Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
"Vil man lære noget om pædagogik uden at få påduttet den helt rigtige metode, så er her bogen [...] Her rejses så mange spørgsmål, at man kan risikere at blive klogere." Jens Bydam, Sygeplejersken Klassisk og moderne pædagogisk teori er en indføring i pædagogikkens centrale teorier, personer, temaer og begreber. Den består af i alt 29 kapitler skrevet af førende danske pædagogiske teoretikere. Bogens kapitler er tematisk opdelt i følgende seks dele: Del 1: Pædagogik og teorier om opdragelse, undervisning og uddannelse Del 2: Nationalstat og globalisering Del 3: Fag, viden og undervisning Del 4: Kulturelle og sociale forskelle Del 5: Perspektiver og deres betydning Del 6: Socialt og pædagogisk samspil. Herudover rummer bogen en selvstændig opslagsdel, del 7, med introduktioner til en række centrale pædagogiske teoretikere og teoretiske hovedretninger. Personintroduktionerne er forsynet med fyldige bibliografier. Bogen er velegnet både som grundbog i pædagogik på universitets- og seminarieniveau og som opslagsværk. Peter Østergaard Andersen er ph.d. og lektor i pædagogik ved Institut for medier, erkendelse og formidling på Københavns Universitet. Tomas Ellegaard er ph. d., cand.mag. i pædagogik og lektor i pædagogisk psykologi ved Institut for psykologi og uddannelsesforskning på RUC. Lars Jakob Muschinsky er magister i kultursociologi og rektor for Zahles Seminarium i København.
Pædagogikhåndbogen beskriver pædagogikkens vidensområde gennem seks tilgange: Pædagogikkens historie (hvad er baggrunden for det skolesyn vi har i dag?) Pædagogisk filosofi (hvad er skolens formål og etiske grundlag?) Pædagogisk sociologi (hvad er skolen sociale virkelighed?) Pædagogisk psykologi (hvad er udvikling, læring og motivation?) Pædagogisk antropologi (hvordan bliver skolens kulturelle mønstre synlige?) Didaktik (hvordan bliver pædagogik til planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning?)Pædagogikhåndbogen præsenterer et vidensgrundlag, som den studerende kan bruge til at reflektere over praksis med. Bogen er tænkt som den studerendes arbejdsredskab gennem hele studiet. Den henvender sig til læreruddannelsen og pædagogiske bachelor-, diplom- og kandidatuddannelser. Pædagogikhåndbogen er et originalt værk, der er sammensat af nyskrevne og reviderede kapitler fra udgivelsen Pædagogikhåndbogen, 1. udgave.
Mennesker er født til at lære. Det sker helt naturligt. Når vi lytter efter nattergalen og prøver at skelne dens sang fra skovens andre lyde, lærer vi ikke kun sangen at kende. Vi erfarer også, hvor nattergalen lever, og hvornår den synger. Og når vi balancerer på sten i strandkanten, lærer vi af bevægelsen, og mærker måske iskoldt, hvorfor det er smart at undgå de allermest algegrønne. Læring sker nemlig altid i samspil med vores omgivelser. Naturlig læring bygger på medfødte forudsætninger og er en ressource, vi kan udnytte i skolen. Både i den enkelte undervisningstime og i vores organisering af skoledagen. Det fortæller læringsforsker Theresa Schilhab og naturvejleder og lærer Bo Lindvall i Naturlig læring. I bogen tager de os med ind i de biologiske forudsætninger for vores læring – og ud i den natur, vi er født til at lære i.
This book operationalises the new field - EmLearning - that integrates embodiment and grounded cognition perspectives with education using the 4E approach as a guiding principle, which suggests that cognition is embodied, embedded, enacted, or extended.Chapters highlight empirical data providing readers with research-based insight into the theoretical foundations of embodied cognition in learning, illustrated by practical examples. Ultimately, the volume contributes a radical understanding of embodied cognition, demonstrating the importance of the field to the educational system more broadly, and suggests a fundamental change to the way learning, education, and curriculum design is viewed and considered. Based on contemporary scientific findings, the book addresses the educational area with a focus on opening the embodied approach to a wider audience that will circulate the new knowledge and support their educational practices.Written with the purpose of contributing to a broad spectrum of academic educational fields, this book will be of importance to postgraduates, researchers, and academics in the fields of higher education, educational psychology, teacher education, and teaching methodology and practice. Teachers and school politicians should also benefit from this volume more broadly.
Hvordan klarer vi at leve, når vi også skal dø?Hvordan klarer vi at dø, når vi også skal leve?Disse spørgsmål er omdrejningspunktet for fortællingen om en ældre kvindes insisteren på at leve og dø med sin kræft uden at modtage behandling. Hun fravælger muligheden for et længere liv, fordi det indbefatter risikoen for et liv på halv kraft.Fortællingen er vinklet om datterens perspektiv som morens bisidder fra start til slut. Den udfolder, hvilke årsager der ligger bag morens valg, og datterens vanskeligheder med at forlige sig med valget.Kunsten at overleve døden handler både om døden og kunsten at overleve døden, når den kommer helt tæt på.Derfor handler den mest af alt om kunsten at leve, fordi vi skal dø.Om forfatterenTheresa Schilhab (f. 1967) er dr.pæd., ph.d., cand.scient., MA og lektor ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet.Hun har skrevet både fagbøger og forskningsformidling. Kunsten at overleve døden er hendes debut som skønlitterær forfatter.
Hvordan klarer vi at leve, når vi også skal dø? Hvordan klarer vi at dø, når vi også skal leve?Disse spørgsmål er omdrejningspunktet for fortællingen om en ældre kvindes insisteren på at leve og dø med sin kræft uden at modtage behandling. Hun fravælger muligheden for et længere liv, fordi det indbefatter risikoen for et liv på halv kraft.Fortællingen er vinklet om datterens perspektiv som morens bisidder fra start til slut. Den udfolder, hvilke årsager der ligger bag morens valg, og datterens vanskeligheder med at forlige sig med valget.Kunsten at overleve døden handler både om døden og kunsten at overleve døden, når den kommer helt tæt på.Derfor handler den mest af alt om kunsten at leve, fordi vi skal dø.Om forfatterenTheresa Schilhab (f. 1967) er dr.pæd., ph.d., cand.scient., MA og lektor ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse ved Aarhus Universitet.Hun har skrevet både fagbøger og forskningsformidling. Kunsten at overleve døden er hendes debut som skønlitterær forfatter.
We read e-books and printed books. But are there differences in how and where we read? And what opportunities does a digital reading environment bring for writers and designers?The materiality of reading explores the experience of reading by examining the interaction between the reader and the object of reading. Bringing together an array of disciplinary perspectives such as neurobiology, embodied reading and typography, we aim to understand how the materiality of the text enhances reader engagement with digital and physical books.The papers of this anthology are the result of academic discussions and empirical explorations at universities in Zadar, Vilnius, Reading and Stavanger as the authors are all members of the European research initiative, ‘Evolution of Reading in the Age of Digitisation’ (E-READ).
Klasseværelset er fuld af biologi. Også når dansk og matematik er på skemaet. For elever lærer ikke kun med næsen i en bog. Tværtimod. Når de klipper bogstaver i karton eller tegner hvalarter i sand, sætter de alle sanser i spil. Det er et biologisk kneb til at styrke deres læring. Især når koncentrationen svigter. Så er det godt at kende til læringens DNA.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.