Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Håndværk og design er et nyt fag i folkeskolen, som er blevet obligatorisk fra august 2016, og dermed også et nyt læreruddannelsesfag. Det bygger på de tidligere håndværksfag sløjd og håndarbejdes traditioner, men rummer nye mål og stiller en række nye og anderledes krav til underviserne.Bogen er tænkt som et arbejdsredskab til undervisningen i alle moduler af læreruddannelsens undervisningsfag håndværk og design og samtidig som en samlet teoretisk fremstilling til brug for erfarne underviseres arbejde med at få forståelse for håndværk og design som et nyt fag i skolen.Med udgangspunkt i generelle didaktiske kategorier behandler bogens kapitler det nye fags områder og relaterer dem til det aktuelle lovgrundlag. Bogen rummer kapitler om bl.a. mål og evaluering – læreprocesser, undervisningsmønstre og arbejdsformer – inddragelse af eleverfaringer – værkstedsundervisning – materiel kultur – håndværk og design i tværfagligt samarbejde. Alle kapitler indeholder studiespørgsmål og øvelser samt forslag til videre læsning.Hanne Schneider er cand.pæd. og lektor ved Professionshøjskolen UCC, Læreruddannelsen Zahle.Stig Pedersen er tidligere lektor på Skolen for Materiel Design (tidligere Dansk Sløjdlærerskole) og er i dag tilknyttet to skoler/kommuner som konsulent.De er begge involveret i nordisk samarbejde omkring formning, håndarbejde og sløjd og har skrevet en lang række artikler om emnet.
Håndværk og design er et nyt fag i skolereformen fra 2014. Faget blev obligatorisk i 4.-7. klasse fra 1. august 2016. I fagets læseplan understreges det, at ”håndværksmæssig forarbejdning af materialer til produkter baseret på designprocesser” er det grundlæggende for faget. Denne bog handler om, hvordan lærere kan rammesætte en undervisning, der lever op til denne grundforståelse.Det særlige ved det nye fag ”Håndværk og design” er, at det ikke udelukkende kan bygge videre på undervisningsmetoder fra hverken designområderne eller de tidligere håndværksfag. Bogens metodebeskrivelser integrerer derfor erfaringer fra både håndværksundervisning, designundervisning og metoder fra andre fag og områder.Det er vigtigt at skelne mellem fagets metoder og metoder til at undervise i faget. Fagets metoder er fx at strikke, at høvle, at tegne skitser, at måle og at idéafprøve. Denne bog handler om metoder til at undervise i faget, fx om, hvad lærere kan gøre, når de igangsætter et forløb, hjælper elever med at lære, vil udfordre dem til at lære mere eller vil gøre opgaver overskuelige og sammenhængende.Bogen præsenterer seks eksemplariske undervisningsmetoder, der kan finde sted i det obligatoriske forløb. Den henvender sig både til lærerstuderende i håndværk og design og til lærere og pædagoger, der underviser, eller som står foran at skulle undervise, i håndværk og design.Hanne Schneider er lærer, cand.pæd.pæd. og tidligere lektor ved Professionshøjskolen UCC.Stig Pedersen er lærer, cand.pæd.sløjd og tidligere lektor ved Professionshøjskolen UCC.De er begge tilknyttet Fagfællesskabet Håndværk og Design og har tidligere udgivet Håndværk og design. En fagdidaktik.
Den Spanske Borgerkrig beskriver udviklingen i Spanien frem til borgerkrigens afslutning i foråret 1939.Bogen beskriver de stormagtspolitiske forviklinger, som får betydning for borgerkrigens forløb (fra juli 1936 frem til 1939) og senere for 2. Verdenskrig. Et væsentligt aspekt i denne forbindelse er stormagternes overvejelser om, hvorvidt de skulle involvere sig i Spanien. Derudover redegøres der for selve forløbet af borgerkrigen, ligesom hjælpen udefra beskrives.Spanien blev fra 1936 en skueplads for nationale, såvel som for religiøse magtgrupper og for sammenstødet mellem forskellige ideologier - spændende fra fascismen til kommunismen. De mange frivillige - herunder mere end 500 fra Danmark - som strømmede til Spanien, var optændt af idealisme. Mange gav deres liv for at forsvare demokratiet.Bogen er først og fremmest rettet mod historieundervisningen på gymnasiet, handelsgymnasiet og på hf, ligesom den vil være relevant i forhold til de nye tilrettelæggelsesformer, som indføres med den nye gymnasiereform.
Hvordan forbereder man sig på at være ansat i en uddannelsesstilling? Hvordan forbereder man sig på at være vejleder for en kollega i uddannelsesstilling? Hvordan skal pædagogikumforløbet tilrettelægges?Gymnasialt pædagogikum - en håndbog om god praksis giver det nødvendige overblik over pædagogikumforløbet. Bogen indeholder gode råd, planlægningsværktøjer, eksempler på undervisningsforløb og bud på, hvordan man får det bedste udbytte af at være ansat i en uddannelsesstilling.Forfatterne gennemgår bl.a. relationer og roller i pædagogikum, årshjulet i pædagogikum, god praksis i undervisningen, nyttige redskaber m.m.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.