Udvidet returret til d. 31. januar 2024

Bøger i Literacy og læring serien

Filter
Filter
Sorter efterSorter Serie rækkefølge
  • af Eva Maagerø & Elise Sleip Tønnesen
    259,95 - 287,95 kr.

    Vi møder tegn og tekster over alt, fra vi er helt små: på skærme, på papir, t-shirts, skilte og brugsgenstande. Vi bruger tekster og medier, når vi kommunikerer, lærer og arbejder, bygger venskaber og udvikler vores identitet. Denne bog handler om multimodale tekster og om, hvordan vi bruger dem til at skabe mening. Hvad enten det drejer sig om en opgave i skolen eller et opslag på Facebook, bruger vi tekstkomtetencer, som er udviklet igennem en række tekstmøder. Bogens mest grundlæggende spørgsmål er, hvad der skal til for at mestre disse møder og hente viden, oplevelser og erfaringer ud af tekster. Det er et vigtigt spørgsmål for alle som læser og lærer, og for alle som selv skal undervise og formidle gennem tekster. Bogen er spækket med eksempler fra undervisningsmaterialer og medier, og de teoretiske perspektiver udvikles i et tæt samspil med eksemplerne. I bogens første del undersøges det blandt andet, hvordan samspillet mellem udtryksformer som ord, billeder, farver og lyd indvirker på meningsskabelsen. Anden del af bogen har fokus på lærebogstekster og knytter konkret an til de enkelte undervisningsfag. Eva Maagerø er docent ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold, mens Elise Seip Tønnessen er professor ved Universitetet i Agder. Begge har arbejdet med multimodalitet i undervisnings- og forskningssammenhæng.

  • af Lene Storgaard Brok, Klara Korsgaard & Mette Bjerregaard Bak
    157,95 - 227,95 kr.

    Gennem skrivning udvikles tanker, som former sig til tekst. Det kan faglæreren udnytte i sin undervisning, og med en tydelig og aktiv skrivedidaktik får lærerne mulighed for at tilrettelægge undervisningen, så eleverne kan skrive sig til faglig viden. Skrivning i fagene styrker elevernes faglige udvikling, når lærerne har et fælles sprog om skrivning og eksplicit arbejder med skriveformål, skriveordre, modellering og feedback. ‘Skrivedidaktik – en vej til læring’ er en bog, der anbefaler lærere at lade eleverne skrive i skolens fag for at understøtte deres læreprocesser. Bogen bygger på Nationalt Videncenter for Læsnings projekt ”Skrivedidaktik på mellemtrinnet i alle fag”. Projektet har fokus på, hvordan skrivedidaktik kan understøtte den faglige undervisning og give eleverne mulighed for at forme og fastholde den viden, de tilegner sig i de forskellige fag. Bogen er delt i tre. Del 1 præsenterer det metodiske grundlag for at arbejde med skrivedidaktik i et skoleudviklingsperspektiv. Del 2 gør rede for skrivedidaktiske tiltag, der understøtter et vellykket arbejde med skrivning i fag. Del 3 løfter perspektivet til at se skrivning i skolen som et væsentligt aspekt af elevernes literacy, der kan bidrage til at uddanne dem til selvstændige livsduelige mennesker, der kan komme til orde og tage del i samfundet. Bogen er skrevet til lærere og vejledere, der arbejder med udvikling af elevers skrivekompetence i fagene og til lærerstuderende, der står overfor at skulle i gang med at gøre det samme. Desuden henvender bogen sig til skoleledere og administratorer, som spiller en afgørende rolle i forhold til udvikling af en skriftlighedskultur på skolerne.

  • af Aslaug Veum & Dagrunn Skjelbred
    313,95 kr.

    ‘Literacy i læringskontekster’ er en grundbog, der præsenterer en række artikler fra ny nordisk modersmålsdidaktisk forskning.Literacybegrebet står centralt i samtidens uddannelsestænkning. Hvordan kan man som underviser arbejde for, at elever og studerende udvikler de kompetencer, der er nødvendige for at leve og lære i et komplekst tekstlandskab? Udvikling af literacy har en vigtig social og samfundsmæssig side. Den har også en individuel side, som angår den enkeltes udvikling og oplevelse af at få tilgang til vigtige kommunikationsarenaer, og til selv at kunne ytre sig mundtligt og skriftligt.‘Literacy i læringskontekster’ belyser literacy fra både et individuelt og et samfundsmæssigt perspektiv. Bogens artikler giver et mangfoldigt billede af, hvad literacy i læringskontekster både er og kan blive for barnet i dagtilbud, for eleven på forskellige klassetrin, for den studerende og for læreren.‘Literacy i læringskontekster’ er delt i fire dele: skønlitterær literacy, multimodal literacy og et didaktisk perspektiv på udvikling af literacy.‘Literacy i læringskontekster’ henvender sig til studerende og undervisere ved læreruddannelsen, pædagoguddannelsen og efter- og videreuddannelse inden for tekstpædagogik og skriftsprogsdidaktik.

  • af Trygve Kvithyld, Trude Kringstad & Guri Melby
    142,95 kr.

    Gode skrivefærdigheder er helt central del af elevernes literacykompetence. Det at kunne udtrykke sig på skrift er nødvendigt for en vellykket skolegang og uddannelse, for at kunne deltage i arbejdslivet og for at blive en aktiv deltager i samfundet.Bogens forfattere forklarer, hvad skrivestrategier er, hvilke strategier der er nyttige på forskellige tidspunkter i skriveprocessen, og hvordan man kan arbejde med skrivestrategierne i undervisningen. Udgangspunktet er, at skrivning er et håndværk som alle kan lære, og at undervisning i skrivestrategier er noget af det mest effektive, skolen kan beskæftige sig med for at udvikle eleverne skrivekompetence og læring.Bogen henvender sig til lærerstuderende og lærere i skolen i alle fag. Bogens eksempler er primært fra undervisning på mellemtrin og overbygning, men temaet om skrivestrategier er relevant for hele uddannelsesforløbet.

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.