Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Monografien "JESSIE KLEEMANN – Qivittoq" er den første samlede præsentation af kunsterens arbejde.Bogen er redigeret af Iben Mondrup og indeholde Essays af Niels Lyngsø, Mette Moestrup, Randi Broberg, Brian Catling, Ivalo Frank, og Aasne Linnestå. Teksterne er illustreret af en række fotografier, der fortæller en egen historie om Kleemann's værker. Fotografi af Allard Willemse, Iben Mondrup og Claus Kleemann.
Bogen indeholder 24 tegninger fra 2011 af billedkunstner Vibe Bredahl.
Tomas Lagermand Lundme (f. 1973) er forfatter, dramatiker og billedkunstner, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, 1996-2002. Han debuterede i bogform i 1998 med kortprosa-romanen ’Forhud’ og siden udgivet en lang række bøger for børn, unge og voksne.
CTRL SHIFT END er en smuk og storslået digtsamling af forfatteren Anders Lee-Larsen.CTRL SHIFT END er på pc’en en genvej på tastaturet, der vælger teksten fra markøren og til det sidste ord. Når man trykker på de tre taster på sit tastatur, har man konkret valgt eller samlet resten af teksten op. Man kan holde en tekst så stor, at man ikke ville kunne fastholde den i sin bevidsthed. Denne fornemmelse minder om følelsen af noget meget større, af et ’herfra og til evigheden’, og begge dele går igen i værkets tematik, teknik og samlede form.I værket står menneskehedens amokløb som en gennemgående klangbund, hvis acceleration truer med at sprænge menneskene og verden. Den grådige genvej til enden står i kontrast til naturens små cirkler og århundredeåndedrag. Bevægelser, der er så små, langsomme og stille, at vi døve står udenfor eller netop aner musikken. På den måde er samlingen på alle tre niveauer (naturens, menneskets og kulturens) en altfavnende gestus, der vil have det hele med.Teksterne er kalejdoskopiske og polyfoniske. Der er ikke én stemme eller læseretning, men et felt eller netop felter. Det betyder ikke anything goes, da de mange betydninger står som små forskydninger, som mulige mutationer og vibrerer omkring teksternes motiver. Når vi som mennesker virkelig lytter til fx et indtryk, et ansigt eller en samtale, er der altid flere mulige betydninger tilstede på samme tid. Små mulige eller samtidige nuancer, der ikke helt kan kollapses til ét stabilt budskab. Det er i dét rum, teksterne befinder sig, hvor der frem for én fortælling er en konstant bevægelse hen imod betydning.
En aktuel digtsamling om de første 21 dage af krigen i Ukraine. Rasputitsa er betegnelsen for to perioder af året, hvor både vejene og de store flade sletter i Hviderusland, Rusland og Ukraine forvandles til ufremkommeligt mudder. Dette værk handler ikke om krigens udfald, om historiens udfoldelse i sejre og nederlag, men er i stedet en bevægelse ned i krigens væsen. På den måde er det en reaktualisering af alt det, vi sagde vi ikke ville glemme. Samtidig sætter den fingeren på nerven i 2022, hvor alle har et kamera og vi følger krigen direkte fra individer i krydsild, og disse stemmer medtages uredigerede via deres tweets, så værket bliver polyfont.
Søges af Karin von Schantz. Længselsfulde søges-annoncer. Digtudgivelsen Søges består af 58 efterlysningsdigte. Digtene er en abstraktion over søges-annoncer og bringer poesi ind i en genre, der ellers kendes fra aviser, opslagstavler i supermarke- der og på biblioteker med mere.Digtene er en art verbale amuletter og besværgelser, et arkiv af samtidslængsler efter både fortiden, fremtiden, mellemtilstande og naturen. En insisteren på at lede efter og fremmane svar. Og spørgsmål.Forfatteren havde fra juni til oktober 2020 en visual poetry udstilling - med titlen Søges - på Rudolph Tegners Museum.
BAT: Bridging Art + Text viser komplekse historiske og nutidige forbindelser med værker og tekster af over 50 internationale kunstnere, forskere, kuratorer og forfattere.Bind I præsenterer kunst og performance med spiritualitet. Bind II præsenterer kunstnerne, som modarbejder racisme og diskrimination, og fremmer forskellige stemmer og identiteter. Bind III fokuserer på kritik af historiske hændelser og deres påvirkning af vores samtid.Med: Anders Juhl, Britt Kramvig, Catherine Lefebvre, Charl Landvreugd, Gillion Grantsaan, Jeannette Ehlers, Noufel Bouzeboudja, Patricia Kaersenhout, Sasha Huber, Søren Assenholt, Temi Odumosu, Yo-Yo Gonthier, Yvette Brackman m.fl.
Lyriske fortællinger møder fotokunst.Billedkunstner Jakob Hunosøe og forfatter Thomas Søgaard Boström udgiver sammen bogen ikke lys ikke mørke. Bogen er resultatet af et eksperimenterende samarbejde mellem forfatter og billedkunstner og sammen har de skabt en bog udenfor genre – en bog, hvor lyriske fortællinger møder fotokunsten. Gennem de sidste tre år har Jakob Hunosøe og Thomas Søgaard Boström samarbejdet om udgivelsen ikke lys ikke mørke. En bog hvor tekst og fotografi står side om side, supplerer hinanden, men også fortæller deres egen individuelle historie. Således beskrives Ikke lys ikke mørke bedst som en åben udgivelse, hvor de to sprog, tekst og fotografi, søger hinanden uden at fastlåse betydningerne ved det andet udsagn. Bogen besidder en visuel og fysisk sanselighed, som mainstream bogmediet normalt ikke rummer og tilskriver samtidig en litterær kvalitet til de visuelle værker, som de almindeligvis ikke benytter sig af. For Thomas er bogen opstået som en litterær søgen efter en nærhed i sin egen historie umiddelbart efter at have skabt en billedkunstnerisk udstilling i en bunker to meter under jorden. Bogens jeg er en foreslået identitet, pakket godt ind i en dyne af tidens nyeste psykofarmaka-design, der åbner op for en række særlige oplevelser i den helt nære virkelighed. De atten livskapitler spænder fra voksen til barn, hvor mulige sammenhænge er mere tilfældige og ikke-postulerede. Jakobs fotografier i bogens første kapitel er et lignende selvportræt i en genspejling fra hans nærmeste omgivelser. De sort hvide fotografier fungerer som åbne udsagn, der viser, hvordan naturen enten svinder ind eller vokser i kraft af usynlige biologiske processer, der kun forstås til fulde over tid. Det er naturbilleder, men sindbilleder. Der er tåge og vandet er plumret, men den billedmæssige skarphed portrætterer nøgternt det, der er. Ikke naturromantik. Ikke lys ikke mørke. Bare det, der er. I dialog med bogens novelle, i kapitel 2, står en billedserie i farver. I den samme bunker to meter under jorden stjæler Jakob en række genstande fra 80’erne, der på ham virker som foruroligende tidsbilleder fra en tid, hvor bunkerens bemanding arbejdede med at forberede sig på en mulig atomar krig. I bogens novelle bliver fotografierne grebet af Thomas og omdannet til et sirligt broderi fuldendt af jeg-fortælleren, som dokumentation på en mindre krig – en nervekrig. Bogen vil blive lanceret lørdag d. 7. maj, kl. 15 - 17, i underetagen i Den Frie Udstillingsbygning. Til lanceringen vil bogen blive solgt til en reduceret pris på 100 kr. Alle er velkomne! Thomas Søgaard Boström (th) er uddannet fra Kunsthistorie, Københavns Universitet, og har tidligere haft bogsamarbejder med andre kunstnere med tre udgivelser til følge. Jakob Hunosøe (tv) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2004. Han har udstillet sine fotografier i ind- og udland, senest på Holstebro Kunstmuseum, og har udgivet to små bøger med egne værker. Ikke lys ikke er mørke er Thomas og Jakobs andet samarbejde efter Episode fra 2007. Ikke lys ikke mørke udkommer på forlaget Hurricane. Bogen er støttet af Grosserer L. F. Foghts Fond
Under Jordbærporten – et møde med en anden verden er en leporello med billeder af fotograf Julie Boserup og tekst af forfatter Mette Sø. Bogen Under Jordbærporten er inspireret af et besøg i Damaskus før det arabiske forår. Julie Boserup har indfanget bygningsdetaljer i traditionelle Damaskushuse og udfoldet dem i fotografiske collager, mens Mette Sø har landet sig inspirere af vandringer gennem byen og mødet med den anderledes kultur.
Bogen er den første samlede præsentation af det skulpturbaserede udstillingssted SKULPTURI.DK, der gennem årerne 2007-13 markerede sig stærkt blandt kunstnerdrevne udstillingssteder. Med fokus på en nøgternt dokumentation, vist i en ufavoriseret kronologisk udstillingsrækkefølge, indeholder bogen omfattende billeddokumentation af alle SKULPTURI’s udstillingsaktiviteter. Dokumentationen af SKULPTURIs udstillinger ønsker at vise samtidsskulpturens mangfoldige register af materialer, medier, diskurser og strategier, som tilsammen tegner periodens skulpturelle rum. SKULPTURI er udgivet på forlaget hurricane med støtte fra Ny Carlsbergfondet og Statens Kunstfond.
Claus Carstensen er både forfatter, installationskunstner og maler, og V.T. er hans elvte digtsamling. Med titlen V.T., der er en forkortelse for Viertes Totenbuch, knytter den sig til de af hans tidligere digtsamlinger, hvor oplevelsen af et dødsfald blandt hans nærmeste står som et centralt omdrejningspunkt. Digtsamlingen er således dedikeret Carstensens mor, Tilli Carstensen (1934-2003).V.T. består af i alt ni unavngivne kapitler, der favner så bredt som rejsedigte, det poetologiske manifest, elegier, billedmeditationer mv. Skønheden ligger i detaljen, og i Claus Carstensens tilfælde ligger detaljen bl.a. i dramaturgien, når han med klart æstetisk overblik blander stemningsfyldt, fortællende prosa med tæt kondenserede øjebliksglimt af reflekteret liv og udbrud af frigjort aggression; det hele på en fælles klangbund af et selvbevidst forfattersubjekt i konstant bevægelse, nysgerrigt på udkig efter nye erfaringer.Som digter har Carstensen altid været ’the odd kid’ blandt sine danske kolleger, og er ofte blevet placeret i gemmekassen for hermetiske digtere. Interessen for hans lyrik er imidlertid voksende, og bl.a. har Peter Stein Larsen i sin bog ’Drømme og dialoger’ (Syddansk Universitetsforlag, 2009) sat nye læseretninger for Carstensens forfatterskab, der ikke stopper ved det hermetiske. Det er ni år siden Claus Carstensen udgav sin seneste digtsamling. I de mellemliggende år har han dog udgivet ikke så få andre bøger, bl.a. sidste års anmelderroste En rejse til Trieste (s.m. Christian Vind), samt flere essaysamlinger og kunstbøger.
Titlen på maleren Lise Blombergs nye bog "Besøger de Sorte Indsøer" har præcis den dobbelttydighed, der er iboende i kunstnerens kredsen om naturen som en eksistentiel ramme. Lise Blomberg Andersen maler landskaber med nordisk flora, hvor dyr og mennesker bliver til en slags mytologiske blandingsvæsener. Og med sarte, men uhyggeligt præcise afsæt af farve opbygger hun en malet collage; en bevidst nedbrydning af det klassiske naturalistiske værk, men dog med en klar markering af perspektiv og dybde. "Besøger de Sorte Indsøer" udgives i forbindelse med hendes soloudstilling med samme titel på Kant Galley i februar 2013. I marts måned 2013 er Lise Blomberg Andersen udstillingsaktuel i udstillingen “Flora Danica” på Statens Naturhistoriske Museum. Lise Blomberg Andersen (1971) har siden hun blev færdig på Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2002 været optaget af mediet maleri. Blomberg Andersen har i mange år udforsket menneskers grundvilkår og almenmenneskelige følelser omkring nærvær og tomhed/tab og ensomhed/samvær. Omdrejningspunktet er vores tilknytning til verden og til hinanden.
HESTEFOLD HUNDEHOVED ER ET SKULPTURELT BOGVÆRK AF SEIMI NØRREGAARD. Et værk der leger bog. Et værk der læses fra den ene og den anden side. Et værk der foldes og rulles ud. Et værk der fletter folder flader. Sæt det op. Læg det ned. Læs det forfra. Læs det bagfra. Se igennem det. Luft det ud. Seimi Nørregaard er ikke blot poet og forfatter, hun er også kunstner, iscenesætter og performer. Alle disse kvaliteter bringer Seimi Nørregaard med ind i sit ny bogværk, som ikke kun kan læses, men også opleves, når læseren folder værket ud. I Seimi Nørregaards univers er der plads til det skøre, det skæve, det anderledes og det unikke – uanset om hun bevæger sig på den litterære scene eller i scenekunstens verden. Projektet er støttet af Statens Kunstråds Tværæstetiske Pulje og af Kulturstyrelsen. Hestefold Hundehoved er Seimi Nørregaards tredje større udgivelse. Hver enkelt bog er foldet i hånden og udkommer i et eksklusivt oplag på 250 bøger. Læseren inviteres til at undersøge og folde bogen ud i rummelige dimensioner. Seimi Nørregaard arbejder med poesi, installation, spoken word, performance og scenografi i ind- og udland. I 2005 debuterede Seimi Nørregaard med digtsamlingen Jeg forventer en masse. I forbindelses med Væggene har ører (2006 på Overgaden – Institut for samtidskunst) et rumligt digt i installation, poesi og performance udkom bogen af samme titel. Her arbejdede Seimi med papirklip og digte på lige fod. Der var således ikke tale om illustrationer til digtene eller tekster til billederne, men en sammensmeltning af ord og billede. Yderligere kan nævnes bogobjektet Bjergæder en papirsbjergkæde med tekst og billede. Bogobjektet var et bidrag til Litteraturfestivalen Verbale Pupiller. Mulige hændelsesforløb eller ting at gøre i samlingen Short Stories på forlaget Hurricane.
Indbyggerne i Planetbyen er på en måde helt almindelige. De gør ting og sager, der giver mening for dem selv, men ikke nødvendigvis for andre. Gitte Broengs prosastykker handler om de mærkelige logikker, der styrer mennesker – så det ind i mellem kan føles som om, vi alle lever på hver vores planet. Planetbyen fortæller om Gudrun Rask, familien Jensen, Helle Enochsen m.fl. Teksterne skaber et kort, koncentreret møde med dem i deres miljø. Planetbyen kredser om kommunikation mellem mennesker eller manglen på samme. Meget bliver holdt tilbage: bag hækken, i mellem linjerne, men af og til tages saks og haglgevær i brug. Hos Broeng er alt beskrevet i en lavmælt, sorthumoristisk tone, der favner alvoren og det banale ved planetbyboernes på én gang almindelige og ualmindelige liv i nærheden af hinanden og noget større. Den Store Danske Encyklopædi definerer i øvrigt en planetby som “en selvstændig forstad med eget erhvervsliv, der ligger frit i en kreds omkring moderbyen uden at være vokset sammen med den.”Bogens lommeformat er bl.a. inspireret af de små, gule klassiker-billigbøger fra det tyske forlag Reclam. Forfatteren har selv illustreret og tilrettelagt bogen. Hver tekst i samlingen har sin egen titelside, der samtidig fungerer som en dør ind til personerne, der bor bagved. Planetbyen udgør på den måde en formmæssig helhed, hvor den enkelte tekst får sit eget rum i universet.
Rejsen og forvandlingen er grundlæggende tematikker i Vibe Bredahls arbejde. Inspireret af J.Th. Lundbye og P.C. Skovgaard sommerrejse for 166 år siden fik hun i sommeren 2009 besøg af sine værkstedsfæller. Tanken var at gentage herrernes rejse i moderne tempo og efterfølgende lave en ny version af udstillingen Sommerrejsen til Vejby 1843 – , der var blevet vist på Statens Museum for Kunst 20 år forinden. Lidt som en kinesisk æske hvor en ny, men lignende æske åbenbarer sig, for hver æske der åbnes, er Sommerrejsen – en kunstnerisk rejse fra Vejby til Viborg på Skovgaard Museet endnu en æske i æsken af rejser og udstillinger. Til udstillingen har Bredahl lavet værket " Fra Vejby til Viborg" der består af en stor væg med collager. Hæftet her er en del af værket. Igen beskæftiger Vibe Bredahl sig med ‘rejsen’, men gør også ophold ved P.C. Skovgaards familiehistorie, som collagerne rummer mange referencer til. Og dog er de umiskendeligt Bredahlske. Hæftet FODNOTER TIL REJSEN indholder tekst af Gitte Broeng og et katalog som viser alle værkerne og forklarer lidt om collagernes referencer og værkerne fra museets samling, som Vibe Bredahl har valgt ud.
Fuglene er i vinduet – en monologaf Tomas Lagermand Lundme ’Fuglene er i vinduet’ er en monolog, der handler om kærlighed, når den ulmer; lidt poetisk og lidt dyrisk. Tomas Lagermand Lundmes helt særlige sprogtone sætter scenen i et billedunivers fyldt med fugle, hvor det indre lykkebarometer vibrerer uroligt mellem hjemlig hygge og det modsatte. Teksten er skabt på baggrund af 31 digte, der oprindeligt var tænkt som enkeltstående tekster. I sin endelige bearbejdning til en sammenhængende tekst med dramaturgiske op- og nedture er resultatet blevet et eksempel på en af parforholdets populæreste samtaleformer – nemlig monologen. Bogens fotos taget af Tomas Lagermand Lundme. Tomas Lagermand Lundme (f. 1973) er forfatter, dramatiker og billedkunstner, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, 1996-2002. Han debuterede i bogform i 1998 med kortprosa-romanen ’Forhud’ og siden udgivet en lang række bøger for børn, unge og voksne. Blandt titlerne er ’Tomandshånd’, ’En dreng’ og ’Nation Lisbeth’.
Digtsamlingen Interiør er Gitte Broengs debut.Interiør handler om rum og huse. Indeni. Den bevæger sig i feltet mellem litteratur og billedkunst. Bogen er i sig selv et ´hus´. Omslaget ligner en arkitektonisk plantegning eller et Mondrian maleri, man kan gå ind i. Indenfor er digtene opdelt i fem rum ved hjælp af ´vægge´ - eller rettere fem monokrome sider i henholdsvis: blå, gul, rød samt sort og hvid. De forskellige rum og huse i digtsamlingen afspejler mentale tilstande i en frit flydende bevægelse mellem indre og ydre rum. Mellem konkrete forlæg og fantasiens huse. Der er således tale om en udgivelse, som på flere forskellige niveauer forsøger at forene det visuelle og det poetiske. Ord og billeder. Rum. Med oplevelsen af at være til i verden.
Carina Zuninos nye bog er som fragmenter af et teaterstykke; en blanding af poesi og fotografi. De originale fotografier kan ses på udstillingen Curtain Falls på Galleri Image i Århus fra 11 jan. – 24 feb. 2013. Landskaber med en rå og ufremkommelig, men samtidig dragende og mytisk fornemmelse over sig. Bogens 11 fotografiske værker er stiliserede naturbilleder der som scenetæpper åbner sig en anelse i sprækken på midten. Teksten er opdelt i akter, hver aktbeskriver et sted, en stemning, og jeg-fortællerens oplevelser. Som fragmenter af et teaterstykke er bogen er blanding af ord og billeder.Carina Zunino (f. 1974) er uddannet i 2001 fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og fra Chelsea College of Art and Design i London. Siden har hun udstillet både i Danmark og udlandet. Hendes værker er i flere nationale samlinger. Hun har desuden modtaget flere arbejds- og rejselegater. I september 2012 færdiggjorde hun en udsmykningsopgave til Solbjerg Plads på Frederiksberg, som en del af projektet Byens Spejl iværksat af Foreningen til Hovedstadens forskønnelse og Statens Kunstfond, Udvalget for kunst i det offentlige rum.
Engang var afstanden fra København til Vejby i Nordsjælland længere end i dag. Kilometermæssigt er der naturligvis ingen forskel, men tidsmæssigt og mentalt var afstanden en ganske anden. I slutningen af maj 1843 drog vennerne J. Th. Lundbye og P.C. Skovgaard af sted til Vejby og blev der sommeren over. Rejsen resulterede i en lang række tegninger og oliestudier, som Statens Museum for Kunst viste samlet i 1989 på udstillingen ”Sommerrejsen til Vejby 1843” i den forbindelse udgav de kataloget af samme navn. Kataloget til museumsudstillingen, ligner i udformning og opbygning til forveksling denne nye bog. Selv overskrifterne i den nye bogs tekst er med enkelte modifikationer de samme. Titlens tilbage refererer derfor både til det at vende tilbage til et sted, og til det at kigge bagud i tiden - på alle tænkelige måder.Sommerrejsen tilbage med fem kvindelige samtidskunstnere er på flere måder en gentagelse af disse fortidige hændelser - med de forskydninger og forskelle, tiden og personkredsen nu en gang fører med sig. Inspireret af udstillingskataloget fra Statens Museum for Kunst, kom Bredahl på idéen at lave en ny version. Ligesom Skovgaard var vært for sin ven Lundbye i sommeren 1843, inviterede hun derfor sine værkstedsfæller til Vejby med henblik på at skabe en bog og en udstilling senere hen. Og måske kan projektet bedst beskrives som en slags reenactment. Men det siger sig selv, at Sommerrejsen tilbage er alt andet end en nidkær genskabelse af Lundbye og Skovgaards rejse, eftersom deltagerne i den opdaterede version var fem kvindelige kunstnere. Således er projektet Sommerrejsen tilbage en slags opdateret version, der på flere måder adskiller sig fra originalen og dermed kaster lys over forskellige syn på landskab/natur, køn og begrebet rejse – fra dengang og så til nu.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.