Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
“Ordet ‘Kulturdiplomat’ står endnu ikke i Retskrivningsordbogen, men giv tid! Med ambassadør Uffe Andreasens indsats får det snart sin plads mellem ‘kulturarv’ og ‘kulturfolk’. Det handler om begge dele: at oplyse det store udland om den kulturarv, der gør os til kulturfolk…” Hans Hertel i Politiken i anledning af Uffe Andreasens 75 års fødselsdag.
Diplomati og globalisering er en introduktion til de nye udfordringer, det internationale diplomati står overfor, ikke mindst efter 11. september 2001.Som supplement til de traditionelle økonomiske og militære magtmidler foreslår forfatteren, at der i stigende omfang satses på "soft power"-værdier og markedsføringen af dem, "offentligt diplomati" eller "public diplomacy".Bogen er en af de første internationalt baserede introduktioner til dette nye diplomatiske værktøj. Med eksempler fra USA, Kina og en række europæiske lande beskrives på teoretisk vis forbindelsen til begreber som konstruktivisme og soft power, ligesom der gives en række praktiske anvisninger på metoder og redskaber på området.Blandt de emner, der behandles, kan nævnes netdiplomati, kulturdiplomati, branding, benchmarking, propaganda, e-discussion, TV, personudveksling, landeportal og nationalstat. Herudover behandler bogen public diplomacy''s betydning for områder som eksport, forskning, handel, investering, kultur osv.Bogen munder ud i en beskrivelse, der peger på public diplomacy som "globaliseringens nødvendige redskab".Uffe Andreasen (f. 1943), mag.art. i litteraturhistorie fra Københavns Universitet. Siden 2001 presse- og kulturchef ved den danske ambassade i Berlin. I perioden 1988-1998 havde han en tilsvarende stilling ved ambassaden i Paris, ligesom han i en årrække var Danmarks faste repræsentant ved UNESCO. Desuden tidligere universitetslektor ved Kiels Universitet, redaktør på Gyldendals Forlag og chefkonsulent i udenrigsministeriet. Uffe Andreasen har skrevet en række bøger om dansk guldalder og i udenrigsministeriet redigeret bøger som Focus on Denmark og Denmark - gateway to the Baltic Sea Region, samt været leder af informationsprojektet Prodan og oprettelsen af landeportalen www.denmark.dkEnglishRealizing the shortcomings of traditional ”sticks-and-carrots” tools for not being able to cope with international confrontations after 9/11, a number of foreign services in various countries have researched a new, epoch-making concept in foreign affairs, called "public diplomacy".The book Diplomacy and Globalization is one of the first internationally based presentations of this new diplomatic tool. With examples from the USA, China and a number of European countries the connection to concepts like "globalization" and "soft power" is elaborated theoretically.The book also examines the organization of "public diplomacy" at a practical level, its methods and tools. Topics such as net-diplomacy, cultural diplomacy, branding, (the use of) TV and personal exchange are discussed.Furthermore the book deals with the importance of public diplomacy in export, research, trade, investment, culture etc. – in short, the book is a description of public diplomacy as "a necessary tool of globalization".The author, Mr Uffe Andreasen, has worked at the Danish Embassy in Berlin since 2001 in the capacity of Counsellor of Press and Cultural Affairs, and he held a similar post at the Danish Embassy in Paris from 1988 to 1998. In addition he was for many years Danish Permanent Delegate to UNESCO.Forlagets emneord: Samfundsvidenskaberne og politik - Diplomati - Formidling - Globalisering - Kommunikation - Nationalstaten - Udenrigspolitik - 11. september - Netværk - 21. årh. - Dansk
Diplomati og globalisering er en introduktion til de nye udfordringer, det internationale diplomati står over for, ikke mindst efter 11. september 2001. Som supplement til de traditionelle økonomiske og militære magtmidler foreslår forfatteren, at der i stigende omfang satses på ""soft power""-værdier og markedsføringen af dem, ""offentligt diplomati"" eller ""public diplomacy"". Bogen er en af de første internationalt baserede introduktioner til dette nye diplomatiske værktøj. Med eksempler fra USA, Kina og en række europæiske lande beskrives på teoretisk vis forbindelsen til begreber som konstruktivisme og soft power, ligesom der gives en række praktiske anvisninger på metoder og redskaber på området.Blandt de emner, der behandles, kan nævnes netdiplomati, kulturdiplomati, branding, benchmarking, propaganda, e-discussion, TV, personudveksling landeportal og nationalstat. Herudover behandler bogen public diplomacy´s betydning for områder som eksport, forskning, handel, investering, kultur osv. Bogen munder ud i en beskrivelse, der peger på public diplomacy som ""globaliseringens nødvendige redskab"".
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.