Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen er skrevet til dig, der underviser og har interesse i de erhvervsrettede uddannelser. Erhvervsdidaktisk opslagsbog handler om, hvordan didaktisk teori og begreber kan forstås og anvendes i praksis på de uddannelser, der retter sig specifikt mod at uddanne til forskellige erhverv og brancher. I bogen finder du opslag om klassiske og moderne erhvervsdidaktiske begreber såsom instruktion, multimodalitet, stilladsering og refleksion. Hvert opslag præsenterer begrebets teoretiske baggrund, dets betydning i en praksis og dets bidrag til professionel analyse, forberedelse eller evaluering af undervisning.Gennem et casebaseret format viser 58 opslag didaktiske begreber, som de kan “se ud” i praksis: Vi er med faglæreren i værkstedet, når hun giver feedback, med i dialogen, når lærerteams udvikler praksis, med, når undervisningen differentieres, og med, når lærere overvejer, hvordan undervisningen kan invitere til deltagelse og motivere elever og kursister.Bogens erfarne undervisere, forfattere og forskere skriver og henvender sig til alle, der ønsker at udvikle sig som underviser på et teoretisk og reflekteret grundlag.
En nystartet uddannelse er præget af forandringer og tilpasninger, og FGU er ingen undtagelse. Med antologien FGU på vej, der samler erfaringer fra og viden om FGU-området, understøttes implementeringen af FGU-reformen ved at give indblik i relevante udfordringer og tilbyde et mere udfoldet og nuanceret begrebsapparat og ikke mindst konkrete værktøjer til at udvikle praksis.Antologien tilbyder bl.a. svar på:hvordan du som FGU-lærer kobler virksomhedspraksis med den almene fagundervisninghvordan læringssamtaler kan understøtte kollegial refleksion og kompetenceudviklinghvordan du bedst muligt opbygger arbejdet med portfolio og gør den til en integreret del af undervisningenhvordan du ved hjælp af evaluering og formativ feedback kan komme tættere på elevernes læring og hjælpe dem til næste skridthvordan du arbejder med elevernes motivation, deltagelse og trivselhvordan du tilrettelægger og afholder den gode FGU-prøvehvordan du som leder opbygger professionelle læringsfællesskaber med henblik på at finde inspiration i hinandens didaktiske metoder.Antologien retter sig mod lærere, vejledere og ledere på FGU-institutioner samt UC’er og konsulenthuse, der kompetenceudvikler på FGU-området, eller andre med interesse for FGU-området og ungemålgruppen.
April-nummeret af Ledelse i Morgen, har fokus på FGU-uddannelserne og tilbyder redskaber til, hvordan man kan arbejde med de opgaver og udfordringer, der ligger i uddannelsesformen. Du kan bl.a. læse en ærlig beskrivelse af de erfaringer, direktøren for FGU Midt-Vest har gjort sig i løbet af de første år på posten, hvordan man holder fokus på kerneopgaven – elevernes læring og trivsel – og arbejder konkret ud fra denne, og om hvordan man som leder kan håndtere og navigere i de mange paradokser, der karakteriserer uddannelsen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.