Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen giver en introduktion til begrebet 'historiebrug': Hvad er historie? Hvad er historisk metode? Og hvordan bruger vi historie som individer, som samfund og som fag? Gennem en lang række konkrete eksempler viser forfatterne, hvordan vi løbende tolker og omfortolker de spor, som den historiske proces har efterladt sig. De fortæller også, hvordan disse tolkninger kan bruges og misbruges i den offentlige og politiske debat.Bogen kommer ind på en række metodiske og historieteoretiske problemstillinger. Dens formål er at udvikle elevernes historiebevidsthed og lyst til at gå i dialog med fortiden. Den er fyldt med opgaver, som træner elevernes færdigheder i at udforme historiske problemstillinger, bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til de mange former for historiebrug, de møder i og uden for skolen.Bogen indgår i serien His2rie, der er et netbaseret undervisningsmateriale specielt tilrettelagt historieundervisningen i gymnasiet, på hf og på hhx. På seriens hjemmeside www.his2rie.dk har hver bog sin egen del med kildetekster, litteraturlister, links m.m. På hjemmesiden findes også sider om bl.a. historisk metode og kildekritik, studieteknik, formidling samt historie som fiktion.Begge forfattere underviser i historie på Espergærde Gymnasium og HF.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.