Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger i Læringsmiljøer i dagtilbud serien

Filter
Filter
Sorter efterSorter Serie rækkefølge
  • - sådan understøtter du børns udvikling gennem leg
    af Tea Thyrre Sørensen
    437,95 kr.

    Neuropsykologisk Udviklingsleg stiller skarpt på, hvordan du understøtter børns udvikling gennem leg som en integreret del af pædagogisk praksis.Alle børn har gavn af Neuropsykologisk Udviklingsleg, og særligt de børn, der ikke udvikler sig alderssvarende, får nye udviklingsmuligheder, når de møder omsorgsfulde voksne, der kan understøtte deres udvikling gennem leg, kontakt og samspil.Ud fra nyere hjerneforskning giver bogen dig overblik over barnets udvikling på det sansende, følende og kognitive niveau, og du får redskaber til at undersøge, hvor barnet er i sin udvikling på de forskellige områder. Med dette udgangspunkt sætter bogen fokus på, hvordan du bedst styrker barnets forudsætninger for at udvikle alderssvarende lege- og samspilsfærdigheder.Gennem bogens store legekatalog og mange eksempler fra praksis får du som pædagogisk fagprofessionel konkret inspiration til at arbejde med leg og legende samspil. Både til gavn for det enkelte barns udvikling, for børnefællesskabet og for de indbyrdes relationer mellem børnene.Samtidig med at du får redskaber til at understøtte børnenes udvikling, bliver du gennem bogen klogere på din egen rolle i samspillet, og hvordan dit nervesystem også spiller ind på dine relationer til børn og kollegaer.Det handler altså ikke om selve legen, men måden, vi leger på.Bogen henvender sig til dig som pædagogisk fagprofessionel, konsulent eller leder på dagtilbudsområdet.Bogen er skrevet af Tea Thyrre Sørensen, som er selvstændig pædagogisk-psykologisk konsulent og supervisor, musikpædagog og efteruddannet inden for forskellige neuropsykologiske tilgange og metoder til arbejdet med børns udvikling gennem leg og legende samspil.

  • af Sigrid Borup Bojesen
    387,95 kr.

    Denne bog henvender sig til pædagogisk personale i dagtilbud, der arbejder med børn, som har eller har haft langvarige, kroniske eller alvorlige fysiske sygdomme. Når et barn får konstateret en fysisk sygdom, medfører det en række udfordringer for både barnet, dets familie og for dagtilbuddet. Det pædagogiske personale skal ikke kun have viden om særlige symptomer og medicingivning, det må også have stor opmærksomhed på de psykiske og sociale udfordringer, som barnet kan opleve i dagtilbuddet. Bogen her giver en grundlæggende viden om de fysiske, psykiske og sociale udfordringer og viser, hvordan den pædagogiske hverdag kan tilrettelægges, så barnet får mulighed for at deltage i aktiviteter, være en del af børnefællesskaberne og udvikle en positiv selvforståelse på lige fod med andre børn. Hensigten med denne bog er med andre ord at bidrage med viden om, hvordan pædagogisk personale, børn og familier i samarbejde kan imødegå den udsathed, som en fysisk sygdom fører med sig, så børnene i stedet inkluderes i børnefællesskaberne.

  • af Søren Smidt, Suzanne Krogh, Bodil Høyer Damsgaard, mfl.
    314,95 kr.

    Forældresamarbejde om hjemmelæringsmiljøer formidler viden og erfaringer fra både forskning og praksis om, hvorfor hjemmelæringsmiljøer er en væsentlig del af det samlede forældresamarbejde, hvad begrebet dækker over i en professionel kontekst, og hvordan samarbejdet kan gribes an i praksis. Forældresamarbejde har traditionelt set haft fokus på de forældrerettede aktiviteter, der foregår i dagtilbuddet. Forskning viser imidlertid, at det gavner børnene, når samarbejdet udvides til også at omfatte børnenes læring derhjemme. Det handler ikke om at give forældrene lektier for eller blande sig i opdragelsen, men om at inddrage forældrene i børnenes udvikling og læring og vise, hvordan det også kan understøttes derhjemme. Det handler samtidig om at inddrage forældrenes værdifulde input i det pædagogiske arbejde i dagtilbuddet. Bogens formål er at give nogle bud på, hvordan dagtilbud kan skabe et gensidigt, respektfuldt samarbejde med forældre om hjemmelæringsmiljøer på en måde, der hjælper til at fremme alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Bogen er redigeret af Stine Elverkilde med bidrag fra Brenda Taggart, Bodil Høyer Damsgaard, Betina Byriell Larsen, Maibritt Iversen, Kristina Avenstrup og Sine Hudecek, Suzanne Krogh og Søren Smidt samt Justin Markussen-Brown.

  • af Tea Thyrre Sørensen
    303,95 kr.

    Tilknytning og dannelse hos børn i dagtilbud hænger nøje sammen. Dannelse beskrives som en dybere form for læring, hvor barnets grundlæggende opfattelse af sig selv og andre etableres, og hvor en tryg tilknytning er afgørende. For at lykkes med at skabe læringsmiljøer, der understøtter tilknytning og dannelse, må de fagprofessionelle stå på et fælles pædagogisk grundlag, der med afsæt i et fælles barnesyn skaber fælles sprog og retning i det pædagogiske arbejde. Med denne bog i hånden får du indblik i og konkrete redskaber til, hvordan man med neuropsykologisk afsæt kan kvalificere det fælles pædagogiske grundlag med dannelsen som hjørnesten. Du får desuden konkrete eksempler og cases, der viser, hvordan dette fælles grundlag kan omsættes til praksis i den pædagogiske hverdag. Alt sammen koblet til centrale punkter fra den styrkede læreplan.En vigtig pointe gennem bogen er, at det pædagogiske personale spiller en afgørende rolle i det samlede læringsmiljø. Derfor er arbejdet med den fagprofessionelles eget nervesystem og egen regulering en rød tråd gennem bogens kapitler med det formål at kunne ”have hjertet med” i relationen til både det enkelte barn og børnegruppen.Bogen kan anvendes til det strategiske arbejde både i det enkelte dagtilbud og på kommunalt niveau såvel som til arbejdet med de konkrete indsatser i den daglige praksis.Bogen er skrevet af Tea Thyrre Sørensen, som er selvstændig pædagogisk-psykologisk konsulent og supervisor, musikpædagog og efteruddannet inden for forskellige neuropsykologiske metoder og tilgange til arbejdet med børn og familier.

  • af Søren Smidt, Suzanne Krogh, Bodil Høyer Damsgaard, mfl.
    397,95 kr.

    Forældresamarbejde om hjemmelæringsmiljøer formidler viden og erfaringer fra både forskning og praksis om, hvorfor hjemmelæringsmiljøer er en væsentlig del af det samlede forældresamarbejde, hvad begrebet dækker over i en professionel kontekst, og hvordan samarbejdet kan gribes an i praksis. Forældresamarbejde har traditionelt set haft fokus på de forældrerettede aktiviteter, der foregår i dagtilbuddet. Forskning viser imidlertid, at det gavner børnene, når samarbejdet udvides til også at omfatte børnenes læring derhjemme. Det handler ikke om at give forældrene lektier for eller blande sig i opdragelsen, men om at inddrage forældrene i børnenes udvikling og læring og vise, hvordan det også kan understøttes derhjemme. Det handler samtidig om at inddrage forældrenes værdifulde input i det pædagogiske arbejde i dagtilbuddet. Bogens formål er at give nogle bud på, hvordan dagtilbud kan skabe et gensidigt, respektfuldt samarbejde med forældre om hjemmelæringsmiljøer på en måde, der hjælper til at fremme alle børns trivsel, læring, udvikling og dannelse. Bogen er redigeret af Stine Elverkilde med bidrag fra Brenda Taggart, Bodil Høyer Damsgaard, Betina Byriell Larsen, Maibritt Iversen, Kristina Avenstrup og Sine Hudecek, Suzanne Krogh og Søren Smidt samt Justin Markussen-Brown.

  • - En neuropsykologisk tilgang til et fælles pædagogisk grundlag
    af Tea Thyrre Sørensen
    394,95 kr.

    Tilknytning og dannelse hos børn i dagtilbud hænger nøje sammen. Dannelse beskrives som en dybere form for læring, hvor barnets grundlæggende opfattelse af sig selv og andre etableres, og hvor en tryg tilknytning er afgørende.For at lykkes med at skabe læringsmiljøer, der understøtter tilknytning og dannelse, må de fagprofessionelle stå på et fælles pædagogisk grundlag, der med afsæt i et fælles barnesyn skaber fælles sprog og retning i det pædagogiske arbejde.Med denne bog i hånden får du indblik i og konkrete redskaber til, hvordan man med neuropsykologisk afsæt kan kvalificere det fælles pædagogiske grundlag med dannelsen som hjørnesten. Du får desuden konkrete eksempler og cases, der viser, hvordan dette fælles grundlag kan omsættes til praksis i den pædagogiske hverdag. Alt sammen koblet til centrale punkter fra den styrkede læreplan.En vigtig pointe gennem bogen er, at det pædagogiske personale spiller en afgørende rolle i det samlede læringsmiljø. Derfor er arbejdet med den fagprofessionelles eget nervesystem og egen regulering en rød tråd gennem bogens kapitler med det formål at kunne ”have hjertet med” i relationen til både det enkelte barn og børnegruppen.Bogen kan anvendes til det strategiske arbejde både i det enkelte dagtilbud og på kommunalt niveau såvel som til arbejdet med de konkrete indsatser i den daglige praksis.Bogen er skrevet af Tea Thyrre Sørensen, som er selvstændig pædagogisk-psykologisk konsulent og supervisor, musikpædagog og efteruddannet inden for forskellige neuropsykologiske metoder og tilgange til arbejdet med børn og familier.

  • - Greb til etablering af en evalueringskultur
    af Kristina Avenstrup
    290,95 kr.

    Lederguiden er en handlingsorienteret opslags- og inspirationsbog, der tager afsæt i den styrkede pædagogiske læreplan og anbefalinger fra Ledelseskommissionen.Bogen bidrager med inspiration til en professionel og innovativ ledelsespraksis, som sætter medarbejdernes faglige refleksion i forgrunden for ledelsesopgaven.Bogen består af tre dele: Første del beskriver det overordnede teoretiske og lovmæssige afsæt for bogens indhold. Andel del beskriver en række konkrete og testede ledelsesgreb, mens tredje og sidste del sætter fokus på opbygningen af en refleksionsunderstøttende mødestruktur.Bogen igennem inviteres du som leder til at reflektere, gennemføre øvelser og prøvehandlinger samt nedskrive nogle af dine overvejelser og ledelseserfaringer. Herigennem får du mulighed for at finde nye opmærksomheder i din ledelsespraksis og nye måder at guide medarbejdere og kolleger til at få øje på flere handlemuligheder i hverdagen.Bogen henvender sig til dagtilbudsledere, pædagogiske ledere, daglige ledere, souschefer, afdelingsledere, område- eller klyngeledere og pædagogiske konsulenter.

  • - Viden og værktøjer
    af Heidi Honig Spring & Frank Spring
    411,95 kr.

    Faglige fyrtårne, som blev introduceret med den styrkede pædagogiske læreplan, og andre ressourcepersoner er helt centrale figurer i dagtilbud i forhold til at styrke den generelle pædagogiske kvalitet såvel som kvaliteten i de særlige indsatser.Faglige fyrtårne og andre ressourcepersoner i dagtilbud må have kompetencer på mange forskelige områder for at kunne bidrage til den nødvendige kvalitetsudvikling. Der er tale om områder, som definerer ressourcepersonen som en 'særlig professionel' med egne funktioner og egne professionsfelter. Samtidig er det afgørende for faglige fyrtårne og andre ressourcepersoner, at de er i stand til at omsætte intentionerne med deres eksistens og de mange indsatsområder til konkret praksis.Denne bog handler om netop faglige fyrtårne og andre ressourcepersoners konkrete arbejde på dagtilbudsområdet, og den er en håndsrækning i deres bestræbelser på at hjælpe dagtilbuddene med at indfri læreplanskrav, øget fokus på tidlig indsats og indsatser i forhold til børn med særlige behov og styrkede børne- og læringsfællesskaber mere generelt.Bogen består af tre dele. Den første tager fat på, hvorfor faglige fyrtårne og andre ressourcepersoner har en så central rolle i dagtilbuddet, mens anden del behandler, hvad faglige fyrtårne og andre ressourcepersoners arbejde består af, og hvilke kompetencer de bør besidde. Tredje og sidste del indeholder en lang række praksisnære værktøjer, der understøtter, hvordan faglige fyrtårne og andre ressourcepersoner kan arbejde i praksis.Bogen henvender sig til faglige fyrtårne, ressourcepædagoger, støttepædagoger, specialpædagoger, eksterne konsulenter, vejledere og 'eksperter' (fx fra PPR), institutionsledere/pædagogiske ledere og pædagogiske konsulenter/udviklingskonsulenter med opgaver i dagtilbud.

  • - Meningsfulde mål for læringsmiljøer i dagtilbud
    af Søren Smidt & Suzanne Krogh
    357,95 kr.

    Er bogen kun til visning, så kan den bestilles på forlag@dafolo.dk Denne lille bog beskriver, hvordan man på meningsfuld og givende vis kan arbejde medpædagogiske mål og målsætninger i dagtilbud. Det belyses, hvordan man kommer fra pædagogiskintention til pædagogisk praksis, og hvordan man kan sikre, at alt det, man gerne vil med børnene, bliver til konkrete handlinger i praksis sammen med børnene. Ved at arbejde kritisk, refleksivt og børneorienteret med pædagogiske målformuleringer styrkes ikke kun sammenhængen mellem intention og praksis, men også dagtilbuddets evalueringskultur, som skal danne grundlag for en stadig udvikling af gode læringsmiljøer og en øget pædagogisk kvalitet.Bogen er bygget op af fem lettilgængelige kapitler, og den giver eksempler på, hvad gode måler, hvordan man formulerer dem, hvordan og hvorfor man med fordel kan sætte mål for bådebørnegruppen og det pædagogiske personale, og hvad der kan være udfordrende og svært ved at komme fra intention til praksis.Bag bogen står Søren Smidt og Suzanne Krogh, der også er forfattere til bestsellerne Aktionslæring i pædagogisk praksis (2014) og Pædagogiske rutiner i dagtilbud (2018).

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.