplejestuderende og sygeplejersker skal være omstillingsparate, og de skal kende sundhedsvæsenets nyeste udfordringer for at kunne navigere refleksivt og handle professionelt. De enkelte kapitler er bl.a. forsynet med øvelser, ligesom læringsfokus står centralt i bogen.Bogen dækker en bred vifte af emner såsom klinisk beslutningstagen, sammenhængende patientforløb og teknologi, og i 2. udgave er bogen udvidet med nye kapitler om bl.a. multisygdom og polyfarmaci samt evidensbaseret forebyggelse af visse kroniske sygdomme.Den er skrevet af eksperter, og den bygger på en god kombination af ekspertviden, klinisk erfaring og forskningsmæssig indsigt. Målet er at beskrive, hvordan sundhedsvæsenet aktuelt forandrer sig, og hvad disse forandringer betyder for de studerendes læringsprocesser.Bogen er desuden også relevant for færdiguddannede sygeplejersker og andre sundhedsprofessionelle, som ønsker en opdateret viden om det danske sundhedsvæsen. Det er også oplagt at bruge bogen på diplomniveau og til kortere kursusforløb og efter- og videreuddannelse.
Evidensbaseret sygepleje om kirurgiske sygdommeKirurgiske sygdomme og evidensbaseret sygepleje er det nutidige og gennemgribende standardværk, som forener sygdomslære og sygepleje. Bogen er både en grundbog og opslagsbog med sygeplejestuderende og sygeplejersker som målgruppe.I takt med bedre sygdomsdiagnostik, befolkningens øgede levetid, flere patienter med multisygdomme og et krav om evidensbaseret sygepleje står sygeplejersker i både primær og sekundær sektor overfor nye udfordringer. Sygeplejersker skal kunne drage omsorg, udføre sygeplejehandlinger, forebygge, behandle, lindre symptomer og kunne undervise/vejlede patienter. Det kræver en omfattende og opdateret viden om sygdomslære for at kunne udføre sygeplejeinterventioner, træffe kliniske beslutninger, varetage klinisk lederskab og samarbejde med patienten.Kirurgiske sygdomme og evidensbaseret sygepleje tilbyder 23 kapitler skrevet af læger og/eller kliniske sygeplejespecialister med indgående erfarings- og forskningsmæssig tilgang til specialerne.
Evidensbaseret sygepleje om medicinske sygdommeMedicinske sygdomme og evidensbaseret sygepleje er det nutidige og gennemgribende standardværk, som forener sygdomslære og sygepleje. Bogen er både en grundbog og opslagsbog med sygeplejestuderende og sygeplejersker som målgruppe.I takt med bedre sygdomsdiagnostik, befolkningens øgede levetid, flere patienter med multisygdomme og et krav om evidensbaseret sygepleje står sygeplejersker i både primær og sekundær sektor overfor nye udfordringer. Sygeplejersker skal kunne drage omsorg, udføre sygeplejehandlinger, forebygge, behandle, lindre symptomer og kunne undervise/vejlede patienter. Det kræver en omfattende og opdateret viden om sygdomslære for at kunne udføre sygeplejeinterventioner, træffe kliniske beslutninger, varetage klinisk lederskab og samarbejde med patienten.Medicinske sygdomme og evidensbaseret sygepleje tilbyder 23 kapitler skrevet af læger og/eller kliniske sygeplejespecialister med indgående erfarings- og forskningsmæssige tilgang til specialerne.
Psykologi er et vigtigt fagområde i sygeplejen!Sygepleje handler i høj grad om interaktion mellem en sygeplejerske og en patient, der begge tænker, føler, handler og kan være sårbare i situationer sammen. Denne bog med fokus på sundhedspsykologi er et væsentligt bidrag til undervisning i psykologi og sygepleje. Bogens indhold har fokus på væsentlige mellemmenneskelige aspekter, som sygeplejersken kan møde i samspillet med patienten.Formålet med bogen er at give sygeplejestuderende, sygeplejersker og andre relevante sundhedsfaggrupper et indblik i centrale psykologiske teorier og faktorer, som er relevante i klinikken. Bogens indhold spænder fra teknologi og rollen som sundhedsprofessionel til mestring af stress. Bogen tager netop afsæt i det praksisnære, det genkendelige og det omsættelige med fokus på eksempelvis sundhedsadfærd, den motiverende samtale, afhængighed af vanedannende stoffer, angst, kriser, kronisk sygdom, neuropsykologi mv.Bogens forfattere er eksperter på de områder, de formidler om, og de har omsat deres viden til fagrelevante, pædagogiske og evidensbaserede kapitler, og hvor læseren løbende præsenteres for cases og refleksionsspørgsmål for at øge forståelsen af det komplekse samspil mellem sygeplejerske og patient.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.