Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger udgivet af Jyllands-Postens Forlag

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Hvorfor markederne er hysteriske, og hvordan du kan tjene penge alligevel
    af Lars Tvede
    347,95 kr.

    Børshandlens psykologi fortæller om de psykologiske fænomener, der driver børshandlen, hvordan de opstår og hvordan man lærer at identificere og bruge aktuelle bevægelser positivt.Med en solid økonomisk baggrund og et stort overblik viser Lars Tvede, hvordan finansmarkedet fungerer, og hvordan det i stor udstrækning er psykologi, der får f.eks. aktiekurserne til at svinge.Ved at forstå psykologien bag finansmarkedet får man værdifuldt indblik i og dermed brugbare værktøjer til at forstå og analysere aktiemarkedet – uanset om det går op eller ned – til egen fordel.Bogen er en stærkt revideret udgave af Børshandlens psykologi, der er udkommet i flere oplag tidligere.

  • af Lars Tvede
    347,95 kr.

    Hvorfor økonomier og børsmarkeder er ustabile, og hvordan du kan forudsede største opsving og nedture.Økonomier er stærkt turbulente. Et år kan vi opleve højkonjunktur med boom i aktier og ejendomspriser ledsaget af fester, champagne og kaviar. Flere og flere tror, at opsvinget nærmest vil vare evigt. Blot et par årsenere kan vi være sunket ned i en dyb krise med konkurser og børskrak.Mange frygter nu, at økonomien aldrig bliver bedre.Lars Tvede tager i denne bog læseren med på en fascinerende rejse gennem økonomiens historie og præsenterer de mest centrale teorier om økonomiske konjunkturer. Lige siden John Law indførte papirpenge i Europa i 1700-tallet, har eksperter prøvet at forstå, hvad der skaber de store udsving, og hvordan regeringer og centralbanker kan styre nogenlunde sikkert gennem høj- og lavkonjunkturer. Hvor tæt er vi nu på en viden, der kan afbøde de største skader? 'Kriser, krak og kaviar' er fagligt velfunderet og samtidig skrevet i et let sprog krydret med anekdoter og historier.Hvem skulle fx have troet,at de første gennembrud i nationaløkonomi og kriseteori blev skabt af en skotsk gambler, skørtejæger og morder og en hårdkogt irsk storspekulant?Og hvad var dramaet bag den store depression i 1930'erne og dotcom-krakket ved årtusindskiftet?Om forfatteren:Lars Tvede er uddannet som ingeniør, økonom og derivatives trader. Gennem sin karriere har han stiftet, medstiftet og finansieret en række virksomheder inden for primært informationsteknologi og finansvæsen.Lars er meget efterspurgt af internationale medier og har bl.a. optrådt på TEDTalks og som guest host på CNBC, ligesom han ofte er key note taler på erhvervsseminarer. Han har desuden skrevet bøger om bl.a. markedsanalyse, strategisk markedsføring, informationsteknologi, nationaløkonomi, entrepreneurship, børshandel, psykologi, fremtiden og vestlig civilisation. De mest kendte i Danmark er 'Børshandelens Psykologi' (2012), 'Børshaj' (2010) samt 'Det Kreative Samfund' (2014). Hans bøger er tilsammen udgivet i over 50 oplag og på 11 sprog. Han bor i Schweiz med sin familie og holder af at stå på ski, sejle og samle på italienske sportsvogne samt vin.

  • - En modvægt til kaos
    af Jordan B. Peterson
    297,95 kr.

    12 regler for livet er en tankevækkende bog skrevet af den anerkendte forfatter Jordan B. Peterson. Udgivet i 2018, denne bog falder ind under genren af selvhjælpsbøger, men er meget mere end det. Den giver læseren en dybdegående forståelse af, hvordan man kan leve et meningsfuldt og tilfredsstillende liv ved at følge tolv enkle, men kraftfulde regler. Petersons råd er baseret på videnskab, historie, religion og hans mange års erfaring som klinisk psykolog. Bogen er udgivet af Jyllands-Postens Forlag, en anerkendt udgiver i Danmark. Denne bog er et must-read for enhver, der søger vejledning og inspiration til at forbedre deres liv.

  • - Flyvende fra start
    af Morten Højberg & Christian Harpelund
    297,95 kr.

    At få nye medarbejdere godt ombord har direkte effekt på bundlinjen.Onboarding er et fremmedord i de fleste danske virksomheder. Især på direktionsgangen. Mærkværdigt nok. For arbejdet med at integrere nye medarbejdere i virksomheden kan nemlig, hvis det udføres rigtigt, sætte aftryk direkte på bundlinjen. Større loyalitet, stærkere engagement, bedre fastholdelse og – ikke mindst – kortere tid fra første arbejdsdag til fuld performance er blot nogle af de gevinster, der kan høstes.Tørre tal viser, at 30 procent af alle eksternt rekrutterede kandidater i gennemsnit har forladt deres nye virksomhed inden for to år. Og 22 procent af de nye ansatte, der forlader deres job, gør det inden for de første to måneder.Onboarding er derfor stærkt underprioriteret, når man ser på den værdi, det faktisk giver at integrere nye medarbejdere godt i virksomheden, argumenterer de to forfattere.De giver en underholdende og pædagogiskindføring i, hvordan man udnytter onboarding-disciplinens enorme potentiale. På en tur gennem feltets forskning, best practice og ikke mindst deres egne erfaringer viser de, hvordan virksomheder kan udvikle og implementere onboarding-programmer, der har dokumenteret effekt på bundlinjen.Bogen er krydret med masser af eksempler fra dansk og internationalt erhvervsliv og kan både bruges som inspiration til at videreudvikle egne aktiviteter og som værktøj til at designe hele onboarding-processen

  • af Niels Lunde
    297,95 kr.

    Miraklet i LEGO fortæller den utrolige historie om en verdensberømt dansk virksomhed, som var døden nær, men overvandt krisen og nu har større succes end nogensinde før. Det er historien om ejerens søn, Kjeld Kirk Kristiansen, som skabte en blomstrende succes i LEGO, mens han kæmpede med sin far om magten. Om hans livslange stræben efter at løfte virksomheden til at tjene et højere formål. Og om hans smertefulde nederlag, da LEGO blev ramt af en livstruende krise, og han måtte overlade ansvaret til den blot 35-årige Jørgen Vig Knudstorp. Det er også historien om den unge topchef, som forstod, at han kun kunne redde LEGO, hvis han søgte ind i virksomhedens sjæl for at finde svaret på det afgørende spørgsmål: Hvorfor eksisterer LEGO? Hans mission lykkedes. LEGO’s såkaldte turn around har vakt international opsigt. Bogen løfter også sløret for LEGO’s nye projekt for fremtiden, hvor virksomheden vil udføre det samme kunststykke, som Apple har gjort med computere, mobiltelefoner og musikafspillere: LEGO vil revolutionere verdens syn på børns leg og læring. Bogen er skrevet af Børsens journalistiske chefredaktør, Niels Lunde, som har gennemført flere end hundrede interview med nøglepersoner i og uden for LEGO. Om forfatteren Niels Lunde (f. 1962) er uddannet cand.scient.pol. og journalistisk chefredaktør på Børsen. Han har i mere end 20 år været en skarp iagttager af dansk erhvervsliv som embedsmand i Dansk Arbejdsgiverforening, som erhvervsredaktør, ansvarshavende chefredaktør og direktør på Berlingske Tidende og som erhvervskommentator på Politiken. Niels Lunde har skrevet en række bøger om ledelse og erhvervsliv – senest den anmelderroste biografi om Mærsk-chefen Nils Smedegaard Andersen, Hr. Møllers nye mand samt 100 topchefer – en guide til dansk erhvervsliv.

  • af Torben Wiese
    213,95 kr.

    Torben Wiese har revideret sin bestseller Bryd vanen og nå dine mål, der handler om, hvordan vanetænkning ofte forhindrer os i at nå vores mål. Bogen lærer dig at sætte motiverende mål samt målrettet og systematisk at ændre dine vaner, så du når målene. Bryd vanen kan inspirere både virksomheder og private, der ønsker ikke blot at være forandringsparate men også at være innovative og forandringsskabende for dermed opnå bedre resultater. Den reviderede udgave af bogen inddrager nye emner som arbejdsglæde, Work Life Balance, stress og vanestyret kommunikation. Om forfatteren Torben Wiese har i 25 år arbejdet med forandringsprocesser, stress, ledelse og arbejdsglæde. Har også skrevet Bøj fisken mens den er frisk og er fast tilknyttet Lørdagspanelet på DR P4. Den tidligere udgave af Bryd vanen er solgt i næsten 40.000 eksemplarer.

  • - 12 nye regler for livet
    af Jordan B. Peterson
    297,95 kr.

    En provokerende opfølger fra forfatteren til bestselleren 12 regler for livet giver flere praktiske modgifte til nutidens farer og udfordringer.Med 12 regler for livet hjalp dr. Jordan B. Peterson, klinisk psykolog og anerkendt professor ved Harvard og University of Toronto, millioner af læsere med at tilføre deres kaotiske liv orden. I den opsigtsvækkende opfølger Hinsides orden – 12 nye regler for livet præsenterer Peterson nu 12 nye livsnødvendige principper, der kan hjælpe os med at modstå den pris, der uundgåeligt følger med vores ønske om at skabe orden i kaos. I en tid, hvor menneskets vilje i stigende grad sætter sig igennem på samtlige livsområder – lige fra vores samfundsstrukturer til vores følelsesliv – advarer Peterson om, at for stor tryghed kan være farlig. Ydermere fremlægger han strategier for at overvinde de kulturelle, videnskabelige og psykologiske kræfter, der disponerer os for tyranni, og lærer os i stedet at stole på vores intuitive anlæg for mening og formål, også – og især – når vi føler os magtesløse.Hvor for meget kaos kan føre til ustabilitet og angst, kan ukontrolleret orden lamme os og få os til at underkaste os. Hinsides orden er en opfordring til at afbalancere disse to grundprincipper i tilværelsen og kan bruges som en guide hen ad den smalle sti mellem dem.

  • af Steffen Stubager
    205,95 kr.

    Dette er et anderledes portræt af skibsrederen og millionæren, Lars Juhl, der levede i overhalingsbanen, indtil han en dag faldt død om – og tog sit liv op til revision. En universel historie om den bagside af medaljen, som jagten på rigdom og anerkendelse kan have. Mit navn er Lars Juhl, og jeg har fucket mit liv op er et hæsblæsende, gribende og ærligt portræt af millionæren og skibsrederen Lars Juhl. Det er historien om erhvervsmanden, som tjente millioner af kroner, havde 45 skibe og kontorer på seks kontinenter. Han var så rig, at han købte dådyr for sjov, en hær af dyre biler og forkælede sin kone med fuldblodsheste, som om de var blomster. Men en eftermiddag faldt han død om på stuegulvet. Han overlevede og begyndte bagefter at tage sit liv op til revision. Som han selv udtrykker det: ”Først for sent lærte jeg alt, jeg burde have vidst. Alt, hvad jeg med et knips ville have ofret hele min formue på at have vidst.” Journalisten Steffen Stubager skrev for første gang Lars Juhls historie i en artikel i Morgenavisen Jyllands-Posten. Artiklen blev på nettet en af de mest delte og læste i Danmark, fordi den er en universel fortælling om medaljens dunkle bagside, om grådighed og om at glemme livets vigtigste værdier i jagten efter penge, storhed, succes og eventyr. Fortællingen kan vi alle spejle os i, og den bliver nu i bogen Mit navn er Lars Juhl, og jeg har fucket mit liv op bredt helt ud.

  • af Lars Daneskov
    197,95 kr.

    Ny revideret udgave. Du har ikke læst Da Vince Mysteriet, men kan Lotte bager udenad. Du har ikke hørt den nye Madonna, men kender sangen fra Byggemand Bob og navnene på alle fire Teletubbies. Du har for længst glemt, hvordan det er at sove længe, men ved til gengæld, hvad en pakke libero koster og hvordan, man vasker farvekridt af tapet. Du er blevet far.At få et barn er det største bombenedslag, du vil opleve i dit liv. Din kæreste er pludselig blevet dit barns mor, dine skjorter har gylp på skuldrene, og du er fra nu af én, der får askebægre i trylledej til jul og ved, hvad ordene lækagebarriere og brystpumpe betyder.Far på færde er en underholdende og personlig beretning om at blive far og langsomt lære at være det. Det er en brugsvejleding til dem, der ikke ved, hvad de går ind til og en trøst og syndsforladelse til alle, der står midt i det: Du er ikke alene.

  • af Jørgen Lægaard & Mikael Vest
    628,95 kr.

    Så er den her igen. I en ny, revideret 5. udgave. Og stadig den første og eneste danske strategibog, der fortæller, hvad der skal til for at blive en vindervirksomhed®. Strategi i vindervirksomheder er en unik samling af strategiske overvejelser, som gør det nemmere for bestyrelser og direktioner at tackle strategiske udfordringer og føre de virksomheder, de har ansvar for, frem mod vinderpositioner. Strategi i vindervirksomheder handler om og er skrevet til danske virksomheder. Og den tager udgangspunkt i den verden, som er målgruppens:- Virksomhedsledere, som ønsker overblik, inspiration og værktøjer til strategiarbejdet.- Virksomhedsrådgivere, der ønsker at være bedre rustet til strategidrøftelser med den virksomhed, de arbejder for.- Studerende ved højere læreanstalter, der ønsker målrettet viden i et forståeligt sprog og på et højt teoretisk grundlag. Forfatterteamet Jørgen Lægaard og Mikael Vest er formentlig Danmarks største erfaringsbase, når det kommer til vellykket strategiarbejde i praksis. Tilsammen har de været aktivt involveret i omkring 600 strategiprocesser, har erfaring fra topjobs i danskerhvervsliv, arbejder som bestyrelsesmedlemmer og formænd i en lang række danske erhvervsvirksomheder og er eksterne lektorer inden for universitetsverdenen. ”Bogen og specielt de cases, der behandles, er aldeles fremragende.” Direktør Ole Steffensen, Olav W. Hansen A/S ”Strategi i vindervirksomheder har lært mig betydningen af, at alle ved, hvor vi står i dag, og hvor vi skal hen i morgen.”Adm. direktør Kasper Nørgaard, Samson Pumps A/S ”Den er allerede blevet en vinderbog. ”Professor Steen Hildebrandt, Aarhus Universitet

  • - De nye monopoler vs. folkets vilje
    af Barry C. Lynn
    253,95 kr.

    Barry C. Lynn, en af Amerikas mest fremtrædende samtidstænkere, giver os en tydelig illustration af, hvor grelt det står til med friheden, efter den er blevet overtaget af Amerikas nye giga-monopoler.Amerikanere tørster efter frihed, og diskussioner om hvor meget frihed der skal til for at købe et våben, få en abort, gifte sig af kærlighed eller skifte køn fylder meget i medierne. Kampen for frisættelse fra statens reguleringer og oprør mod regeltyranni er et ideal for mange.Alligevel begynder amerikanerne først nu at indse det, som måske er den største trussel mod frihed i flere århundreder: Den ekstreme og hurtigvoksende koncentration af økonomisk magt. Store monopoler kontrollerer i dag næsten alle hjørner af den amerikanske økonomi. Konsekvensen er ikke kun lavere lønninger og højere priser, hvilket er et naturligt resultat af magtens og velstandens koncentration på meget få hænder. Også arbejdskraftens mobilitet, muligheden for at starte små virksomheder og se dem blomstre er udfordret. Kombineret med de store onlinemonopoler som Google og Amazons fremgang, skabes der grobund for en verden, hvor få, store konglomerater dels forringer den almindelige borgers generelle livskvalitet gennem dårligere lønninger og vilkår på arbejdspladsen, dels dikterer hvordan borgerne tænker, hvem de kommer i forbindelse med, og hvilket billede af omverdenen de præsenteres for. Hvordan stemmer det overens med USA’s fremherskende frihedsideal? Det undersøger Barry C. Lynn i Fri os fra alle herskere.

  • af Ole C. Jørgensen
    247,95 kr.

    Det seneste kvarte århundrede er uden overdrivelse en af de mest dramatiske og begivenhedsrige perioder i Morgenavisen Jyllands-Postens historie.Da Jørgen Ejbøl i 1993 blev ansat som ansvarshavende chefredaktør og administrerende direktør på Jyllands-Posten, kom han til en avis, der var mærket af tumultariske år på chefgangen, lav intern moral, lavvande i pengekassen og ikke mindst en avis, der var alvorligt truet af Det Berlingske Officins mange jyske besiddelser og alliancer.Sammen med fondsformanden Asger Nørgaard Larsen satte Ejbøl kontant ind med både intern oprustning og ekstern krig for at ”bombe Berlingeren tilbage til hovedstadsområdet”, og Jyllands-Posten fik – ikke uden skrammer – brudt den Berlingske offensiv. I kølvandet indgik avisen i 2003 i danmarkshistoriens største bladhusfusion, JP/Politikens Hus, som i dag er landets største mediehus.I 2005 bragte Jyllands-Posten 12 tegninger af Muhammed, da avisen ville teste graden af selvcensur hos danske bladtegnere. Det blev anledningen til en global krise, hvor danske ambassader blev brændt af, hvor Jyllands-Postens hovedkvarter i Viby og København på grund af håndgribelige trusler blev terrorsikret, og hvor den danske regering kom under voldsomt pres.Bogen fortæller Jyllands-Postens historie med vægt på de seneste 25 år og beskriver også udflytningen fra Viby til det nye domicil på Aarhus Havn og de nye markedsmæssige og publicistiske tiltag – ikke mindst på den digitale front i de senere år med Jacob Nybroe på chefredaktørposten.

  • - 20 danskere fortæller om deres yndlingsopera
    af Div .
    72,95 kr.

    Opera kan forekomme svært, elitært og uforståeligt. Det er overvægtige kvinder og pompøse mænd med alt for meget gelé i håret, der synger alt for højt og længe på et uforståeligt sprog. Det er noget for boa-behængte fruer og homoseksuelle med alt for let til tårer. Sådan lyder fordommene, og der er sikkert flere, hvor de kommer fra.Men opera er meget andet. Engang var det datidens popmusik. En folkelig fortælleform, der samtidig er et af de mest forfinede europæiske kulturudtryk, der i sin fantastiske kombination af musik og tekst fortætter menneskelivets dramaer, begær, ulykke, kærlighed og smerte. Opera fortæller historier og fanger med sin lidenskab og sit helt særlige udtryk sit publikum.Det er denne historiefortælling og lidenskab, som Morgenavisen Jyllands-Posten her ønsker at formidle, først i en artikelserie i avisen og nu samlet i denne e-bog. Så forskellige mennesker som Knud Romer, Uffe Ellemann-Jensen, Sine Bundgaard, Kasper Holten, Morten Messerschmidt, Stine Bosse og mange, mange flere fortæller om deres yndlingsopera, og hvordan operaen har påvirket deres liv. Samtidig fortælles der i flere baggrundshistorier om blandt andet operaens væsen, dens historie, forvandling, udtryk og økonomi, samtidig med at der er gode råd til, hvordan man kommer i gang med opera.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.