Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger af Thomas Mose

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • af Birgit Dilling Jandorf, Mikael Højbjerg, Thomas Mose & mfl.
    151,95 kr.

    Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med ordblindhed og elever med fonologiske vanskeligheder. Materialet kan bruges fra 3. klasse og fremefter. TilgangI Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord. En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik, ’tapping’, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord. Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal. IndholdOrd 3 er det tredje af fem elevhæfter i serien, og eleverne arbejder i dette hæfte med vokalernes forskellige lyde. Ord 3 bygger dermed videre på Ord 1 og 2, hvor eleverne arbejdede med lydrette enstavelses- og flerstavelsesord. Ord 3 består af følgende kapitler: Lær vokalernes lyde Tap og træn ord med vokalernes lyde Evaluering Ordliste.

  • af Birgit Dilling Jandorf, Mikael Højbjerg, Thomas Mose & mfl.
    151,95 kr.

    Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med ordblindhed og elever med fonologiske vanskeligheder. Materialet kan bruges fra 3. klasse og fremefter. TilgangI Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord. En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik, ’tapping’, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord. Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal. IndholdOrd 2 er det andet af fem elevhæfter i serien, og eleverne arbejder i dette hæfte med at læse og stave lydrette flerstavelsesord. Ord 2 bygger dermed videre på Ord 1, hvor eleverne arbejdede med lydrette enstavelsesord. Ord 2 består af følgende kapitler: Opmærksomhedsøvelser To stavelser uden konsonantklynger To stavelser med konsonantklynger Tre stavelser Fire stavelser Evaluering Ordliste.

  • - Lydrette flerstavelsesord
    af Mikael Højbjerg, Thomas Mose, Helga Conradsen & mfl.
    107,95 kr.

    Fingernemt er en serie læremidler til danskundervisningen i indskolingen. Materialet er særligt egnet til undervisning af elever, som er i risiko for ordblindhed, og som derfor har behov for en ekstra, forebyggende, fonologisk indsats. Fingernemt kan også anvendes i indskolingen som et introducerende læse-stavekursus. I Fingernemt 5 undervises eleven i: Lydrette to-, tre- og firestavelsesord Fonologisk opmærksomhed:  Forlyd, indlyd og udlyd Stavelsesdeling Lydering med tapping ved afkodning og stavning: Flerstavelsesord med og uden konsonantklynger.

  • - Lydrette ord og stavelsesdeling
    af Mikael Højbjerg, Thomas Mose, Helga Conradsen & mfl.
    107,95 kr.

    Fingernemt er en serie læremidler til danskundervisningen i indskolingen. Materialet er særligt egnet til undervisning af elever, som er i risiko for ordblindhed, og som derfor har behov for en ekstra, forebyggende, fonologisk indsats. Fingernemt kan også anvendes i indskolingen som et introducerende læse-stavekursus. I Fingernemt 4 undervises eleven i: Lydrette enstavelsesord Fonologisk opmærksomhed:  Forlyd, indlyd og udlyd Lydering med tapping ved afkodning og stavning: To-stavelsesord med og uden konsonantklynger.

  • - Vokallyde og konsonantlyde
    af Mikael Højbjerg, Thomas Mose & Henriette Curreaux Neerholt
    167,95 kr.

    FONOLOGIK er et læremiddel til børn, unge og voksne, som er ordblinde eller i skriftsproglige vanskeligheder.En grundlæggende strategi i FONOLOGIK er den multisensoriske teknik, tapping, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien en taktil-kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lyde kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord.FONOLOGIK understøtter desuden elevernes anvendelse af LST og kan med fordel anvendes både på små hold og som fonologiske kurser i løbet af et skoleår.I FONOLOGIK 2 trænes lydprincip 2.Der arbejdes med de hyppigste betingede udtaler. Materialet er særligt egnet til undervisning i grundskolen fra ca. 7. klasse og til OBU, Ordblindeundervisning for voksne.På fonologik.alinea.dkfindes lydfiler, facitlister og lærervejledning, som knytter sig til opgaverne.

  • af Mikael Højbjerg, Thomas Mose, Henriette Curreaux Neerholt & mfl.
    1.411,95 kr.

    Spil med Ord er et supplerende læremiddel, der giver mulighed for at skabe variation og differentiering i undervisningen af elever med ordblindhed, i risiko for ordblindhed eller i fonologiske vanskeligheder. Spil med Ord kan anvendes fra 3. klasse og fremefter.Spil med Ord er skabt med den samme struktur som læremidlet Ord og det digitale læremiddel CampOrd. Det er derfor oplagt at anvende Spil med Ord i forlængelse af disse læremidler, men Spil med Ord kan også anvendes alene eller sammen med andre læremidler. Spil med Ord kan fx anvendes til stationsundervisning, værkstedsundervisning og som et supplement til undervisningen på både større og mindre hold.Med Spil med Ord træner man bl.a.:fonologisk opmærksomhedstavelsesdelingvokallydemorfemdelingbøjningsendelserAlle spil er enkle og genkendelige opbygget, så de nemt kan spilles uden lærerstøtte.Indhold:Bogstavkort, ordkort og billedkort, der fungerer som spillekort.Spilleplader.Spillebrikker og terninger.Udførlig vejledning og instruktion til de enkelte spil og aktiviteter.Oversigt over vokallyde.

  • - Læse-stave-materiale til ordblinde
    af Mikael Højbjerg & Thomas Mose
    247,95 kr.

    FONOLOGIK er et multisensorisk læse-stave-materiale i tre trin, der med udgangspunkt i en tælleteknik (tapping) træner grundlæggende principper for læsning og stavning. På hjemmesiden: fonologik.alinea.dk findes lærervejledning med videoeksempler, facitlister og lyd, der knytter sig til materialets opgaver. FONOLOGIK bygger på den nyeste viden om ordblindhed og er et gennemarbejdet undervisningsmateriale med fokus på lydforbindelser og systematisering af sproglyde. Materialets særlige tælleteknik gør læsningen/stavningen mere overskuelig, idet den hjælper med at fastholde sproglydene i arbejdshukommelsen. Desuden giver teknikken en taktil/kinæstetisk fornemmelse for begrebet syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord. FONOLOGIK henvender sig først og fremmest til voksne ordblinde, som går til ordblindeundervisning under FVU-loven. Herudover kan materialet anvendes til FVU-kursister på trin 1 samt til kursister med læsevanskeligheder på sprogskolernes DU 1 og DU 2. Endelig kan FONOLOGIK 1 anvendes i folkeskolen fra 3.-4. klasse og FONOLOGIK 2 fra 5. klasse og opefter. Materialet består af to engangshæfter: FONOLOGIK 1 og 2. FONOLOGIK 1 arbejder med det grundlæggende princip for læsning og stavning - at der til hvert bogstav hører én lyd. Der arbejdes udelukkende med standardudtaler i dette hæfte. FONOLOGIK 2 bygger videre på de lærte bogstavlyde og præsenterer de hyppigste betingede udtaler.

  • af Mikael Højbjerg, Thomas Mose, Helga Conradsen & mfl.
    1.442,95 kr.

    Fingernemt er en serie læremidler til danskundervisningen i indskolingen. Materialet er særligt egnet til undervisning af elever, som er i risiko for ordblindhed, og som derfor har behov for en ekstra, forebyggende, fonologisk indsats. Fingernemt kan også anvendes i indskolingen som et introducerende læse-stavekursus. I den første del af vejledningen bliver du ledt igennem den grundlæggende viden og teori om undervisning af elever i risiko for ordblindhed. I den anden del beskrives udførligt, hvordan de enkelte opgaver skal udføres i praksis, og hvordan du kan understøtte elevens læring.

  • - Lydrette ord
    af Mikael Højbjerg, Thomas Mose, Helga Conradsen & mfl.
    107,95 kr.

    Fingernemt er en serie læremidler til danskundervisningen i indskolingen. Materialet er særligt egnet til undervisning af elever, som er i risiko for ordblindhed, og som derfor har behov for en ekstra, forebyggende, fonologisk indsats. Fingernemt kan også anvendes i indskolingen som et introducerende læse-stavekursus. I Fingernemt 3 undervises eleven i: Lydrette enstavelsesord Fonologisk opmærksomhed:  Forlyd, indlyd og udlyd Lydering med tapping ved afkodning og stavning: Enstavelsesord med og uden konsonantklynger.

  • - Flere bogstavlyde og korte lydrette ord
    af Mikael Højbjerg, Thomas Mose & Helga Conradsen
    107,95 kr.

    Fingernemt er en serie læremidler til danskundervisningen i indskolingen. Materialet er særligt egnet til undervisning af elever, som er i risiko for ordblindhed, og som derfor har behov for en ekstra, forebyggende, fonologisk indsats. Fingernemt kan også anvendes i indskolingen som et introducerende læse-stavekursus. I Fingernemt 2 undervises eleven i: Genkendelse af bogstavers navn, form og lyd: u, m, o, b, å, p, k, g, j, h, r, d Lydering med tapping ved afkodning og stavning: Korte lydrette ord Forlyd og udlyd i korte lydrette ord.

  • - Bogstavlyde og korte lydrette ord
    af Mikael Højbjerg, Thomas Mose & Helga Conradsen
    107,95 kr.

    Fingernemt er en serie læremidler til danskundervisningen i indskolingen. Materialet er særligt egnet til undervisning af elever, som er i risiko for ordblindhed, og som derfor har behov for en ekstra, forebyggende, fonologisk indsats. Fingernemt kan også anvendes i indskolingen som et introducerende læse-stavekursus. I Fingernemt 1 undervises eleven i: Genkendelse af bogstavers navn, form og lyd: i,s,e,t,æ,n,a,l,f,ø,v Lydering med tapping ved afkodning og stavning: Korte lydrette ord Forlyd og udlyd i korte lydrette ord.

  • af Birgit Dilling Jandorf, Mikael Højbjerg, Thomas Mose & mfl.
    1.907,95 kr.

    Dette er en lærervejledning til undervisning af elever med ordblindhed og fonologiske vanskeligheder. TilgangI Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord. En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik ’tapping’, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord. Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal. IndholdLærervejledningen til Ord introducerer de tre ordlæse- og stavestrategier, som ligger til grund for elevhæfterne. Vejledningen indeholder også en side til side-vejledning, som støtter læreren i brugen af materialet. Lærervejledningen består af følgende kapitler: Ord 1 – Lydrette enstavelsesord Ord 2 – Lydrette flerstavelsesord Ord 3 – Vokallyde Ord 4 – Rødder Ord 5 – Endelser Hjælpeværktøjer.

  • af Birgit Dilling Jandorf, Mikael Højbjerg, Thomas Mose & mfl.
    142,95 kr.

    Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med ordblindhed og fonologiske vanskeligheder. Materialet kan bruges fra 3. klasse og fremefter.TilgangI Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord.En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik, ?tapping?, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord.Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal.IndholdOrd 5 er det femte og sidste elevhæfte i serien, og eleverne arbejder i dette hæfte med endelser. Ord 5 bygger videre på Ord 1, 2, 3 og 4, hvor eleverne arbejdede med lydrette enstavelses- og flerstavelsesord, vokallyde, rødder samt for- og efterstavelser.Ord 5 består af følgende kapitler:Navneord i ental og flertalNavneord i bestemt og ubestemt formUdsagnsord i nutidUdsagnsord i datidKort tillægsformLang tillægsformEvalueringOrdliste.

  • af Birgit Dilling Jandorf, Mikael Højbjerg, Thomas Mose & mfl.
    157,95 kr.

    Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med ordblindhed og fonologiske vanskeligheder. Materialet kan bruges fra 3. klasse og fremefter. TilgangI Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord. En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik, ’tapping’, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord. Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal. IndholdOrd 4 er det fjerde af fem elevhæfter i serien, og eleverne arbejder i dette hæfte med at finde ords rødder samt for- og efterstavelser. Ord 4 bygger dermed videre på Ord 1, 2 og 3, hvor eleverne arbejdede med lydrette enstavelses- og flerstavelsesord samt vokallyde. Ord 4 består af følgende kapitler: Rødder Sammensatte ord med rødder Sammensatte ord med binde-e og binde-s Forstavelser Efterstavelser Evaluering Ordliste.

  • af Birgit Dilling Jandorf, Mikael Højbjerg, Thomas Mose & mfl.
    151,95 kr.

    Dette er et engangshæfte til undervisning af elever med ordblindhed og elever med fonologiske vanskeligheder. Materialet kan bruges fra 3. klasse og fremefter. TilgangI Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at give dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord. En af de grundlæggende strategier i Ord er den multisensoriske teknik ’tapping’, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord. Materialet understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som f.eks. ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal. IndholdOrd 1 er det første af fem elevhæfter i serien, og eleverne arbejder i dette hæfte med at læse og stave lydrette enstavelsesord. Ord 1 består af følgende kapitler: Opmærksomhedsøvelser To bogstaver Tre bogstaver uden konsonantklynger Tre bogstaver med konsonantklynger Fire bogstaver Evaluering Ordliste.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.