Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Golemans bestseller Følelsernes intelligens ændrede vores syn på os selv og på vores personlige relationer. Følelsesmæssig intelligens i lederskab vil forandre vores syn på lederskab!Forfatterne viser, hvordan følelsesmæssig intelligens kan bruges som et ledelses- og kommunikationsværktøj til at skabe resultater. Vi får indblik i, hvad der skaber gode ledere, og svar på, hvorfor nogle ledere er bedre end andre.
Lederens værktøjskasse - en praktisk manual er et opgør med mange forfattere og konsulenters forsøg på at komplicere ledelsesdisciplinen. Dion Sørensen demonstrerer med denne bog, hvordan ledelse kan forstås som en række opgaver, der skal løses på lige fod med alle andre job.Ud over at præcisere, hvilke egenskaber du som leder skal besidde for at blive en god leder, og hvilke opgaver du skal varetage, rummer bogen 90 konkrete værktøjer, som du umiddelbart kan bruge i hverdagen. Og værktøjskassen spænder vidt - lige fra ansættelser, coaching, feedback og teambuilding til udvikling af strategi, omstrukturering, afskedigelser osv. - alt sammen beskrevet og kategoriseret på en logisk og pædagogisk måde.Ambitionen er at levere konkrete og praktisk anvendelige anvisninger, som du kan bruge, når du skal håndtere helt almindelige opgaver og udfordringer i dit lederskab.Med bogen følger 90 gratis ledelsesværktøjer, som du kan downlode via en kode i bogen. Værktøjerne kan downloades i forskellige digitale standardformater, så det er nemt fx at præsentere dem på skærmen eller udskrive dem, ligesom de kan redigeres og tilpasses din virksomheds øjeblikkelige situation og behov.
Spørgsmålet om barnets dannelse til frit og selvstændigt menneske eller til ansvarlig og forpligtet samfundsborger er uomgængeligt i enhver pædagogisk praksis. Det viser Leo Komischke-Konnerup i Menneske eller borger, hvor han præsenterer det pædagogiske grundspørgsmål via tre centrale pædagogiske tænkere – Jean-Jacques Rousseau, Wilhelm von Humboldt og Dietrich Benner. Han trækker tråde mellem dem og viser, hvordan den politiske dannelse kan rumme begge aspekter, men at det ikke sker gennem den målrationelle og lineære ekspertise, teknik og synlighed, som i disse år efterspørges fra politisk side.Bogens didaktiske appendiks støtter med studie- og praksisrelaterede spørgsmål den studerende i læsningen og diskussionen af de tre tænkere og det pædagogiske grundproblem. Appendikset er udarbejdet af lektor ved læreruddannelsen Nicki Leding Olesen.Bogen er henvendt til læreruddannelsens fagområde 'Almen dannelse', men er i øvrigt oplagt på alle pædagogiske studier med fokus på dannelse, uddannelse og demokrati.
Lean handler om at effektivisere de dele i organisationen eller virksomheden som skaber værdi for kunden og fjerne alt det, som for kunden er uden værdi, og i den proces deltager hele organisationen. Bogen giver en introduktion til at arbejde medlean og bringer lederens bud på, hvordan man skal håndtere indførelsen af lean
Endelig! Her er bogen, der tager læseren med på rejsen gennem et systematisk implementeringsforløb bestående af konkrete anvisninger og øvelser. Der findes masser af ledelseslitteratur der beskriver, HVAD der går galt, når virksomhedens strategi skal eksekveres. Og HVORFOR det går galt. Derimod findes der ingen seriøs litteratur der angiver, HVORDAN man konkret skal agere for at sikre implementeringen af sin strategi. Der mangler praktiske anvisninger og konkrete værktøjer indenfor emnet. Det råder denne bog bod på. HVORDAN- perspektivet understøttes af citater fra førende erhvervsledere samt af to cases fra den virkelige verden. Desuden øvelser og tilbud om selvrefleksion til læseren.Bogens forfattere er begge anerkendte fagspecialister med mange års erfaring i strategieksekvering. De mestrer såvel de organisatoriske som de menneskelige aspekter og har samarbejdet med nogle af Danmarks største virksomheder og organisationer.
Der er brug for en transformation af den offentlige sektors innovationsevne, hvis fremtidens velfærdsudfordringer skal tackles.
I diskussionerne om hvordan det offentlige kan yde bedre service, bliver "kerneopgaven" hyppigt nævnt som vejen frem. Men hvordan kan man forstå kerneopgaven, og hvordan kan ledere og medarbejdere arbejde med den i praksis?Ledelse af kerneopgaven giver indblik i kerneopgavens betydning for borgere og medarbejdere, og i hvordan den kan give retning for ledelse og udvikling af sektoren. Blandt de emner, bogen kommer ind på, er:· Afklaring af kerneopgaven i en given organisation · Forbedring af opgaveløsningen · Det psykiske arbejdsmiljø og medarbejdernes trivsel · Faglighed og mening i arbejdet · Genopretning af tillid til de ansatte.Med sine mange praksiseksempler er Ledelse af kerneopgaven en tilgængelig ledelsesbog. Den er skrevet til ledere i det offentlige, til beslutningstagere og til studerende på bachelor-, diplom- og masteruddannelser inden for ledelse, forvaltning og administration.Ledelse af kerneopgaven er skrevet af Ole H. Sørensen, Eva Thoft, Peter Hasle, Hans Hvenegaard og Maja Sasser.
Faglige specialister vokser ikke gennem begrænsninger, sanktioner og kontrol. Faglige specialister skal have plads og muligheder, hvis de skal være kreative og innovative. Stor frihed og menneskelig rummelighed er en af de væsentligste forudsætningerfor, at specialister og kreative medarbejdere kan yde det optimale.Men ubegrænset frihed kan føre til, at organisationen bliver tømt for samarbejde og fælles ånd. At være leder for faglige specialister er således en vanskelig balanceakt, og mange ledere har givet fortabt over for denne opgave. Men det er muligt at lede de faglige specialister, så de yder det allerbedste. Forfatterne til denne måneds bog, Ole Steen Andersen og Søren Barlebo Rasmussen, kalder denne ledelsesform for mulighedsledelse og sætter dermed ord på den ledelsesform, som fungerer bedst i udviklingsorganisationer. At bedrive mulighedsledelse er at skabe en organisation, hvor de faglige specialister bruger hinandens ressourcer, i stedet for at hver specialist driver sin egen lille virksomhed.
Forretningsplanen er et uundværligt værktøj på mange niveauer: Entreprenøren, der skal skaffe kapital til at starte en virksomhed, virksomhedsejeren, der skal låne for at ekspandere, mellemlederen, der skal have godkendt et nyt forretningsområde.Den gode forretningsplan er en slags vejviser eller tjekliste, der dels hjælper til at få økonomisk og anden opbakning om aktiviteten, dels en liste med milepæle og mulige forhindringer, der kan navigeres efter under arbejdet med aktiviteten. Den gode forretningsplan er et værktøj til at analysere projektet og processen.Bogen giver et systematisk overblik over forretningsplanens typiske indhold og giver forslag til informationsindsamling og udfærdigelse af planen punkt for punkt, ligesom den tilbyder værdifulde tips til udformning og argumenter samt til spørgsmål, man skal stille til sit eget projekt.
Denne reviderede og udvidede udgave af De intelligente børn tager udgangspunkt i intelligente børns forskelligartede liv og virkelighed og beskriver de vanskeligheder, børnene kan opleve med at tilhøre en marginalgruppe, som vi i de nordiske lande har haft tradition for at mene nok skulle klare sig i vores veludviklede og veludbyggede undervisningssystem. Børnene fortæller noget andet.Og netop de personlige fortællinger i bogen er et væsentligt bidrag til forståelsen af de intelligente børns liv og vilkår. I denne nye udgave har forældrene med børnene/de unge menneskers tilladelse bidraget med en opfølgning på, hvordan det er gået børnene i perioden 2007-15. Disse bidrag taler deres eget tydelige sprog i forhold til, at det ikke nødvendigvis er meget nemmere at være højt begavet ung end højt begavet barn. For selvom det de seneste år er blevet legitimt at tale om, at nogle børn er højt begavede, så er den nødvendige viden endnu ikke en naturlig del af den almindelige pædagogiske tænkning eller en del af de pædagogiske tilbud.
Hvordan kan det gå til, at nogle mennesker til ansættelsessamtaler, til politiske møder, på dates eller bare i almindelig omgang med andre mennesker gang på gang kan fremstille sig selv på overbevisende måde som svaret på alle ens udtalte eller uudtalte bønner, mens virkeligheden oftest viser sig at være den stik modsatte? Hvorfor får de lov til ikke bare at gøre det én gang, men igen og igen, og hvad kan man gøre for at beskytte sig mod den slags "giftige" personer? I bogen forsøger Sanne Udsen at besvare spørgsmålene: · Hvordan undgår man at ansætte en psykopat i virksomheden? · Hvordan minimerer man skaden hvis man allerede har en sådan i sin virksomhed? · Hvordan slipper man evt. af med vedkommende igen? Bogen indeholder en lang række eksempler og cases fra det virkelige liv.
Den legende organisation – når livet leger med os beskriver, hvordan to vidt forskellige organisationer – den store internationale virksomhed LEGO og den mindre nonprofit organisation SUS – har bragt legen i spil. Ann Charlotte Thorsted viser, hvordan leg kan understøtte innovation, læring, kommunikation, samarbejde og det gode arbejdsliv. Bogen giver desuden en række praktiske anvisninger på, hvordan man selv som leder, ansat, konsulent eller underviser kan få mere leg ind i hverdagen. Legen er og har altid været nøglen til menneskets udvikling. Når vi leger, træder vi ind i en anden tid, et anden rum, hvor det ikke længere er urets tid og den effektive arbejdslivstænkning, der gør sig gældende. I stedet er det livets egen rytme, der forbinder os med hinanden, skaber glæde, kreativitet, fornyet energi og et dybfølt engagement. I legen er vi ikke længere på ydersiden af verden, men i kontakt med livet selv og hinanden på en kærlig og tillidsfuld måde.
Så er det sagt!Lederens evne til at kommunikere er i stigende grad blevet den udslaggivende faktor for, om han lykkes eller ej.Kommunikation er mere end nogensinde blevet et omdrejningspunkt i virksomheden, fordi både den daglige produktion og den løbende udvikling bliver til og styres i en tæt dialog mellem ledere og medarbejdere. Det er således ikke mærkeligt, at der i dag stilles store krav til ledernes kommunikative kompetencer. Lederne skal kunne skabe en god dialog med medarbejderne, og de skal kunne præsentere og engagere medarbejderne i fælles visioner, mål og værdier. Det er også vigtigt, at lederen kan deltage i strategiske diskussioner om virksomhedens og enhedens kommunikation. Han skal vænne sig til altid at forberede sin kommunikation grundigt, så kommunikationen bliver en integreret del af hans arbejdsmåde. Når ledelse er kommunikation koncentrerer sig om ledelse og kommunikation i et internt perspektiv. Bogens mål er at styrke lederens kommunikation, så virksomheden opnår endnu bedre resultater og opbygger et miljø, der fremmer arbejdsglæde og effektivitet. Bogen tager bl.a. fat på emner som:Lederen som strategisk kommunikatorLederen som historiefortællerLederen som visionskommunikatorLederen som værdikommunikatorLedelse og kommunikation af forandringerAppreciative Inquiry - Den værdsættende lederDialogbaseret ledelseHvert teoretisk afsnit ledsages af effektive refleksionsøvelser og værktøjer, så læseren hele tiden kan arbejde med på at udvikle sine egne kommunikative kompetencer.Derudover underbygges emnet ved hjælp af cases fra bl.a.:Geoteknisk Institut, Sonofon, Danish Crown, Novo Nordisk IT og Ecolab
Organisationer, der udvikler en klar og forståelig konfliktstrategi, er langt bedre positioneret til at undgå destruktive konflikter. I mange virksomheder ser man udelukkende konflikter som noget negativt, noget der for enhver pris skal undgås. Men i en forandringsvillig og videndelende organisation skal konflikter anses for positive og nødvendige. Gode konflikter sætter nemlig tanker og ideer i gang og skaber innovation. I stedet for at være bange for konflikter skal virksomheden have nogle klare retningslinjer for konflikter og se til, at konflikterne ikke udvikler sig negativt. Mange virksomheder handler nemlig ofte for sent og overser de faresignaler, de løbende modtager om eskaleringen af en konflikt. Organisationer, der udvikler en klar og forståelig konfliktstrategi, er langt bedre positioneret til at undgå de destruktive konflikter, som nemt kan komme ud af kontrol og medføre retssager, diskrimination, lav moral, øget stress og tab af produktivitet som følge af manglende arbejdsglæde. Denne bog åbner læserens øjne for en ny måde at tænke på konflikter på. Den giver praktiske anvisninger til, hvordan man opbygger et konfliktkoncept og viser, hvordan man involverer hele organisationen i arbejdet med konflikter. En lang række cases fortæller om virksomheder, der på egen krop har oplevet styrken i at arbejde positivt med konflikter.Fra bogen: En konfliktstrategi er lige som et brandreglement. Man mener ikke, man har behov for det, før branden er en realitet, og på det tidspunkt er det for sent at gøre noget konstruktivt. Ingen virksomheder eller organisationer vil undlade at have et brandreglement, men at have en konfliktstrategi anses stadig hos en del virksomheder for at være et svaghedstegn og ikke en naturlig og fornuftig, præventiv foranstaltning. En konfliktstrategi viser medarbejdere og samarbejdspartnere, at organisationen har et system til at forebygge, håndtere og løse konflikter og herved viser virksomheden, at den er troværdig og handlekraftig og lægger vægt på forbyggende i stedet for korrigerende tiltag.
En fortælling om Luthers liv, tid og tanker. Hans teologiske og eksistentielle hovedbegreber forklares og aktualiseres. Men først og fremmest fortæller bogen om mennesket Martin Luther; om hans enestående mod og kampvilje. Og om hans stædighed og stridbarhed.Dette er historien om manden, der den 31. oktober 1517, med livet som indsat, slog 95 teser op på døren til slotskirken i Wittenberg og dermed satte reformationen i gang. Reformationen, som blev et opgør med pavekirken og som dermed banede vejen for nationalstaten som vi kender den i dag. "Her står jeg. Jeg kan ikke andet". Hvem var han? Hvad var det, han troede på? Hvad var det, han ville gøre op med? Og hvad betyder han for os i dag?
Både offentlige og private virksomheder investerer enorme ressourcer i ledelsesprojekter, der skal øge medarbejdernes motivation og effektivitet. Ofte uden synderlig effekt. Når projekterne er kørt til ende, og støvet har lagt sig, vender hverdagen tilbage, og motivationen og effektiviteten er uforandret. Hvorfor er det sådan, og hvordan kan vi som ledere blive bedre til at forudse effekterne og få ledelsesprojekterne til at virke? Det er hovedspørgsmålet i denne bog, der inddrager den seneste forskning og casestudier i bl.a. Nordea, Novo Nordisk og Europa-kommissionen i jagten på svaret. Et svar, der især fokuserer på et afbalanceret forhold mellem tillid og kontrol, så de to elementer understøtter hinanden. Når tillid og kontrol holder op med at være modsætninger og i stedet bliver to sider af samme sag, kan vi skabe mere rentable organisationer med mere motiverede og effektive medarbejdere.
Kan virksomheder både arbejde for menneskeheden og for profitten? Det mener en af verdens mest betydningsfulde businesstænkere marketingguruen Philip Kotler. Faktisk er de nødt til at kunne begge dele, hvis de skal overleve i en tid, hvor sociale medier giver kunderne stadig større magt, og verden står over for store udfordringer.Tidens forbrugere efterspørger ikke alene et godt produkt, men ansvarlige virksomheder, der tager verdens problemer alvorligt og imødekommer forbrugernes behov for mening og åndelighed. Det er budskabet i Marketing 3.0. Bogen, hvor Philip Kotler og medforfatterne, Hermawan Kartajaya og Iwan Setiawan, lancerer en nye retning inden for markedsføring: Marketing 3.0.
Det er ikke kun på bundlinjen, det kan måles, om en virksomheds ledergruppe samarbejder optimalt. Også medarbejdernes loyalitet, indsats og arbejdsglæde er afhængig af det, der foregår i ledelsen. Her er det ikke tro, der flytter bjerge, men en bevidst tilgang til det at være leder og en del af en ledergruppe, der flytter virksomheden. ”Mange virksomheder overser, hvor stor og langsigtet en gevinst, der kan hentes ved at skabe en sammentømret og loyal ledergruppe. Her ligger virksomhedens centrale drivkraft, ” siger forfatter Finn Gjersøe. Igennem sine mange år som leder i forskellige internationale virksomheder har han set eksempler på både velfungerende og dysfunktionelle ledergrupper. I Ledergruppens anatomi øser han gavmildt ud af sine erfaringer og supplerer med en række åbenhjertige interviews af spændende erhvervsledere fra flere kendte, danske virksomheder.
Eigil Mølgaard giver i denne bog sin version af Finanstilsynets rolle under de mange bank- og finanskrak fra 1987-1995. Han lægger ikke fingre imellem. Nogle vil blive ramt, men alle har ret til denne indsigt i, hvad der egentlig skete under den danske finanskrise 1987-1995.Optegnelser fra Finanstilsynet viser, at 102 banker, sparekasser, andelskasser, kreditinstitutter, børsmæglerselskaber og forsikringsselskaber ophørte i perioden 1987-1995. Blandt de mest kendte er 6. Juli Banks konkurs, Lannung Banks konkurs, Hafnias kamp med svenske Scandia og senere konkurs, Danske Banks opkøb af det konkursramte Baltica.
Når sagsbehandleren arbejder empowerment-orienteret med sig selv, kan han eller hun benytte sin egen styrke og indsigt til at træffe fagligt og menneskeligt kvalificerede beslutninger, også når de daglige dilemmaer er vanskelige at navigere i.Sagsbehandler på rette kurs viser, hvordan sagsbehandleren kan opbygge sin egen empowerment. Bogen præsenterer metoder og teknikker, som er lette at anvende i hverdagen, og alle kapitler indeholder øvelser, der lægger op til refleksion over egen praksis.Katja Balslev Nielsen, der har mange års erfaring som myndighedssagsbehandler, har skrevet med udgangspunkt i sagsbehandlerens vilkår, men den kan benyttes af alle inden for professionsområdet.
DrengeAkademiet er en intensiv sommercamp for drenge, der af forskellige årsager har vanskeligheder i skolen og har mistet motivationen for at lære. I bogen beskriver holdet bag DrengeAkademiet deres metode, som gør det muligt for drengene på blot to uger at indarbejde nye vaner og indhente op til flere års fagligt efterslæb.På DrengeAkademiet har drengene en hverdag, der er nøje struktureret fra morgen til aften. Udover det faglige arbejder de også med udvalgte karaktertræk og personlig energi. Drengene skal have de bedste forudsætninger for dette. Derfor er der fokus på sund kost og fysisk træning samt på en god døgnrytme og mobilfri tid – noget, der er uvant for langt de fleste.Ved undervejs at samle på succeser får drengene hver især skabt en mere positiv selvforståelse og en ny personlig fortælling, der gør dem motiverede til at fortsætte deres personlige og faglige udvikling.Bogen henvender sig til både fagpersoner og forældre.
Siden Michael Porter publicerede sine skoledannende tekster, har det været god strategi-latin, at en virksomhed, der ikke vælger en klar strategi, men for eksempel satser på både differentiering og omkostningslederskab, placerer sig et uhensigtsmæssigt sted: “i midten af det hele”. Men faktisk bygger yderst succesfulde virksomheder som Google, Saxo Bank, Huawei og Ryanair bro mellem strategier – ofte med disruptive virkninger til følge for markedet.Med udgangspunkt i europæiske, asiatiske og amerikanske virksomheder tager Return on Strategy læseren med på en fascinerende rejse i det udefinerbare X-faktorunivers, som kun firmaer, der behersker disruptive strategier, har adgang til. De tre forfattere fremlægger den tese, at det store udbytte, disse yderst succesfulde firmaer henter hjem, netop bliver opnået på baggrund af disruptive strategier – at der er tale om en egentligSamtidig tager forfatterne et opsigtsvækkende opgør med strategilitteraturens klassikere som Good to Great og In Search of Excellence. Hvordan kan det være, spørger de, at mange af de firmaer, der engang var “fantastiske” og “excellente”, i dag er en skygge af sig selv – hvis de da overhovedet eksisterer?Return on Strategy - når strategi kan skabe afgørende resultater udkom i december 2009 på amerikansk.
Forfatterne viser, hvordan en styret og bevidst vekselvirkning mellem kreativitet og effektivitet, mellem det forudsigelige og det intuitive kan sikre at topledelsens visioner bliver til virkelighed gennem innovationsarbejdet. Lean kan løfte innovation til et nyt niveau, og gøre innovationsprocesserne til dét, der virkelig distancerer virksomheden fra konkurrenterne.Claus Sehested og Henrik Sonnenberg behandler i 'Lean innovation' de nøgleudfordringer, som ambitiøse ledere i vidensorganisationer står overfor. De præsenterer en række principper, som ledelsen kan anvende til at bygge mere lederskab ind i deres daglige interaktion med vidensarbejdere. Samtidigt diskuterer bogen metoder, som kan skabe øget resultatfokus og læring i den innovative organisations kerneprocesser. Hvordan det gøres i praksis vises gennem eksempler fra Ecco, Linak, Rambøll Oil & Gas, Exhausto og Coloplast, samt nogle af de udenlandske virksomheder, der er allermest innovative.
Skulle det være noget særligt? - Organisation og ledelse i det offentlige bringer et nuanceret og realistisk billede af den offentlige sektor. Bogen giver læseren et overblik over, hvad offentlig organisation og ledelse drejer sig om, hvilke problemområder der kendetegner området, og hvilke brændpunkter der findes i debatten.
Mange virksomheder opbygger eksport til andre lande. I Danmark satser man ofte på nicher, og derfor er det nødvendigt at trænge ind på flere markeder samtidigt for at få tilstrækkelig salgsvolumen. Det er også altafgørende, at varen kan komme hurtigt og effektivt frem til kunderne, og her spiller de samarbejdsrelationer, man har i udlandet, en vigtig rolle.Danske virksomheder bruger i vid udstrækning agenter og distributører på eksportmarkederne. Således betjenes mere end 70% af samtlige markeder af agenter og distributører. Derfor er det et af de helt centrale områder at sætte ind, hvis man vil forbedre sin indtjening på eksport.Internationale partnerskaber fungerer som en værktøjskasse, hvor virksomhedenbl.a. får:- Inspiration og konkrete værktøjer, som kan styrke virksomhedens eksportafsætning.- Forslag til, hvordan forholdet til agenter og distributører kan optimeres.- Værktøjer og forslag til, hvordan virksomheden kan forbedre sin eksport.Bogen er målrettet ledere og eksportansvarlige, men kan med fordel læses af alle, der arbejder med eksport.
Indhold: Nogle ledelsesmæssige kontekster ; Modernisering i den offentlige sektor ; Decentraliseringen af den offentlige sektor ; Hvem er de pædagogiske ledere, og hvad er deres ledelseskompetencer? ; Decentraliseringen set med ledernes øjne ; Organisering af de pædagogiske institutioner ; Organisatoriske koblinger i de pædagogiske organisationer ; Disciplinering og magt i organisationerne ; Ledelse - hvad skal lederne kunne? ; Værdier og værdiledelse i komplekse organisationer ; Netværksstyring - ledelse a.
Indhold: Reformers dynamik (Dorthe Pedersen: Strukturreformens styringspolitik : en overskridende handling. Carsten Greve: Reguleret konkurrence gennem reformer : institutionalisering af markedsmekanismer over tid. Finn Borum: Strukturreformen som kontinuitet : dannelsen af sygehusregioner i et institutionelt perspektiv) ; Ufærdige reformer - ledelse af fusionsprocesser (Anne-Marie Søderberg: Kommunal fusionsldelse : strategisk ledelse og kommunikation i spændingsfeltet mellem det private og det offentlige.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.