Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Forlænget returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Susanne Højlund

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - En grundbog i antropologisk metode
    af Tine Tjørnhøj-Thomsen, Cathrine Hasse, Kirsten Hastrup, mfl.
    458,95 kr.

    "Dette er en bok til å bli klok av."Frode F. Jacobsen, Akademiske SygeplejerskerAntropologien er en videnskab af stigende betydning også for andre fagdiscipliner, som låner metode og teori fra antropologien. I denne bog gives de nyeste eksempler på antropologernes egen metodiske praksis fra formulering af et problem til dets teoretiske løsning. Gennem konkrete beskrivelser af antropologiske undersøgelser af fx en byggeplads i København, et hjerneforskningslaboratorium, en gruppe kvinder i Vietnam, soldater i Kosovo og hemmelige selskaber i Vestafrika m.m., kvalificeres det antropologiske feltarbejde, og antropologiens særlige vidensfelt indkredses. Bogen viser den nære sammenhæng mellem teori og praksis og er dermed også et bidrag til en diskussion af nogle videnskabelige grundlagsproblemer ved begyndelsen af det 21. århundrede. [] Ind i verden. En grundbog i antropologisk metode[] er redigeret af Kirsten Hastrup, professor ved Institut for Antropologi, Københavns Universitet. Bogens små 20 bidrag er skrevet af antropologer der hovedsageligt er tilknyttet danske universiteter.

  • af Kim Rasmussen, Susanne Højlund, Eva Gulløv, mfl.
    138,95 kr.

    På flere måder er nutidens samfund blevet indrettet sådan, at de yngre børn i hverdagen i vid udstrækning lever i parallelle verdener til de voksnes. Opdelingen af den fysiske verden følges af manglende indsigt, sansning og erfaring med den verden og de steder, man ikke kender eller kun kender i begrænset omfang. Dette gælder uanset, om man betragter det fra børnenes vinkel eller fra de voksnes. I hverdagen har børn og voksne kun begrænset indsigt i hinandens liv. Til gengæld forsøger vi gennem alverdens medier (tv, radio, video, internet, mobiltelefon, osv.) at binde det adskilte sammen på nye måder. Samtidig kan medierne også siges at føre børn og voksne ind i adskilte verdener og separate kredsløb.I antologien bidrager en række fagpersoner, der til dagligt beskæftiger sig med børn, barndom og barndommens mangfoldige steder. De har fået frie hænder til hver især at belyse en række forskellige spørgsmål, der relaterer sig til den problemstilling, der er skitseret med begreberne; steder til børn - børns steder. Dette har resulteret i en række indbyrdes forskellige artikler, som hver har deres blik på hvad der foregår, mange af de steder børn opholder sig og færdes. Bag artiklernes forskellige vinkler og betragtninger, ligger dog et relativt ensartet syn på børn. Det børnesyn de forskellige bidrag på forskellig måde repræsenterer, kan kort formuleres sådan: Børn er sociale og kulturelle aktører, der i aktivt samspil med omgivelserne indvirker på de steder og mennesker, der omgiver dem. Børn er symbolsk kreative og de omformer og indvirker på det, de voksne har produceret til børnene. Kort sagt; de gør noget ved "det hele". Det er dog langt fra altid, at indretningen og organiseringen af steder til børn reflekterer og anerkender dette.  Den trykte bog hos forlaget.

  • - Metodologi og etik i etnografisk børneforskning
    af Susanne Højlund & Eva Gulløv
    228,95 kr.

    Indføring i grænseområdet mellem antropologisk teori og metode. Analyse af feltarbejdets elementer, forskeres forforståelser og roller, og forskellige etiske dimensioner ved antropologers arbejde. Skrevet til alle som arbejder med forskningsbaseret viden om børn.

  • - i et dansk institutionsperspektiv
    af Susanne Højlund
    188,95 kr.

    Barndommens organisering undersøger og diskuterer barndom som et samfundsmæssigt fænomen. Udgangspunktet er, at de senere års børneforskning har forsømt at medtænke og analysere de rammer, som samfundet skaber for børn.De samfundsmæssige rammer er hverken statiske, entydige eller deterministiske. De skabes og organiseres af mennesker med intentioner, som handler både i forhold til konkrete rum og fællesskaber og i relation til abstrakte diskurser og ideologier. Samtidig er disse mennesker underlagt samfundspolitiske og andre strukturelle vilkår.Det er forfatternes mål at pege på den mangfoldighed af organiseringsprocesser, der på forskellig vis bidrager til at skabe barndommens rum, de symbolske såvel som de materielle.Institutioner og institutionalisering er gennemgående temaer, og artiklerne inddrager mange eksempler fra danske børneinstitutioner ikke for at analysere det særligt danske ved barndom, men fordi Danmark med dets mange velfærdsinstitutioner for børn er et godt vindue til at få øje på barndommens organisering.Bogens artikler er skrevet af seks erfarne barndomsforskere med pædagogisk, sociologisk og antropologisk baggrund.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.