Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Yukiko Motoya (1979) tilhører en ung og fremadstormende generation af kvindelige japanske forfattere. Hun har vundet flere store litterære priser inklusive den mest prestigefyldte, Akutagawaprisen, for Et eksotisk ægteskab, og er derudover anerkendt dramatiker, radiovært og direktør/instruktør for sin egen teatertrup.Motoya, der blandt andet sammenlignes med Banana Yoshimoto og Sayaka Murata, er optaget af de vanskeligheder moderne mennesker har ved at indgå i sociale relationer. Hendes karakterer er ofte underligt adskilte ikke bare fra hinanden, men også fra sig selv. I Et eksotisk ægteskab er det (par)forholdets faldgruber der dissekeres, når mand og kone forandres helt fysisk og ophører med at være sig selv.
En pige ved et busstoppested gør grin med forretningsmænd der forsøger at forcere en tyfon med åbne paraplyer - indtil en ældre mand fortæller hende at de gemmer på hemmeligheden om at flyve. En butiksassistent kører i et desperat forsøg på at finde det helt rigtige tøj en kvinde gennem byen i et mobilt prøverum, efter at kvinden (eller er hun en kvinde?) har brugt hele natten på at prøve sig igennem samtlige beklædningsgenstande i butikken. En anden kvinde udfordrer sin grædefærdige og uforstående elsker til duel ved floden, hvor de møder flere andre par med samme ærinde. Og en tredje kvinde bor i en hytte oppe i bjergene, hvor hun har selskab af en flok hvide hunde der om natten dækker hele hendes krop som en levende dyne.I Yukiko Motoyas noveller er intet som det tager sig ud på overfladen. Hun trækker tæppet væk under det hverdagslige og velkendte for at vise, at der under normalitetens blankpolerede overflade ligger en bizar og fremmed verden fyldt med eksotiske ritualer og mærkværdige hændelser. Et gennemgående tema for en række af novellerne er livet og hverdagen som ung kvinde, og med det en problematisering af (køns)roller, forventninger – såvel egne som samfundets – og det moderne liv, hvor ensomhed og manglende evne til at skabe meningsfyldte sociale relationer bliver et gennemgående træk. Flere af novellerne er magiske, men ikke i en magisk-realisme som den vi kender fra eksempelvis Hiromi Kawakami, Yoko Tawada eller Haruki Murakami. Mere i en lidt twistet surrealismen møder Alice i eventyrland.Yukiko Motoya (1979) er japansk forfatter, dramatiker og teaterinstruktør/direktør. På dansk er tidligere udkommet Et eksotisk ægteskab (tildelt den prestigefyldte Akutagawapris i 2015) i Korridors novellaserie. Værket har fået en flot modtagelse af såvel læsere som anmeldere. Ud over den allerede omtalte Akutagawapris har hun bl.a. også vundet Mishima Yukio Prisen, Kenzaburo Oe Prisen og Kishida Kunio Drama Award.
These eleven surreal tales mark the English-language debut of one of Japan's most fearlessly inventive young writers
Vengeance Can Wait navigates Japanese sub-culture as it charts a different kind of love story. A couple has the ideal domestic relationship: he spends his days planning the perfect revenge, while she awaits her perfect punishment. Dark, twisted, and touching, the couple comes to understand the "kinks" in their relationship - and embrace them.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.