Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen henvender sig særligt til dig, som er studerende på specialiseringsdelen ”Dagtilbudspædagogik” på pædagoguddannelsen. Udgivelsen er komponeret omkring bekendtgørelsens kompetencemål for netop denne specialisering.Du introduceres således til de temaer, der er centrale for denne del af pædagoguddannelsen, og udgivelsens 30 kapitler giver et grundigt og inspirerende afsæt for arbejdet med pædagogik i dagtilbud.Alle bogens kapitler indledes med et abstract, hvor kapitlets hovedpointer skitseres, og de afsluttes med en række refleksionsspørgsmål samt forslag til videre læsning. Ofte vil teorien desuden blive uddybet via eksempler fra praksis, illustrationer og modeller. Med udgivelsen får du et spændende grundlag for at udvikle din faglighed i forhold til dagtilbudspædagogik samt rig mulighed for at studere den evigt relevante forbindelse mellem teori og praksis.
Medialisering har vundet frem som et centralt begreb til forståelse af mediernes samspil med kultur og samfund. På samme måde som ’globalisering’ og ’individualisering’ er vigtige begreber til at forstå moderne samfund, er ’medialisering’ blevet en begrebsmæssig ramme til at forstå, hvordan både massemedier og digitale netværksmedier er blevet en integreret del af kulturelle praksisser og samfundsinstitutioners virke.Medialiseringen er en af det moderne samfunds centrale dynamikker, men hvor fx globaliseringen og individualiseringen længe har været på dagsordenen i humanistisk og samfundsvidenskabelig forskning, er forskning i medialiseringen af kultur og samfund først for alvor ved etablere sig i den internationale forskning i disse år. Denne bog bidrager til at udvikle dette teoretiske og analytiske perspektiv i en dansk sammenhæng.Bogen er opbygget således, at der først gives en grundig indføring i medialiseringsteorien og medialiseringsbegrebets nuancer og forskellige inspirationskilder. Dernæst udfoldes og diskuteres teorien i en række konkrete analyser af forskellige samfundsmæssige og kulturelle områder: idræt, børns leg, forældreskab, religion, politik, konflikter samt frivillighedsorganisationers arbejde.Bogens målgruppe er undervisere og studerende på videregående uddannelser ved medie- og kommunikationsuddannelser.
Pædagoger og lærere har afgørende betydning for at skabe de mobbefrie miljøer og stærke børnefællesskaber, der er grundlæggende for børns trivsel og positive udviklingMobning - viden og værktøjer er en håndsrækning til dette vigtige arbejde. Bogen præsenterer den nyeste viden om mobningens mekanismer og giver forskellige bud på, hvordan man som fagperson forebygger mobning eller handler, hvis man oplever en børnegruppe, der er præget af mobning. Emnerne i bogen favner vidt og er både målrettet arbejdet med større og mindre børn i daginstitution og skole.Mobning - viden og værktøjer kan læses fra ende til anden eller bruges som opslagsværk. Efter hvert kapitel finder du gode råd, arbejdsspørgsmål eller anbefalinger, som kan stimulere til videre refleksion og nye tiltag.Antologien er udgivet i samarbejde med Mary Fonden og Red Barnet, der sammen står bag det forebyggende antimobbeprogram Fri for Mobberi.Bogens forfattere er: Helle Rabøl Hansen, Nina Hein, Stine Liv Johansen, Stine Kaplan Jørgensen, Louise Klinge, Kit Stender Petersen, Helle Plauborg.
Hvordan kan vi forskningsmæssigt undersøge børn og unges brug af medier, og med hvilke metodiske greb tilgår vi sådanne studier?Denne bog introducerer væsentlige tilgange og traditioner i børne- og ungdomsmedieforskningen og beskæftiger sig med børn og unges egne perspektiver i forskningsprojekter, med interviews, etnografiske metoder og mixed methods som redskaber til undersøgelser af børn og unges mediebrug. Endelig diskuterer bogen etiske problemstillinger i forhold til bl.a. samtykke, adgang og fortrolighed, når man tilrettelægger og gennemfører undersøgelser af børn, unge og medier.I forlængelse af Børn, unge og medier er det denne bogs formål at klæde læseren på til at foretage kvalitative interviewstudier med børn og unge eller gennemføre medie- eller internetetnografiske undersøgelser af børn og unges mediebrug i praksis.
Hvilken rolle spiller medier i børn og unges liv i dag? Hvordan indgår nye digitale og sociale medier som en del af børns og unges leg og venskabsrelationer? Hvad betyder nutidens medielandskab for den måde, børn og unge engagerer og præsenterer sig selv online? De spørgsmål, vi stiller til børn og unges mediebrug (i den offentlige debat såvel som i forskningen) afhænger af vores syn på medierne og af vores syn på børn og unge som aktører og medborgere. Børn og unges mediebrug må derfor forstås i forhold til den kontekst, den indgår i, og den måde, hvorpå børn og unge gennem medier relaterer sig til strukturer og relationer i samfundet som sådan. BØRN, UNGE OG MEDIER præsenterer relevante begreber, teorier og nyeste forskningsbaserede viden om børn og unges mediebrug i relation til emner som legepraksis, sociale relationer og selvfremstilling. Bogen er struktureret omkring en række nedslag i forskellige praksisser, som relaterer sig til børn og unges brug af medier på tværs af aldersgrupper og de forskellige medier og brugsmønstre, der er knyttet hertil. Bogen tilbyder desuden empirinære eksempler på den børne- og ungdomskultur, som udfolder sig på og med medier i dag.Stine Liv Johansen er ph.d., lektor ved Center for Børns Litteratur og Medier ved Institut for Kommunikation og Kultur på Aarhus Universitet og medlem af Medierådet for Børn og Unge. Har siden 2005 forsket i børns brug af medier i og uden for institutionelle kontekster. Malene Charlotte Larsen er ph.d., lektor ved Institut for Kommunikation og Psykologi på Aalborg Universitet og tilknyttet forskningsgruppen Mattering: Center for Diskurs og Praksis . Har siden 2005 forsket i børn og unges brug af sociale medier.
More than anywhere else in the world, social media platforms are integrated into everyday life in the Nordic welfare states. This book examines the role of social media in the everyday lives of children and young people in the Nordics. Through a practice theoretical lens, the book offers a nuanced examination of the complex relationship between children, young people and social media.The book covers themes related to play, learning, social relations, identity, self-presentation, sexuality, gaming and datafication, and discusses these themes in the light of ongoing debates, including current as well as future ethical considerations. The book is co-authored by associate professors Malene Charlotte Larsen and Stine Liv Johansen, who both have extensive research experience in the field of social media and digital childhood and youth. The book includes contributions from guest authors, each possessing significant expertise in specific areas related to the overarching topic.Social Media Across Everyday Contexts – Digital Childhood and Youth in the Nordics is relevant for students and practitioners with an interest in children and young people’s digital media use.
Mange af os spillede computer i 1980’erne, kom på internettet i 1990’erne og de sociale medier i 2000’erne. Så hvorfor halter debatten om de digitale teknologier stadigvæk bagefter – hvorfor skaber den ofte mere forvirring end afklaring?I dag fletter de digitale teknologier og medier sig ind i stort set alle aspekter af vores liv – privat, på skolerne, på jobbet, i offentligheden og i den demokratiske samtale.Når vi udfordres af det digitale, efterspørger vi mere digital dannelse. Men hvad er det egentlig, vi skal dannes til? Hvad består relevant digital dannelse af i det 21. århundrede? Og hvad skal der til, for at børn, unge og voksne bliver digitalt dannede?Denne bog vender og drejer begrebet ’digital dannelse’. For: Hvis digital dannelse er svaret, hvad er så spørgsmålet?Stine Liv Johansen er ph.d. i medievidenskab, lektor i børns medier ved Center for Børns Litteratur og Medier på Aarhus Universitet og tidligere formand for Medierådet for Børn og Unge.
Der er ingen børn, hvis største ønske eller primære behov er en iPad. Derimod er det alle børns største ønske og behov at have det godt med deres familie, at have en god ven og at være i et miljø, hvor de kan leve, lege og lære. Men liv, leg og læring finder i dagens Danmark høj grad sted i, med og igennem medier. Derfor er det væsentligt at se på, hvilken rolle medierne spiller i børns liv, hvad de bruger dem til, og hvilken betydning de selv tillægger dem.Børns liv og leg med medier handler om, hvorfor vi som voksne er nødt til at forholde os engageret og nuanceret til børns brug af medier. Bogen giver et bud på, hvad det er for nogle børn, man møder i vuggestue, børnehave og fritidstilbud i dag, hvilken rolle medierne spiller for deres leg og læring, og hvordan man som pædagog kan forholde sig åbent og konstruktivt til børns brug af medier.Bogen indledes med et kapitel, der beskriver den forandrede barndom og de digitale indfødte. Herefter beskrives - ved hjælp af konkrete eksempler og cases - de mindste børns brug af medier i familien, børnehavebørns brug af medier, og hvordan børn i indskolingsalderen bruger tablets som legetøj og som en væsentlig del af deres kammeratskabskultur. Efter hvert kapitel er der oplæg til diskussion i personalegruppen og til personlig refleksion over emnet.Bogen henvender sig til pædagoger, pædagogstuderende, lærere i indskolingen og forældre, der interesserer sig for børns hverdagsbrug af medier.
Børns liv og leg med medier Der er ingen børn, hvis største ønske eller primære behov er en iPad. Derimod er det alle børns største ønske og behov at have det godt med deres familie, at have en god ven og at være i et miljø, hvor de kan leve, lege og lære. Men liv, leg og læring finder i dagens Danmark høj grad sted i, med og igennem medier. Derfor er det væsentligt at se på, hvilken rolle medierne spiller i børns liv, hvad de bruger dem til, og hvilken betydning de selv tillægger dem.Børns liv og leg med medier handler om, hvorfor vi som voksne er nødt til at forholde os engageret og nuanceret til børns brug af medier. Bogen giver et bud på, hvad det er for nogle børn, man møder i vuggestue, børnehave og fritidstilbud i dag, hvilken rolle medierne spiller for deres leg og læring, og hvordan man som pædagog kan forholde sig åbent og konstruktivt til børns brug af medier.Bogen indledes med et kapitel, der beskriver den forandrede barndom og de digitale indfødte. Herefter beskrives - ved hjælp af konkrete eksempler og cases - de mindste børns brug af medier i familien, børnehavebørns brug af medier, og hvordan børn i indskolingsalderen bruger tablets som legetøj og som en væsentlig del af deres kammeratskabskultur. Efter hvert kapitel er der oplæg til diskussion i personalegruppen og til personlig refleksion over emnet. Bogen henvender sig til pædagoger, pædagogstuderende, lærere i indskolingen og forældre, der interesserer sig for børns hverdagsbrug af medier. Stine Liv Johansen (f. 1974) er ph.d. i medievidenskab og har igennem mange år beskæftiget sig med små og større børns brug af medier i hverdagslivet. Hendes forskning har særligt fokus på børns legende aktiviteter og på, hvordan medierne i dag er en uomgængelig del af børns liv og leg. Stine Liv Johansen er forfatter til afhandlingen Seere i bleer - små børns møde med medier samt til en række artikler om leg og mediebrug.'Generelt meget interessant med nyttig og brugbar viden. Stine Liv Johansen kommer bredt omkring emnet. Det er kompleks at beskrive indholdet på få linjer'. - Lektørudtalelsen fra Dansk BiblioteksCenter
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.