Udvidet returret til d. 31. januar 2025

Bøger udgivet af Sea War Museum

Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - Første Verdenskrig i Nordsøen set fra den jyske vestkyst
    af Knud Jakobsen
    187,95 kr.

    ”Sangeren fra fyret og krigshelten fra Agger” rummer spændende nye historier, som aldrig har været fortalt før.Som eksempel kan nævnes titelhistorien om den tyske flyvermatros, der forulykkede med sit fly langt til havs, drev i land og søgte tilflugt på Bovbjerg Fyr. Matrosen elskede sang og gav koncert på Bovbjerg Badehotel, og efter krigen lykkedes det ham at skabe sig en karriere i Tyskland som operasanger og refrainsanger.Der er også historien om krigshelten fra Agger, som var en britisk flyver, der nødlandede i de oprørte bølger ud for Agger og blev reddet af fiskerne. Han begyndte som menig matros og fik takket være Winston Churchill mulighed for at blive pilot. Han var totalt frygtløs og kom til at spille en hovedrolle i udviklingen af det moderne hangarskib.Der er historier om minesprængninger og ubåde og om søfolk, som udstår ufattelige lidelser og bliver modtaget og hjulpet af kystboerne. Der er historier om begravelser, hvor hele sognet mødte op for at stede ukendte søfolk til hvile, sådan som det sker i Harboøre, da 27 omkomne i løbet af få dage blev fundet på stranden – og meget, meget mere.

  • af Knud Jakobsen
    117,95 kr.

    U 15 – das erste OpferDer Journalist Knud Jakobsen hat für das Sea War Museum in Thyborøn, Dänemark, ein neues Buch über U-Boote aus dem Ersten Weltkrieg herausgebracht. Es trägt den Titel „U 15 – das erste Opfer“ und enthält insgesamt sechs Berichte aus dem Seekrieg 1914 – 1918. U 15 war das erste U-Boot der Geschichte, das durch eine Kriegshandlung versenkt wurde. Der Krieg war erst 4 Tage alt, am 8. August 1914, als das Schicksal zuschlug.Es gab keine Überlebenden und die genaueren Vorkommnisse wurden erst geklärt, als das Sea War Museum Jutland das Wrack des U-Bootes im Jahr 1021 im nördlichen Teil der Nordsee fand. Dies alles können Sie im Buch lesen und zum ersten Mal auch ein Bild des U-Boot-Kommandanten Richard Pohle zu sehen bekommen.Knud Jakobsen ist es gelungen einen 86-jährigen Neffen in Schweden zu finden. Das Buch enthält auch den einzigartigen Bericht über die letzte Reise des dänischen Dampfschiffs „Indien“ im Jahre 1918. Das Schiff wurde im Atlantik von einem deutschen U-Boot versenkt und die 38 Seeleute an Bord wurden sich selbst überlassen. Im Beiboot Nummer 2 überlebten neun Männer, weil der 2.Offizier Hans, Christian Tversted, Erfahrungen im Umgang mit dem kleinen Boot hatte. Neben den anderen Berichten muss insbesondere die Geschichte des Dampfschiffs Frode erwähnt werden. Bevor das dänische Schiff westlich von Irland von einem deutschen U-Boot versenkt wurde, gab sich einer der „dänischen“ Seeleute als Deutscher zu erkennen und wurde mit offenen Armen auf dem U-Boot empfangen.Außerdem gibt es die Geschichte von Ernst August Krüger, der eines der vielen Opfer der Skagerrakschlacht war, sowie die Geschichte eines Fischerkapitäns aus Esbjerg und seiner Begegnung mit einem deutschen Flieger und schließlich die Geschichte des dänischen Schiffskochs, der an Bord zurückgelassen wurde, als sein Schiff von einem U-Boot versenkt wurde und anschließend vom deutschen U-Boot gerettet wurde. Das Buch ist das perfekte Weihnachtsgeschenk für alle, die sich für das Leben auf See interessieren. Es ist sowohl auf Dänisch als auch auf Deutsch erschienen und ist in Deutschland bei Berliner Zinnfiguren erhältlich. Frühere Bücher derselben Reihe sind ”U 20 - Ein U-Boot änderte den Lauf der Geschichte” (2021) und”U 55 - Berühmt und berüchtigt” (2022), die auch beide bei Berliner Zinnfiguren erhältlich sind.

  • af Knud Jakobsen
    127,95 kr.

    U 15 – det første offer Journalist Knud Jakobsen har for Sea War Museum skrevet en ny bog i serien om ubåde fra Første Verdenskrig. Den nye bog hedder ”U 15 – det første offer”, og indeholder i alt seks beretninger fra søkrigen 1914-1918.U 15 var den første ubåd i historien, der blev sænket ved en krigshandling, hvilket skete allerede den 8. august 1914. Der var ingen overlevende, og nøjagtigt hvad der skete, blev først opklaret, da Sea War Museum Jutland i 2021 fandt ubådens vrag i den nordlige del af Nordsøen. Det kan man læse om i bogen, og her kan man for første gang også se et billede af ubådens kommandant, der hed Richard Pohle- Knud Jakobsen fandt hans 86-årige nevø, der bor i Färentuna i Sverige. Bogen indeholder også den fantastiske beretning dampskibet Indiens sidste rejse i 1918. Skibet blev sænket af en ubåd i Atlanten, og 29 søfolk omkom. Kun de ni mand i båd nummer 2 ført af styrmand Hans Christian Tversted fra Skagen overlevede, fordi han kunne sejle en lille båd. Blandt de øvrige beretninger skal især nævnes historien om dampskibet Frode, som vest for Irland blev sænket af en tysk ubåd, hvorefter det viste sig, at det danske skib havde en tyske sømand om bord. Han hoppede af og blev modtaget med åbne arme i ubåden. Der er også beretningen om Ernst August Krüger, der var et af de mange ofre i Jyllandsslaget, samt historien om en fiskeskipper fra Esbjerg og hans møde med en tyske flyver, og endelig historien om den danske skibskok, der blev efterladt om bord, da hans skib blev sænket af en ubåd, hvorefter han blev reddet af den tyske ubåd. Bogen er den perfekte julegave til alle med interesse for livet til søs. Den fås både på dansk og tysk og kan købes på Sea War Museum samt i boghandelen fra 15. november.

  • af Knud Jakobsen
    97,95 kr.

    Bogen er skrevet af journalist Knud Jakobsen, som tidligere har skrevet adskillige bøger for museet. Denne gang fortæller han historien om den tyske ubåd ”U 55”, som under Første Verdenskrig sænkede adskillige danske skibe og kostede flere danske søfolk livet. Kommandant på ”U 55” var kaptajnløjtnant Wilhelm Werner. Han nåede at sænke 61 skibe med ”U 55” og blev samtidig offer for den britiske propaganda. Selvom der ikke var belæg for det, blev han beskyldt for i flere tilfælde at have beordret britiske søfolk op på ubådens dæk, hvorefter han dykkede og lod søfolkene drukne.Beskyldningerne førte efter krigen til en anklage om krigsforbrydelser, som han i første omgang unddrog sig ved at flygte til Brasilien. I 1926 blev han frikendt ved den tyske højesteret. Bogen beskriver ikke blot Werners dramatiske skæbne, men også togterne med ”U 55”, herunder et tre uger langt togt i Atlanten, som nær havde kostet alle om bord livet.For at øge rækkevidden var to opdrifttanke blevet fyldt med dieselolie, og da den tungt lastede ubåd mødte storm i Atlanten, fik den så store skader, at den var ved at synke. Werner gav ikke op, men søgte nødhavn på Færøerne, hvor han fik 24 timer til at udbedre de værste skader. Det lykkedes, og dermed reddede han både ubåd og besætning. Knud Jakobsen fortæller ikke blot den dramatiske historie om ”U 55” og dens kommandant, men dokumenterer også de mange begivenheder med fotos, som aldrig tidligere har været offentliggjort.Under sin research til bogen fandt han en slægtning til den for længst afdøde Richard Raith, der var overmaskinistmath i ”U 55” og ivrig fotograf, og denne slægtning stillede et større antal billeder til rådighed. Bogen bringer ikke blot billeder af livet om bord, men også af det dramatiske togt i Atlanten og det uventede besøg på Færøerne. Hertil kommer billeder af flere sønderskudte danske skibe. Det er billeder, som aldrig tidligere har været vist.

  • af Knud Jakobsen
    97,95 kr.

    Bogen er skrevet af journalist Knud Jakobsen, som tidligere har skrevet adskillige bøger for museet. Denne gang fortæller han historien om den tyske ubåd ”U 55”, som under Første Verdenskrig sænkede adskillige danske skibe og kostede flere danske søfolk livet. Kommandant på ”U 55” var kaptajnløjtnant Wilhelm Werner. Han nåede at sænke 61 skibe med ”U 55” og blev samtidig offer for den britiske propaganda. Selvom der ikke var belæg for det, blev han beskyldt for i flere tilfælde at have beordret britiske søfolk op på ubådens dæk, hvorefter han dykkede og lod søfolkene drukne.Beskyldningerne førte efter krigen til en anklage om krigsforbrydelser, som han i første omgang unddrog sig ved at flygte til Brasilien. I 1926 blev han frikendt ved den tyske højesteret. Bogen beskriver ikke blot Werners dramatiske skæbne, men også togterne med ”U 55”, herunder et tre uger langt togt i Atlanten, som nær havde kostet alle om bord livet.For at øge rækkevidden var to opdrifttanke blevet fyldt med dieselolie, og da den tungt lastede ubåd mødte storm i Atlanten, fik den så store skader, at den var ved at synke. Werner gav ikke op, men søgte nødhavn på Færøerne, hvor han fik 24 timer til at udbedre de værste skader. Det lykkedes, og dermed reddede han både ubåd og besætning. Knud Jakobsen fortæller ikke blot den dramatiske historie om ”U 55” og dens kommandant, men dokumenterer også de mange begivenheder med fotos, som aldrig tidligere har været offentliggjort.Under sin research til bogen fandt han en slægtning til den for længst afdøde Richard Raith, der var overmaskinistmath i ”U 55” og ivrig fotograf, og denne slægtning stillede et større antal billeder til rådighed. Bogen bringer ikke blot billeder af livet om bord, men også af det dramatiske togt i Atlanten og det uventede besøg på Færøerne. Hertil kommer billeder af flere sønderskudte danske skibe. Det er billeder, som aldrig tidligere har været vist.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.