Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Det gode læseforløb - Kortlægning og øvelser tager udgangspunkt i, hvordan man som lærer bedst muligt støtter og stimulerer både det enkelte barn såvel som hele klassen i en god læseudvikling.
LST TIL ALLE støtter læreren i at udvikle elevers digitale læringsstrategier. Bogen præsenterer læse- og skriveteknologiens mange muligheder og tilbyder et væld af gennemprøvede opgaver, som er lige til at tage med ind i undervisningen. Opgaverne er overskueligt grupperet inden for de fem overordnede områder: læsning, lytning, mundtlighed, stavning og skrivning.Bogen består af tre dele:1. En let introduktion til LST og dens funktioner samt gode råd til, hvordan lærerteamet kommer i gangmed at bruge LST.2. Introduktioner og opgaver til alle fagområder i indskolingen.3. Introduktioner og opgaver til alle fagområder på mellemtrinnet og i udskolingen.Bogen rummer desuden en matrix, der giver et hurtigt overblik over opgavetyper og deres anvendelse.LST TIL ALLE er til alle fag på alle niveauer.
Med denne bog får lærere redskaber til at udvikle gode lærerroller, der gør en forskel i klasselokalet. Lærerteamet kan gennem retorisk feedback styrke og udvikle hinandens måde at kommunikere på i undervisningen, så det giver synlige resultater i form af øget engagement, motivation og læring hos eleverne. Læreren vil udvikle sig personligt og blive en bedre rollemodel og leder for eleverne, og teamets faglighed styrkes gennem et bedre arbejdsmiljø med professionel feedback på konkrete undervisningssituationer. Bogen giver ikke blot redskaber til lærerteamet, men også input til, hvordan den enkelte lærer på egen hånd kan arbejde med sine lærerroller. Desuden giver den inspiration til skoleledere, der ønsker at give unge og nye lærere en god overgang til lærerpraksis i form af mentor- og vejlederordninger, samt redskaber til, hvordan de selv kan give feedback på lærernes kommunikation.
Det gode skriveforløb giver læreren konkrete værktøjer til at kortlægge, støtte og stimulere det enkelte barns skriveudvikling i de første skoleår. Som i Det gode læseforløb beskriver sprog- og læseforsker Ingvar Lundberg udviklingen ud fra fem dimensioner. Her gælder det: Stavning, Sætningskonstruktion og tekstform, Funktionel skrivning, Tekstskabende skrivning og Interesse og motivation for skrivning. De fem dimensioner udvikles mere eller mindre parallelt, men ikke nødvendigvis lineært og i samme takt hos alle børn. Det gode skriveforløb rummer illustrative eksempler på børnetekster og kopisider til kortlægning med alle trinene i de fem dimensioner. Alt sammen bearbejdet til dansk af Lena Bülow-Olsen og Susanne Kjær Harms. Efter udgivelsen af Det gode læseforløb, der i dag anvendes bredt i danske skoler, har mange udtrykt behov for en tilsvarende bog om skriveudviklingen. Det behov opfylder denne bog.
På en sjov og legende måde ruster Innovative læringsforløb dig og dine elever til at sætte et positivt aftryk på verden. Bogen består af 11 konkrete læringsforløb, der giver elever på alle klassetrin motivation og kompetencer til at gøre en forskel. Du kan bruge forløbene, som de er, eller lade dig inspirere af deres forskellige metoder.Eleverne lærer at arbejde innovativt.Eleverne bliver motiveret til at komme med løsninger på aktuelle problemstillinger. Eleverne bliver introduceret til emner som bæredygtighed og klimaforandringer. Eleverne får en følelse af meningsfuldhed i skolearbejdet. Dorthe Junge er uddannet lærer med 14 års erfaring fra folkeskolen og har en mastergrad i forandringsledelse. I dag skaber hun innovation og forandring som leder på Den Grønne Friskole på Amager. Hun har som skoleleder været med til at opbygge tre nye innovative folkeskoler.
Ordkendskab er en af de vigtigste forudsætninger for god læseforståelse. Skub på ordene giver lærere, læsevejledere og lærerstuderende viden om ordtilegnelse og redskaber til at arbejde med ordkendskab i undervisningen på mellemtrinnet. Med bogen kan lærerne målrette undervisningen til elevernes behov. Først bliver de vigtigste begreber og tilgange til ordkendskab og ordkendskabsundervisning præsenteret. Derefter følger kapitler om direkte ordkendskabsundervisning, undervisning i morfologi og undervisning i at udnytte ordets kontekst. Til sidst viser et kapitel hvordan man kan få strategierne til at spille sammen ved at bruge en generel strategiramme. Skub på ordene indeholder derudover øvelser henvendt til lærerne hvor de blandt andet kan afprøve deres eget kendskab til ord og kontekstforståelse, samt læreraktiviteter der støtter forberedelsen af undervisning, og eksempler på individuelle og gruppebaserede elevaktiviteter.
TÆNK HØJT med dine elever får elever til at tænke og diskutere legende og åbent i klassen. Eleverne lærer at tale fordomsfrit om filosofiske emner frem for blot at give de svar, de tror, læreren vil høre. Bogens 25 sessioner består af en historie og tilhørende spørgsmål, der er lige til at bruge - som varierende indslag i den sædvanlige fagundervisning eller i sammenhængende forløb og på tværs af fag. Den filosofiske og didaktiske baggrundsviden får læreren i overskuelig form i bogens indledende del.Sessionerne er udviklet gennem 10 års arbejde med elever i alderen 5-13 år. Bogen er bearbejdet til danske forhold på baggrund af konkrete forløb i en række danske skoler."Filosofi med min 5. klasse var en åbenbaring for mig. Elever, der ellers aldrig havde haft modet til at sige noget i timerne, bød pludselig ind med så indsigtsfulde kommentarer, at de andre var nødt til at tage dem alvorligt. Alle skoler burde have filosofi på pensum." - lærer på mellemtrinnet
Forfatter Christina Englund har igennem mange år udviklet en lang række skriveøvelser og opgaver, som hun bruger på skrivehold for børn i alderen 7 til 17 år. I Børn og skriveglæde præsenterer hun øvelser og skriveforløb, så de er lige til at gå til for andre, mens hun løbende deler sine erfaringer og tanker om, hvordan og hvorfor de virker, som de gør. Børn og skriveglæder giver ideer til, hvordan der kan arbejdes med fiktionsskrivning - også med børn, der er mindre skriftstærke. Øvelserne handler frem for alt om at finde ind til den grundlæggende begejstring for at finde på og udtrykke sig gennem ord. Øvelser og overvejelser er primært tilpasset børn mellem 10 og 13 år, men bogen rummer også konkrete forløb for de 7 til 10-årige og de 13 til 17-årige. Alle øvelser kan trækkes ud og tilpasses tid, sted og aldersgruppe efter behov. BØRN OG SKRIVEGLÆDE er skrevet som supplement og inspiration til danskundervisningen for børn på alle grundskolens tre trin, og for alle andre der arbejder med børn og skriftlighed.
Når man som dansklærer skal understøtte og løfte elevens læse- og skrivefærdigheder, kræver det viden om undervisning i læsning og skrivning, men også en viden om elevens kognitive forudsætninger, almenviden, personlige forudsætninger og sprogforståelse. Læseguiden giver læreren ideer og metoder til at medtænke disse elevkompetencer i sin tilrettelæggelse af læse- og skriveundervisningen. Efter en indledende teoretisk del ser bogen nærmere på en 2., 4., 6. og 8. klasse med afsæt i deres resultater fra de nationale tests. Ideer og metoder beskrives ud fra ti udvalgte elevers testresultater, der sammenholdt med iagttagelser fra den daglige undervisning på forskellig vis undrede eller bekymrede dansklærerne. Et centralt element i bogen er en værktøjskasse med redskaber til iagttagelse af eleven og til gennemførelse af nogle af bogens mange ideer til undervisning. Læseguiden er en praksisrettet håndbog til den lærer, som står for den særligt tilrettelagte undervisning i skolen, men den kan også anvendes af skolepædagoger, lærerstuderende og andre der beskæftiger sig med læse- og skriveundervisning i grundskolen.
Sikker læsestart præsenterer et læseprogram, der gør alle elever i 1. klasse til sikre og hurtige læsere. De får stabile læsevaner og kommer til at afkode uden anstrengelser gennem effektiv automatisering. Læseprogrammet er baseret på syv principper: bogstavkendskab bevidsthed om læringssituationen særligt udvalgte læsebøger gentagen læsning læsning med stemme daglig læsetræning opfølgning på læsevaner. Programmet sikrer gode læsestrategier og dermed et fundament for senere faglig læsning samt ikke mindst selvtillid og læselyst hos eleverne. Bogens to dele - baggrund og manual - giver alle de nødvendige redskaber til organisering, evaluering og formidling af programmet til både forældre og lærere. Til bogen hører også kopiark, der er lige til at bruge. Sikker læsestart er oplagt for både læsevejledere, studerende, indskolingslærere, skoleledere, bibliotekarer og speciallærere.
Bogen giver en kort indføring i begreberne gentaget læsning og flydende læsning, men er mest praktisk anlagt med 28 konkrete øvelser, varianter af repeteret læsning, hvor eleven motiveres og trænes i at opnå flow i læsningen.Bogen rummer endvidere:ordlister med højfrekvente og lavfrekvente ordlister med bogstaver og med stavelserrimord som bruges i øvelserne.Øvelserne lægger op til arbejde i klassen, som par og individuelt Ark med ordlister over højfrekvente ord på hjemmesiden til download.Forfatteren Jan Erik Klinkenberg er psykolog ved et kommunalt PP-center i Norge. Med mange års erfaring fra arbejdet med børn og unges læse- og skrivevanskeligheder.Oversat fra norskDansk bearbejdning ved Karin Erbo Jensen Eller:Læsning skal trænes, når koden er knækket.Mange undersøgelser har påvist, at gentaget læsning er en af de sikre metoder tilopnåelse af effektiv afkodning og flydende læsning.Flydende læsning er evnen til at læse sammenhængende tekst hurtigt, automatisk og uanstrengt - med andre ord rytmisk læsning med god hastighed, som foregår med ringe grad af bevidst opmærksomhed på det mekaniske i læsningen.Effektiv ordafkodning og sikker læsning med flow er nødvendige forudsætninger for forståelse af det læste, læseglæde og for opnåelse af funktionel læsefærdighed.Bogen rummer en redegørelse for gentaget læsning og flydende læsning og 28 øvelser, praktiske varianter af gentaget læsning, hvor eleven motiveres og trænes i at få flow i læsningen. Øvelserne er tilrettelagt for klassen, for par og for enkeltelever, så læreren kan vælge at variere arbejdsformerne.I tilknytning til bogens øvelser findes på forlagets hjemmeside til download lister med hyppige ord, bogstaver, forlyde og rimstavelser. Ord- og bogstavlisterne er vist som bilag bag i bogen.
Denne bog giver indsigt i og konkrete forslag til, hvordan lærere, pædagoger og forældre kan arbejde med børn og unge med et voldsomt temperament. De udadreagerende børn og unge udfordrer de professionelle voksne i arbejdet med inkluderende læringsmiljøer i daginstitutionen og skolen. Men med denne bogs metode kan en negativ spiral vendes til en positiv udvikling, hvor barnet forstår og tager ansvar for sit eget eksplosive temperament. Barnet bliver i løbet af et ‘bombekursus’ ekspert i sit eget temperament, og de professionelle omkring barnet, klassekammeraterne og forældrene involveres, så de forstår at støtte barnet i forløbet. Metoden tager afsæt i samtaler om en tegning, en fiktiv fortælling, et rollespil og nogle arbejdsbøger tilpasset de forskellige alderstrin i skolen. En del af materialet ligger som kopiark på bogens hjemmeside.Forfatteren har flere års erfaring som AKT-konsulent i skoler og daginstitutioner.
Klar til at knække læsekodenHer får læreren en metodebog, der konkret fortæller, hvordan man på en logisk og overskuelig måde kan arbejde med sproglig opmærksomhed i børnehaveklassen.Arbejdsmåden består af ti tilrettelagte og gennemprøvede forløb, som indeholder mange praktiske anvisninger, bl.a. indgår strukturer fra Cooperative Learning. Forløbene bygger på Jørgen Frosts og Carsten Elbros forskning og er afprøvet i praksis gennem de seneste fem år.Målet har gennem hele processen været at finde de bedste metoder og redskaber til at hjælpe alle børn med at få de rette forudsætninger for at lære at læse.Resultatet er, at alle børn, der har været igennem forløbet, har brudt læsekoden på godt fire måneder. Børnene kan som minimum læse lydrette bøger og skrive små læselige historier. Jens Molzen, uddannet pædagog og afspændingspædagog. Han har arbejdet som børnehaveklasseleder de seneste 13 år. I de 13 år har han haft særligt fokus på at udvikle en metode til at give alle børn forudsætningerne til at bryde læsekoden med succes. Han har udviklet en metode, der på en sjov måde lærer børn sammenhængen mellem bogstavernes grafemer og fonemer. Dette materiale blevet lavet til alle børnehaveklasser i Hillerød Kommune. Jen Molzen har en del år undervist på UCC (AKT uddannelsen), holdt foredrag på mange forskellige slags skole (bl.a. Rådmandsgade Skole, Det Kongelige Teaters Balletskole, på heldagsskoler og på skoler i Lyngby Tårbæk Kommune).
Når læsekoden er knækket, er næste vigtige trin at styrke elevernes sprog- og læseforståelse. Merete Brudholm og Pernille Sørensen viser, hvordan læseforståelse kan udvikles gennem målrettet undervisning før, under og efter læsning af en tekst. Det kan gøres med afsæt i det undervisningsmateriale, der allerede er valgt til årsplanen for de enkelte fag, og i fire ’fantastiske’ læsestrategier: 1. Forudsig 2. Spørg 3. Opklar 4. Opsummer I bogens praksisdel viser de, hvordan man kan tilrettelægge undervisningen ud fra arbejdsark, bogmærker, læsehjul og strukturkort tilpasset indskoling, mellemtrin, udskoling og brobygning til ungdomsuddannelserne. Bogen rundes af med et kapitel om læsning af tekster på nettet. Til bogen hører 35 kopiark til brug i undervisningen.
Denne kopimappe indeholder alle de 43 kopiark, der bliver brugt i Flydende læsning i praksis, 2. udgave.Derudover indeholder mappen følgende nyskrevne, konstruerede tekster til læsetræning og evaluering af læsning:13 tekster til afdækning af zonen for nærmeste læseudvikling (lix 4-8, 10, 12, 16, 24).10 tekster til den individuelle, direkte vurdering fra 2. til og med 6. klasse (lix 10, 17, 23, 27, 30).190 tekster til læsetræning ved hjælp af gentaget læsning med Ord pr. minut-metoden (lix 4-35)
Ganske mange elever har også i de senere årgange behov for undervisning i, hvordan man forstår en tekst.I denne bog forfatterne viser, at selv elever med betydelige vanskeligheder har et stort udviklingspotientiale i forhold til forståelsen af en skriftlig fremstilling. Systematiske tekstsamtaler fører til succes, især når det gælder forståelsen af fiktion. Forfatterne har valgt at teste to modeller og giver med mange eksempler praktisk vejledning i, hvordan vi kommer videre med at anvende dem i klasseværelset.
Positiv psykologi og styrketræning - skab trivsel, vækst og læring introducerer positiv psykologi, herunder flow, positivitet samt de 24 styrker, og giver eksempler på, hvad der sker, når positiv psykologi bliver et pædagogisk værktøj i lærerens værktøjskasse.
Voksne vurderer ofte børns tegninger som produkter uden den store nysgerrighed i forhold til processen og barnets dybere intention med tegningen.Da stort set alle børn producerer i hundredvis af tegninger i løbet af deres barndom - i både dagtilbuddet, skolen og hjemmet - ligger der altså et stort uudnyttet potentiale i at dykke dybere ned i børns tegneunivers.I Hør, hvad jeg tegner! viser Anja Kirkeby, hvordan du skærper dit blik for børns intentioner med at tegne, og hvordan du langt mere bevidst kan tænke tegning ind i pædagogisk arbejde. Tegning hører ikke kun hjemme i billedkunstlokalet, men kan anvendes både som udviklings- og læringsredskab og som kommunikationsform - i dagpleje og vuggestue, i arbejdet med de seks læreplanstemaer i børnehaven og i alle fag i skolen.
Denne bog giver lærere en didaktisk metode og konkrete forslag til, hvordan innovativ kompetence og entreprenørskab udvikles hos eleverne i alle fag. Metoden er bygget op om et undervisningsdesign - FIRE-Design - i fire faser: Forstå Idéudvikle Realisere EvaluereFørste del af bogen beskriver grundlaget for den didaktiske models faser. Anden del giver konkrete forslag til øvelser i undervisningen.Til bogen hører en række kopiark til brug i undervisningen.FIRE-Design: - giver mulighed for en nyfortolkning af den obligatoriske projektopgave- kobler teori og praksis på nye måder- giver særlige udfordringer for de meget dygtige elever- giver gode udfordringer for de bogligt svage elever, eftersom de her får muligheder for at opfinde, handle, netværke, producere osv. Bogen henvender sig primært til lærere i praksis og til lærerstuderende i forbindelse med praktikforløb. Men den er også oplagt i andre dele af uddannelsessystemet, fx på ungdomsuddannelserne. Lilian Rohde er lektor ved læreruddannelsen UCC med erfaring inden for grund-, efter- og videreuddannelse samt udviklingsprojekter både nationalt og internationalt. Koordinator for Center for Innovation ved UCC og medforfatter til blandt andet Klædt på til verden - en håndbog til undervisere om interkulturel kompetence og Portfolio - engelskmaterialer til 4. klasse.Anja Lea Olsen er lærer på HTX, Københavns Tekniske Gymnasium, og har mange års erfaring fra folkeskolen med blandt andet innovationsundervisning, First LEGO League, naturfagsmaraton m.m. Har holdt kurser og workshops om innovation i folkeskolen, på UC Lillebælt og UCC for både lærere og lærerstuderende.
Faglig læsning er med de nye fælles mål et nødvendigt element i alle skolens fag. Eleverne skal lære at læse og afkode vidt forskellige faglige tekster: forskellige genrer i dansk, matematiske opgaver geografiske kort, tabeller, diagrammer og pædagogiske tegninger.Denne bog giver med konkrete eksempler lærerteamet redskaber til at koordinere og samarbejde om at lære eleverne at læse fagtekster. Den giver forskellige faglærere et fælles sprog og en fælles referenceramme at arbejde ud fra. Og den giver konkret og konstruktivt indhold til det tværfaglige teamsamarbejde. Desuden giver den konkrete forslag til, hvordan eleverne kan arbejde med faglig læsning bl.a. i form af kopiark.Bogen er primært henvendt til praksis, men vil også kunne inspirere studerende i forhold til konkrete praktikforløb og i fagdidaktiske diskussioner.
"Flydende læsning i praksis" er en guide til undervisning i flydende læsning i indskolingen og på mellemtrinnet.I denne anden og udvidede udgave præsenterer bogen dig for nye kapitler om automatisering af ord, fx ved hjælp af gentaget stavning, som knytter stavning og læsning sammen, og om makkerlæsning, hvor eleverne arbejder sammen i par og giver hinanden konstruktiv feedback.Ud over metoder beskriver bogen, hvordan du kan tilrettelægge forskellige læseforløb som et intensivt stilladserende læsekursus over 5 uger. Her får dine elever brug for alle de læsemetoder, de har lært i løbet af skoleåret. Bogen indeholder også forbedrede og helt nye skemaer til vurdering af elevernes fremskridt samt de nyeste oplæsningshastigheder.Til bogen hører en særskilt kopimappe med alle kopiark til læsetræningen. Desuden rummer mappen omkring 190 lixede tekster til gentaget læsning med Ord pr. minut-metoden, nye alderssvarende tekster til en individuel, direkte vurdering af den enkelte elev samt tekster til afdækningen af elevens nærmeste zone for læseudvikling.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.