Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Neuropsykologisk Udviklingsleg stiller skarpt på, hvordan du understøtter børns udvikling gennem leg som en integreret del af pædagogisk praksis.Alle børn har gavn af Neuropsykologisk Udviklingsleg, og særligt de børn, der ikke udvikler sig alderssvarende, får nye udviklingsmuligheder, når de møder omsorgsfulde voksne, der kan understøtte deres udvikling gennem leg, kontakt og samspil.Ud fra nyere hjerneforskning giver bogen dig overblik over barnets udvikling på det sansende, følende og kognitive niveau, og du får redskaber til at undersøge, hvor barnet er i sin udvikling på de forskellige områder. Med dette udgangspunkt sætter bogen fokus på, hvordan du bedst styrker barnets forudsætninger for at udvikle alderssvarende lege- og samspilsfærdigheder.Gennem bogens store legekatalog og mange eksempler fra praksis får du som pædagogisk fagprofessionel konkret inspiration til at arbejde med leg og legende samspil. Både til gavn for det enkelte barns udvikling, for børnefællesskabet og for de indbyrdes relationer mellem børnene.Samtidig med at du får redskaber til at understøtte børnenes udvikling, bliver du gennem bogen klogere på din egen rolle i samspillet, og hvordan dit nervesystem også spiller ind på dine relationer til børn og kollegaer.Det handler altså ikke om selve legen, men måden, vi leger på.Bogen henvender sig til dig som pædagogisk fagprofessionel, konsulent eller leder på dagtilbudsområdet.Bogen er skrevet af Tea Thyrre Sørensen, som er selvstændig pædagogisk-psykologisk konsulent og supervisor, musikpædagog og efteruddannet inden for forskellige neuropsykologiske tilgange og metoder til arbejdet med børns udvikling gennem leg og legende samspil.
Denne bog om Tilknytningsbaseret Forældresamarbejde stiller skarpt på, hvordan du kan øge kvaliteten i samarbejdet med forældre i dagtilbud til gavn for barnets trivsel, læring, udvikling og dannelse.Bogen tager afsæt i Neuropsykologisk Relationel Pædagogik (NPRP) og bygger på forskning, der belyser, hvordan kvaliteten i forældresamarbejdet bliver påvirket af de professionelles forforståelser og måden, de foretrækker at kommunikere og samarbejde med forældrene.De forskellige kapitler giver indblik i, hvordan du kan opbygge tryghedsskabende relationer, lede reflekterende dialoger og igangsætte løbende indsatser i samarbejdet. Alt sammen med blik for barnets trivsel og udvikling set i en tilknytningsbaseret forståelsesramme.I praksiseksemplerne får du indsigt i, hvordan metoder og tilgange kan omsættes i hverdagen, samt inspiration til, hvordan du kommer godt i gang med at implementere tilknytningsbaseret forældresamarbejde i din egen praksis.Bogen henvender sig til dig som pædagogisk fagprofessionel, konsulent, vejleder eller leder på dagtilbuds- og specialområdet. Bogen kan også inspirere forældre- og familievejledere samt medarbejdere i tværfagligt regi.
Tilknytning og dannelse hos børn i dagtilbud hænger nøje sammen. Dannelse beskrives som en dybere form for læring, hvor barnets grundlæggende opfattelse af sig selv og andre etableres, og hvor en tryg tilknytning er afgørende.For at lykkes med at skabe læringsmiljøer, der understøtter tilknytning og dannelse, må de fagprofessionelle stå på et fælles pædagogisk grundlag, der med afsæt i et fælles barnesyn skaber fælles sprog og retning i det pædagogiske arbejde.Med denne bog i hånden får du indblik i og konkrete redskaber til, hvordan man med neuropsykologisk afsæt kan kvalificere det fælles pædagogiske grundlag med dannelsen som hjørnesten. Du får desuden konkrete eksempler og cases, der viser, hvordan dette fælles grundlag kan omsættes til praksis i den pædagogiske hverdag. Alt sammen koblet til centrale punkter fra den styrkede læreplan.En vigtig pointe gennem bogen er, at det pædagogiske personale spiller en afgørende rolle i det samlede læringsmiljø. Derfor er arbejdet med den fagprofessionelles eget nervesystem og egen regulering en rød tråd gennem bogens kapitler med det formål at kunne ”have hjertet med” i relationen til både det enkelte barn og børnegruppen.Bogen kan anvendes til det strategiske arbejde både i det enkelte dagtilbud og på kommunalt niveau såvel som til arbejdet med de konkrete indsatser i den daglige praksis.Bogen er skrevet af Tea Thyrre Sørensen, som er selvstændig pædagogisk-psykologisk konsulent og supervisor, musikpædagog og efteruddannet inden for forskellige neuropsykologiske metoder og tilgange til arbejdet med børn og familier.
Tilknytning og dannelse hos børn i dagtilbud hænger nøje sammen. Dannelse beskrives som en dybere form for læring, hvor barnets grundlæggende opfattelse af sig selv og andre etableres, og hvor en tryg tilknytning er afgørende.For at lykkes med at skabe læringsmiljøer, der understøtter tilknytning og dannelse, må de fagprofessionelle stå på et fælles pædagogisk grundlag, der med afsæt i et fælles barnesyn skaber fælles sprog og retning i det pædagogiske arbejde.Med denne bog i hånden får du indblik i og konkrete redskaber til, hvordan man med neuropsykologisk afsæt kan kvalificere det fælles pædagogiske grundlag med dannelsen som hjørnesten. Du får desuden konkrete eksempler og cases, der viser, hvordan dette fælles grundlag kan omsættes til praksis i den pædagogiske hverdag. Alt sammen koblet til centrale punkter fra den styrkede læreplan.En vigtig pointe gennem bogen er, at det pædagogiske personale spiller en afgørende rolle i det samlede læringsmiljø. Derfor er arbejdet med den fagprofessionelles eget nervesystem og egen regulering en rød tråd gennem bogens kapitler med det formål at kunne ”have hjertet med” i relationen til både det enkelte barn og børnegruppen.Bogen kan anvendes til det strategiske arbejde både i det enkelte dagtilbud og på kommunalt niveau såvel som til arbejdet med de konkrete indsatser i den daglige praksis.Bogen er skrevet af Tea Thyrre Sørensen, som er selvstændig pædagogisk-psykologisk konsulent og supervisor, musikpædagog og efteruddannet inden for forskellige neuropsykologiske metoder og tilgange til arbejdet med børn og familier.
I dette nummer af I børnehøjde stiller vi skarpt på det neuropædagogiske felt i en pædagogisk kontekst, og du kan således glæde dig til artikler af Kjeld Fredens, Anni Mortensen og Tea Thyrre Sørensen samt et interview med bestsellerforfatter Ann-Elisabeth Knudsen.
Neuropsykologisk Udviklingsleg stiller skarpt på, hvordan du understøtter børns udvikling gennem leg som en integreret del af pædagogisk praksis.Alle børn har gavn af Neuropsykologisk Udviklingsleg, og særligt de børn, der ikke udvikler sig alderssvarende, får nye udviklingsmuligheder, når de møder omsorgsfulde voksne, der kan understøtte deres udvikling gennem leg, kontakt og samspil.Ud fra nyere hjerneforskning giver bogen dig overblik over barnets udvikling på det sansende, følende og kognitive niveau, og du får redskaber til at undersøge, hvor barnet er i sin udvikling på de forskellige områder. Med dette udgangspunkt sætter bogen fokus på, hvordan du bedst styrker barnets forudsætninger for at udvikle alderssvarende lege- og samspilsfærdigheder.Gennem bogens store legekatalog og mange eksempler fra praksis får du som pædagogisk fagprofessionel konkret inspiration til at arbejde med leg og legende samspil. Både til gavn for det enkelte barns udvikling, for børnefællesskabet og for de indbyrdes relationer mellem børnene.Samtidig med at du får redskaber til at understøtte børnenes udvikling, bliver du gennem bogen klogere på din egen rolle i samspillet, og hvordan dit nervesystem også spiller ind på dine relationer til børn og kollegaer.Det handler altså ikke om selve legen, men måden, vi leger på.Bogen henvender sig til dig som pædagogisk fagprofessionel, konsulent eller leder på dagtilbudsområdet.Bogen er skrevet af Tea Thyrre Sørensen, som er selvstændig pædagogisk-psykologisk konsulent og supervisor, musikpædagog og efteruddannet inden for forskellige neuropsykologiske tilgange og metoder til arbejdet med børns udvikling gennem leg og legende samspil.Omtale af bogenHar man lov til, at sige at det er en lækker bog? Det gælder naturligvis udseende, papir, illustration og naturligvis teksten der repræsenterer det faglige indhold. Der er kælet for bogen. Der er taget højde for, at nybegyndere kan være med. Bogen har gode forklaringer. De der har med børn og børns leg af gøre, og det har vi vel alle, bør læse denne bog - og få forståelse og inspiration. En god bog også for teamet. - Kai Pedersen, Specialpædagogisk månedsblad'Jeg har med fornøjelse og interesse læst bogen Neuropsykologisk Udviklingsleg. Forfatteren skriver praksisnært og er en formidler, der udviser et stort overblik over det faglige felt. Jeg er overbevist om, at rigtig mange faggrupper får stor, stor glæde af bogen. Det gælder såvel den teoretiske indsigt, som alle de relevante og kreative praksiseksempler samt – selvfølgelig – det store katalog over legeaktiviteter. Forfatteren er lykkes med at integrere sin musikpædagogiske baggrund med den neuropsykologiske tilgang til arbejdet med leg i dagtilbud. Jeg vil helt sikkert anbefale bogen til både studerende, undervisere på pædagoguddannelsen og pædagoger i dagtilbud. - Jørgen Lyhne, lektor, VIA Efter- og videreuddannelsen
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.