Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Hr. Pølle er en sjov bog til børn, som enten synes det er svært at gå på toilettet eller skal til at lære det.Det er en lige-ud-ad-landevejen fortælling, som barnet kan leve sig ind i, grine af, lære af – og tage til sig, så det ikke bliver et problem at lære at bruge toilettet. Og med Claus Riss' sjove finurlige tegninger og tekst vil historien om Hr. Pølle også få et smil frem hos de voksne.Desuden indeholder bogen et kapitel henvendt til debbvoksne, hvor psykolog Birgitte Meldgaard Larsen beskriver, hvordan forældre og pædagoger kan hjælpe børn fra 4 år og op, der har svært ved at blive renlige.Det er et problem, der rammer mange: I hver eneste klasse i indskolingen er der typisk mindst én elev, der endnu ikke er blevet renlig. Og selv i de lidt ældre klasser har 1-2 pct. af alle børnene stadig problemer med selv at gå på toilettet.Børnene oplever det som pinligt og ydmygende, og de bliver ofte mobbet. Og forældre, lærere og pædagoger har svært ved at finde ud af, hvordan de kan hjælpe barnet eller den unge til at få løst problemet. Psykolog Birgitte Meldgaard Larsen arbejder med disse børn og deres forældre, og hendes positive resultater skyldes ikke mindst historien om Hr. Pølle, som hun har udviklet og fortæller børnene.
I bogen fortæller 16 borderline-ramte i alle aldre nuanceret og hudløst ærligt om, hvordan det er at have borderline, og fem pårørende fortæller om at leve med en, der har diagnosen.Diagnosen gennemgås grundigt, og bogen beskriver de nyeste behandlingsmetoder på området, hvor der er sket meget store fremskridt de seneste år. I modsætning til tidligere er det i dag muligt at slippe fri af diagnosen.Borderline er en af de psykiatriske sygdomme, der er flest negative fordomme omkring. Bogen afliver mange af disse myter og giver en nuanceret beskrivelse af hverdagen for og med en person med borderline.Forfatteren er journalist, og hans kone fik som voksen diagnosen borderline.
Dit sensitive barn er skrevet på baggrund af erfaringer og eksempler fra flere end 50 forældre om alt fra søvn, mad, legekammerater og venskaber over søskende til nedsmeltninger, højtider, tøj, der kradser, og meget mere. Bogen indeholder desuden en gennemgang af den nyeste forskning på området og er spækket med gode råd, andre forældres erfaringer og faglige betragtninger omkring hverdagslivet med et sensitivt barn. Særligt sensitive børn har mange ekstra udfordringer i en hverdag, der er tætpakket med aktiviteter og måske uro i børnehave eller skole. Men med den rette viden hos forældre, lærere, pædagoger og andre voksne i barnets hverdag kan disse udfordringer sagtens tackles. Forfatteren er cand.pæd. i pædagogisk psykologi på Aarhus Universitet med speciale i særlig sensitivitet. Hun holder foredrag og rådgiver om emnet over hele landet.
Der er stigende fokus på børn, der er urolige, hyperaktive eller på anden måde adfærdsvanskelige. De skaber uro i klasserne og har svært ved at håndtere moderne pædagogiske metoder med ´ansvar for egen læring´, gruppearbejde og projekter. Lærere, pædagoger og forældre står ofte magtesløse, da de ikke har brugbare pædagogiske redskaber til hverken at rumme disse børn inden for skolens normale rammer eller til at hjælpe dem til at løse deres problemer. Samtidigt er udgifterne til specialundervisning vokset, uden at det har haft nogen mærkbar effekt på problemet. På baggrund af mange års forskning og praktiske erfaringer har den amerikanske psykolog Ross W. Greene udviklet en ny og anderledes pædagogisk metode til ikke alene at tackle, men også at hjælpe børn med adfærdsproblemer. Samarbejdsbaseret Problemløsning kalder Greene sin model, og grundantagelsen er, at børnenes adfærdsmæssige udfordringer skyldes, at de ikke mestrer en række kognitive færdigheder og sociale kompetencer. Ved at kortlægge de manglende færdigheder og derefter målrettet lære børnene at mestre dem eller kompensere for dem, ændres disse børns adfærd i løbet af kort tid mærkbart i positiv retning. Ross W. Greene har tidligere skrevet bogen Det eksplosive barn, hvor Samarbejdsbaseret Problemløsning introduceres. Fortabt i skolen, er en videreudvikling af metoden, og alle eksempler og dialoger stammer fra hverdagssituationer i skolen med de udfordrende børn. Bogen giver således både teoretisk viden og praktiske værktøjer at arbejde videre med. Hans metode anvendes med succes i USA på både almindelige skoler, specialskoler, institutioner og i ungdomsfængsler. "Det er befriende, at Ross W. Greene vil have os til at se på, hvilke kognitive færdigheder børnene mangler at lære, i stedet for at katalogisere børn og putte dem i bestemte kasser. Der ligger en verden af respekt i Ross W. Greenes to grundholdninger – at børn gør det rigtige, hvis de kan, og at begge parter skal høres og tages alvorligt i en konflikt. Forfatteren viser os, hvordan vi med en kærlig og empatisk tilgang til de udfordrende børn kan skabe helt anderledes, positive forandringer. Det er en rigtig god bog."- Renée Toft Simonsen, psykolog, børnebogsforfatter og ambassadør for ADHD-foreningen "Fortabt i skolen giver en fremragende indføring i, hvordan vi når frem til aldrig mere at tænke på børn med adfærdsmæssige problemer som vores manipulerende, mobbende og kontrollerende modstandere. Den indeholder konkrete, brugbare værktøjer, og det er en bog, der er svær at slippe. Alle læsere ønskes en rigtig god rejse mod nye erkendelser af de kognitive færdigheder, som disse børn mangler at lære, og som kan være baggrunden for deres sociale, følelsesmæssige og adfærdsmæssige udfordringer."- Karin Lykkegaard, skoleleder på Nordskovens friskole, hvor man arbejder med Samarbejdsbaseret Problemløsning. "Bogen bør være bibel for alle, der arbejder med børn med adfærdsproblemer. Der er bare så mange guldkorn i den. Jeg kan kun anbefale Fortabt i skolen."- Boye Baun, afdelingsleder ved Schuberts Minde Skolehjem, et behandlingshjem for børn og unge med psykosociale og emotionelle vanskeligheder. "Vi kunne i hvert fald som minimum halvere antallet af børn, der ikke kan rummes i skolen” Torben Juel Sørensen, leder af Nyborg Heldagsskole. "En lærerig bog, der kan anbefales på det varmeste til alle lærere.” Anmeldelse af Jette Kantsø på folkeskolen.dk
“10 år med Muhammed” er et satirisk og humoristisk tilbageblik på alt det, der er sket i de første 10 år, efter Muhammedtegningerne første gang blev trykt i Jyllands-Posten.Det sker på vers, og sagens mange parter dyppes alle i forfatterens syrebad af underfundig humor og vid. Ingen skånes – hverken høj eller lav, venstre- eller højreorienteret, kristen eller muslim.”10 år med Muhammed” er samtidig så detaljeret i sin gennemgang af de mange dramatiske begivenheder, at den fungerer glimrende som historieundervisning, hvor læseren får genopfrisket dramaets mange detaljer og de kringelkroge, udviklingen tog.Intelligent humor, viden og historisk perspektiv – alt i samme langdigt!
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.