Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Til matematik i (6.) 7. - 10. klasse og folkeskolens prøver i matematik. Denne udgivelse indeholder dels matematiske formler, dels forklaringer og eksempler på fagord, som er centrale i folkeskolens matematikundervisning, jf. Fælles Mål 2015. Tillige er der afsat notatsider til elevernes egne notater samt en lærervejledning med anvisning på brug af bogen i dagligdagen. Indholdet er udvalgt på baggrund af mål og læseplan for matematik, og teksten er opbygget på en måde, som svarer til opbygningen af Fælles Mål: • Matematiske kompetencer • Tal og algebra • Geometri og måling • Statistik og sandsynlighed Hvert afsnit er opdelt i færdigheds- og vidensområderne. Bagerst er der et stikordsregister. I afsnittet om de matematiske kompetencer er karakteristikken af de seks kompetencer formuleret til elever. Disse formuleringer er omsat fra tilsvarende formuleringer til læreren i læseplanen. Udgivelsen er tænkt som et supplerende materiale til matematikundervisningen på (6.)7.-10. klassetrin og som et hjælpemiddel til prøverne i matematik. Elever må medbringe ’Matematiske formler og fagord’ på lige fod med andre hjælpemidler, som har været anvendt i den almindelige undervisning, til de skriftlige og mundtlige prøver i matematik efter 9. og 10. kl., bortset fra til prøven uden hjælpemidler
Endnu en bog af Anker Tidemann.73 kapitler med lystlæsning for talfreaks.Dyk ned i denne bog og mød matematikkens verden på en fornøjelig og underholdende måde. Læs om geniale mænd og kvinder, utrolige opdagelser, sjove matematiske spil, regnegenier, magiske tal, falske terninger og dyr, der kan tælle. Og mød matematikken i kunst, arkitektur og musik. Anker Tiedemann er arkitekt og skriver ud fra sin fascination af de mange overraskelser i matematikkens verden. Alt det, der er morsomt og spændende! Og han forklarer tingene, så de er forståelige for enhver – også for dem, der for længst har glemt, hvad der stod på skolens sorte tavle. Læs også Anker Tiedemanns fire andre bøger om matematik for talfreaks. Kopiering af denne udgivelse i analog eller digital form må kun finde sted på institutioner, der har indgået aftale med CopyDan.
En idebog med 60 lærerige aktiviteter for pædagoger, som arbejder med førskolebørn. Aktiviteterne er bygget op med udgangspunkt i Fælles mål for børnehaveklassen, og de er tilpasset børnehavebørnene således, at de erfaringer, som børnene gør sig i børnehaven, er målrettet de kompetencer, som forventes i børnehaveklassen. Tal og former sætter fokus på en legende og undersøgende tilgang til matematik. Bogen skal være med til at skabe glade og motiverende børn, som arbejder med den begyndende talforståelse og det uformelle talarbejde. De fleste aktiviteter kræver kun et minimum af forberedelse, og de kan med lethed genbruges flere gange.
Matematiske kompetencer i anvendelse skaber et enkelt og forståeligt overblik, der gør det muligt at udtænke og tilrettelægge en matematikundervisning, der lever op til: Matematikfagets formål Kompetencemål Læseplan Vejledende færdigheds- og vidensmålMed baggrund i Læseplanen, Undervisningsvejledningen og de vejledende færdigheds- og vidensmål præsenterer bogen korte beskrivelser af de matematiske kompetencer og de matematiske stofområder. Bogen indeholder mange konkrete og praksisnære oplæg til aktiviteter og opgaver i matematikundervisningen fra børnehaveklassen til og med 10. klasse.Matematiske kompetencer i anvendelse er tænkt som en opslagsbog, der kan give svar på mange spørgsmål om:De matematiske kompetencer i anvendelse De matematiske stofområder i anvendelse Rammerne for matematikundervisningen Generelt om Fælles Måls opbygning Matematisk opmærksom i Børnehaveklassen Bindende opmærksomhedspunkter Ved køb af bogen gives der adgang til download af Fælles Mål til udfoldning. I alt fire udfoldninger, der giver otte A3 læsesider med Fælles Mål bearbejdet til en let forståelig oversigt, men med samme tekstindhold som i pdf-filen på EMU’en.Eksemplarfremstilling elektronisk eller papirkopier/prints til undervisningsbrug er kun tilladt med en aftale med Copydan Tekst & Node indenfor de rammer, der er nævnte i aftalen.
NULLET DER FANDT SIN PLADS er en oplæsnings- og billedbog for de 2-6 årige. Bogen er den første i serien Abacus i børnehaven, der er en introduktion af tallene 0-9 for de helt små. Serien sætter fokus på matematikken som element i omgivelserne omkring os.Eksemplarfremstilling elektronisk eller papirkopier/prints til undervisningsbrug er kun tilladt med en aftale med Copydan Tekst & Node indenfor de rammer, der er nævnte i aftalen.
Serien EVENTYRLIG MATEMATIK er skrevet til de 10 til 14 årige. Her er matematikken sat ind i en historisk, dramatisk og – for aldersgruppen – nærværende ramme, så bøgerne også kan bruges som blot – LYSTLÆSNING.DEN GLUBSKE LABYRINT. De gik ind og kom aldrig ud igen I bogen oplever børnene Ida og Asger dramatiske hændelser, mens de passer et feriejob i en labyrint, men vil de være i stand til at løse labyrintens gåde? Læseren får et indblik i labyrinternes historie - blandt andet labyrinten i kongepaladset Knossos og sagnet om uhyret Minotauros. Samtidig udfordres læseren i selv at tegne og konstruere labyrinter.
Tal om tal er praktiske anvisninger på, hvordan vi kan fokusere på mundtlig matematik i begynderundervisningen. Bogen er delt i to dele. Første del har fokus på den struktureret samtale, hvor læreren med interview og anvendelse af samtaleark kan danne sig et indblik i, hvordan den enkelte elev modtager faglige spørgsmål. Anden del er en grundig beskrivelse af 21 aktiviteter til arbejde med grundlæggende talforståelse. Aktiviteterne kan bruges i hele klassen eller på mindre hold, og de kan passes ind i undervisningen, der i forvejen sker. Til alle aktiviteterne er der tilføjet nogle observationspunkter til læreren, ligesom der er henvisninger til kompetence- og stofområder fra Fælles Mål, hvor færdigheds- og vidensmål er beskrevet.
Matematik med it giver i otte kapitler en oversigt over muligheder og begrænsninger, når der arbejdes med it i matematikundervisningen. I denne nye udgave er der udformet et tillæg særligt rettet mod matematikvejlederne.
Bogen til årets tema - Matematik i håndværket, håndværket matematikken - giver inspiration til at eleverne får nogle gode læringsoplevelser indenfor emnet.Der kan gives talrige eksempler på, at matematikken har været en nødvendighed for, at et givent håndværk kan praktiseres og udvikles. Fælles for disse håndværk er, at matematik i varieret grad indgår lige fra enkle målinger og udregninger til avancerede matematiske metoder. Enhver håndværker har brug for at kunne matematik, uanset om det er mureren eller tømreren, der fx skal beregne materialeforbrug.I bogen er der aktiviteter og opgaver for alle trin. Fælles Mål er grundlaget for de enkelte temaer, og kredsene i Danmarks Matematiklærerforening, som har udarbejdet de enkelte temaer, har gjort sit bedste for at koble temaernes matematik med kompetencerne og de faglige områder i Fælles Mål.Det store materiale i bogen giver forslag til spændende undervisning og aktiviteter i ugen op til Matematikkens Dag, men kan også bruges i undervisningen generelt. Der er fyldige lærervejledninger med masser af ideer til planlægning af arbejdet og til differentiering af undervisningen.Eksemplarfremstilling elektronisk eller papirkopier/prints til undervisningsbrug er kun tilladt med en aftale med Copydan Tekst & Node indenfor de rammer, der er nævnt i aftalen.Ved køb af bogen tilsendes på e-mail link til download af materialet.
Årets tema er Programmering og koder Vi har valgt, at Fælles Mål er grundlaget for de enkelte temaer, og vi gør vores bedste for at koble temaernes matematik med læringsmål.I ”Programmering og koder” giver Danmarks Matematiklærerforenings kredse ideer og eksempler på arbejdet med temaet i skolen. Men hvad er det?IT er ikke blot et anliggende for programmører, men noget der vedrører os alle. Vi skal alle besidde evnen til at kunne vælge teknologien til og fra og til at deltage i dens skabelse.Det går ikke uden matematik.Denne viden og indsigt er afgørende for den opnåelse af viden om og erkendelse af, hvad kodning og programmering er og udvikler sig til. Det har vi prøvet at tage højde for i bogen. Den opgave fordrer blandt andet også en god portion matematisk viden. En viden, vi skal understøtte muligheden for, er tilstede, og som er vores afsæt i denne bog.I ”Programmering og koder” tager vi derfor udgangspunkt i vores nuværende viden om, hvordan vi arbejder med kodning og programmering i skolen, men vi inddrager desuden ny viden fra omverdenen for at få tingene til at gå op i en højere enhed i forhold til temaerne.Vi tror, at lærere og elever vil finde masser af relevant stof til arbejdet med matematikken på skolen set i dette perspektiv. Der findes opgaver til alle klassetrin.Eksemplarfremstilling elektronisk eller papirkopier/prints til undervisningsbrug er kun tilladt med en aftale med Copydan Tekst & Node indenfor de rammer, der er nævnt i aftalen.Ved køb af bogen tilsendes på e-mail link til download af materialet.
Serien EVENTYRLIG MATEMATIK er skrevet til de 10 til 14 årige. Her er matematikken sat ind i en historisk, dramatisk og – for aldersgruppen – nærværende ramme, så bøgerne også kan bruges som blot – LYSTLÆSNING. DET MAGISKE UR. Hvordan fandt de vej over havene? Vi er i året 1764 på et skib, der har kurs mod Jamaica. Michael er kaptajnens søn og sammen med vennen Chris møder han på turen William, som er søn af den berømte urmager John Harrison. William lærer de to børn om længe- og breddegrander, om gradminutter og gradsekunder, om brugen af oktanter og sekstanter og alt det, der er vigtigt for at kunne sætte en ret kurs og dermed undgå tidligere tiders skibskatastrofer.
Serien EVENTYRLIG MATEMATIK er skrevet til de 10 til 14 årige. Her er matematikken sat ind i en historisk, dramatisk og – for aldersgruppen – nærværende ramme, så bøgerne også kan bruges som blot – LYSTLÆSNING.SAMURAIENS SVÆRD – En historie om meget stor tal Bogen foregår i efterkrigstidens Østtysklan, mærmere bestemt Østberlin. Samuraisværdet holdes skjult for det hemmelige politi, Stasi, af Helmuth, en tidligere matematiklærer, som har arvet det fra sin bedstefar. Gennem sværdets historie lærer tvillingerne, Laura og Kurt, om potenser og kvadratrødder, om begreberne potenstallets rod og eksponent og om meget, meget store tal som en billion, en billiard, en trillion og en trilliard.
Årets tema Matematik og Kunst indeholder elevoplæg og lærervejledninger til alle skolens trin.Oplæggene er i overensstemmelse med Fælles MålMeningen med bogen er at give eleverne nogle gode læringsoplevelser med matematik og kunst.Materialet er opbygge af en række emner om kunst, der gennem matematiske undersøgelser giver eleverne mulighed for fordybelse. Emner fra bogen bruges på Matematikkens Dag 2024 på skolerne over hele landet.Skoleklasser kan deltage i den landsdækkende konkurrence, som Danmarks Matematiklærerforening afholder den 14. november 2024.Der er rigeligt stof i bogen til mange indholdsrige matematiktimer udover Matematikkens DagForfattere: Materialet til Matematikkens Dag er forfattet af medlemmer af Danmarks Matematiklærerforening.
Forlaget MATEMATIK har valgt at revidere deres prisbelønnede system ABACUS. Systemet består herefter af to Elevbøger, en Tavlebog og en Lærervejledning. ABACUS På matematikkens vej, Tavlebog og Lærervejledning. Systemet har fokus på de matematiske kompetencer. Der er masser af ideer til en aktivitetspræget, undersøgende og virkelighedsnær undervisning. Dette medfører en naturlig differentiering i undervisningen. Elevbøgerne indeholder opgaver, som opøver hensigtsmæssig brug af regnestrategier og faglige begreber. Siderne i elevbøgerne er enkle og overskuelige. Bøgerne benytter sig af fotos og virkelighedsnære tegninger, der viser eleverne, at matematikken findes i deres egne omgivelser. Den sproglige dimension vægtes højt. Dette understøttes yderligere af Tavlebogen, der ud over alle siderne i Elevbog A og B, indeholder ekstra samtalesider. Her opøves elevernes brug af det matematiske sprog på baggrund af deres hverdagssprog og -erfaringer. Lærerens arbejde med åbne opgaver og problemstillinger understøttes af lærervejledningen. Revideringen af systemet har gjort dette arbejde lettere med konkrete eksempler på aktiviteter, der hænger sammen med arbejdet i Elevbog A og B. I Lærervejledningen er der eksempler på spørgsmål til Samtalesiderne, der giver det bedst mulige udbytte af den dialogiske samtale i klassen om det faglige emne. Udover de i forvejen mange bilag i Lærervejledningen indeholder den nu også sider, der kan anvendes til ekstra træning til de elever, der har brug for gentagelse eller ekstra udfordringer.
til Vidensbaseret Matematikundervisning 1-3 & Matematiske Kompetencer i Anvendelse er en fælles arbejdskortbog, der på en gang støtter og udvider anvendelsen af de fire bøger i såvel læreruddannelsen som i grundskolen. Forfatterne har udarbejdet et antal spændende og engagerende arbejdskort til udvalgte kapitler i bøgerne. Der er arbejdskort til hvert kapitel i Vidensbaseret Matematikundervisning 1, 2 og 3, og til bogen Matematiske Kompetencer i Anvendelse er der arbejdskort til hvert af kapitlerne om de seks matematiske kompetencer, de tre stofområder, faget Børnehaveklassen og opmærksomhedspunkterne. Det sidste arbejdskort i bogen iscenesætter en byvandring der inddrager en række kapitler og sætter de tilhørende didaktiske teorier i spil i praksis. Som supplement til en række af bogens arbejdskort er der udarbejdet et antal svarark og arbejdskort som kopisider. De kan hentes på og/eller printes fra forlagets hjemmeside. I ARBEJDSKORTBOGEN er kopisiderne indsat som illustration i miniatureudgaver. Til at antal af arbejdskortene er der udarbejdet løsningsforslag, som ligeledes kan findes på forlagets hjemmeside. Alle ARBEJDSKORTBOGENS syv forfattere underviser eller har undervist ved såvel grundskole som læreruddannelsen og har afprøvet arbejdskortene i deres egen undervisning.
Folkeskolens prøver 2023Opgavesæt med folkeskolens prøver i matematik, Danmark og Grønland 2023.Folkeskolens prøver 2023 indeholder: Seks artikler til brug som oplæg til diskussioner i fagteamet: Prøven uden hjælpemidler bl.a. med data fra maj prøvens elevbesvarelser FP9 prøven med hjælpemidler med data fra maj prøverne FP10 Skriftlig matematik med data fra maj prøverne Nye tendenser i elevernes kommunikation Kan vi hjælpe eleverne bedre med deres kommunikation? Fremtidens kommunikation med AI? Prøverne maj og december De skriftlige matematikprøver til 9. og 10. klassetrin Den grønlandske prøve Løsningsforslag Omsætningstabeller. Materialet kan fx bruges i arbejdet med den skriftlige problembehandling i forhold til: Læsning og forståelse af selve opgaverne Procesorienteret opgaveløsning Træning af udvalgte faglige områder og matematiske kompetencer. Folkeskolens prøver i matematik 2023 Udgivet af Forlaget Matematik ApS med tilladelse fra STUK, Børne- og Undervisningsministeriet. STUK, Børne- og Undervisningsministeriet har stillet opgaver til rådighed på siderne 38-95. Forlaget Matematik ApS har leveret alle øvrige tekster. Redaktion: Klaus Fink, Lene Odefey og Simone Hauerslev Forlagsredaktion: Klaus Fink. Omslag: Marianne Kongsted Cordes og Simone Hauerslev. Billedet er genereret via OpenAI.com med DALL·E2.Tryk: Clemenstrykkeriet. ISSN: 2445-9933 ISBN: 978-87-93975-804. udgave, februar 2023. Opgavesættene fra Danmark er udarbejdet af opgavekommissionens medlemmer: Heidi Kristiansen, Lene Odefey, Line Engsig, Kaj Østergaard, Rikke Teglskov, Simone Hauerslev og Thomas Kaas.
Regnestrategier 8Regn med procentI hæftet arbejdes der systematisk med beregninger med procent. Det er en fordel, at eleven har arbejdet med hæfterne Brøker og procent og Regn med brøker forud for dette hæfte.Se og regn er en serie elevhæfter, der understøtter elevernes individuelle arbejde med de forskellige områder af matematikken. Gennem systematisk tilgang sikres det, at eleverne får automatiseret de indlærte færdigheder. Der er fokus på regnestrategier og begrebsforståelse.Der er ikke klassebetegnelse på hæfterne - blot en markering af progressionen inden for hvert område. Det betyder, at hæfterne kan anvendes i hele skoleforløbet og i specialundervisningen.Eksemplarfremstilling elektronisk eller papirkopier/prints til undervisningsbrug er kun tilladt med en aftale med CopyDan Tekst & Node indenfor de rammer, der er nævnte i aftalen.
Forlaget MATEMATIK har valgt at revidere deres prisbelønnede system ABACUS. Systemet består herefter af to Elevbøger, en Tavlebog og en Lærervejledning. ABACUS På matematikkens vej, Tavlebog og Lærervejledning. Systemet har fokus på de matematiske kompetencer. Der er masser af ideer til en aktivitetspræget, undersøgende og virkelighedsnær undervisning. Dette medfører en naturlig differentiering i undervisningen. Elevbøgerne indeholder opgaver, som opøver hensigtsmæssig brug af regnestrategier og faglige begreber. Siderne i elevbøgerne er enkle og overskuelige. Bøgerne benytter sig af fotos og virkelighedsnære tegninger, der viser eleverne, at matematikken findes i deres egne omgivelser. Den sproglige dimension vægtes højt. Dette understøttes yderligere af Tavlebogen, der ud over alle siderne i Elevbog A og B, indeholder ekstra samtalesider. Her opøves elevernes brug af det matematiske sprog på baggrund af deres hverdagssprog og -erfaringer. Lærerens arbejde med åbne opgaver og problemstillinger understøttes af lærervejledningen. Revideringen af systemet har gjort dette arbejde lettere med konkrete eksempler på aktiviteter, der hænger sammen med arbejdet i Elevbog A og B. I Lærervejledningen er der eksempler på spørgsmål til Samtalesiderne, der giver det bedst mulige udbytte af den dialogiske samtale i klassen om det faglige emne. Udover de i forvejen mange bilag i Lærervejledningen indeholder den nu også sider, der kan anvendes til ekstra træning til de elever, der har brug for gentagelse eller ekstra udfordringer.
TAL 4 - Brøk og procentI dette hæfte udvides talområdet med brøker og procent. Der arbejdes med forståelse af begreberne brøk og procent med flere forskellige repræsentationer - herunder sammenhæng mellem brøk og decimaltal repræsenteret på en tallinjeDette er en serie elevhæfter, der understøtter elevernes individuelle arbejde med de forskellige områder af matematikken. Gennem systematisk tilgang sikres det, at eleverne får automatiseret de indlærte færdigheder. Der er fokus på regnestrategier og begrebsforståelse.Der er ikke klassebetegnelse på hæfterne - blot en markering af progressionen inden for hvert område. Det betyder, at hæfterne kan anvendes i hele skoleforløbet og i specialundervisningen.Eksemplarfremstilling elektronisk eller papirkopier/prints til undervisningsbrug er kun tilladt med en aftale med CopyDan Tekst & Node indenfor de rammer, der er nævnte i aftalen.
Regnestrategier 7Regn med brøkerI hæftet arbejdes der systematisk med addition og subtraktion af ensbenævnte brøker, fællesnævner, blandet tal og multiplikation af brøk med hele tal.Se og regn er en serie elevhæfter, der understøtter elevernes individuelle arbejde med de forskellige områder af matematikken. Gennem systematisk tilgang sikres det, at eleverne får automatiseret de indlærte færdigheder. Der er fokus på regnestrategier og begrebsforståelse.Der er ikke klassebetegnelse på hæfterne - blot en markering af progressionen inden for hvert område. Det betyder, at hæfterne kan anvendes i hele skoleforløbet og i specialundervisningen.Eksemplarfremstilling elektronisk eller papirkopier/prints til undervisningsbrug er kun tilladt med en aftale med CopyDan Tekst & Node indenfor de rammer, der er nævnte i aftalen.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.