Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Vi taler, og taler, og taler om følelser. Kærestepar søger terapi for rullende kameraer, tit “føler” vi noget i stedet for at “mene” det, og nogle gange trumfer følelser endda fakta. Men hvad er følelser egentlig? Vi taler ofte om følelser som det modsatte af fornuft og metaforisk om hjerte over for hjerne, selvom vi udmærket ved, at følelserne bor i hjernen, og at fornuften er afhængig af følelserne.FØLELSERNES BOG er en rundvisning i menneskets indre baseret på den nyeste psykologiske videnskab, forfatterens erfaringer som et stort følehoved og eksempler fra kunst og kultur. Den giver indsigt i følelseslivet i al dets vidunderlige kompleksitet, både dit eget og de andres.Torben Sangild (f. 1969) er kulturforsker, radiovært og journalist og skriver for Zetland om videnskab, kultur og psykologi. Han er musikalsk miserabilist, lider af såkaldt technostress, men arbejder med det, og så har han engang skældt en gulvklud ud.
Følelser og objektivitet lyder umiddelbart som modsætninger, men Sangild argumenterer for, at de krydses i kunsten. Gennem analyser af billedkunst og elektronisk musik, viser han, hvordan man kan tale om, at følelsesudtryk ikke primært er subjektive, men udgår fra det æstetiske objekt. Med afsæt i en utraditionel læsning af Theodor W. Adornos æstetik, udfolder han en række filosofiske refleksioner over udtryk, erfaring og autonomi fra et nutidigt perspektiv. Kunsten og musikken demonstrerer indirekte, hvordan udtryk ikke er en projektion fra en beskuer eller lytter eller noget der krænges ud af en kunstnersjæl, men at det er et objektivt erfaringspotentiale. Sneglens følehorn viser, hvad sensibilitet er: Sansning, følelse og erkendelse vævet sammen i et organ.
Følelser og objektivitet lyder umiddelbart som modsætninger, men Sangild argumenterer for, at de krydses i kunsten. Gennem analyser af billedkunst og elektronisk musik, viser han, hvordan man kan tale om, at følelsesudtryk ikke primært er subjektive, men udgår fra det æstetiske objekt. Med afsæt i en utraditionel læsning af Theodor W. Adornos æstetik, udfolder han en række filosofiske refleksioner over udtryk, erfaring og autonomi fra et nutidigt perspektiv. Kunsten og musikken demonstrerer indirekte, hvordan udtryk ikke er en projektion fra en beskuer eller lytter eller noget der krænges ud af en kunstnersjæl, men at det er et objektivt erfaringspotentiale. Sneglens følehorn viser, hvad sensibilitet er: Sansning, følelse og erkendelse vævet sammen i et organ.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.