Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Formelle ledere kan ikke tage ansvar for hver eneste handling i en kompleks organisation. Derfor ender det ofte med, at andre medarbejdere styrer projekter, organiserer samarbejder eller leder processer. Mere eller mindre systematisk bliver ledelse hver dag distribueret ud til medarbejderne – både i offentlige og private organisationer. Distribueret ledelse foregår overalt i organisationen, hvor der er brug for, at medarbejdere på forskellige niveauer træffer beslutninger og medvirker til den organisatoriske udvikling. Men hvad er formålet med distribueret ledelse? Hvilken kvalitet og effekt opnår organisationer, der benytter sig af ledelsesformen? Og hvilken betydning har det for læring og udvikling både i organisatorisk sammenhæng og for den enkelte medarbejder? Distribueret ledelse giver dig værktøjerne til at arbejde mere bevidst med denne form for ledelse. Bogen er den første på dansk, der giver et overblik over den internationale forskning om distribueret ledelse. På baggrund af denne forskning forklarer bogen, hvad distribueret ledelse er, og hvordan det praktiseres i en række organisationer. Feedback og feedforwarder nøglebegreber i distribueret ledelse, fordi ledelse bliver en tovejskommunikation mellem alle, der distribuerer og løser opgaver. Feedback fra ledelsen til medarbejderne og fra medarbejderne til ledelsen er et væsentligt værktøj til at dele viden om, hvad der fungerer godt, og hvad der kræver forandringer. Den distribuerende leder slipper ikke for ansvaret ved at lade andre løse opgaverne. Lederen skal stadig have grundig indsigt i, hvad der sker i organisationen for at kunne træffe de rigtige beslutninger om organisationens overordnede mål og strategi.
På enhver skole og uddannelsesinstitution bør alle ledelsesmæssige beslutninger altid følges op af spørgsmålet: ”Hvordan vil dette fremme elevernes og de studerendes læring?”.Pædagogisk ledelse er afgørende for, at eleverne og de studerende rykker sig rent fagligt. I bogen defineres pædagogisk ledelse som faglig ledelse af elevers og studerendes læring, men også som faglig ledelse af medarbejdernes læring og kompetenceudvikling. Undervisernes faglige kompetenceudvikling er afgørende for elevers og studerendes læring, eftersom undervisernes engagement, faglige læring og lærer-elev-relationen er den allervigtigste enkelte faktor af betydning for læring og trivsel. Bogen bygger på to principper: 1) Princippet om læring i centrum, hvilket kræver pædagogisk ledelse som faglig ledelse og 2) princippet om distribueret ledelse, hvilket betyder pædagogisk ledelse som en to-vejs-kommunikation, der finder sted overalt i organisationen.Pædagogisk ledelse er kernen i den ledelsesmæssige opgaveløsning på enhver skole eller uddannelsesinstitution, der har elevernes og de studerendes læring i centrum. Derudover indbefatter den ledelsesmæssige opgaveløsning strategisk ledelse, administrativ ledelse og personaleledelse. Den pædagogiske ledelsesopgave skal derfor primært rettes mod elevernes læring og resultater, og den skal bygge på forskningsevidens, didaktiske metoder og praksisevidens, der kan give viden om elevernes læringsresultater.Udover gode råd til lederen introducerer bogen:•praksistrekanten – en model for ledelse af pædagogisk praksis på tre niveauer•en firefeltsmodel, der kan rammesætte et inkluderende læringsmiljø•modeller for faglig udvikling•en skabelon for feedbackgivning og coaching samt særlige spilleregler for at indgå i sådanne samtaler•de ledelsesmæssige udfordringer i forbindelse med ledelse af tværprofessionelle medarbejdere•indsatsteorimodellen, der kan anvendes af skolens forskellige team i forbindelse med mindre udviklingsprojekter•effektevalueringsmodellen, der fokuserer på effekten af en given indsats•videnskabsteoriens ABC, en videnskabsteoretisk model til forståelse af viden og videnstilblivelse til brug for kritisk stillingtagen til forskning og litteratur om pædagogisk ledelse.Pædagogisk ledelse er faglig ledelse henvender sig til skoleledere og ledere af uddannelsesinstitutioner, studerende på diplomuddannelser og kompetenceudviklende kurser, ledere af afdelinger, teams, projekter og koordinatorer samt lærere og undervisere på læreruddannelserne, efter- og videreuddannelse af både lærere og pædagoger samt diplomuddannelser i skoleledelse.
Pædagogisk ledelse er faglig ledelse handler om ledelse af læring, via synlig pædagogisk ledelse. Pædagogisk ledelse er afgørende for, at eleverne og de studerende rykker sig rent fagligt. I bogen defineres pædagogisk ledelse som faglig ledelse af elevers og studerendes læring, men også som faglig ledelse af medarbejdernes læring og kompetenceudvikling. Undervisernes faglige kompetenceudvikling er afgørende for elevers og studerendes læring, eftersom undervisernes engagement, faglige læring og lærer-elev-relationen er den allervigtigste enkelte faktor af betydning for læring og trivsel. Bogen bygger på to principper: 1) Princippet om læring i centrum, hvilket kræver pædagogisk ledelse som faglig ledelse og 2) princippet om distribueret ledelse, hvilket betyder pædagogisk ledelse som en to-vejs-kommunikation, der finder sted overalt i organisationen. Pædagogisk ledelse er altså kernen i den ledelsesmæssige opgaveløsning på enhver skole eller uddannelsesinstitution, der har elevernes og de studerendes læring i centrum. Derudover indbefatter den ledelsesmæssige opgaveløsning strategisk ledelse, administrativ ledelse og personaleledelse. Den pædagogiske ledelsesopgave skal derfor primært rettes mod elevernes læring og resultater, og den skal bygge på forskningsevidens, didaktiske metoder og praksisevidens, der kan give viden om elevernes læringsresultater. Udover gode råd til lederen introducerer bogen:· praksistrekanten – en model for ledelse af pædagogisk praksis på tre niveauer· en firefeltsmodel, der kan rammesætte et inkluderende læringsmiljø· modeller for faglig udvikling · en skabelon for feedbackgivning og coaching samt særlige spilleregler for at indgå i sådanne samtaler· de ledelsesmæssige udfordringer i forbindelse med ledelse af tværprofessionelle medarbejdere · indsatsteorimodellen, der kan anvendes af skolens forskellige team i forbindelse med mindre udviklingsprojekter· effektevalueringsmodellen, der fokuserer på effekten af en given indsats· videnskabsteoriens ABC, en videnskabsteoretisk model til forståelse af viden og videnstilblivelse til brug for kritisk stillingtagen til forskning og litteratur om pædagogisk ledelse. Bogen henvender sig til skoleledere og ledere af uddannelsesinstitutioner, studerende på diplomuddannelser og kompetenceudviklende kurser, ledere af afdelinger, teams, projekter og koordinatorer samt lærere og undervisere på læreruddannelserne, efter- og videreuddannelse af både lærere og pædagoger samt diplomuddannelser i skoleledelse.
Arbejdslivet er blevet en udviklingsarena. Vi arbejder og engagerer os på højtryk for at skabe mål og mening med livet. Men hvordan gengælder organisationer og virksomheder vores ønske om at engagere os i arbejdet? Og hvad kan de gøre for at udvikle og fastholde vores engagement? ENGAGEMENT I ORGANISATIONER handler om, hvordan organisationer finder vejen til at blive engagerende organisationer, der ikke bare ansætter, men også engagerer medarbejdere. Susanne Ploug Sørensen indleder bogen med en organisationsteoretisk, filosofisk og psykologisk introduktion til det organisatoriske engagement, der forklarer, hvorfor og hvordan engagementet udgør den menneskelige drivkraft i udviklingen af organisationer. Gennem spørgsmål, øvelser og eksempler præsenterer hun derefter konkrete strategier til, hvordan man udvikler organisationens engagementg ennem samarbejde og kommunikation. ENGAGEMENT I ORGANISATIONER er et alternativ til de traditionelle trivsels- og motivationsundersøgelser. Bogen viser os, hvordan organisationer ved at arbejde med engagementet ikke alene øger motivation og trivsel og forebygger stress, men også skaber inspirerende arbejdsmiljøer og organisationer. Bogen henvender sig til ledere på alle niveauer, tillidsrepræsentanter, arbejdsmiljørepræsentanter, HR-medarbejdere og bestyrelsesmedlemmer.
Med et supervisionsfagligt og erhvervspsykologisk perspektiv kobler antologien teorier og viden om læring, professioner, grupper og organisationer sammen med praksis. Fokus er på teorier og metoder til arbejdet med supervision i organisationer. Supervision i et organisatorisk perspektiv viser forskellige udsnit og aspekter ved en reflekteret supervisionspraksis, der bl.a. henter elementer fra beslægtede områder som proceskonsultation og gruppe- og organisationsudvikling. Supervision handler nemlig både om at handle metodebevidst og at tænke konteksten med. Antologien består af bidrag af: - Jakob Hassing Pedersen - Susanne Ploug Sørensen - Vibe Strøier - Pia Laursen - Jens Bregengård - Lone Willer Holm - Elvi Weinreich. Bogen henvender sig til fagprofessionelle (psykologer, pædagoger, socialrådgivere, sygeplejersker, lærere m.fl.), som modtager supervision, samt supervisorer, konsulenter, coaches, undervisere, proceskonsulenter, ledere m.fl., der tilrettelægger, udfører eller evaluerer supervision.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.