Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Eleverne kommer dybt ind i sig selv og langt ud i verdenGrib litteraturen! indeholder 50 litteraturdidaktiske greb, som du nemt kan bruge, når du skal udvikle din litteraturundervisning sammen med dine kollegaer og dine elever. Bogen gentænker begrundelserne for at arbejde med litteratur i danskfaget og giver plads til en sansemæssig og samtalebaseret tilgang til arbejdet med litteratur i grundskolen. Eleverne skal både komme ind i sig selv og ud i verden, når de læser litteratur i skolen.Eleverne skal i dialog med litteraturen, sig selv og hinandenGrib litteraturen! lægger op til, at litteraturundervisningen tænkes og deles op i fem faser, som på hver deres måde klæder eleverne på til at indgå i litteraturfællesskaber, der kalder på indlevelse, kreativitet og indsigt:Stemthed – Vores forforståelseTekståbnere – Vores første indtryk af tekstenTekstfordybere – Vores undersøgelse af tekstenTeksttænkere – Vores tanker om teksten og vores eget livVerdensvendthed – Vores egne aftryk i verdenEt afprøvet materialeGrib litteraturen! er udviklet af lektor og ph.d. Ayoe Quist Henkel i tæt samarbejde med en gruppe dansklærere og deres klasser, der har udviklet og afprøvet grebene i praksis. Ayoe Quist Henkel har tidligere bl.a. udgivet litteraturmaterialerne Sammen om AT LÆSE LITTERATUR til 6.-9. klasse, Barske brødre og Ustyrlig uhygge i MÆRKER-serien, Intermedial litteratur i Dansk i dybden-serien og flere nyskabende undervisningsforløb på danskidybden.gyldendal.dk.
Gør dine elever til kreative litteraturlæsereGrib litteraturen 2 rummer litteraturdidaktiske greb, der lægger op til, at eleverne sanser og skaber, når de læser litteratur. Du kan nemt plukke i grebene og sætte dem i spil på måder, der motiverer dine elever og øger deres læselyst. Bogen er en selvstændig fortsættelse af Grib litteraturen!, og alle forløb er struktureret efter de fem faser herfra: Stemthed, Tekståbnere, Tekstfordybere, Teksttænkere og Verdensvendthed.Inspirerende og uundværlige håndbøger til en travl hverdagI 2020 udkom Grib litteraturen! og blev øjeblikkelig en vigtig håndbog, som mange dansklærere og litteraturformidlere greb ud efter – nu er opfølgeren Grib litteraturen 2 udkommet. Materialer der gør det nemt for dig at tilrettelægge en engagerende og verdensvendt litteraturundervisning. Brug de 45 kreative greb og færdige undervisningsforløb direkte i din undervisning i 0.-10. klasse.Et mangfoldigt og afprøvet indholdForfatterkollektivet bag materialet har udviklet og afprøvet indholdet i praksis i forfatternes egne klasser. Ligesom mange andre dansklærere og elever har bidraget med vigtige erfaringer og respons undervejs. Det kendetegner materialet … Det er nemt at plukke i de 45 nye greb og tilpasse dem forskellige elevgrupper. Alle greb kan udvikles og sættes i spil på måder, der motiverer elever og øger deres læselyst. Gratis printbare arbejdsark, teaservideoer, forfatterfilm og litteraturlister findes på griblittereraturen.gyldendal.dk. Grib litteraturen 2 er en fortsættelse af Grib litteraturen!, og kan bruges selvstændigt eller sammen med den.
LÆSELYST er en bog fuld af inspiration til, hvordan du kan skabe læselyst på alle klassetrin. Læseglade børn skabes i hjem og på skoler, hvor bøger og læsning er en del af dagligdagen, og hvor de voksne omkring barnet målrettet arbejder på at skabe, fastholde og udvikle interessen for læsning og bøger. Bogen her giver konkrete ideer til alt lige fra, hvordan du skaber rammerne for elevernes frilæsning, til hvordan du kan organisere arbejdet, så det bliver sjovt og meningsfuldt for eleverne at læse.LÆSELYST gennemgår 28 enkle og konkrete ideer, som fx book tasting, bogbingo, pop-up-bøger, vlogs og meget mere. De mange kreative ideer er lige til at bruge i undervisningen, men kan også bruges i fritidstilbuddet, på biblioteket og hjemme.Bogen er en del af serien LÆRERGNISTER. Læs mere om serien, og find via Unilogin gratis supplerende materiale på lærergnister.gyldendal.dk
MELLEM_RUM. Ideer til frilæsning og værklæsning i udskolingen er en inspirationsbog, der byder på lystfyldt, undersøgende og kreativt litteraturarbejde.Forfatterne sætter ord på vigtigheden i, at eleverne støttes i at læse og dele deres læseoplevelser med andre. De præsenterer det korte romanformat og serien MELLEM_RUM og anviser konkrete aktiviteter til arbejdet med læseoplevelser, læsegrupper og den fælles læsekultur i klassen. Dernæst følger forslag til tema-læseforløb, værkforløb samt nedslag i dele af den mundtlige prøveform.Bogen er målrettet dansklærere og andre, der arbejder med litteraturformidling.Citat:Det er så vigtigt,at eleverne støttes i at læseog i at mene noget,om det de læser.
SKRIVELYST er en bog fuld af inspiration til, hvordan du kan skabe skrivelyst på alle klassetrin. Skrivning har lige så stor betydning for elevernes læring som læsning, og for at eleverne bliver gode og sikre skrivere, skal de skrive meget. Med små greb og praksisnære eksempler ønsker vi med denne bog at gøre undervisningen i skrivning sjovere, nemmere og mere vedkommende og motiverende for både eleverne og dig som underviser.SKRIVELYST gennemgår 26 enkle og konkrete ideer til skriveøvelser og skriveopgaver som fx skrivestafet, skriveroulette, skriv videre på en startsætning, SMS-historier og meget mere. Derudover kan du læse om, hvordan du kan støtte elevernes skriveudvikling med bl.a. stilladseret skrivning, brug af skriveskabeloner og modeltekster og forskellige former for feedback.Bogen er en del af serien LÆRERGNISTER. Læs mere om serien, og find via Unilogin gratis supplerende materiale på lærergnister.gyldendal.dkSe flere materialer til skriftlig fremstilling her.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.