Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Bogen udkommer ultimo november. Det er svært at lave en forretningsmodel, fordi der er så mange ting at tage hensyn til, og fordi de fleste er usikre på, om de kan. Med denne bog får læseren en meget enkel og let tilgængelig skabelon til at lave en forretningsmodel. Det er en håndbog for nytænkere, banebrydere og rebeller med ambitioner om at trodse forældede forretningsmodeller og designe morgendagens virksomheder. Det er en bog for forretningsmodel-generationen. Bogen er en af de mest omtalte business-bøger inden for de seneste år. Fordi bogen er super brugbar for både store og små virksomheder og også enmandsvirksomheder, og derfor er den faktisk allerede blevet populær i Danmark (på engelsk). Hvordan laver man så en forretningsmodel? Jo, man udfylder et ”strategilærred”, som er en skabelon, med de ting, man skal bruge, og så er man i gang, let og elegant, uanset hvilken forretning man ønsker at lave, eller hvad man arbejder med.
Forfatterne til den globale mega bestseller ”Business Model Generation” forklarer hvordan man skaber Value Propositions som kunderne bare må have.”Value Proposition Design” hjælper dig med at håndtere alle virksomheders væsentligste udfordring – at skabe attraktive produkter og serviceydelser som kunderne vil have. Denne praktiske bog vil, sammen med dens ”Online Companion” lære dig om de værktøjer og processer du behøver for at få succes. Ved at anvende samme inspirerende visuelle format som forfatterteamets globale mega bestseller, ”Business Model Generation” forklarer forfatterne i denne opfølgningsbog hvordan man kan anvende ”Value Proposition Canvas” der er et praktisk værktøj til at designe, teste, skabe og håndtere produkter og serviceydelser som kunderne rent faktisk efterspørger.”Value Proposition Design” er til alle der har oplevet at være frustrerede over: forretningsmøder der bestod af endeløse diskussioner, anelser og intuitioner fremfor kendsgerninger, dyre nye produktlanceringer der blev til ingenting eller bare er blevet skuffet over en god idé der endte i fiasko. Bogen hjælper dig med at forstå mønstrene ved fantastiske Value Propositions, at komme tættere på kunderne og undgå at spilde tid med idéer der ikke virker. Du vil lære den simple men grundige proces det er at designe og teste Value Propositions for på den måde at fjerne gætværk fra det at skabe produkter og serviceydelser der fuldstændig matcher kunders behov og begær.Praktiske øvelser, illustrationer og værktøjer hjælper dig med hurtigt og effektivt at forbedre dit produkt, serviceydelse eller din nye forretningsidé. Som et supplement giver bogen eksklusiv adgang til en ”Online Companion” på Strategyzer.com. Der vil du kunne gennemføre interaktive øvelser, vurdere dit arbejde, lære fra ligesindede og hente Pdf filer, checklister og meget mere.”Value Proposition Design” er fuldstændig integreret med og komplementerer ”Business Model Canvas” fra forgængeren ”Business Model Generation”, der er et værktøj som både iværksættere og store koncerner som: MasterCard, 3M, Coca Cola, GE, Fujitsu, LEGO, Colgate-Palmolive og mange flere har taget til sig.”Value Proposition Design” giver dig en gennemafprøvet metode til at få succes med Value Propositions der sælger og som er indlejret i forretningsmodeller der virker.Om forfatterne:Forfatterne til ”Value Proposition Design” er besat af at bringe praktiske værktøjer og processer til arbejdet med forretningsudvikling, strategi, innovation og iværksætteri. De deler alle en fælles passion for at gøre forretningskoncepter simple, smukke og anvendelige så de bliver brugbare og uundværlige for forretningsfolk og organisationer.Teamet bag ”Value Proposition Design” er det samme som står bag den globale mega bestseller ”Business Model Generation” og består af Dr. Alex Osterwalder, Dr. Yves Pigneur, Alan Smith fuldendt med Greg Bernarda og Trish Papadakos.
I denne lydbog fortæller 10 succesfulde iværksættere om deres start af egen virksomhed. De fortæller hvordan de udfra en idé og en drøm alle har startet og udviklet deres forretninger. Der er ikke nogen enkel opskrift på det at starte egen virksomhed, men ved at lytte til erfaringer og råd, er du et skridt tættere på at blive iværksætter med succes. Med disse 10 iværksættere:Jesper Buch, co-founder, Just-Eat, Lars Larsen, ejer, Jysk A/S, Christian Stadil, ejer, Hummel A/S, Søren Ejlersen, stifter, Aarstiderne, Gun-Britt Zeller, iværksætter, Mads Peter Veiby, stifter, M1 A/S, Martin Thorborg, iværksætter-guru, Per Wimmer, iværksætter, Jacob Risgaard, iværksætter, Mogens Nørgaard, direktør, Miracle A/SVelkommen i Korridoren
I GURUBOGEN har 100 af verdens førende iværksættere og ledere ordet. De skriver jordnært og uhøjtideligt om innovation, iværksætteri og autentisk ledelse.Du kan bl.a. blive klogere på, hvorfor idéer slet ikke er så vigtige, som vi går og tror, og hvorfor vi skal droppe snakken om at være forandringsparate og i stedet blive forandringsskabende. Derudover er der konkrete råd til organisationer i alle faser af deres udvikling, en palet af måder at sikre innovation og innovationskulturen på samt kvalificerede forslag til, hvordan du arbejder med din autenticitet.Glæd dig til at blive inspireret af 100 artikler skrevet af Airbnb-stifter Brian Chesky, Årets Leder i 2014 lakridsmageren Johan Bülow, Nobelprismodtager Daniel Kahneman, kvinden bag Endomondo Mette Lykke, restaurant Nomas direktør Peter Kreiner, ledelsesguruerne Otto Scharmer og Robin Sharma og mange, mange flere.GURUBOGEN rummer ikke sandheden, én klar pointe eller rød tråd. I stedet er håbet, at du finder glæde og inspiration ved at lytte til bogens artikler og finde de tanker og idéer, som giver mening for lige netop dig. Så uanset om du er en enmandsvirksomhed, vækstiværksætter, udviklingskonsulent, leder eller blot interesserer dig for bogens temaer, så er du inviteret med til at innovere, skabe vækst og ændre verden.
At være iværksætter er at skabe noget nyt, det er at gå ind i det ukendte og starte projekter, hvor man på forhånd ikke kan overskue udfaldet eller finansieringen. Serieiværksætterne Mads Faurholt og Lars Tvede har skabt en række nye virksomheder ud af gode ideer, og de viser her, hvordan man gør.Denne guide giver svar på, hvordan man klarer det enorme arbejdspres i en startup-virksomhed, laver effektiv marketing for få midler, vinder vigtige ordrer, bygger stærke team samt rejser penge, udvikler produkter og sælger dem. Hvordan du får overskuddet eller stopper, mens legen er god, har de også input til.
I Min hemmelighed fortæller den norske hotelmogul og storentreprenør Petter Stordalen, hvordan han gik fra at være Norges bedste jordbærsælger til at opbygge en af Skandinaviens største hotelkoncerner med 180 hoteller og 13.000 ansatte, som i dag ejes af hans holdingselskab Strawberry. Stordalen er en stærkt karismatisk og inspirerende figur, som forstår at gør sin entré, f.eks. da han på et pressemøde i København i 2016 iført flamboyant dannebrogsblazer og et stort smil, der gik fra øre til øre, annoncerede sit indtog på det danske marked. I bogen deler han rundhåndet ud af sine erfaringer og alle de tips og tricks, som har gjort ham til den, han er i dag – både som ægtemand, far og erhvervsleder. Hvad er nøglen til succes? Og er det prisen værd? Stordalens historie er en historie om at turde, hvor andre tøver. En historie man kan leve efter og lære af. Vordende iværksættere kan begynde her. Petter Stordalen (f. 1962) er en norsk hotelejer, ejendomsudvikler, investor og kunstsamler – og en af Norges rigeste. Stordalen er gift med Gunhild A. Stordalen og har tre børn, Emilie, Henrik og Jakob fra sit tidligere ægteskab med Ingrid Stordalen.
All in - 10 konkrete råd til fremtidens iværksætter af Jesper Buch er bogen til danske iværksætterspirer. Jesper Buch er blandt andet kendt som Angel investor og iværksætteren bag milliardvirksomheden Just-Eat. Mange danskere kender ham fra Løvens Hule på DR1, hvor han er den ”hårde hund” i panelet af succesfuldeforretningsfolk, der bedømmer vordende iværksætteres idéer. I bogen All in giver Jesper Buch sine læsere og den næstegeneration af danske iværksættere hans bedste råd. I All in rådgiver Jesper Buch via personlige fortællinger fra sin egen iværksætterhistorie. Du får beretninger fra livet i en startup til livet som mangemillionær. All in er både en åbenhjertig og underholdende bog, hvori Jesper Buch konkret beretter om sin egen succeshistorie, og om hvordan andre kan skabe en succes. All in er samtidig også en praktisk introduktion og uddybning af, hvordan man starter en virksomhed, hvordan man får sin virksomhed til at vokse og en vejledning til, hvordan man undgår at begå nogle af de fejl,som Jesper Buch selv begik på sin vej. All in - 10 konkrete råd til fremtidens iværksætter af Jesper Buch er bogen til vordende iværksættere men også til dem, der er interesseret i manden, der startede Just-Eat i en kælder.. All in af Jesper Buch er både en iværksætterguide og et indblik i, hvordan Jesper Buch spirede Just-Eat i en kælder i Kolding og fik virksomheden til at vokse til en virksomhed, der i dag er værdisat til over 40 milliarder kroner. All in - 10 konkrete råd til fremtidens iværksætter af Jesper Buch er et must read for iværksættere og spirende iværksættere. All in af Jesper Buch er årets iværksætterbog.
Jesper Buch sad i 2000 i Oslo og havde lyst til en pizza. Han ledte efter et pizzeria på nettet, men forgæves. Det fødte ideen til det, der senere blev Just-Eat.dk. Utallige timer i en pizzalugtende Toyota Sports Van, et konstant pres og en medfødt iværksætterånd førte ham sammen med sit hold gennem både op- og nedture, og da han 10 år senere solgte sin andel af selskabet, var Just-Eat en international kæmpesucces i milliardklassen.Jesper fortæller uden filter om en hæsblæsende ungdom, et opgør med sin alkoholiserede far og historien om Just-Eat. Gennem fortællingen om Just-Eat og dens helt særlige succes-stemning videregiver han sine bedste råd til andre iværksættere. Fra hvordan man knuser konkurrenter og til at måtte overdrage styringen til en ny direktør efter otte år stort set uden en fridag. Om motivation, vilje og venskab. Whatever it takes.
12 Months to $1 Million, penned by Ryan Daniel Moran, is a remarkable book that has been making waves since its publication by BenBella Books in 2020. This book falls under the genre of business and finance, making it a must-read for those looking to gain insight into wealth creation. Moran, with his expertise and experience, guides readers through a well-structured plan to achieve a seven-figure income in just 12 months. The book is not just about making money; it's about creating a lifestyle of freedom and flexibility. Moran's practical advice and step-by-step approach make this book a valuable asset for anyone looking to transform their financial future. Published by BenBella Books, this book is a testament to their commitment to bringing insightful and impactful books to readers around the world.
NO-CODE er for dig, der er ekspert i alt andet end kode. Du mestrer måske Excel, men ønsker at gøre en større digital forskel. Bogen introducerer dig til 25 måder at bygge software eller automatisere arbejdsgange uden at skrive en eneste linje kode.
Jesper Buch sad i 2000 i Oslo og havde lyst til en pizza. Han ledte efter et pizzeria på nettet, men forgæves. Det fødte ideen til det, der senere bliver Just-Eat.dk. Utallige timer i en pizzalugtende Toyota Sports Van, et konstant pres og en medfødt iværksætterånd førte ham sammen med sit hold gennem både op- og nedture, og da han 10 år senere solgte sin andel af selskabet, var Just-Eat en international kæmpesucces i milliardklassen. I Kick-ass - fra kælder til milliard fortæller Jesper uden filter om en hæsblæsende ungdom, et opgør med sin alkoholiserede far og historien om Just-Eat. Gennem fortællingen om Just-Eat og dens helt særlige succes-stemning videregiver han sine bedste råd til andre iværksættere. Fra hvordan man knuser konkurrenter og til at måtte overdrage styringen til en ny direktør efter otte år stort set uden en fridag. Om motivation, vilje og venskab. Whatever it takes.
WHAT VALUABLE COMPANY IS NOBODY BUILDING?The next Bill Gates will not build an operating system. The next Larry Page or Sergey Brin won t make a search engine. If you are copying these guys, you aren t learning from them. It s easier to copy a model than to make something new: doing what we already know how to do takes the world from 1 to n, adding more of something familiar. Every new creation goes from 0 to 1. This book is about how to get there. Peter Thiel has built multiple breakthrough companies, and Zero to One shows how. ELON MUSK, CEO of SpaceX and Tesla This book delivers completely new and refreshing ideas on how to create value in the world. MARK ZUCKERBERG, CEO of Facebook When a risk taker writes a book, read it. In the case of Peter Thiel, read it twice. Or, to be safe, three times. This is a classic. NASSIM NICHOLAS TALEB, author of The Black Swan
Entrepreneurs and leaders face big questions every day: What's the most important place to focus your effort, and how do you start? What will your idea look like in real life? From three partners at Google Ventures, this book presents a unique five-day process for solving tough business problems, proven at more than 100 companies.
The first-ever memoir of the legendary co-founder of Nike Inc, Phil Knight
Der er stort fokus på iværksætteri i dag, og iværksættere bliver ofte omtalt som redningsplanke for et kriseramt Danmark. Samtidig findes der masser af stærke fordomme om iværksættere, og der fortælles mange historier om, hvad der kendetegner en RIGTIG iværksætter - både med en barsk ´røven på kogepladen´-retorik og med en virkelighedsfjern, lyserød beskrivelse af ´passiv indtægt´. Det kan være svært at identificere sig med den slags historier og rollemodeller, og derfor kan det virke vanskeligt og farligt at blive iværksætter.Forfatterne ønsker at nuancere disse fordomme, og det gør de ved at dele deres egne erfaringer som selvstændige gennem mange år, samt erfaringer fra en række meget forskellige iværksættere. Med Iværksætterhåndbogen som arbejdsredskab er det muligt at gå fra potentiel iværksætter til rent faktisk at stifte egen virksomhed.Forfattere:Hanne Wick (kommunikations- og iværksætterrådgiver) og Dorthe Klyvø (tekstforfatter, oversætter og bogredaktør).Links til relevante websites og værktøjer, samt skabeloner til download findes på bogens hjemmeside.
Most new businesses fail. But most of those failures are preventable.The Lean Startup is a new approach to business that's being adopted around the world. It is changing the way companies are built and new products are launched.The Lean Startup is about learning what your customers really want. It's about testing your vision continuously, adapting and adjusting before it's too late.Now is the time to think Lean.
Kreative evner efterspørges som aldrig før. Den gode nyhed er, at vi alle sammen er kreative. Vi starter på hvert vores niveau, men vi kan alle sammen blive bedre.Baseret på forskning og den nyeste viden om hjernen giver Den kreative tænkers hemmelighed et praktisk indblik i, hvordan vi alle sammen kan øge vores kreativitet.Bogen tilbyder en inspirerende kombination af teori, effektive teknikker, anekdoter og sjove øvelser i at få gode ideer og skabe bedre løsninger. Alt det du har brug for, for at styrke din egen medfødte kreativitet og bane vejen for boblende opfindsomhed, innovation og forandring.Den kreative tænkers hemmelighed giver dig:Indsigt i, hvordan kreative mennesker tænkerTræning i at se sammenhænge, som andre ikke serNye muligheder for idé- og konceptudviklingEn bootcamp med 21 opgaver, der styrker din kreativitet
Timothy Ferriss stiller i sin bog 4-timers arbejdsuge spørgsmålstegn ved vores tendens til at sætte lighedstegn mellem arbejdsliv og livet i sig selv. Ferriss tænker fremtiden ind i nutiden - er provokerende og innovativ og rammer noget i ethvert moderne stresset menneske, som gerne vil have tid til mere livskvalitet. I bogen får vi Timothy Ferriss´ opskrift på, hvordan han som selvstændig erhvervsdrivende ændrede egne arbejdsvaner, byggede sit firma op på en anderledes måde og fik mere livskvalitet. Det er en manual for mindre firmaer og enmandsfirmaer, der viser, hvordan man kan udlicitere i lighed med globale firmaer.Bogen udkom oprindeligt i 2007, og i 2008 udkom den på dansk på forlaget Borgen.
From the creator of Valuetainment, the #1 YouTube channel for entrepreneurs, comes a practical and effective guide for thinking more clearly and achieving your most audacious business goals.
The international best-seller by MJ DeMarco has sold over 350,000 copies worldwide and has been translated in over 15 languages -- the entrepreneurial bible that is revolutionizing business, personal finance, lifestyle, and success!
Range is the groundbreaking and exhilarating exploration into how to be successful in the twenty-first century. Through fascinating stories and vividly explained research, David Epstein demonstrates why, as the world has got increasingly complex, developing range can help us excel.
Pairing insightful interviews with striking images of these men and women and their workspaces, The Kinfolk Entrepreneur makes business personal. The book profiles both budding and experienced entrepreneurs across a broad range of industries (from fashion designers to hoteliers) in cities across the globe (from Copenhagen to Dubai).
Danmarks bedst dokumenterede iværksætterhistorie Preben og Erik Damgaard er bare 21 og 23 år, da de starter virksomheden Damgaard Data. Otte år senere omsætter de for 100 millioner kroner og har 100 medarbejdere. Alles øjne er rettet mod de to brødre. Kan de med Damgaard Data gøre Danmark til en af verdens førende it-nationer?IBM køber sig ind og lover at hjælpe med den globale ekspansion. Men intet går som planlagt. ”Fra Damgaard til Microsoft” afslører hele historien om en af Danmarks ubestridte erhvervssucceser – fra vugge til voksen. Den giver et kig ind bag scenen i en industri, der er komplet uforudsigelig, hvor strategier ikke nødvendigvis fører til succes. Men det er også en fortælling om mennesker, ambitioner og snarrådighed. Og om at gå benhårdt efter sin drøm og bygge en succesfuld virksomhed op fra bunden. De vilkår som Damgaard Data var oppe i mod, gælder i dag for alle virksomheder i alle brancher. Nu er der et navn for det: disruption. Firmaer, der ligner vindere i dag, udraderes i morgen i et samspil af egne fejl, den teknologiske udvikling og konkurrenternes nådesløse dolkestød. Damgaard Data kom helskindede igennem og endte med at blive købt for 11 milliarder. Hans Peter Bech’s bog forklarer hvordan. "Forhåbentlig kan denne bog forhindre, at andre begår de samme fejl, som vi begik." - Preben Damgaard, Investor. "En forrygende og overraskende historie om en af Danmarks mest succesfulde iværksættere." - Peter Warnøe, Investor og iværksætter. ”Fra Damgaard til Microsoft” er en lærebog for alle, der beskæftiger sig med forretning og erhvervsliv." Ole Møller-Jensen, Regional - President, Danfoss. ”Fra Damgaard til Microsoft” bygger på over 200 timers interview med tidligere medarbejdere, partnere, kunder, leverandører, bestyrelsesmedlemmer m.fl. Forfatteren har gravet alt frem: børsprospekter, pressemeddelelser, personaleblade, brochurer, årsberetninger, forretningspræsentationer, notesbøger og andre interne dokumenter, som offentligheden aldrig har haft kendskab til.Hans Peter Bech, cand.polit. (født 1951) har i mere end 30 år beskæftiget sig med afsætning for danske og udenlandske IT-virksomheder. Efter at have arbejdet for Damgaard Data i Tyskland, vendte han i 2001 tilbage til Danmark og stiftede konsulenthuset TBK Consult. Siden 2008 har han blogget om international forretningsudvikling. I 2015 udgav han ”Building Successful Partner Channels”, som blev en internationale bestseller. "Pligtlæsning for enhver iværksætter." - Toke Kruse, Investor & iværksætter.
"This book is useful, actionable, and actually fun to read! If you want to get your team aligned around real, measurable goals, Radical Focus will teach you how to do it quickly and clearly." - Laura Klein, Principal, Users Know An actionable business book in the form of a fable. Radical Focus tackles the OKR movement and better goal setting through the powerful story of Hanna and Jack's struggling tea startup. When the two receive an ultimatum from their only investor, they must learn how to employ Objectives and Key Results (OKRs) with radical focus to get the right things done. Will they be able to accomplish the few critical actions that will save their startup? Or will they end up mired in distractions and choices as their time runs out? The author pulls from her experience with Silicon Valley's hottest companies to teach practical insights on goal setting in fable form. How do you inspire a diverse team to work together, going all out in pursuit of a single, challenging goal? How do you stay motivated despite setbacks and failures? As you see through Hanna and Jack's story, it's about creating a framework for regular check-ins, key results, and most of all, the beauty of a good fail. Wodtke adds a bonus section in the second half of the book to lay out her most practical insights into applying Objectives and Key Results (OKRs) to your specific workplace and challenges. Ready to move your team in the right direction? Read this book together, and learn Wodtke's powerful system of decision making to create your focus and find success.
Alle er kreative! I denne bog viser Lene Tanggaard (professor i kreativitet) og Christian N. Stadil (ejer af bl.a. Hummel), at alle kan blive endnu mere kreative. De har interviewet en række af Danmarks mest kreative mennesker, for at finde ud af, hvordan de gør. Picasso gik i bad, når han skulle få nye ideer. I bogen hører du om Ingolf Gabolds blå elefanter, Kenneth Bagers bad, Bjarke Ingels visioner, René Redzepis lørdagssessioner, Jørgen Leth gåture og Søren Rasteds tvivl. Du får inspiration til at udfordre dig selv og arbejde med din egen kreativitet. Bogen blev flot modtaget: Hør Christian Stadil som ugens gæst i Rejsen på P4 . 30 minutter inde i programmet kan du høre om bl.a. I bad med Picasso. Interview med Christian Stadil i Weekend Weekend på TV2. Interview med Lene Tanggaard i Sig mig lige på P4. Interview med Lene Tanggaardom i Smutvejen på P4. Det starter 20 minutter inde i programmet. Anmeldelse i Holstebro/Struer Dagblad: "Bogens store force er den glæde og den letløbende pen, den er skrevet med. Så man får tankerne om sin egen kreativitet i gang."
Brandingeksperten Martin Lindstrom, den moderne marketings Sherlock Holmes, har et blik for de detaljer, vi andre ikke bemærker. Han zoomer ind i stedet for ud og viser, hvordan man kan arbejde kvalitativt med data frem for kvantitativt. 300 dage om året tilbringer han som gæst i fremmede menneskers hjem verden over, hvor han roder i affaldsspanden, studerer mobilregningen, åbner køleskabet og rutineret graver sig vej gennem rodet i børneværelset. Disse detaljer, de små data, kan nemlig afsløre globale tendenser, de kan fortælle om drømme, vi ikke vidste, vi havde, eller de kan indeholde idéen til et produkt, ingen endnu havde opdaget, vi manglede.
På få år er vores lille velfærdsstat blevet en forstad til Silicon Valley: Apple og Facebook bygger enorme datacentre i danske provinsbyer; Google har et tæt samarbejde med kommunerne; regeringen har nedsat et ”disruptionråd”, udpeget en ”tech-ambassadør” og lovet at gøre Danmarks til ”verdens mest digitaliserede land”. Samtidig forsøger en dansk modstandsbevægelse at tage magten tilbage fra tech-giganterne. De kan se, at digital overvågning, robotter og kunstig intelligens truer vores demokrati og frihed. Vi møder nørder, aktivister, hackere, dommedagsprofeter og cyborgs. Og vi finder ud af, hvad det er for nogle værdier, vi er i gang med at downloade fra USA.
The E-Myth Revisited is a groundbreaking work by author Michael E. Gerber. Published in 2001 by HarperCollins Publishers Inc, this book has become a staple in its genre. Gerber challenges the myths surrounding starting your own business and shows how commonplace assumptions can get in the way of running a business. He walks you through the steps in the life of a business from entrepreneurial infancy, through adolescent growing pains, to the mature entrepreneurial perspective, the guiding light of all businesses that succeed. He then shows how to apply the lessons of franchising to any business whether or not it is a franchise. Finally, Gerber draws the vital, often overlooked distinction between working on your business and working in your business. After you have read The E-Myth Revisited, you will truly be able to grow your business in a predictable and productive way.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.