Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
”U 20 – ubåden som ændrede historiens gang” af Knud Jakobsen108 sider, 105 fotos og illustrationer. Sea War Museum Jutland, 2021. Pris: 179 kr. www.seawarmuseum.dkBogen om ”U 20” er beretningen om en ubåd fra Første Verdenskrig, der fik afgørende indflydelse på historiens gang, og som ovenikøbet har en særlig dansk vinkel. Den 4. november 1916 strandede ubåden i Vrist ved Harboøre. Alle forsøg på at få ubåden fri mislykkedes, hvorefter den blev opgivet og sprængt. Året efter solgte den tyske stat de sørgelige rester til det københavnske skrotfirma Petersen & Albeck, som i de følgende år hentede betydelige værdier fra vraget.Senere gik ”U 20” i glemmebogen, indtil vraget i 1979 blev genfundet af Gert Normann Andersen, som senere stiftede Sea War Museum Jutland. I dag ligger vraget 150 meter fra kysten ved Vrist.Ubåden er både berømt og berygtet. Den blev søsat i 1913 og var en teknisk revolution. Den fik to nyudviklede dieselmotorer fra MAN i Augsburg, og de var så avancerede, at de blev forløbere for alle senere firetakts dieselmotorer. I oktober 1914 var ”U 20” den første ubåd, der sejlede ud i Atlanten og rundt om de britiske øer. Det var ikke planlagt, og ubåden havde ikke engang de rigtige søkort med, kun et skoleatlas. Men vovestykket lykkedes, og dermed banede ”U 20” vejen for ubådskrigen både under Første og Anden Verdenskrig. Endeligt foretog ”U20” en af Første Verdenskrigs mest omtalte krigshandlinger. Den 7. maj 1915 sænkede den passagerskibet ”Lusitania” syd for Irland. 1198 mennesker omkom, og da 128 var neutrale amerikanere, udløste det et ramaskrig i USA. Den neutrale holdning blev opgivet, og i 1917 gik USA ind i krigen på allieret side, hvilket i sidste ende afgjorde krigen.Bogen er skrevet af journalist Knud Jakobsen, der har gravet helt nye kilder frem. Blandt andet lykkedes det ham at finde datteren af kaptajnløjtnant Otto Dröscher, som var ”U 20s” første kommandant. Hun hedder Hildegard Eggers og da hun hørte om bogen, rejste hun sammen med sin familie til Thyborøn for at møde forfatteren og besøge Sea War Museum Jutland, hvor dele af hendes fars ubåd er udstillet. Hun er 103 år gammel og klarede den 1500 kilometer lange rejse i fin stil. Undervejs lykkedes det også Knud Jakobsen at klarlægge ejerforholdet til vraget af ”U 20”, hvilket medførte, at den danske H.J. Hansen-koncern den 14. september 2021 forærede vraget til Sea War Museum Jutland.
Sea War Museum Jutlands forlag har udgivet en ny bog med titlen ”Kejserens sidste luftskib”, som nu kan købes på museet og i boghandelen. Bogen er skrevet af journalist Knud Jakobsen, som med udgangspunkt i syv grave på vestjyske kirkegårde fortæller historien om den kejserlige marines luftskibe. De var velegnede til overvågning af Nordsøen, men da de også blev indsat i angreb mod England, gik det galt. Luftskibene blev båret oppe af brændbar brint, og da briterne i 1916 opfandt brandammuntion, blev de skudt ned en efter en. Tyskerne svarede igen ved at flyve højere og højere, og i 1918 kunne luftskibet L 70 nå op i syv kilometers højde. Det hjalp ikke. Den 5. august 1918 blev luftskibet skud ned nord for Norfolk, og med det omkom ikke blot hele besætningen, men også chefen for den kejserlige marines luftskibe, kommandørkaptajn Peter Strasser. Seks mand fra luftskibet blev sammen med en britisk pilot, der deltog i nedskydningen, ført tværs over Nordsøen og drev i land på den jyske vestkyst. De seks tyskere ligger nu begravet på kirkegårdene i Sønderho, Nordby, Oksby, Børsmose og Henne, mens den britiske (sydafrikanske) pilot ligger begravet på Vedersø Kirkegård.
Det modige skib Lotus Det var ikke kun et stykke lokalhistorie, der udspandt sig, da hvalfangerskibet ”Southern Lotus” i 1966 strandede ved Fjaltring. Det var afslutningen på et stykke dramatisk verdenshistorie, og nu har Sea War Museum Jutland udgivet en bog om skibet. Den er skrevet af Knud Jakobsen, som også har skrevet mange andre af museets bøger, og som sædvanlig har han gravet dybt for at finde historien. ”HMS Lotus” var en ud af i alt 270 korvetter, som i al hast blev bygget i Anden Verdenskrigs første år. Det var en helt ny skibstype, der med en norsk hvalfanger som forbillede blev udviklet som eskortefartøj. Korvetterne blev indsat i Atlanten, i Arktis og i Middelhavet, og selvom de i virkeligheden var alt for små til opgaven, var de afgørende for den allierede sejr. Korvetterne holdt ubådene på afstand og sikrede, at de livsvigtige konvojer nåede frem. ”Lotus” blev bygget i 1942, og den allerførste opgave var så krævende, som den på nogen måde kunne være. ”Lotus” blev beordret til Island for herfra at eskortere konvoj PQ 17 til Rusland, og denne konvoj blev både berømt og berygtet. Af frygt for de tyske slagskibe blev eskorten trukket væk ud for Nordnorge, hvorefter tyske ubåde og fly sænkede 24 af konvojens 35 skibe. Kun et eneste af de mange eskorteskibe vendte om for at komme de nødstedte søfolk til undsætning. Det var den lille ”Lotus” fra Fjaltring, som reddede 109 mand fra den visse død. Under krigen deltog ”HMS Lotus” i over 40 konvojer og to invasioner. Efter krigen blev skibet solgt til et skotsk hvalfangerselskab, hvorefter det under navnet ”Southern Lotus” tilbragte de følgende år som hvalfanger ved Antarktis. I 1963 blev hun lagt op i Norge, og da hun i 1966 skulle bugseres til ophugning i Belgien, rev hun sig løs og drev ind på den jyske vestkyst. Den tidligere korvet blev kastet så højt op på stranden, at alle forsøg på at få hende fri blev opgivet, hvorefter hun blev hugget op på stedet.
Luftangrebet som skrev verdenshistorie. Den 19. juli 2018 er det er 100 år siden, at verdenshistoriens første luftangreb fra et hangarskib blev gennemført ud for den jyske vestkyst. Den 19. juli 1918 lettede syv Sopwith Camels fra hangarskibet HMS Furious 25 sømil vest for Lyngvig Fyr og satte kurs mod den danske kyst. Deres mål var den store luftskibsbase i Tønder, godt 150 kilometer borte. De små flys rækkevidde blev presset til det yderste, og selvom tre fly måtte nødlande i Danmark, lykkedes angrebet. To store luftskibe gik op i flammer, og basen var ødelagt for resten af krigen. I anledning af 100-året har Sea War Museum Jutland udgivet en ny bog med titlen ”Angrebene på Tønderbasen”, skrevet af Knud Jakobsen. Bogen beskriver ikke blot det vellykkede luftangreb i detaljer, men fortæller også om to mindre vellykkede angreb, som gik forud. Den nye bogudgivelse følges af en særudstilling på museet, hvor man frem til 1. september kan se motoren fra et af de fly, som deltog i det afgørende luftangreb.
Nordsøen havde afgørende betydning for Første Verdenskrig. I 1916 blev verdenshistoriens største søslag udkæmpet i farvandet ud for den jyske vestkyst, og her gennemførte de allierede den blokade, som til sidst tvang det tyske kejserrige i knæ. Begivenhederne er aldrig blevet beskrevet i deres fulde udstrækning og i sammenhæng, men nu sker det i en ny bog fra Sea War Museum Jutland i Thyborøn. Den har fået titlen ”Jyllandsslaget og Første Verdenskrig i Nordsøen” og er skrevet af journalist og forfatter Knud Jakobsen. Han har selv har været med til at opbygge det nye museum og har med sin journalistiske baggrund gravet dybt i historien. Bogen beskriver ikke blot det voldsomme og blodige Jyllandsslag, hvor 25 skibe blev sænket, men også en lang række andre begivenheder. Således var Nordsøen ikke blot skueplads for søslag og træfninger, men også for dristige togter med kæmpemæssige luftskibe. Det var her, verdenshistoriens første luftangreb med skibsbaserede fly fandt sted, og det var her, tyske ubåde ændrede krigen til søs. Knud Jakobsen nøjes ikke med de store linjer, men fortæller også om menneskeskæbner midt i krigens gru. Der er historien om den britiske ubådskaptajn, hvis farfar var tysk jøde fra Hamborg, og der er historien, om tre tyske luftskibsfolk, som klatrede ned ad en rebstige og kaprede et sejlskib. Der er også beretningen om ”U20”, som var en lykkelig ubåd med godt kammeratskab, eget orkester og seks skibshunde, men som også var den ubåd, der sænkede passagerskibet ”Lusitania” og dræbte 1198 mennesker. Og så er der historien om kaptajn Knorr, som ikke kunne lide at slå ihjel, og historien om den britiske flyver, der fik hjælp af fiskerne i Agger på den jyske vestkyst, - og sådan kan man blive ved. ”Jyllandsslaget og Første Verdenskrig i Nordsøen” er et overflødighedshorn af spændende og sandfærdige beretninger og har bud til alle med interesse for historie og søfart. Bogen præsenteres på Sea War Museum Jutland den 31. maj i overværelse af blandt andre Nicholas Jellicoe og Reinhard Scheer-Hennings, henholdsvis sønnesøn og oldebarn af den britiske og den tyske øverstkommanderende i Jyllandsslaget.
”U 20 – Ein U-Boot änderte den Lauf der Geschicthe” Autor Knud Jakobsen,108 Seiten, 105 Fotos und Illustrationenwww.seawarmuseum.dkHätte die welt anders ausgesehen. Im Jahre 1915 verdenkte das U-Boot das passagierschiff “Lusitania”, das fürhrte zum Kriegseintritt der USA und damit zum Sieg über das deutsche Kaiserreich. “U-20” ist auch die Geschichte einer technologischen Revolution mit neuentwickelten Dieselmotoren, asserdem war es das erste U-boot, das sich auf den Atlantik hinaus wagte und rund um die britischen Inseln fuhr. “U-20” ebnete den Weg für den modernen U-boot-Krieg.1916 strandete das U-Boot vor Vrist an der jütländischen Westküste, wo Teile des Wracks noch heute Liegen. Das Buch bietet die Gelegenheit, die beiden Kommandanten von U-20 kennenzulernen und zahlreiche neue Fotos zu sehen.
Die Nordsee war während des Ersten Weltkrieges ein entscheidender Schauplatz. Von Anfang an leitete Großbritannien eine Seeblockade ein, die das Deutsche Kaiserreich in die Knie zwingen sollte. Deutschlands Antwort darauf war der uneingeschränkte U-Boot-Krieg. Blockade und Gegenblockade. Der, der die Nordsee beherrscht, wird den Krieg gewinnen. „Die Seeschlacht vor dem Skagerrak und der Erste Weltkrieg in der Nordsee“ erzählt von diesem Kampf und von der größten Seeschlacht der Geschichte, die 1916 vor der Westküste von Jütland stattfand.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.