Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Danmark i nyeste tid handler om, hvordan det danske samfund har udviklet sig siden 1989. Bogen er rigt illustreret og indeholder en række tekster, som mere konkret belyser, perspektiverer eller problematiserer bogens temaer.Danmark i nyeste tid behandler væsentlige tendenser og udfordringer i det danske samfund i de sidste tre årtier:? Danmark under forandring? Tamil-sagen? Kontraktpolitikken? Kampen om velfærdsstaten? Finanskrise og bankkrak? Konkurrencestaten? Udenrigs- og sikkerhedspolitik? Militære missioner på Balkan og i Mellemøsten? Danmark og globaliseringen? Danmark i EU? Indvandringen? Debatten om det multikulturelle samfund? Den mentale Danmarkshistorie? Verdens lykkeligste folk? Diagnose-Danmark
Mere end 111 Variationer til undervisningen er en inspirationsbog med forslag til øvelser og arbejdsformer til især de humanistiske fag i gymnasiet.Ideerne bygger på erfaringsbaseret tilgang til undervisning i praksis, og de præsenterede øvelser er alle afprøvet i klasseværelset.Bogen indeholder? forslag til organisering og undervisningsdifferentiering? forslag til variationer til tekstlæsningsarbejdet? forslag til mundtlighedsøvelser? forslag til skriftlighedsøvelser? forslag til arbejdet med gloser og grammatik? forslag til refleksions- og evalueringsøvelser? en førstehjælpskasse til læreren, som består af en stribe faglige spil og øvelser, der altid kan hives frem af tasken Eva Pors' kendte blog www.111variation.dk er grundlaget for dette idekatalog.
3. udgave af Naturgeografi C er revideret, opdateret og udvidet i forhold til 2. udgave. Bogen er udvidet med et helt nyt kapitel 9 om feltarbejde - og indeholder dertil opdaterede figurer og tabeller og nyskrevne afsnit. Naturgeografi C er en grundbog, der i 9 kapitler fokuserer på naturgeografiske processer og konsekvenserne af disse. Naturgeografi C henvender sig primært til gymnasieelever, der følger naturgeografi på C-niveau, men store dele af bogen kan opgså benyttes på B-niveau. Bogen er suppleret med et nyt kapitel om feltarbejde og en lang række øvelser. Naturgeografi C indeholder 9 kapitler- Indledning- Geologi- Klimatologi- Hydrologi- Geomorfologi- Energi- Produktion, teknologi og naturgrundlag- Kartografi- Feltarbejde
INDHOLD Præsentation af medietekster 1. TEORI. GENRER. FORTÆLLEFORMER. 2. MEDIERNETRYKTE TEKSTER. PRESSEN. BILLEDER (formsprog?). Mediernes billeder (fokus på billedet som tegn i elektroniske medier og på nettet) 3. TVa.FAKTAGENRER PÅ TVb.REALITY. ANALYSEFORMER? 4. INTERNET. Medietekster på nettet. (VIRALE) REKLAMER. Reklamer som medietekster (med vægt på nye former i de elektroniske medier (TV og på nettet). 5. Elevproduktion af medietekster. 6. Antologi af medietekster til elevarbejde 7. Netdel med fyldigt billedmateriale og opgaver
Per Gregersen, Majken Sabina Skov og Peter Limkilde sætter krogen i den matematiske forståelse af KERNESTOF. Serien tager udgangspunkt i, at hjernen lærer ved at koble ny viden til eksisterende viden. Vejen dertil er en eksempelbåret, minimalistisk og overskuelig fremstilling. Udgivelsen følger en fast struktur, hvor hvert opslag indeholder en afgrænset lærings¬dagsorden, så eleverne let kan overskue det, de skal igennem.• Cases kobler den kommende viden til elevernes forhåndsviden.• Eksemplerne er metodeanvisende og billedskabende.• Øvelserne sikrer læsning og umiddelbar anvendelse af teorien.• De fyldige opgavesektioner er tilrettelagt, så der arbejdes målrettet mod at skabe individuel handlekraft gennem arbejdet med relationelle problemstillinger. QR-koder på siderne linker til små film med forklaringer og hjælp til central og vanskelig matematik.
Voces de Berga indeholder i sine 12 kapitler en bred vifte af tekstmateriale og genrer. Tematikken spænder vidt: ungdom, identitet, ungdomsvold, folkelige og kirkelige traditioner. Cataloniens uafhængighedsdebat, set fra forskellige vinkler.Samarbejde med samfundsfag, religion, biologi er relevant. Et kapitel om Bergas folkekære fest i forbindelse med Corpus Christi, La Patum, giver via den særegne musikalske og dramaturgiske tradition også mulighed for samarbejde med musik, drama og billedkunst. Tæt glosering, varierede øvelser - også af cooperative learning typen - og et fyldigt billedmateriale samt realia-afsnit gør bogen nem og inspirerende. De letteste tekster fra 1.g. Nogle tekster er transskriptioner af korte interviews med personer fra Berga. Der er film til disse med spanske og danske undertekster. Filmen vil ligge på lru.dk/vocesdeberga fra august 14.
Cross Country Canada er en tekstbog særligt henvendt til gymnasiets andet og tredje år og HF andet år, både A og B-niveau. Dækker særligt læseplanens krav om områdestudie uden for Storbritannien og USA. Bogen dækker over 5 kapitler, som spænder fra Canadian History, Canadian Identity, Multiculturalism, Indigenous Peoples til Contemporay Canadian Literature.bogen er bygget op med udførligt beskrevne arbejdsopgaver, som har fokus på en varieret og elevaktiverende undervisning. De skønlitterære tekster er alle af nyere dato og uudgivede i danske sammenhænge, og sammen med bogen hører et website, hvor flere af forfatterne optræder med oplæsninger, interviews og spørgsmål til læsningen af deres tekst.
Ein neuer Anfang er et overgangsmateriale, der skal lette overgangen mellem tysk i grundskolen og den gymnasiale verden. Materialets fokuspunkter er træning i at læse autentiske tyske tekster, træning af kommunikative kompetencer samt styrkelse af sociale relationer. Materialet motiverer og engagerer forskellige elevtyper via vedkommende emner, elevaktiverende undervisning, variation, sociale aktiviteter og refleksion over egen læring. Sammen med konkrete delmål og redskaber bidrager dette til, at den enkelte elev får færdighederne og ikke mindst mod og lyst til at arbejde med længere autentiske tekster og med tyskfaget generelt.
Denne bog rummer 4 tidsløse temaer: krig, imperialisme, identitet og globalisering. Hvert tema indledes med en kort historisk introduktion. Derpå følger tekster fra forskellige genrer, historiske perioder og geografiske områder - historiske oversigter, artikler, taler og fiktion. Alle tekster er forsynet med gloser og arbejdsspørgsmål. En stor del af bogens tekster er nye og ukendte.Læserne får et solidt og inspirerende grundlag for temalæsning og projektarbejde gennem de temaer, der går på tværs af bogens hovedtemaer Lande og områder som Sydafrika, Irland, Indien, Mellemøsten, UK, USA, Australien. Emner som sprog, imperialisme, krig, terrorisme, NGOer, racisme, medier, censur, religion, nutidig politik. Begreber som: tolerance, kønsroller, menneskerettigheder, psykologiske traumer, diktatur, sociale medier, cyberaktivisme, globalisering. Identitet og intelligens: traditionelle opfattelser, digitale identiteter, IQ samt arv og miljø, overvågning, ytringsfrihed eller sprog som identitetsskabende. Bogen bringer ingen konklusioner, men lægger hele tiden nye tekster frem, der udfordrer det vedtagne og opfordrer eleverne til at søge flere informationer på nettet og være kritiske overfor det, de finder.
Danmarkshistorien udgør et centralt område i historieundervisningen med udblik til verdenshistorien. Denne udgivelse rummer særligt en introduktion til den historiske metode og afrundes med et perspektiverende udblik om den postmoderne udfording - eller hvad man skal eller kan bruge historie til. Både indledning og udblik kan med fordel bruges sideløbende med forløb i danmarkshistorie for at etablere en bevidsthed om historiefagets særkende. 20 kapitler fremstiller en danmarkshistorie fra Danmarks oldtid og jernalder til globalisering ogindvandrerdebat i 00’erne. Der er kilder til alle kapitler.Fremstillingen er båret af gode fortællinger, så eleverne nemmere kan huske periodernes særkende.EU-stoffet handler om betydningen af Danmarks optagelse fremfor EU’s institutioner.Et særligt kapitel om Danmark og Østeuropa giver nye vinkler til undervisningen i den koldekrig.Danmarks oldtid og jernalder er udførligt fremstillet – også fordi fortællingen om Danmarks tilblivelsekan give gode diskussioner om historikerens værksted.
“Danskfagets metoder, Teori og praksis” kan bruges 1.-3g. Udgivelsen handler om fagets grundtrin tekstanalyse og fagets muligheder for at samarbejde med andre fag og i AT-sammenhæng. I 1.g. bruges udgivelsen til at præsentere fagets metoder. Undervejs i 2. g. bruger man den ved siden af læsningen og i 3. g. kan den anvendes til opsamling og repetition for eleven.
Hvordan bliver gymnasiefagene innovative og anvendelsesorienterede? Et godt bud er at integrere feltarbejde i undervisningen. Med denne bog i hånden kan dine elever selv formulere og gennemføre feltprojekter. Trin for trin viser forfatterne, hvordan antropologiske feltarbejdsmetoder - deltagerobservation, interview og visuelle/materielle metoder – bruges til at opbygge ny viden om kulturelle forhold: mennesker i samspil med deres sociale og fysiske omgivelser. Undervejs bliver eleverne trænet i at anvende metoderne gennem sjove og overskuelige observations- og analyseopgaver. I sidste kapitel præsenteres 12 velafprøvede temaer med forslag til, hvordan et feltprojekt kunne se ud, og hvilke gymnasiefag det kunne indgå i. Bogen er velegnet til både AT-forløb og SRP-opgaver og til enkelt- og flerfaglige projektforløb i lokalområdet eller på studieture.
Novellen "Lucky dip" er baggrund for hele grammatikken. Alle grammatikeksempler og øvelser er hentet fra den – enten via direkte citater eller omskrivninger. Du oplever således sprog og grammatik i en ægte kommunikationssituation i et levende og fængslende miljø. Det at den samme kontekst anvendes hele vejen igennem til at eksemplificere den engelske grammatik giver dig et sammenhængende billede, som du kan forholde dig til og hente frem, når der er brug for det. Bogen afsluttes med en folde-ud rettenøgle, der kan bruges af både din underviser og af dig til at få overblik over, hvilke grammatiske områder, der driller, således at du selv kan arbejde videre med at få styr på grammatikken.
Denne bog fortæller gennem 11 rigt illustrerede kapitler en historie om det 20. og 21. århundredes danmarkshistorie. De første kapitler fortæller om optakten til det 20. århundrede med industrialiseringen og de folkelige bevægelser i det 19. århundrede; om vejen til demokrati og om Systemskiftet ved århundredeskiftet. Kapitlerne om besættelsestiden og den kolde krig giver nye vinkler til perioden 1940-1945 og om Danmark og Østeuropa under den kolde krig. Bogens EU-stof behandler betydningen af Danmarks medlemskab siden optagelsen. Perioden efter murens fald er i øvrigt behandlet i temaer som indvandringens historie, ytringsfrihed og terrorisme, Danmark og Europa samt Danmark som international aktør. Bogen slutter med et kapitel om historisk metode, der også rummer en værktøjskasse med gode redskaber til eleverne.
Hvad er matematik A dækker alle læreplanens krav til undervisningen på A-niveau mht. kernestof, supplerende stof og arbejdsmetoder. A-bogens emnefelt: Kontinuitet, differentialregning og integralregning, differentialligninger af første og anden orden, vektorregning og analytisk geometri i 2D og 3D, vektorfunktioner, lineær programmering og statistisk regressionsanalyse.Opgavebogen indeholder opgaver og facitliste til alle kapitler i grundbogen.
Engaging with the print and audio-visual material in ‘Discovering India’ will enable you to critically appreciate the contemporary complexity and diversity that co-exist within this fascinating country, and also to better appreciate your own culture by comparison. Inter-cultural intelligence and communication are key requirements for today’s global citizens. The material is multi-disciplinary and can be used within Personal & Social edutaion, Religious Studies, History, Geography, languages, ethics and citizenship. Through personal reading, writing and research, reflection and comparison, group acitivity, discussion and presentation you will also develop information literacy, critical and creative thinking, communication skills and team effectiveness - transferable attributes that will make you effective and production in life, learning and work in a globalised World.
Antologien From Apartheid to Zefside samler et bredt udsnit af tekster i forskellige genrer og stilarter. Fordelt over to kapitler beskæftiger teksterne sig med henholdsvis tiden under og efter apartheid i Sydafrika med et særligt fokus på menneskelige skæbner og identitet. Forfatterne tæller blandt andre Rayda Jacobs, Nadine Gordimer, Richard Rive, Alan Paton, John Matshikiza og Die Antwoord. Gloseret og med elev-aktiverende arbejdsopgaver, der lægger op til tekstnærhed og refleksion. Rig mulighed for perspektivering mellem teksterne. Egner sig fint til tværfaglige forløb med historie og samfundsfag.
Den gode tekstanalyse af Jan Sørensen. Man bliver god til tekstanalyse ved at læse omhyggeligt, stille spørgsmål til teksten, tænke og formulere sig og kunne de faglige begreber - og ved at øve sig. Det kan man gøre med denne bog i hånden.Den gode tekstanalyse er en pædagogisk og præcis introduktion til de basale discipliner i den danskfaglige tekstanalyse. Den gennemgår tekstanalysens væsentligste områder og indeholder praktiske øvelser. Bogen henvender sig til eleverne på en klar og overskuelig måde og kan både fungere som oversigt, håndbog og opslagsbog.Formålet er at klæde eleverne godt på til den essentielle, praktiske tekstanalyse ved systematisk at introducere, forklare og eksemplificere de faglige begreber og give gode råd til brugen af dem.
Bogen er beregnet til engelskundervisningen på ungdomsuddannelserne. Materialet inviterer til en solid faglig tilgang til engelskfaget, og der lægges vægt på aktivitet, selvstændighed og synlige læreprocesser. Tekstvalget udgøres af et varieret udbud af nyere tekster, fiktive og ikke-fiktive, der tematiserer læsning, skrivning og selvværd som grundlæggende studieredskaber. Der er en kort pre-reading tekst og post-reading opgaver af varieret art. Derudover tæt glosseret.Enkelte tekster er indtalt og findes på lru.dk/magicoflearning
System og eksperiment handler om, hvordan 60’ernes litteratur eksperimenterer med formen og sætter grænsen mellem kunst og virkelighed i spil. Hvilke strategier benytter forfatterne og kunstnerne sig af, når de eksperimenterer? Og hvordan forholder de sig til sprog, tekst og medie – og relationen mellem disse elementer? Bogen præsenterer et nyt snit i litteraturhistorien: Den lader eleverne følge det spor, som er blevet kaldt systemdigtning, konkret poesi, det formelle gennembrud og modernismens tredje fase – en måske lidt overset litterær tendens. Samtidig drager bogen paralleller til nutidige trends som sampling, remediering og tværmedialitet. Hvordan føres 60’ernes eksperimenter videre og får betydning i helt nye medier og sociale sammenhænge i det 21. århundrede? Bogen er rig på spændende eksempler og elevopgaver, der lægger op til refleksion, diskussion og produktion. Bogen præsenterer forfattere og kunstnere som: Per Højholt, Inger Christensen, Dan Turèll, Hans Jørgen Nielsen, Jørgen Leth, Ursula Andkjær Olsen, Peter Adolphsen, Merete Pryds Helle og Morten Søndergaard
Flere sider af KS. Grønland belyser gennem tre rigt illustrerede afsnit Grønlands historie, samfund og kultur.Bogen er tilpasset det nye KS og skrevet direkte til eleverne i HF og på VUC. Den giver mulighed for faglig fordybelse i de tre fag historie, samfundsfag og religion - og åbner samtidig for tværfagligt samarbejde mellem fagene.Historieafsnittet gennemgår Grønlands historie fra de tidligste inuit-kulturerfrem til i dag. Den historiske udvikling følges fra inuits indvandringer på øen til vikingernes bosættelser, og videre til den europæiske konkurrence om Grønlands naturressourcer i 1500 og 1600-tallet. Hovedvægten ligger på den historiske udvikling fra den dansk-norske kolonisering i 1700-tallet over integrationen i Danmark fra 1953 og til nutidens selvstyre inden for Rigsfællesskabet.Samfundsfag undersøger konsekvenserne af den moderniseringsproces, som Grønland har gennemgået i perioden fra sidste halvdel af 1800-tallet frem til i dag. Fokus ligger på udviklingen inden for samfunds- og familietyper samt moderniseringsprocessens sociale og identitetsmæssige konsekvenser.I bogens religionsafsnit beskrives væsentlige aspekter ved religionsudøvelsen inden for den traditionelle inuit-kultur. Centralt står her forholdet til naturen og fangstdyrene samt Angakkoq?ens (shamanens) funktion som bindeled til de forskellige ånder og kræfter i naturen. Endelig belyses de religiøse forandringer, som har fundet sted med europæernes ankomst fra 1700-tallet.Bogen lægger gennem figurer, opgaver og kildetekster op til elevernes og kursisternes selvstændige refleksioner og faglige stillingtagen - samt til samarbejdet mellem fagene.
Bogen dækker læreplanskravene til stx (de seneste fem års litteratur) og til hhx (de seneste 10 år). Der er en indledning ved Erik Svendsen, der introducerer til nyeste tid og inddrager bogens tekster i centrale temaer fra perioden om familien og relationen mellem forældre og børn.
Med sprogbogen til tysk bliver der bedre sammenhæng mellem sprogtræningen og det øvrige tekstarbejde i timen. Det er ikke en egentlig grammatik, men en sprogbog, hvor man kombinerer læring, læsning og tekster med øveæser og indlæring af grammatiske kundskaber. Kopihæfte.
Denne bog er den først samlede fremstilling om finanskrisen fra 2007 og til idag. Bogen præsenterer teorier om kriser og økonomi fra Karl Marx til Thomas Piketty og sætter dem i en historisk sammenhæng. Den følger finanskrisen, mens den eskalerer i USA og på Wall Street og følger krisen over Atlanten til Europa og til den lille åbne økonomi i Danmark. Bogen præsenterer også en række cases med folk, der har forsøgt at drive forretning under krisen – fra ejendomsmægleren og smykkesælgeren til Carsten Ree, der tabte sin investering på 800 millioner i Amagerbanken. Til sidst præsenterer erhvervsmanden Asger Aamund og venstrefløjspolitikeren Preben Wilhjelm hver sin vurdering af krisen. De er ikke helt enige. Bogens hjemmeside www.lru.dk/finanskrisen rummer 22 videoer med interviews og svar på spørgsmål om alt fra Keynes til kaos fra en række førende økonomer, der vurderer krisen.
UNGDOM er en bog om fremstilling af ungdomsliv i levende billeder. Her præsenteres en række analytiske indgange til at arbejde med ungdomstemaet på tværs af genrer og formater. Med udgangspunkt i de fire temaer: Oprør, Opvækst, Krop & identitet, og Drøm & iscenesættelse inspirerer bogen til analyse og diskussion af, hvordan ungdom fremstilles på tværs af de audiovisuelle medier.UNGDOM henter eksempler fra både film og tv, det korte og det lange format, fakta og fiktion, reality og animation med temaer om alt fra stjernedrømme til socialrealisme, kropskultur og tilstandsfilm.UNGDOM kan læses både på langs og på tværs. Korte indledningsafsnit præsenterer centrale perspektiver og begreber med udgangspunkt i konkrete analyseeksempler, mens perspektiverende stof blandt andet tilbyder historiske oversigter, produktionsindsigt og instruktørportrætter.
Ekstramaterialet til Case Reopened findes her: www.lru.dk/casereopenedCase Reopened beskæftiger sig med krimigenren med fokus på genrens konventioner og tidstypiske træk. Antologien henvender sig primært til elever, der er i gang med 1. og 2. år af en gymnasial uddannelse.Antologien indeholder primært tekster fra 00'erne og 10'erne. Teksterne kan læses i hvilken som helst rækkefølge, men er tænkt og afprøvet i den rækkefølge, de optræder i antologien, så der er en bevægelse fra klassisk detektivkrimi og hårdkogt amerikansk krimi til den postkoloniale krimi, den historiskinteresserede krimi, seriemorderkrimien, den sociologiskinteresserede krimi og retssalsdramaet.Bogen indledes med teoriafsnit, dernæst følger tekster og opgaver. Der er korte forfatterportrætter. Opgaverne kan anvendes efter principperne 'pre-reading' , 'analysis' og 'contextualisation'.
Bog med interviews med 10 unge mennesker med forskellig baggrund og fra forskellige egne i Tyskland. Sproget er autentisk og naturligt. Alle interviews er tæt gloseret og suppleret med både før-, under- og efterlæsningsopgaver. De filmede interviews findes på lru.dk/jungestimmen Egner sig til alle ungdomsuddannelser.
Ocho apellidos vascos - baseret på filmskriptet og filmen af samme navn.Historien om Amaia og Rafa, deres forelskelse, forviklinger og forskellige kulturbaggrund. 6,5 millioner solgte billetter i hjemlandet kort efter premieren. Den er morsom, man får stor sympati for personerne, og først og fremmest er det en meget lærerig film, der giver unik indsigt i de regionale forskelle i nutidens Spanien. Bogen egner sig til ungdoms- og voksenuddannelserne, fra 2. år. Teksten er tæt gloseret, og der er en stor opgavebørs tilknyttet.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.