Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Digtsamlingen tager udgangspunkt i det at være dreng i en familie i en mindre dansk by i 1970’erne. Det er ikke en kronologisk gennemgang, men summen af forfatterens følelser, oplevelser og erfaringer, som han har taget med sig fra opvæksten og videre i livet.Digtenes tone og indhold gør dem lette at indtage, også for ikke-inkarnerede poesilæsere. Emnerne er relatérbare for alle, der selv har været dreng på et tidspunkt i de sidste 100 år, og er vokset op under trygge vilkår. Der er samtidig noget universalt over digtenes udtryk, med den voksnes retrospektive erkendelse iblandet drengens uskyldige (og knap så uskyldige) uartigheder og også sødmen, som er det store barns. De fleste beskrivelser er knyttet til det at være dreng, især til netop at have været denne dreng, Jan, mens andre er genkendelige for tidligere børn uanset køn, evner og sociale privilegier.Forfatter Jan Sverker har selv illustreret digtsamlingen, der udover forsidebilledet indeholder 15 tuschtegninger, der fint supplerer digtenes stemninger..
Fem små noveller i essaystil skrevet af fem forskellige forfattere er her samlet under titlen Bænkemøder. Hver historie omhandler et møde mellem en forfatter og en karakter fra skønlitteraturen. Møderne finder i alle tilfælde sted ved en bænk, ikke samme bænk, men fem bænke med det til fælles, at de ikke kun kan lytte til deres gæsters samtaler, men også opfange gæsternes tanker og følelser. Bænkene forsøger i flere af historierne at blande sig i dialogen, for bænkene mener noget om deres gæster, og hvad de udtrykker, både det sagte og det usagte.Det skal ikke afsløres her, hvem det er, forfatterne møder; kun at mange læsere allerede har mødt dem i andre historier. Gennem forfatternes møder ved/med de fem bænke, får læserne nu mulighed for selv at genoplive fem spændende karakterer fra litteraturhistorien, nu i nye sammenhænge.Slip fantasien løs, lad dig inspirere af bænkemøderne til selv at finde dig en god bænk, du kan relatere til, eller en god stol, hvis det foretrækkes. Prøv så at fremmane en person, du gerne vil tale med - det er sikkert ikke første gang, hvis du tænker over det - men hvorfor ikke forsøge at lade bænken, stolen, sofaen, hængekøjen eller andet formidle tankestrømmen? Kun din egen fantasi sætter grænsen for, hvem du kan have et bænkemøde med, og hvad I skal tale om.God fornøjelse med læsningen og med egne forsøg!
Improvisatoren, Hans Christian Andersens delvis selvbiografiske roman, udkom første gang i 1835. Denne udgave fra Alias Forlag er illustreret af H.C. Andersen selv, idet bogen indeholder 32 af hans skitser fra Italiensrejser i 1833-34.H.C. Andersen skrev det meste af romanen, mens han boede på Via Sistina i Rom i 1833-34, og det er i kvarteret her, tæt på Den Spanske Trappe, han lader den unge Antonios historie udspringe. Vi følger Antonios udvikling og eventyr fra Rom sydpå over campagnen til Napoli, Amalfibugten, Capri og senere til Norditalien, særligt Venedig. Ikke uden grund blev romanen i sin tid læst som en rejseguide krydret med dannelses- og kærlighedshistorie.H.C. Andersen blev af samtidige meningsdannere klandret, nærmest hånet for at skrive historier, hvis hovedkarakter eller tema lignede digteren og hans liv. Som det i høj grad også er tilfældet i Improvisatoren; den talentfulde, stræbsomme men ubemidlede Antonio deler mange personlighedstræk og livsvilkår med Hans Christian. Hele handlingen er centreret om Andersens alter ego, og på romanens sidste side træder digteren endda ind som sig selv.H.C. Andersen kæmpede i årevis for at blive anerkendt som kunstner, en kamp mod blandt andre sine velgøreres nedladenhed, som han også lader den unge Antonio, improvisator in spe, gennemleve i romanen:”Der fødtes trods i min sjæl. Øjeblikke rejste min åndelige bevidsthed sig, og i sine lænker blev den da en hovmods djævel, der så ned på mine kloge læreres dårskaber og hviskede mig forfængeligt i øret:Dit navn vil leve og nævnes, når alle disse er glemte, eller ved digt erindret, som din omgivning, som grus og bitre dråber, der faldt i dit livsbæger! ”Med Improvisatoren fik H.C. Andersen endelig sit gennembrud, snart efter fulgt af de mange eventyr, der i næsten 200 år har sikret skomagerdrengen fra Odense anerkendelse og berømmelse verden over.
To bøger i ét samlebind. Både romanen og digtsamlingen kan købes hver for sig, men er her samlet i fælles bind med de to bøger indsat, da digtene knytter sig til romanen. Det er billigere at købe bøgerne samlet i denne udgivelse end at anskaffe titlerne hver for sig (individuelle ISBN numre).'Katalog 4321' (roman):Den ene bog i dette samlebind er romanen 'Katalog 4321', hvis handling strækker sig over fem årtier og involverer personer fra tre generationer. Det er fortællingen om Ella Wollfs digte, der begyndte som systemkritiske pamfletter på universitetet i Rostock. Det er historien om et maleri af Wolfgang Vollhase, Katalognummer 4321, der bliver skæbnebestemmende for de mennesker, der kommer i berøring med det. Det er beretningen om tilværelsen i et totalitært regime og den voksende opposition og folkelige rørelse, der førte til Berlinmurens fald og det østtyske regimes kollaps i 1989. Nutidige problemstillinger kendt fra dansk hverdag spiller også ind, når fortid og nutid væves sammen i fortællingen, der begynder i 1973 og afsluttes med et bryllup umiddelbart Coronapandemiens udbrud. I fortællingen krydses menneskers veje, og den bagvedliggende kulisse er en gruppe rebellerende unge kunstnere og universitetsstuderende. Det er også en fortælling om skabelsen af en kulturinstitution, Akademiet for impressionistisk kunst, der forener de centrale personer i fortællingen.Romanen er illustreret af forfatteren, der har udført de 47 farverige illustrationer i mixed media.'Digte fra baglandet' (digtsamling):Anden bog i dette samlebind er digtsamlingen 'Digte fra baglandet / Gedichte aus dem Hinterland', udgivet selvstændigt i navnet Ella Wollf og med Wolfgang Vollhase anført som illustrator. De to systemkritikere, digteren Ella og maleren Wolfgang, er dog fiktive personer, romankarakterer i 'Katalog 4321', der blandt andet omhandler tilblivelsen af digtene. Også digtene og de 17 illustrationer er i virkeligheden skrevet og malet af forfatter Jørgen Skaastrup.
Handlingen i romanen 'Katalog 4321' strækker sig over fem årtier og involverer personer fra tre generationer. Det er fortællingen om Ella Wollfs digtsamling, der begyndte som systemkritiske pamfletter på universitetet i Rostock og endte med at blive en bestseller. Det er historien om et maleri af Wolfgang Vollhase, Katalognummer 4321, der bliver skæbnebestemmende for de mennesker, der kommer i berøring med det. Det er beretningen om tilværelsen i et totalitært regime og den voksende opposition og folkelige rørelse, der førte til Berlinmurens fald og det østtyske regimes kollaps i 1989. Nutidige problemstillinger kendt fra dansk hverdag spiller også ind, når fortid og nutid væves sammen i fortællingen, der begynder i 1973 og afsluttes med et bryllup umiddelbart Coronapandemiens udbrud. I fortællingen krydses menneskers veje, og den bagvedliggende kulisse er en gruppe rebellerende unge kunstnere og universitetsstuderende. Det er også en fortælling om skabelsen af en kulturinstitution, Akademiet for impressionistisk kunst, der forener de centrale personer i fortællingen.Handlingen er henlagt til byerne Rostock, Halle og Göttingen i Tyskland, samt en stor dansk by.Romanen er illustreret af forfatteren, der har udført de 47 farverige illustrationer i mixed media.OBS denne udgave er romanen separat. Det er muligt at købe en fællesudgivelse, hvor romanen 'Katalog 4321' og digtsamlingen 'Digte fra baglandet', der henvises til i romanen, er samlet som to bøger i fælles omslag med besparelse i fht køb af titlerne individuelt. Fællesudgivelsen har ISBN ISBN 978-87-94001-75-5.
Om Det evige øjeblik:Romanen sætter spørgsmålstegn ved tidsgrænser, og fokuserer på konsekvenser af ønsker og valg. Forankret i eksistentielle temaer udforsker bogen den menneskelige eksistens, den frie vilje og søgen efter mening og autenticitet.Bagsidetekst:Jeg er 45 og burde have tjek på alt – sådan tænker Emilie. Desværre har hun kun styr på elendighederne: sit endelige farvel til det højt elskede universitet, jobsamtalen der løb af sporet, tvangsauktionen der truer, og fraværet af kærlighed i sit liv. Den sent uddannede teologiske kandidat, eksistentialist og meget introverte Emilie befinder sig ved en skillevej, hvor livsvalg skal træffes. Hun er på dybt vand, har lyst til at flygte fra virkelighedens problemer, og beslutter at rejse til Paris for at finde klarhed omkring tanker og planer for den usikre fremtid.Allerede under togrejsen begynder det at blive svært for Emilie at skelne mellem fantasi og virkelighed, og da hun på opholdets sidste dag besøger Père Lachaise kirkegården, vendes hendes virkelighedsopfattelse helt på hovedet. Jim Morrisons gravsted bliver en portal til det fordums Paris, hvor Emilie udover Jim møder en række ikoniske personligheder fra litteraturen og teaterverdenen, og ikke mindst et par ukuelige formødre. Hermed begynder den egentlige rejse for Emilie, ind i en fremmed tid og med en anden identitet, hvor hun bliver viklet ind i et net af relationer og intriger.Fortællingen udfolder et eksistentielt drama mellem frihed og fangenskab, godt og ondt, liv og død. Emilie får brug for al sin snarrådighed og humor for at klare sig. Undervejs må hun bekæmpe sine egne dæmoner og træffe svære, men nødvendige valg, inden hun kan hjælpe sig selv og andre.Romanen er litterær fiktion på en delvis selvbiografisk baggrund. Magisk realisme med filosofiske og psykologiske træk. Kærlighedens mangfoldige former er til stede under overfladen bogen igennem. Forfatteren har selv illustreret bogen med 27 farvestrålende découpager med akvarel og mixed media. En flot visuel fremstilling af romanens særlige univers.Om forfatteren:Anita Christensen (født 1947) er teolog og pensioneret præst. Hendes debutroman Det evige øjeblik er skrevet over en årrække, samtidig med at hun uddannede sig i creative writing i USA og England. Kombineret med livserfaring og et stort kendskab til litteratur har dette udviklet Anita til en forfatter med en stærk fortællerstemme og meget på hjerte. Med dyb indsigt i persontyper og sikker fornemmelse for flow i en fortælling samt underfundig anvendelse af symbolisme, opbygger Anita et levende romanunivers med karakterer og handling, der suger læseren ind.Læserreaktion:”Så anderledes end noget, jeg ellers nogensinde har læst. Det er sådan en fortælling om sådanne karakterer, nej, personer, som jeg vil have med mig altid. Efter læsningen føler jeg mig ikke kun underholdt, men beriget.” Ilse Kristensen, psykolog
Rokken og søanemonen. Tiden der forsvandt er et essay skrevet og illustreret af Jørgen Skaastrup. OBS kun få illustrationer i ebogs-versionen.Forfatteren udtaler selv om bogen, der er blevet til efter hans livstruende sygdomsforløb og flere dages koma:"Denne bog handler om en rejse ind i sindet, en færd der blev sluppet løs, da hjernen fik frit løb i den menneskelige organisme, og alt andet kropsligt var koblet op på kunstig iliveholdelse. Rejsen bevægede sig i områder mellem liv og død."Jørgen Skaastrup fortsætter med at berette om de for ham meget virkelige oplevelser på denne indre rejse og konstaterer:"Det er disse oplevelser, fortællingen handler om. Det er således ikke en sygdomshistorie, men en oplevelsesfortælling."
'Tre små historier om det meste' er en lyrik/prosa-hybrid skrevet af Susanne Kjærgaard og illustreret af Rikke Aarøe Carlsen.De tre historier er korte nedslag i et levet liv og fortæller om en barndom og ungdom med konsekvenser. Vi fødes alle til forskellige livsvilkår og muligheder, men hvad gør det ved et menneske at leve de første mange år af sit liv i utryghed og vold? Hvordan (over)leve det liv? Med hvilke ar og hvilke kræfter? Tre små historier om det meste er om både sorg og skrøbelighed, kærlighed og længsel - og død. Fortalt gennem prosa og lyrik.Første historie handler om forfatterens barndom præget af en alkoholiseret og voldelig far.I anden historie er barnet blevet voksent, men barndommens tildragelser har præget den voksne kvinde, der kæmper for at finde sig selv.Tredje historie er den voksne kvindes afsked med den gamle, dødsyge mor.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.