Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage
Forlænget returret til d. 31. januar 2025

Bøger udgivet af Ajour

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - 47 uundværlige råd til skribenten
    af Roy Peter Clark
    297,50 kr.

    Han er skrive-guru på verdensplan, manden fra The Poynter Institute i Florida, og de 47 skriveråd har været verden rundt via nettet. Med allehånde reaktioner som inspiration skrev han derefter bogen, der virkelig kan siges af være en globaliseret skrivebog. Med inspirerende eksempler og præcise råd letter han vejen ind i det skønne skriveland.

  • af Gitte Luk
    133,95 kr.

    Hæftet gennemgår enkelt og klart de vigtigste regler for kommaet, som de er fastsat af Dansk Sprognævn. En slags førstehjælp, som du hurtigt kan læse - og genlæse, når du kommer i tvivl. Ha´det ved hånden, i lommen, i tasken, i skuffen - så vil du være i stand til at løse langt de fleste kommaproblemer. Til bogen hører et program, så man på computer kan øve sig i både kryds&bolle og at sætte kommaer.

  • af Ole Munk
    458,95 kr.

    Nyhedsmedier verden over arbejder på at blive bedre til at fortælle med billeder. Fotos, illustrationer, infografik, video, farver, symboler og tegn. Alt sammen for at gøre en journalistisk historie mere interessant – og nemmere at forstå.Mere liv, mere oplevelse, bedre oplysning.Kombinationen af ord og billeder er et kompliceret samspil, som Ole Munk har over 40 års erfaring med. I praksis og med en solid teoretisk ballast. Som designer, visualizer, underviser og konsulent, der har været med til at designe og udvikle mere end 100 magasiner, aviser og websites. Præmieret i danske og internationale konkurrencer gennem årene. I dag er han designchef på Kristeligt Dagblad.Bogen er rigt illustreret med eksempler fra Danmark, Skandinavien, Europa, USA og resten af verden.

  • af Nana Gaardboe Dall & Katrine Thielke
    258,95 kr.

    Sidder du med brugere på de sociale medier som er vrede eller frustrerede? Og mangler du redskaber til at håndtere situationen?Ved at læse bogen "Når tasterne taler", får du en forståelse af konflikterne på de sociale medier, hvorfor de opstår og hvordan du kan håndtere dem.Du får også et godt indblik i hvad dine brugere i virkeligheden efterspørger, og hvad der virker når bølgerne går højt i kommentarsporet.Bogen giver dig praktiske og implementerbare redskaber, der har afsæt i solid viden fra det konfliktteoretiske felt, samt det digitale univers.Desuden får du et indblik i DSBs arbejde med vores metoder og den gevinst de har haft ved at arbejde med dem.Det får du: En række praktiske metoder og modeller, som du kan bruge med det samme i dit arbejde med sociale medier - eller skriftlig kommunikation i det hele taget Den konflikteoretiske baggrund for at konflikter opstår så hurtigt på sociale medier Forståelse for blandingen af den skriftlige og mundtlige kommunikation, som er noget særligt for sociale medier En gennemgang af en håndfuld andre tilgange til at arbejde med moderation på sociale medierBogen er skrevet til kommunikationspraktikere og social media managers, som arbejder for virksomheder, organisationer eller medier.Men privatpersoner kan også have glæde af metoderne i bogen.

  • - 11 portrætinterview om livet og veje igennem det
    af Nils Thorsen
    68,95 kr.

    Nils Thorsen har i over tyve år skrevet portrætter af danskere, vi troede, vi kendte. Drevet af en grundlæggende nysgerrighed, da det gik op for ham, at mennesker ikke alene er forskellige - vi lever også i hver vores verden. Alt, vi oplever, er præget af det sind, det opleves igennem. Bogen indeholder artikler med blandt andre Ritt Bjerregaard, Klaus Rifbjerg, Jan Gintberg, Lars Hedegaard og Eske Willerslev.

  • - Håndbog i faglig formidling
    af Peter Hyldgård, Niles Ebdrup, Mette Minor Andersen & mfl.
    238,95 kr.

    Kan man som forsker fange og fastholde folks opmærksomhed, når man vil fortælle andre mennesker om noget fra sit fag - uden at gå på kompromis med fagligheden? Ja, det kan man! Bogen er skrevet af folk fra videnskab.dk, som nu i fem år med succes har bevist, at det kan lade sig gøre. Hjemmesiden har over 1 million besøg - om måneden!Filosofiprofessor og forsker Vincent F. Hendricks siger i bogen om formidling af forskning: "Du er nødt til at finde ud af, hvad der er nødvendigt at have med, og det skal skrives i et muntert og let sprog uden at være plat. Du skal kunne se din læser og din forskerkollega i øjnene bagefter." Bogen fortæller hvordan. Fagligt og let. Konstruktivt og konkret. Med engagement.

  • - Sådan fortæller du en tv-historie
    af Kristian Frederiksen & Rasmus Sylvest Larsen
    358,95 kr.

    Kristian Frederiksen og Rasmus Sylvest Larsen har over nogle år udviklet helt nye analysemetoder og dermed arbejdsredskaber - det drejer sig om korte tv- og videoproduktioner. Deres bog har fået titlen "Skarpt skåret" og gennemgår konkret, detaljeret og pædagogisk en ny måde at tænke korte indslag på. En ny teori og tankegang, men gjort særdeles brugbar.

  • - Journalistik, politik og forskning om børn i udsatte positioner
    af Ulrik Holmstrup
    98,95 kr.

    Alle vil det bedste for børn og unge i udsatte positioner.Medierne kaster sig med god grund indigneret over skandalesagerne om misbrug og omsorgssvigt af børn. Politikerne strammer lovgivningen for at undgå skandalesagerne. Og forskerne laver endnu et problembeskrivende studie.Alt sammen i den bedste mening.Men i denne Bermuda-trekant af gode viljer forsvinder der år efter år milliarder af kroner. De behjertede indsatserne rykker ikke for alvor noget for de børn og unge som alle vil hjælpe.Ulrik Holmstrup, der som anerkendt og prisbelønnet tv-dokumentarist har beskæftiget sig med de udsatte børn og unge i en årrække, besluttede sig for at afsøge denne Bermuda-trekant. Der lå mange overraskelser, også for ham selv.I bogen afdækker Ulrik Holmstrup, hvordan et ulykkeligt samspil mellem medier, politikere og forskere har været med til at bevare status quo på et område, der råber på nytænkning. Og et område som alt for længe har været drevet af følelser og gode viljer frem for solid viden.

  • - videojournalistens virkelighed
    af Kristian Frederiksen
    384,50 kr.

    Et personligt bud på, hvordan man arbejder journalistisk med DV-kameraet. I bogen præsenteres nye metoder for, hvordan man strukturerer og fortæller en tv-historie. Bogen gennemgår teknikken i DV-kameraet og giver råd om, hvordan man laver det gode billede, den fine lyd og den skarpe redigering.

  • af Søren Pagter
    348,95 kr.

    Se isbn 9788793453319

  • - Styr dit omdømme med skovflåtmodellen
    af Trine Nebel
    258,95 kr.

    Trine Nebels nye bog hedder "Tillid hænger ikke på træerne"med undertitlen Styr dit omdømme med skovflåt-modellen. Det er en model, Trine Nebel har konstrueret ud fra den ide, at dårlig medieomtale er som en skovflåt: Reagerer du ikke rigtigt, og arbejde du ikke emd dit omdømme på længere sigt, så kan det lille, lede dyr forårsage store ødelæggelser, i værste fald død. Modellen er til at håndtere praktisk, og den nedsætter, ofte eliminerer helt, at man kommer galt afsted, også selvom man bliver bidt af en medieflåt.

  • - Etik, værdier og kvalitet i journalistik
    af Lars Bjerg
    278,95 kr.

  • af Oluf Jørgensen & Peter Lind Nielsen
    413,95 kr.

    Ytringsfrihed og informationsfrihed er to afgørende kendetegn for et demokratisk samfund.Med frihed følger også ansvar, og her dukker straks dilemmaer op, som man kan opleve næsten dagligt: krænkelser af privatlivet; injurier; hadefulde ytringer; mani­pulation; skjult reklame og mange andre problemstillinger, som både er juridiske og etiske.Bogen gennemgår centrale mediejuridiske begreber, vigtige retsregler og etiske ret­ningslinjer. Og den referer en lang række eksempler på afgørelser i konkrete sager.Denne nye og 4. udgave af Oluf Jørgensens klassiker har fået Peter Lind Nielsen som medforfatter, og bogen er udvidet med helt nye kapitler om ophavsret og kommerciel kommunikation. Der er væsentlige ændringer i kapitlet om aktindsigt, som bygger på ombudsmandens praksis efter den nye offentlighedslov, og alle øvrige kapitler er ajourført med nye regler og afgørelser.Mediejura indeholder vigtig viden for alle, der arbejder med professionel kommu­nikation til offentligheden. Journalistik, der skal sikre os uafhængig information. Kommunikation, der skal tjene en virksomhed, en myndighed, et parti eller anden organisation.Alle har brug for klarhed over, hvad man må, og hvad man ikke må. Den klarhed giver Mediejura.Se også websitet med links til retsregler, afgørelser og supplerende information. https://dmjxmediejura.mediajungle.dk/

  • - De Små Grå
    af Malene Bjerre
    118,95 kr.

    "Fjern fejlene" - en lille klassiker i nye klæder, har i mange år givet svar på de mest almindelige tvivlsspørgsmål, når det gælder at skrive korrekt. Nu udkommer bogen med alle de nye retskrivningsregler. For ét er at huske alle regler - det kan være svært nok. Noget andet er, når de så bliver lavet om! "Fjern fejlene" er en hurtig opslagsbog med alle de vigtige regler og ændringer. Præcis de sproglige detaljer, de fleste jævnligt blive i tvivl om.

  • - De Små Grå
    af Anders Krogh Møller
    118,95 kr.

    Hvilken rolle spiller tekst på nettet? Det adskiller sig nemlig fra andre medier. Med enkle guidelines kan bogen som sine søskende i serien fungere som overskueligt opslagsværk og tjekliste for alle, der kommunikerer i den digitale verden. Bogen er skrevet af Anders Krogh MøllerSerien "De små grå"omfatter også "Styr kommaet", "Fjern fejlene!" , "Bliv hørt", "Skriv klart" og "Skriv artikler"

  • - De Små Grå
    af Søren Boy
    128,95 kr.

    Skriv artikler er den nyeste i serien De Små Grå. I 25 korte kapitler kommer Søren Boy Skjold omkring alle de grundlæggende trin i arbejdet med at skrive en artikel. Du får praktiske værktøjer, konkrete råd og enkle opskrifter, og du bliver guidet igennem hele arbejdet fra den første idé til den færdige artikel.I serien De Små Grå findes i forvejen Styr kommaet Fjern fejlene Skriv klart! og Bliv hørt

  • - om at spørge godt, lytte rigtigt og finde sit eget sprog
    af Nils Thorsen
    288,95 kr.

    Fåes i ny udgave isbn 9788792816962

  • - 9 tip til den gode overskrift
    af Andreas Leer Scharnberg
    119,50 kr.

    Du kan have den bedste historie, men hvis du ikke forkæler den med en god overskrift, er der ikke nogen, der læser, lytter eller ser den.I Se mig, læs mig, vælg mig. 9 tip til den gode overskrift får du inspiration til og eksempler på, hvordan du fortæller og sælger din historie i overskriften, så mediebrugeren får lyst til at gå ombord i den.Bogen giver en kort introduktion til, hvad en overskrift er, hvorfor den er vigtig, og hvilke overvejelser du skal gøre dig, inden du skriver den. Resten af bogen er fyldt med konkrete tip til, hvordan du kan arbejde med dine overskrifter. F.eks. ved at stille spørgsmål, bruge stærke ord, tilbageholde information, henvende dig direkte til mediebrugeren eller være kreativ, når historien tillader det.Med alle tip følger eksempler og øvelser, som kan gøre det endnu sjovere og mere enkelt at skrive gode overskrifter.

  • - 61 visuelle greb og deres effekt
    af Anne Mette Hartelius
    198,95 kr.

    Visuelle udtryk skaber forskellige følelsesreaktioner. Derfor er det som formgiver af visuel kommunikation afgørende at have forståelse for, hvordan form bliver til følelse hos modtageren af et visuelt understøttet budskab.Visuel kommunikation i et følelsesperspektiv er både en teoretisk indføring i, hvordan vi som mennesker forstår og fortolker visuelle stimuli, og en præsentation af praksisorienterede redskaber, der hjælper formgivere med at udvikle de mest velegnede visuelle koncepter for deres kunder. Bogen introducerer to nye analyseredskaber, Følelseshjulet og Kataloget over visuelle greb, som kan bruges til at kortlægge et verbalt budskabs følelsesprofil og finde profilens visuelle modparter. Med denne nye tilgang til formgivning får man mulighed for at italesætte den værdi, visuelle koncepter kan tilføre et kommunikationsprodukt.Bogen henvender sig til såvel praktiserende visuelle kommunikatører som til studerende, der er interesserede i at skærpe kommunikationen om visuel formgivning og blive mere bevidste om, hvordan de i deres arbejde oversætter ord til visuelle symboler, figurer og former.

  • af Jannie Møller Hartley & Lene Rimestad
    332,95 kr.

    Aktindsigt. Anonyme tips. Omfattende research. Sortering af arkivmateriale. Analyse af store datamængder. Samarbejde med internationale kolleger. Interview med en erfaringskilde. Webdok. Infografik.Undersøgende journalister anvender en lang række metoder for at finde, researche, fortælle og publicere deres historier. Denne bog præsenterer de væsentligste metoder for praktikere og studerende og er skrevet af både journalister og forskere.Bogens 24 kapitler fortæller om metoderne i alle led af processen og indeholder konkrete værktøjer, diskussion af metodernes begrænsninger og muligheder samt anbefalinger til praktikere.

  • af Flemming Sørensen
    106,95 kr.

    Fang læseren er fantastisk at have ved hånden, når du savner inspiration til den gode begyndelse.Her får du inspiration til og eksempler på, hvordan du gør din læser interesseret allerede fra begyndelsen af din tekst uanset om du skriver til nettet, til en avis eller et magasin.Bogens kapitler består af to dele. Først en forklaring på de forskellige typer af indledninger f.eks. at sætte en scene, at stille et spørgsmål, opstille et paradoks eller at begynde med Adam og Eva og dernæst en række gode eksempler herpå.

  • - En bibliografi
    af Niels Dejgaard
    118,95 kr.

    Danske fotobøger 1839-2015 er den første totale oversigt over danske fotobøger, tidsskrifter og udstillingskataloger. Den beskriver ca. 2900 titler, gengiver forsiderne på 156 væsentlige danske fotobøger og giver et bredt indblik i danske fotografi. Et unikt opslagsværk for alle, der interesserer sig for dansk fotografi.Danske fotografier er anerkendt over hele verden. Kvaliteten er høj, bredden stor, og uanset om det er dokumentar, presse, portræt, koncept eller kunstfotografi, gør danske fotografer sig gældende

  • af Claus Leick & Søren Boy Skjold
    153,95 kr.

    Dit budskab skal være klart. Det skal dit sprog også. Bogen er ikke fyldt mange og meget lange forklaringer - mere konkrete redskaber og eksempler. Korte afsnit, som du kan bruge lige fra du sætter dig foran den tomme computerskærm, til du afleverer den færdige tekst. Hvad skal du overveje, før du skriver? Hvordan opbygger du din tekst? Hvilke krav skal du sætte til de ord og sætninger, du bruger? Praktisk, konkret og kontant. Bogen indgår i serien "De små grå", som også omfatter "Fjern fejlene" og "Styr kommaet".

  • - De Små Grå
    af Claus Leick & Søren Boy Skjold
    158,95 kr.

    Bogen præsenterer i kort form tips og værktøjer til mennesker, der har brug for at tage ordet som oplægsholdere, undervisere, debattører eller mødedeltagere.Bogen er særligt tiltænkt dem, der er knap så erfarne med at tage ordet, og dem, der vil blive bedre til at nå deres målgruppe.Bogen beskriver de enkelte faser: Når du forbereder dig, lige før du skal på, og mens du taler.De gode råd sikrer, at du som taler bliver forstået bedre og husket længere.Praktisk, konkret og kontant.Bogen indgår i serien "De små grå", som også omfatter "Fjern fejlene", "Styr kommaet" og "Skriv klart!".

  • af Dorte Palle & Tor Arnbjørn
    283,95 kr.

    Hvordan laver man en god podcast? Mulighederne er uendelige. Sludrende snakke, bestialske mord eller daglige nyheder? Korte og lange, enkeltstående og serielle. Der er lyttere til det hele.Podcasten har fejret tyveårs fødselsdag og er blevet mainstream. Den har vundet sin første Cavlingpris. Den har oplevet, at multinationale firmaer tjener penge på den. Og den har formået at bevare sin uskyld og status som ivrige hobbyentusiasters yndlingsmedie. Alt sammen på en gang. Denne 2. udgave af Podcastbogen omfavner de nyeste lydmedietendenser og er opdateret med eksempler på nogle af de seneste års podcasthits.Det er en inspirations- og lærebog til dig, der vil i gang med lydproduktion. Til dig, der allerede er i gang, men gerne vil lave lækrere indhold med større gennemslagskraft. Og til dig, der kan lide at lytte til en god fortælling.Dorte Palle og Tor Arnbjørn viser, hvordan man forvandler en løs idé til en færdigproduceret podcast. De skriver om alle facetter af arbejdet med lyd: programtyperne, den gode vært, sproget og speaken, interviewet, fortællingen, lyddesign, idéudviklingen, konceptet og finansieringen. Forfatterne har arbejdet med lyd i mere end 25 år, har lyttet til hundredvis af podcasts fra ind- og udland og har interviewet en lang række podcastere, tilrettelæggere og redaktører om deres arbejdsmetoder. Alle deres erfaringer og gode råd er samlet i Podcastbogen, der inspirerer til, hvordan din podcast kan blive mindst lige så god som mange af dem, der ligger derude allerede.

  • - Journalistisk etik i en ny medieorden
    af Thomas Pallesen & Roger Buch
    153,95 kr.

    Medieteknologiske kvantespring har vendt op og ned på vores medievirkelighed. AI og misinformation er efterhånden blevet dagligkost, og alle og enhver kan blande sig i den offentlige debat via sociale medieplatforme, imens usynlige algoritmer styrer borgernes adgang til viden, information og synspunkter. De nye medier er på overfladen gratis, men betales med brugernes personlige oplysninger, høstet og solgt af skrupelløse techgiganter.Alt dette sætter journalistisk etik og medieansvar under pres – og til debat. Derfor denne bog fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor ledelse, undervisere, forskere og studerende har bidraget til en broget buket af debatartikler, der sætter medieansvaret under lup: Hvem har det journalistiske ansvar, når borgere er blevet redaktører på deres egne nyhedsflow? Hvem stiller hatespeech og shitstorme på SoMe nye krav til mediers hensyn til kilder? Og klæder uddannelser fremtidens journalister tilstrækkeligt på til den nye medieorden? Disse spørgsmål, og mange flere, bliver debatteret i bogen.Tag ansvar italesætter mediernes magt og indflydelse i vores fælles demokratiske offentlighed. Bogen skal også bidrage til den brede debat, som kommer i forbindelse med Medieansvarsudvalgets anbefalinger, der udkommer i efteråret 2024.

  • - 155 øvelser, udfordringer og gode råd
    af Søren Boy Skjold
    252,50 kr.

    Vil du blive en endnu bedre underviser? Savner du konkrete øvelser, der kan løfte din undervisning fra almindelig til interessant – både for dig og for dine studerende? Har du mod på at udfordre vanetænkningen, næste gang du træder ind til dine studerende i et auditorium eller i et undervisningslokale?Bliv en endnu bedre underviser – 155 øvelser, udfordringer og gode råd vender den eksisterende litteratur om pædagogik på hovedet. Her fylder konkrete øvelser og lærerige anekdoter og eksempler mest, og teorien mindst.Igennem bogens kapitler kommer du igennem de udfordringer, en underviser møder i et semester med studerende. Kropssprog, PowerPoint, feedback, samarbejdet med kolleger og eksamen er nogle af de emner, bogen tager fat i på en saglig, udfordrende og uhøjtidelig måde. Og der er en række gode tips til, hvordan dine studerende lærer noget hver dag og har lyst til at komme igen næste gang, du underviser!Bogen henvender sig til undervisere på ungdomsuddannelser, højskoler, videregående uddannelser, kursusholdere og andre, der har lyst til at udfordre sig selv i den sjove, svære og ofte uforudsigelige disciplin: undervisning.

  • af Malene Bjerre
    138,95 kr.

    Det er irriterende med småfejl i tekst - både for den, der skriver og for den, der skal læse det. Og det er i høj grad de samme fejl, der går igen hos de fleste mennesker og i de fleste tekster. Netop disse fejl udpeger hæftet her, så man får en god mulighed for at fjerne fejlene.

  • af Maria Larsen
    348,95 kr.

    TÆNK, når du tænkerSKRIV, når du skriverREDIGER, når du redigerSkriv lettere end du tror er bygget op om det enkle princip: del skriveprocessen op i tre faser. Ved at følge det kan du skrive godt, uanset hvilken type tekst, du skal skrive. For at skrive er ingen kunst, men et håndværk alle kan blive bedre til.Skriv lettere end du tror er fyldt med konkrete værktøjer til alle tre faser af skriveprocessen og med eksempler på, at de virker. Nyt i denne 2. udgave af bogen er et helt kapitel med ekstra skrivetips og redskaber til at skrive tekster på sociale medier, nye illustrerende eksempler og kapitlet om feedback er udvidet med endnu mere hjælp til, hvordan du hjælper andre med at gøre deres tekst bedre.Undervejs møder du også fagfolk fra forskellige brancher, som flittigt bruger bogens råd i deres arbejdsliv.Det er besværligt at ændre vaner, men også forløsende. Små succeser bliver langsomt til nye vaner. Kast dig ud i det og oplev større glæde ved at skrive.

  • - Fra idé til historie
    af Kristina Lund Jørgensen & Jakob Risbro
    68,95 kr.

    Hvad er konstruktiv journalistik? Hvordan finder man den konstruktive vinkel? Og hvordan ser den journalistik så ud i avisen, i radioen eller på tv?Det kan du læse om i denne bog, der går gennem den journalistiske proces fra ideudvikling til det færdige produkt – alt sammen med den konstruktive tankegang for øje.Konstruktiv journalistik - Fra idé til historie fokuserer på konstruktiv journalistik som et arbejde med løsninger, med nuancer og perspektiv i historierne – og med at involvere borgerne i det arbejde. Alt sammen med det sigte at fremme den demokratiske dannelse og flytte samfundet i retning af noget bedre.Bogen er både til dem, der er på vej ind i verdens bedste fag, men også til de journalister, der vil prøve kræfter med en ny genre indenfor journalistikken. Alle vil kunne bruge bogens teoretiske gennemgang af konstruktiv journalistik samt de konkrete værktøjer og øvelser.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.