Vi bøger
Levering: 1 - 2 hverdage

Bøger i Pædagogiske linjer serien

Filter
Filter
Sorter efterSorter Serie rækkefølge
  • - kapitler af Lev Vygotskijs Pædagogisk psykologi og hans artikel
    af Vygotskij Lindqvist
    287,95 kr.

    Interessen for Lev Vygotskijs pædagogiske og psykologiske teorier har vel aldrig været større i Vesteuropa og Nordamerika end i det seneste årti. Vygotskij om læring som udviklingsvilkår er en kommenteret tekstsamling, der bygger på afsnit fra Vygotskijs ungdomsværk Pædagogisk psykologi. Bogen udkom første gang i 1926, men blev i Stalintiden underlagt censur og mere eller mindre glemt.Først i 1991 blev bogen publiceret igen i Sovjetunionen og i 1997 i en engelsk udgave, der har spredt interessen for værket ud over den vestlige verden.

  • - tiltag til en ny udformning af undervisning og læring for professionelle
    af Donald A. Schon
    313,95 kr.

    De problemer, som professionelle praktikere står overfor, er kun sjældent entydige og klare. De er som oftest komplekse uden et endegyldigt facit. Dygtig professionel ageren afhænger mindre af faktuel viden eller rigide beslutningsmodeller end af evnen til at reflektere, før der skrides til handling, når etablerede teorier ikke slår til. Alligevel underviser de fleste professionsuddannelser kun de studerende i standardiserede videnskabsteorier, og hvordan man løser regelrette problemer, og derved går fremtidige professionelle praktikere glip af evnen til at tackle de vanskelige problemer, som de vil blive konfronteret med i den virkelige verden.

  • - Mellem selvdannelse og kosmopolitisme
    af Rasmus Kjær
    87,95 kr.

    Rasmus Kjær viser, hvordan en pragmatisk funderet pædagogik kan understøtte individets evne til på én gang at udfolde sig under senmodernitetens foranderlige livsvilkår og samtidig tage ansvar.Det pragmatiske budskab er, at de senmoderne vilkår i højere grad end nogensinde gør individet afhængig af andres erfaringer, men at vi kun indser vores ansvar for det fælles anliggende gennem erfaringer i nærværende og tætte relationer.Derfor må didaktiske tiltag vedrørende skole og undervisning bestræbe sig på at tydeliggøre de globale udfordringer gennem konkrete og nærværende aktiviteter, der er præget af høj faglighed og tydelig lærerstyring. Bogen er et vigtigt indlæg i den pædagogiske debat og den henvender sig både til praktikere og teoretikere inden for feltet. Den vil desuden kunne indgå i undervisning og ved udformningen af projekter på universiteter, seminarier, handelshøjskoler og andre læreanstalter.Pressen skrev:"Ud fra min synsvinkel som lektor ved sygeplejerskeuddannelsen er det en inspirerende og spændende bog, som bringer de kendte forfatteres synspunkter i spil i forhold til nutidens pædagogiske virksomhed."- Hanne Tangaa, UC Nordjylland"Rasmus Kjær har forfattet en både velskrevet og velstruktureret bog... Grundlæggende er bogen et vægtigt indlæg i den pædagogiske og filosofiske debat om skolens og uddannelsens vilkår og opgave i senmodernitetens tidsalder... På eksemplarisk vis lykkes det for Rasmus Kjær at vise, hvordan den filosofiske begrebsanalyse med støtte i Deweys pragmatisme...kan levere en normativ vurdering af, hvor pædagogikken bør bevæge sig hen...På læreruddannelsen kan bogen især anbefales til projekter og opgaver i slutningen af studiet, og desuden kan den med fordel anvendes i pædagogiske efteruddannelsesforløb, hvor skolens værdigrundlag og praksis i globaliseringens tidsalder er i fokus."- Anders Jessen Hansen, lektor ved UCN

Gør som tusindvis af andre bogelskere

Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.