Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Artiklerne i dette nummer af UCN's seriehæfter er forfattet af forskere og ph.d.-studerende i LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis. Hæftet handler denne gang om et af tidens varme emner: inklusion, et begreb, som også LSP-gruppen i såvel studier, forskning og projekter i samarbejde med praksis er optaget af. Hvad er LSP?En afgørende forudsætning for at sikre et samfund baseret på menneskelig, demokratisk og materiel rigdom er et moderne, velfungerende uddannelsessystem. Et moderne uddannelsessystem er baseret på viden. Derfor producerer LSP forskningsbaseret viden om dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser - om klasseledelse, fagdidaktik, specialpædagogik, skoleledelse, læring, pædagogik, inklusion osv. Men forskningsbaseret viden virker kun, hvis den kan bruges. Derfor knytter LSP forskningsviden, professionsviden og praksisviden sammen, for nøglen til gode dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser er lærere, pædagoger og ledere, der ved, hvad der virker i skolens daglige liv, og som har indsigt og autoritet til at omsætte denne viden til praktisk pædagogisk arbejde.
Afhandlingen er en analyse af hvilke samfundsmæssige og kulturelle påvirkninger, der har betydning for den dannelsesproces, kvinder gennemgår i løbet af graviditetens ni måneder. Hvordan de muligheder, tilbud og forventninger, de mødes med fra sundhedsvæsnet, familien, vennerne og den mere perifere bekendtskabskreds, har betydning for de valg, som kvinderne træffer.Arbejdet udspringer af en interesse for, hvad det er, der betyder noget for gravide kvinder i dag med den mangfoldighed, de gravide repræsenterer såvel demografisk, socialt, værdimæssigt og politisk og på mange andre områder. Hvorledes og i hvilket omfang den ny viden og de nye teknologiske og samfundsbestemte muligheder, der er blevet aktuelle de seneste år, gribes og dermed præger den livsfase, graviditeten udgør. I den forbindelse er normalitetsbegrebet centralt, og dermed også den normativitet, der er til stede i samfundet generelt og i sundhedsvæsnet ikke mindst.
Omfattende reformer af det bestående medfører som regel muligheder såvel som udfordringer. Folkeskolereformen er i denne forbindelse ingen undtagelse - artiklerne i nærværende seriehæfte diskuterer netop disse muligheder og udfordringer.Artiklerne er skrevet af forskere og ph.d.-studerende ved Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis ved Aalborg Universitet. Seriehæftet henvender sig til samtlige aktører i og omkring folkeskolen, og vi håber, at artiklerne kan bidrage til konstruktive diskussioner af, hvordan en god folkeskole ser ud, og hvilke muligheder og udfordringer folkeskolereformen bringer
Denne digtsamling rummer et konventionsbrud i forhold til de traditionelle fortællinger om ledelsesteorier. Forfatteren har jagtet de bagvedliggende metaforer, der skjuler sig imellem linjerne i ledelseslitteraturen og danner gennem digtene levende billeder, vi kan koble os på med alle sanser.Disse ledelsesdigte kan anvendes i opgaver og projekter som kryderier til at antyde eller understrege et budskab. Digtene kan også hænges op på elektroniske eller fysiske opslagstavler som små daglige spejle man kan kigge i eller som icebreakers eller tjek-outs i undervisning af ledere. Her skaber Niels Jægerum en antifundamentalistisk dialog mellem sværmen af teorier og knytter dem til sanselige metaforer med spor af det levede organisatoriske liv.Lektor Ulla Senger, ph.d.Ledelses- og organisationskonsulentDet, der slår mig allermest i den forbindelse, er den stilhed, der hænger i rummet når tonerne fra de sidste strofer fra digtene klinger hen ... refleksionens stilhedAnne Agerbak BildeLedelses- og organisationskonsulentJeg tænker, at fremtidens ledere vil få det svært uden ledelsesteori på diplomniveau, og endnu sværere uden Jægerums poetiske ledelsesteori.Vivi Cadby Institutionsleder
I en tid, hvor mange professioner oplever øgede krav om kontrol, dokumentation, evidens og kvalitetssikring mener vi, der stadig er et stort behov for professionel dømmekraft. Bl.a. i politiets arbejde og i pædagogprofessionen skal der ofte handles her og nu, og i disse situationer præget af handletvang spiller dømmekraften en væsentlig rolle. I et udviklingsarbejde mellem Nordjyllands Politi og Pædagoguddannelsen i Aalborg har vi både teoretisk og praktisk forsøgt at indkredse begrebet. Hvordan taler man om begrebet, hvordan opleves begrebet af de studerende i de to professioner, og kan vi kvalificere dømmekraften gennem uddannelse? Vil et øget fokus på og anerkendelse af den professionelle dømmekraft medvirke til en øget anerkendelse af de involverede professioner? Artiklerne kan have bred interesse i forhold til både undervisere og studerende i professioner, hvor relationen er i centrum. Vi henvender os til både dem, der arbejder i teori og i praksis, og vi anser diskussionen om dømmekraft for at have vidtrækkende perspektiver. Det gælder både anerkendelse af de professionelle, og det gælder en tro på, at kvalificering af dømmekraft kan medvirke til at kvalificere de professionelle, så man måske også undgår uheldige situationer, konfrontationer og klagesager.
Denne bog er fyldt med organisatoriske billeder og ledelsesbilleder, fordi vores ledelsessprog er konstrueret, som en pallet af landskabsmalerier, der tilbyder os forskellige måder at tale om, forstå og handle i en ledelsesmæssig kontekst. Under læsningen af "Det metaforiske lederskab" vil du opdage, at det komplekse kan siges enkelt, og at det enkle også kan siges komplekst. De forskellige udbredte og kulturelt betingede grundmetaforer undersøges i relation til krop, videnskabsteori, ledelsespositioner og billeder af organisationen. Budskabet om det metaforiske sprog bag ved ledelsessproget er at kropsorienteringen, vores tankestrukturer, erkendelsesteorier og historicitet hænger sammen. Har et bestemt mønster for ledelsesteori først lagt sig til rette i en given kulturperiode, vil andre betydninger udspringe fra denne prototype. Har vi konstrueret en hammer vil vi lede efter søm. En metafor er på samme tid et fængsel og en mulighed. Bogen er en videnskabsteoretisk indføring i og en håndbog for, hvordan de mangeartede metaforiske positioner omsættes i refleksioner og handlinger i en organisatorisk kontekst. Det metaforiske lederskab er en akademisk lærebog med jordforbindelse og omsættelighed i både i den private og offentlige sektor og rummer både eksempler og opgaver til diplom og masterniveau i ledelse. Den leder, der har indsigt i billedsproget bag de kendte teorier om ledelse, vil stå godt rustet i forandringsbølger, fusionsorkaner, mekaniske nedskæringer, prikkerunder og andre farlige ting.
Kan en kombination af ny organisationsudviklingsteori og kunstbaseret metode bidrage til innovation i velfærdssektoren? Teksterne i dette hæfte beskriver og undersøger et udviklingsprojekt, der stiller sig selv dette spørgsmål - kaster sig ud i afprøvning - finder svar … og lige så mange spørgsmål.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.