Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Ledelse & strategi

Virksomhedsledelse er et af de vigtigste komponenter i erhvervslivet. Det er en stilling, som også kræver meget af personen og det kan være svært at sikre den prioritering af indsatser, som det kræver til hverdag. Det handler om at gøre visse politikker, mål og visioner i virksomheden virkelige, og det kræver en række af kompetencer. Som erhvervsleder handler det om at sætte strategier op for at skabe motivation samt fælles enighed i virksomheden, om hvordan visse arbejdsområder skal udføres. Bøgerne om ledelse og strategi her på siden er udvalgt nøje med det formål at give dig viden, som leder til at sikre, du får en korrekt organisationsstruktur. Det handler om at vejlede dig til at udarbejde arbejdspladser, som kan give dine medarbejdere frihed nok til at skabe sine egne ideer og dermed udvikle deres kreativitet. Det er det vigtigste element for at etablere en sund virksomhed, som på længere sigt kan forandre sig positivt konstant. Få inspiration af vores bøger om ledelse og strategi og find din næste bog til ledelsesstrategien!
Vis mere
Filter
Filter
Sorter efterSorter Populære
  • - En beretning om stress, kærlighed og livet i toppolitik
    af Jacob Mark
    122,95 - 220,95 kr.

    Det ramte avisernes forsider med et brag, da SF’s 30-årige gruppeformand, Jacob Mark, fortalte, at han havde mistet det meste af sit syn som følge af stress. I bogen Fartblind tager Jacob Mark os med bag kulisserne på nogle vilde, kulørte og travle år med valgkampe, MeToo, shitstorme og politiske sejre og nederlag, der undervejs blev ledsaget af voldsom angst og stress. Hudløst ærligt fortæller han om sit livs største krise og kampen for at finde sig selv under sin syv måneder lange sygemelding. Fartblind er en dybt personlig fortælling om grænseløshed, fest og kærlighed og om at finde en ny vej, når kroppen siger fra, og livet kræver en genstart.

  • af Amy Edmondson
    384,95 kr.

    Den frygtløse organisation af Amy C. Edmondson er oversat fra 1. udgave af den engelske The Fearless Organization, der er internationalt anerkendt for sit bidrag til ledelsestænkningen. Bogen er en praksisnær guide for ledere og teams i at skabe psykologisk tryghed, der styrker organisationers evne til at håndtere komplekse krav, samarbejde på tværs, udvikle nyt samt opdage og forebygge fejl. Baseret på årtiers forskning beskriver bogen de klare fordele ved at skabe en organisation og ledelseskultur, hvor de ansatte tør tale åbent om det, som er værdifuldt og vanskeligt, uden frygt for at blive ydmyget eller straffet. Herved skaber organisationens samtaler mulighed for at lære, innovere og vækste. Den frygtløse organisation rummer en lang række anbefalinger og værktøjer til ledere, der ønsker at øge den psykologiske tryghed i deres team eller organisation. Den er fyldt med eksempler fra kendte organisationer og er skrevet i et lettilgængeligt sprog.Bogens forord er skrevet af Christian Ørsted, ledelsesrådgiver og forfatter til Livsfarlig ledelse.

  • af Martin Thorborg
    117,95 - 118,95 kr.

    I bogen MIN VEJ SOM LEDER deler Martin Thorborg ud af sine erfaringer fra et langt og succesrigt iværksætterliv og fortæller, hvordan man bliver god til ledelse.Han har brugt hele sin karriere på at lede andre mennesker og ved, hvad der skal til for at motivere medarbejdere, skabe en mission, give arbejdet mening og træffe både de nemme og barske beslutninger.Martin Thorborg har ikke nogen lang uddannelse bag sig. Han er uortodoks, men ligefrem i sine metoder og opfordrer for eksempel til, at man dropper MUS-samtalen, smider personalehåndbogen i skraldespanden og giver medarbejderne en stor grad af frihed.  Men hvad er hemmeligheden bag hans succes som leder? Og hvordan skaber man en virksomhed, der både giver gode tal på bundlinjen og engagerede medarbejdere?MIN VEJ SOM LEDER er en ny og personlig bog af Martin Thorborg, der bygger videre på bøgerne, IVÆRKSÆTTER TIL JEG DØR og FRA LED TIL LEDER.

  • af Peter Krogh Andersen & Henrik Jespersen
    99,95 - 118,95 kr.

    Virksomheders voksende antal målings- og kontrolinstanser slider på den tillid, som binder vores samfund sammen og i sidste ende skaber de bedste resultater for danske virksomheder. Hvad end systemerne kaldes trivselsmåling, KPI’er, tilfredshedsundersøgelser eller performance-management, gør de ofte mere skade end gavn, fordi de reducerer en lang række ledere til administratorer og skaber en illusion om, at ledelse kan udøves med Excel-ark og digitaleværktøjer. Det kan ledelse ikke – særligt ikke i krisetider, hvor medarbejderne er pressede, og dit følgeskab i endnu højere grad afhænger af din evne til at forstå deres situation.Løsningen er naturligvis kompleks, men starter nedefra som en form for civil ulydighed samt en forståelse af, at ledelse er en social proces.Bogen henvender sig til mellemledere i store og små virksomheder i alt fra Produktionsdanmark til organisationer i det offentlige og private. Det er de ledere, der leder og bliver ledt, og som udgør det klart største ledelseslag i Danmark.

  • - Om ledelse og ansvar
    af Agnete Gersing & Kirsten Hvid-Hansen
    118,95 kr.

    Når en leder har mod til at lede og tager ledelsesansvaret på sig, opnår medarbejderne større engagement, mere arbejdsglæde, højere grad af tillid og lyst til at gøre deres bedste.Agnete Gersing og Kirsten Hvid-Hansen går tæt på lederens personlighed og kompetencer. For det er lederen, der haransvaret for alt, hvad der foregår i virksomheden. Lederen skal være bevidst om sine styrker og svagheder og om, hvordan hanvirker på andre. Han skal hele tiden sørge for at gøre det, der er hensigtsmæssigt og ikke bare det, som man plejer, og somer nemmest.Mange opfatter ”personlige kompetencer” som ”det bløde” i ledergerningen. Men det personlige er i virkeligheden benhårdt:At turde sige højt, når noget ikke fungerer. At stille krav og give tydelig og anerkendende feedback. At tale oprigtigt om tingene,også når det bliver svært og personligt. Og at forstå og håndtere sine egne og andres følelser.Pilen peger på lederen – og derfor må lederen udvise mod. Mod til at være sårbar og mod til at stå ved det menneske, han er.Forfatterne deler generøst ud af deres egne erfaringer. Hvordan skaber man tillid? Hvorfor er selvindsigt vigtigt? Hvordan arbejderman i praksis med at lære sig selv at kende? Hvorfor er det så svært at gøre det rigtige? Hvordan går man fra at vide, at manbør gøre noget andet, end man plejer, til rent faktisk at ændre sin adfærd?

  • - Det her er en håndbog for nytænkere, banebrydere og rebeller, der vil trodse forældede forretningsmodeller og designe morgendagens virksomheder …
    af Alexander Osterwalder & Yves Pigneur
    117,95 kr.

    Bogen udkommer ultimo november. Det er svært at lave en forretningsmodel, fordi der er så mange ting at tage hensyn til, og fordi de fleste er usikre på, om de kan. Med denne bog får læseren en meget enkel og let tilgængelig skabelon til at lave en forretningsmodel. Det er en håndbog for nytænkere, banebrydere og rebeller med ambitioner om at trodse forældede forretningsmodeller og designe morgendagens virksomheder. Det er en bog for forretningsmodel-generationen. Bogen er en af de mest omtalte business-bøger inden for de seneste år. Fordi bogen er super brugbar for både store og små virksomheder og også enmandsvirksomheder, og derfor er den faktisk allerede blevet populær i Danmark (på engelsk). Hvordan laver man så en forretningsmodel? Jo, man udfylder et ”strategilærred”, som er en skabelon, med de ting, man skal bruge, og så er man i gang, let og elegant, uanset hvilken forretning man ønsker at lave, eller hvad man arbejder med.

  • - Mindset, strategi, ledelse og performance i fremtidens forretningsmodeller
    af Per Østergaard Jacobsen
    228,99 kr.

    CRM 5.0 – De ustyrlige kunder i en digital tidsalder er en håndbog i kundeorientering med fokus på mindset, strategi, ledelse & performance i fremtidens (bæredygtige) forretningsmodeller. Ikke alene har vi et bud på løsningen til at forhindre et fejlslået CRM-projekt. Værktøjskassen kan også anvendes på de mange digitaliseringsprojekter som kommer de kommende år.Vi har udviklet på den populære Business Model Canvas og gjort den tidssvarende. Vi udfordrer de forskellige kundetilfredshedsmålinger og NPS vanetænkningen.Vi lukker definitivt ned for AIDA modellen og præsentere en ny model for kunderejsen baseret på kundens ECO-system og med kundeværdi med udgangspunkt i kortlægningen af forbrugeradfærden.Vi ser på den nye loyalitetsmodel, og på segmenteringsmodeller.Vi advarer mod at anvende personas og kommer naturligvis med opskriften på hvordan man gør det rigtige rigtigt.Det starter med dig som leder/beslutningstager/influencer og medarbejder. Er du klar til at udvikle, forandre og forankre?Professor Torsten Ringberg, CBS, Lektor Pernille Rydèn, DTU og Christian Daugaard, Nordisk SoMe Lead, BCG, er gæsteskribenter.

  • - En manual til bestyrelsesarbejde i praksis
    af Søren Christiansen & Karina Boldsen
    237,95 kr.

    Et praktisk arbejdsredskab. Bestyrelsens rolle og ansvar er de seneste år blevet genstand for en betydelig interesse. Der er i de seneste år udgivet en lang række bøger om bestyrelsesarbejdet, og flere virksomheder og uddannelsesinstitutioner uddanner og certificerer bestyrelsesmedlemmer. I hele dette “bestyrelseslandskab” er “De 7 Trin” tænkt som den praktiske manual for bestyrelsesarbejdet, der med tjeklister og spørgeskemaer giver alle omkring bestyrelsesarbejdet et praktisk redskab.Sådan anvender du manualen. I den nyetablerede bestyrelse anbefaler vi, at bestyrelsesformanden eller en ekstern bestyrelseskonsulent er projektleder på at få gennemarbejdet og afklaret alle trin. De fleste bestyrelser strukturer bestyrelsesarbejdet efter et årshjul med fastlagte procedurer og temaer. Vi anbefaler, at alle syv trin benyttes som tjekliste mindst én gang årligt i bestyrelsens arbejde, ligesom De 7 Trin også kan anvendes som udgangspunkt og supplement for bestyrelsens strategiarbejde.

  • af Anne Bøllingtoft & Knud Sinding
    66,95 kr.

    The realities of organisational life seem a far departure from what is taught in the classroom, particularly if one has never before worked for an organisation. The examples presented in this book bring to life the challenges of managing and leading organisations and are relevant for students who must learn to analyse, discuss and assess what takes place within organisations, what ought to happen and why certain strategies fail. The book contains 24 case studies from a range of organisations, some anonymous and others known.Among other things the case studies include profiles of leaders or managers, the organisational structure, decision-making and information flow in each organisation. The businesses covered range widely, from anonymous government offices to the arcane peculiarities of university departments and to vast shipping conglomerates. The book is also available in Danish

  • - En guide til, hvordan du stopper følelsesmæssig forurening på jobbet
    af Rikke Østergaard
    87,95 - 88,95 kr.

    Når vi taler om stress, taler vi ofte om for højt arbejdspres, men i virkeligheden handler det langt oftere om det udefinerbare, som vi ikke kan sætte ord på. Nemlig, at arbejdspladsen er følelsesmæssigt forurenet. Når vi har en dårlig dag, ved vi som regel godt, at det har en indvirkning på dem, der er omkring os. Det farlige ved følelsesforurening er, når vi ikke er bevidste om, hvor meget vores humør påvirker og forurener andre menneskers hverdag, og vi heller ikke ved, hvad vi skal gøre ved, når andre forurener vores dag. Ansvaret for at skabe et godt arbejdsmiljø ligger hos både ledere og medarbejdere. Men lederen har altid det største ansvar.Igennem bogen optræder Preben i skikkelse af mange forskellige personer i mange forskellige situationer, så Preben er ikke én bestemt person. Han er i os alle sammen. Han kan være en medarbejder, din chef, hvem som helst, der lige netop den dag gør, at du kommer i dårligt humør.Vi havde en fest på arbejdet, men så kom Preben … giver dig gode råd til, hvordan du både som medarbejder og leder kan stoppe den følelsesmæssige forurening. Det handler om, hvordan vi kan stoppe smitten af dårlig stemning, brok og stress og ændre det til trivsel, motivation og produktivitet, for følelsesmæssig forurening kan ses på alle barometre. Også på bundlinjen. Det handler ikke om at ekskludere Preben, men om hvordan vi får Preben med til festen på arbejdet.

  • - Nye veje til bedre praksis
    af Mille Obel Høier, Lone Hersted & Louise Laustsen
    255,95 - 390,95 kr.

    Denne bog giver inspiration og indsigt til at kunne lede kreative og fremadrettede processer i organisatorisk sammenhæng, hvor der skabes rum for dialog på tværs af hierarkier og faggrænser. Bogen er opdelt i tre dele. Første del har til formål at træne proceslederens evne til at facilitere bogens øvelser og giver indsigt i, hvordan der kan skabes involverende rammer, der fremmer medejerskab. Anden del handler om den daglige praksis – her fokuseres på konkrete øvelser. Øvelserne er inddelt i følgende overordnede temaer: Anerkendende kultur, Kommunikation, Visioner og målsætning, Kreativitet og idegenerering, Teamudvikling og Mødeledelse. Tredje del introducerer systemisk, socialkonstruktionistisk og anerkendende teori i et proceslederperspektiv, og giver indblik i de grundlæggende principper og antagelser, som øvelserne udspringer af. De udfordringer, organisationer står over for i dag, fordrer kvalificerede procesledere, der kan handle reflekteret og anerkendende, og som evner at facilitere de vigtige dialoger og processer, der skal til, for at organisationen flytter sig og finder frem til bæredygtige løsninger."En fantastisk og meget brugbar bog. Superskønt at få opdateret teorien og få konkrete budpå processer - især at I har formået at holde det op i mod den teori, der ligger bag."- Lars Kaae Wagner, Idrætskonsulent, DGI Roskilde.

  • - Veje til engagement og forandring
    af Pia Halkier Bjerring & Annika Lindén
    238,95 kr.

    Bogen indeholder opskrifter på, hvordan man designer en anerkendende proces. Udgives med spiralryg, så den kan bruges som arbejdsredskab helt inde i undervisningslokalet. 40 øvelser i dialogiske processer til brug i undervisning, udviklings- og forandringsprocesser med såvel kursister som team og større grupper bliver gennemgået i bogen. Beskrivelserne giver trin-for-trin opskrifter på formål, effekt, konkret forløb, varianter – lige til at gå til. Øvelserne er inddelt i tre kategorier: Åbne-, Ordne- og Lukkeøvelser, der henviser til forskellige faser i en udviklingsproces. De indeholder således alt fra forventningsafstemning, idégenerering, videndeling til forhandling og evaluering. Alle øvelserne er afprøvede og tager udgangspunkt i deltagernes hverdagserfaringer for på den måde at skabe forankring og længerevarende effekt. Bogen indeholder desuden en introduktion til den systemisk anerkendende tilgang, casebidrag og forklaringer af centrale begreber. Anerkendende procesøvelser er primært skrevet til ledere og konsulenter, der ønsker inspiration til udformning af forløb inden for det organisationskonsultative felt. Undervisere og studerende på psykologi-, organisations- og kommunikationsuddannelser, kan ligeledes få glæde af bogen. Forord af Jacob Storch, direktør for Attractor.

  • - Få succes i nyt lederjob
    af Lars Bo Hansen
    43,94 kr.

    De første 100 dage er altafgørende for den nye leder, uanset om det er første eller sjette gang, man tiltræder et lederjob. Og samtidig er de fuldstændig umulige at gøre perfekte, da man som nyudnævnt befinder sig i en midlertidig tilstand af inkompetenceHvordan man kan navigere i dette minefelt, giver Lars Bo Hansen et kort og konkret bud på i sin nye bog, som henvender sig til den nyudnævnte leder på alle niveauer af en organisation.Første del af bogen er centreret omkring Lars Bo Hansens fem dogmer: Du skal kommunikere Du skal have en god plan for de 100 dage Du skal sætte dit ledelseshold Du skal melde strategiske temaer ud Du skal skabe resultater i overgangsperiodenBogen præsenterer de nye udfordringer, den nye leder står over for. Her finder man listen over alle de spørgsmål der rejses, manglende viden, pres og krav etc. Bogen veksler mellem gode råd, eksempler fra det virkelige liv, baseret på interviews med kendte og mindre kendte topledere, og cases. Bogen giver specifikke anbefalinger og interview med fremtrædende skandinaviske ledere, blandt andre Mats Jansson, Jacob Axel Nielsen, Harald Børsting, Fritz Schur og Jan Stig Andersen.Nogle af de indledende råd lyder: Sæt holdet, lav strategien, skab tidligere sejre og afstem forventninger. Hvert råd gennemgåes og forklares, og der trækkes på en eller to cases undervejs - og der henvises løbende til måder andre ledere satte holdet på, udviklede strategien på osv. Desuden finder man gode råd til, hvad man IKKE må bruge de første 100 dage på: endeløse to-do lister, skynde sig at beslutte for meget, se stresset og presset ud, tale om den gamle virksomhed man kommer fra, etcProfessor Steen Hildebrandt anmeldte bogen for Børsen (05.12.08): Det er en fin, overskuelig og kompetent bog, der indeholder masser af praktiske råd, som jeg i høj grad vil anbefale den nye leder at tage med sig ind i det nye job.

  • - Forstå hvordan de unge Z'ere skaber vores fremtid
    af Emilia van Hauen
    235,95 kr.

    Generation Z, der er født mellem 1995 og 2010, er for alvor ved at etablere sig på arbejdsmarkedet. Det udfordrer både deres ledere og kollegaer, fordi den yngre generation er så markant anderledes end dem selv. Z’erne er nemlig opdraget til ligeværd og forhandling, de udtrykker deres kreativitet og følelser, de søger en meningsfuld karriere med god work-life-balance, og så er de den mest sårbare og fællesskabsorienterede generation, vi nogensinde har haft. Men hvorfor er Generation Z så forskellig fra andre generationer og hvad kan vi lære af dem?I denne bog giver kultursociolog Emilia van Hauen både en indgående analyse af de unge, der er ved at revolutionere vores arbejdsmarked og kommer med en personlig beretning om, hvordan hun selv har oplevet et samfund under hastig forandring. Med lune og nysgerrighed tager van Hauen et opgør med generationsbashingen og ser i stedet med optimisme på forskellene mellem generationerne og viser, hvordan vi bedre kan forstå hinanden og skabe en fælles verden, hvor alle kan leve godt og arbejde sammen på tværs af erfaringer, værdier og alder.

  • af Bent Flyvbjerg & Dan Gardner
    152,95 - 182,95 kr.

  • - Bogen om ledertrivsel
    af Louise Dinesen & Lill Palmblad
    193,95 - 297,95 kr.

    Der er alt for lidt fokus på lederes arbejdsmiljø og trivsel. Det skal der laves om på!Ledere er som alle andre beskyttet af arbejdsmiljølovgivningen, men det udmønter sig sjældent i konkrete strategiske indsatser for at øge deres trivsel – til trods for, at lederjobbet i dag udføres i et højrisikoarbejdsmiljø med mange belastende faktorer. Ofte ses lederen som en funktion frem for en person, måske endda en multifunktion, som forventes at fikse både trivsel og resultatskabelse omkring sig.Men ledere kan belastes som alle andre. Energi og handlekraft går tabt, når lederes arbejdsmiljø og trivsel er under pres. Det rammer organisationers resultater, og det rammer liv – ikke kun ledernes egne, men også medarbejdernes.Ledertrivsel handler ikke kun om travlhed, arbejdsmængde og tidspres, men om velvære, tilfredshed og engagement i det ledelsesmæssige virke. Det giver langt bedre mulighed for at håndtere de belastninger og udfordringer, som arbejdet med ledelse indebærer.Med baggrund i forskning og ud fra mange års praktisk og faglig erfaring med ledelse giver de to forfattere i denne bog deres bud på en strategisk indsats for at øge ledertrivslen – til gavn for alle.

  • - Fortalt af Stephen R. Covey
    af Stephen R. Covey
    72,95 - 118,95 kr.

    7 gode vaner rummer en hel særlig livsfilosofi, der vil ende med atforandre dit liv. 7 gode vaner gør det komplicerede forståeligt, gør detmuligt for dig at få ryddet op i gamle handlemåder og beskriver nye vaner,som gør dig i stand til at skabe en anderledes og mere effektiv måde attænke, handle og tale på.Med Stephen R. Coveys essentielle råd kan duudnytte dit fulde potentiale, få et rigere liv og mere succes på arbejdetog privat – til glæde både for dig selv, din familie og dine kolleger.Livsvisdom og -filosofi til dig med mod på livet. Denne danske lydbog er baseret på Coveys egen forkortede lydbogsudgave, som er en af de mest populære lydbøger på det amerikanske marked.

  • af Bjarne Kousholt
    251,95 kr.

    Dette er projektlederens og forandringslederens 'formelsamling' – en gennemgang af de metoder, der kan tages i brug, når projektet skal føres i mål. En håndbog der kan lette og samtidig kvalificere både studerendes og praktiserende projektlederes arbejde.For hvordan er det nu lige, man udfører fx en risikoanalyse – hvad skal man huske at tage højde for i analysearbejdet, og hvordan præsenterer man bedst analysens resultater for projektets styregruppe?Projektlederens Værktøj samler 112 hands-on værktøjer, som på forskellig vis indgår i projektlederens hverdag.

  • af James Clear
    137,95 - 392,95 kr.

    New York Times-bestseller, der har solgt over 1 mio. eks.Tilbyder redskaber og lette strategier til at ændre dårlige vanerJames Clear er en af verdens førende eksperter inden for opbygning af vaner, og han giver i denne bog praktiske strategier, der lærer dig nøjagtigt, hvordan man danner gode vaner, bryder med de dårlige og lærer at mestre de små ændringer, der fører til store resultater.Bogens hovedpointe er, at vaner bedst ændres i meget små skridt – ved at lede efter en lillebitte forbedring i alt, hvad man gør, i stedet for “alt eller intet”-løsninger. Efterhånden som handlingen gentages, vokser vanen sig stærkere og slår rod. Hver gang du gentager en vane, styrker du nemlig det neurale kredsløb, der associeres med denne vane, og derfor er gentagelse noget af det vigtigste i forhold til at automatisere vaner.Andre gode pointer fra bogen:Lav en implementeringsstrategi: Hvornår vil du præcis gøre hvad og hvor?Vi bliver ændret af den verden, der omgiver os: Man kan indrette sig til gode vaner (gem chokoladen! Sæt løbeskoene frem! Læg telefonen ind i et andet rum!)Fokuser på at skabe systemer. Fix dit input, og dit output løser sig selv: Formålet med at sætte mål er at vinde spillet – formålet med at opbygge systemer er at blive ved med at spille.Byg ovenpå allerede eksisterende vaner: 'Efter NUVÆRENDE VANE vil jeg NY VANE'James Clear er forfatter, oplægsholder og konsulent med fokus på vaner og udvikling. Hans arbejde har bl.a. kunnet ses i New York Times, Time Magazine og CBS’ This Morning. Hans hjemmeside, jamesclear.com, har hver måned millioner af besøg, og over 100.000 abonnerer på hans populære nyhedsbrev.Bogen udgives i samarbejde med WElearn A/S, og bogens forord er skrevet af Henrik Dresbøll, forfatter bag bogen Få det til at ske.

  • - Når arbejdet er et kald
    af Helle Hedegaard Hein
    72,95 kr.

    Danmark konkurrerer i stigende grad på viden og kreativitet. Derfor skal virksomhederne sørge for at få det bedste ud af de højtspecialiserede, kreative medarbejdere, som skal producere det, Danmark skal leve af i fremtiden.De medarbejdere, som går til arbejdet med dyb viden og stærk drivkraft, er ofte med en vis foragt blevet kaldt ”primadonnaer”. De stemples som mennesker med store egoer, høje krav og en forkælet indstilling, som gør livet surt for ledere og kolleger.Bogens forfatter har gennem en årrække studeret primadonnaerne og deres arbejdspladser, og på baggrund af fire års feltstudier på Det Kongelige Teater har hun udviklet ny motivations- og ledelsesteori. Den konsulentrapport, som Helle Hedegaard Hein udarbejdede om Den Kongelige Ballet, har efterfølgende fået stor opmærksomhed i medierne.Bogen skelner mellem forskellige medarbejdertypers forskellige motivationsprofiler og ledelsesbehov. En af disse medarbejdertyper er primadonnaen, som i denne bog bliver mødt af en helt ny forståelse. Det bliver tydeligt, hvor vigtigt det er, at ledelsen understøtter og fremmer den drivkraft og entusiasme, som vi møder hos primadonnaen.Bogen indeholder hverken værktøjer eller modeller, men lægger op til at lederen konstant reflekterer over sin ledelsespraksis og over, hvad der motiverer de forskellige typer af medarbejdere.Cases fra en lang række arbejdspladser herunder Det Kongelige Teater understøtter bogens budskaber om ledelse af de højtspecialiserede, kreative medarbejdere.

  • af Bjarne Kousholt
    182,95 kr.

    Kernen i projektledelse er en helt kort og samtidigt kontant indføring i moderne, professionel projektledelse.Vi har skåret ind til benet. Tilbage står: Internationalt anerkendte teorier og de vigtigste værktøjer, som kan hjælpe dig i dagligdagen.Helt grundlæggende skal projektlederen, inden hun kaster sig ud i projektet, have styr på:* Opgaven – Hvad er formålet med projektet, og hvordan måles resultatet?* Interessenterne – Hvem har hvilke interesser i projektet?* Ressourcerne – Hvilke og hvor mange ressourcer er til rådighed?* Tidsplanen – Hvor meget tid er der til at fuldføre projektet?* Risikoen – Hvilke risici knytter sig til projektet?* Lederrollen – Hvordan leder man et projekt, så det kommer i mål med succes?Bogen henvender sig til korte kurser og uddannelser for projektledere, projektmedarbejdere, styregruppemedlemmer og andre, der arbejder med projekter.

  • af Erik Jylling, Kent Kristensen, Lisbeth Nielsen, mfl.
    485,95 kr.

    Hvordan sikrer vi et systematisk arbejde med kvalitet og patientsikkerhed i det danske sundhedsvæsen? Der er en stigende ulighed i sundhed og en øget sygdomsbyrde med især kroniske sygdomme og en stigende ældrebefolkning, ligesom 10% af alle patienter udsættes for en alvorlig utilsigtet hændelse. Samtidig tabes mange økonomiske ressourcer på gulvet på grund af dårlig kvalitet og svigtende patientsikkerhed. Disse udfordringer kan afhjælpes med systematisk arbejde med kvalitet og patientsikkerhed som i bogen er beskrevet af førende danske forskere og klinikere.Bogen henvender sig til alle sundhedsfaglige uddannelser på både universiteterne og på professionshøjskolerne, og den er i høj grad også relevant til kurser i faglige organisationer og videnskabelige sammenslutninger. Konkret er bogen især henvendt til læger, sygeplejersker, fysioterapeuter, ergoterapeuter, bioanalytikere, radiografer, jordemødre, psykologer og social- og sundhedsassistenter. Den kan også læses med stort udbytte af politikere og ledere på alle niveauer.Kvalitet og patientsikkerhed dækker alle relevante begreber, metoder og gældende terminologi i det samlede sundhedsvæsen – fra kommunerne over praksissektoren til hospitalerne. Der er fokus på: Det patientcentrerede sundhedsvæsen - fra retlige rammer til tilrettelæggelse af patientforløb Kvalitetsmåling Kvalitetsforbedring Statistisk proceskontrol Ledelse af kvalitet Oversættelse og implementering af kvalitetsstrategier Kvalitet og økonomi - herunder prisen for god kvalitet og de økonomiske konsekvenser af dårlig kvalitet.

  • - 15 topchefer taler om moderne ledelse og innovation
    af Anders Skotlander & Kristian Jørgensen
    147,95 kr.

    Ledelse og management er en underlig størelse. Er det noget man kan lære? Er det noget der ligger i generne? Eller handler det dybest set bare om at kunne lide at have magt!I denne bog har vi inviteret 15 af de mest succesfulde danske topledere, for at prøve at forstå hvad der kendetegner en dygtig leder, der kan motivere, skabe resultater og kommunikere. Kom tæt på lederne og hør dem fortælle med deres egne ord, hvad der udgør lederstoffet i dem. Mød:Jesper Møller, Koncernchef, Toms Gruppen A/S, Christian Stadil, Ejer, Hummel A/S, Lars Larsen, Grundlægger, JYSK A/S, Niels Bjørn Christiansen, Adm. direktør, Danfoss A/S, Carsten Gerner, Adm. direktør, PwC, Alfred Josefsen, Tidl. adm. direktør, IRMA A/S, Maarten Van Engeland, Adm. direktør, ISS Danmark A/S, Anne Knudsen, Adm. direktør, Weekendavisen, Jørgen Bardenfleth, Adm. direktør, Microsoft Danmark A/S, Peter Berg, Direktør, Telenor Group, Stine Bosse, Bestyrelsesformand, Lars Liebst, Adm. direktør, Tivoli A/S, Ernst Trillingsgaard, Direktør, AKKC, Mogens Nørgaard, direktør, Miracle A/S, Lars Rasmussen, Koncerndirektør, Coloplast A/SVelkommen i Korridoren

  • - 10 succesfulde iværksættere fortæller om deres erfaringer med at starte egen virksomhed
    af Anders Skotlander & Kristian Jørgensen
    147,95 kr.

    I denne lydbog fortæller 10 succesfulde iværksættere om deres start af egen virksomhed. De fortæller hvordan de udfra en idé og en drøm alle har startet og udviklet deres forretninger. Der er ikke nogen enkel opskrift på det at starte egen virksomhed, men ved at lytte til erfaringer og råd, er du et skridt tættere på at blive iværksætter med succes. Med disse 10 iværksættere:Jesper Buch, co-founder, Just-Eat, Lars Larsen, ejer, Jysk A/S, Christian Stadil, ejer, Hummel A/S, Søren Ejlersen, stifter, Aarstiderne, Gun-Britt Zeller, iværksætter, Mads Peter Veiby, stifter, M1 A/S, Martin Thorborg, iværksætter-guru, Per Wimmer, iværksætter, Jacob Risgaard, iværksætter, Mogens Nørgaard, direktør, Miracle A/SVelkommen i Korridoren

  • - Fra dansk elitesoldat til international erhvervsmand
    af Carsten Mørch
    88,95 kr.

    Den fantastiske bestseller om jægersoldaten Carsten Mørchs chokerende oplevelser på den amerikanske Ranger School, hvor han blev hædret som nr. 1. Carsten Mørch skriver medrivende om hans op- og nedture i forsvaret, om samarbejdet med makkeren B. S. Christiansen og om hans civile liv som succesrig træner af danske sportsfolk, internationale erhvervsledere og kursister i personlig udvikling. Bogen er en klassiker, trykt i over 200.000 eksemplarer og nu klar som e-bog.

  • - Med de samme kræfter
    af Anders Trillingsgaard
    347,95 kr.

    Hver dag går menneskelig kapacitet tabt i organisationer, fordi vi forstår ledelse som noget, kun ledere laver hver især. Leder vi derimod sammen, kan vi få gang i alles talent for ledelse og skabe meget mere arbejdsglæde og større organisatoriske resultater – uden at vi er nødt til at skabe helt nye organisatoriske strukturer, afvikle ledere eller søsætte vilde eksperimenter. Og faktisk gør alle organisationer det allerede i en eller anden grad. Meget mere ledelse viser tanker og handlinger, der leder til meget mere ledelse med de samme kræfter, i teams, på tværs af siloer og fra alle pladser. Bogen bygger på seks ledelsesprincipper, der bryder med traditionel ledelsestænkning og insisterer på, at vi er nødt til at invitere følelser med, når vi vil vækste og udvikle organisationer. Meget mere ledelse indeholder: eksempler på, hvordan medarbejdere bliver aktive aktører, der opbygger fælles kurs, koordinering og commitment øvelser og værktøjer til, hvordan den enkelte leder eller medarbejder, lederteamet eller den samlede organisation kommer i gang modeller til, hvordan man arbejder sammen om ledelse i ledergrupper og på tværs af organisationer og formelle strukturer. ”På overbevisende vis udfolder bogens eksempler den magi, der opstår, når vi lykkes med det fælles lederskab – på tværs af afdelinger, ledelseslag og generationer. Det gør bogen til et robust værktøj for både unge og erfarne ledere, der ønsker at bedrive meget mere ledelse.” - Maria Gullander, ph.d., Senior Manager, medicinalbranchen ”Denne bog er en god anledning til at gentænke og genopfinde lederskabet i både offentlige og private organisationer. Budskaberne er klare, tiltalende og overbevisende. Bogen er ikke bare til at blive klog af, den er også – med sine mange eksempler og øvelser – lige til at bruge.” - Kurt Klaudi Klausen, professor, SDU

  • af Henrik Kjær, Hans Jørgen Skriver, Erik Staunstrup & mfl.
    447,95 kr.

    -

  • af Henrik Schelde Andersen & Katrine Raae Søndergaard
    221,95 - 282,95 kr.

    En hjælp til projektledere til at kunne navigere i komplekse sammenhænge, hvor standardiserede processer oftest langt fra er løsningen. Forfatterne bidrager med teori, tanke- og handleværktøjer som gør projektledere i stand til: - At forholde sig reflekteret til de værktøjer, som projektledere har adgang til- At klæde projektledere på til at kunne facilitere de nødvendige processer i og omkring projektet. Det er ikke de enkelte værktøjer og tilgange som er afgørende for om en projektleder lykkes. Det er i højere grad den måde man som projektlederen og projektorganisation ser på disse værktøjer og bringer dem i spil, der er afgørende. Formålet med denne bog er at skærpe projektlederens opmærksomhed på og refleksion over de værktøjer, der nu engang er til rådighed, samt at skabe refleksion over, hvordan man kan tænke og arbejde for at skabe de bedst mulige rammer for projektledelse.

  • - Metoder til effektivt samarbejde, 4. udgave
    af Michael A. West
    303,95 kr.

    Michael A. West samler i denne nyklassiker mange års viden og praktiske erfaringer med arbejdet i team. Velfungerende teamarbejde er helt afgørende for organisationers udvikling, konkurrenceevne og tilpasningsdygtighed. Det udgør samtidig et veletableret forsknings- og praksisfelt, og Michael A. West samler i denne nyklassiker mange års viden og praktiske erfaringer med arbejdet i team.TEAMWORK er i 4. udgave blevet opdateret med den nyeste forskning på området og flere temaer, heriblandt konflikt- og problemløsning samt social støtte, er blevet udvidet. Derudover er der tilføjet nye kapitler om virtuelt teamarbejde og toplederteam.TEAMWORK beskriver med mange praktiske eksempler, hvordan team kan blive mere effektive, når teammedlemmerne får mulighed for at anvende deres unikke evner og ressourcer i gruppens arbejde. Samtidig fokuserer den på, hvor vigtigt det er, at teammedlemmer er udviklingsorienterede og reflekterende, og at der i teamet og for teamet er opstillet visioner og mål for arbejdet.TEAMWORK henvender sig til alle, der indgår i team og interesserer sig for gruppers effektivitet og kreativitet – fx teamledere, ledere, konsulenter eller erhvervs- og organisationspsykologer.

  • af Bjarne Kousholt
    407,95 kr.

    Denne 4. udgave er udvidet med flere nye emner og enkelte emner er omskrevet eller uddybet.I nutidens omskiftelige verden bruger vi en masse energi på at forandrealt det, som mennesker bruger og lever i: boliger, kontorer, omgivelser,hjælpemidler og organisationer. Men vi glemmer ofte, at mennesker ogsåskal forandres for at kunne forstå, bruge og passe til de ændrede vilkår. Vi undervurderer forandring af mennesker, selvom det er det allervigtigste.'Forandringsledelse og forandringskommunikation' handler om, hvordanman får menneskene med i forandringsprocessen, når man gennemfører et projekt, en proces eller en omstrukturering.'Forandringsledelse og forandringskommunikation' besvarer blandt andet følgende spørgsmål:• Hvad er forandringsledelse?• Hvordan finder man ud af, om der er behov for forandring, og om menneskene er klar?• Hvad forandrer mennesker, og hvordan reagerer de på forandring?• Hvilke egenskaber skal forandringslederen have for at lykkes?• Hvordan skal forandringslederen kommunikere for at nå sine mål?• Hvad findes 'færdige' forandringsstrategier, og hvilke skal man vælge?'Forandringsledelse og forandringskommunikation' kan både benyttes af ledere til at blive klogere og som lærebog ved de videregående uddannelser.

Ledelsesstrategi bøger


Som leder vil du komme ud for mange problemstillinger og du bliver nød til at være forberedt. Bøgerne om ledelse og strategi, har en stor variation af forskellige, ledelsesmetoder og ledelsesstil. Derfor handler det også om hvilket menneske du egentlig er og hvilken ledelsesstrategi der passer dig bedst. For hvis det er din egen virksomhed, er det trods alt vigtigt, at de afspejler dine værdier inden for ledelse. Selvfølgelig med måde, det handler jo også om som sagt, at skabe plads til medarbejdere så de også kan give deres egne ideer. Der er meget i at være leder og det er ikke bare en jobtitel. Du skal finde ud af hvilken ledelsesstil der passer dig og dit team bedst, baseret på de værdier som i alle består af i helhed. Det kan være rigtig svært, at nå forbi dette punkt og derfor er bøgerne altså rigtig gode til, at dykke ned i. De er fyldt med gode råd og vejledninger til hvordan du kan skabe overskuelighed i processen og finde den rette stil for dig og organisationen.  Altså burde bøgerne kunne hjælpe dig på vej med, at finde ud af hvilken stil du skal vælge, og med gode råd til hvordan du undgår den dårlige ledelsesstil. Det er den fælde som mange falder i, for trods alt er det jo teorier og fakta, som du selv skal sætte i aktion. Derfor handler det også om, at teste dem af først og se hvilken effekt de har på arbejdet og effektiviteten. I Danmark  har vi også oftest en organisationsstruktur som består af åben kommunikation fra den f.eks. dem der sidder i kundeservice til lederen af virksomheden. Det kommer også an på virksomhedens størrelse selvfølgelig. Vi håber du finder en god start på virksomheden og den rette ledelsesstil for dig og dine medarbejdere! Held og lykke fra Tales. 

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.