Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Skriv til din læser - lærerbog er en vejledning til læreren i undervisning i faglig skrivning i overbygningen.Bogens første del er en introduktion til faglig skrivning i skolen. Her forklarer forfatteren, hvorfor der skal undervises i faglig skrivning, og hvordan det kan gøres, så alle elever får udbytte af undervisningen. Det er fx vigtigt at være opmærksom på, hvordan undervisningen skal tilrettelægges, så den også rummer elever med læse- eller skrivevanskeligheder.Eleverne skal lære at indrette deres tekst både efter deres modtager - skriv til din læser - og efter de konventioner, der er for den pågældende teksttype. Når der arbejdes med faglig skrivning, er det derfor vigtigt at inddrage faglærerne. Når eleverne fx skal skrive beskrivende tekster, skal de lære at bruge det fagsprog og den struktur, som disse tekster har i fx biologi eller geografi.Bogens anden del er en konkret vejledning til seriens første bog Skriv til din læser - Berettende tekster. Her gennemgås alle bogens opgaver, og til hvert kapitel er der en en beskrivelse af formålet med at arbejde med den pågældende teksttype. Der er desuden vejledning til det gennemgående arbejde med 'hverdagens berettende tekster', som afslutter hvert kapitel.Serien Skriv til din læser består af fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. Til hver af de fire elevbøger hører en vejledning til læreren.
Skriv til din læser handler om faglig skrivning til overbygningens elever. Målet er, at eleverne lærer selv at skrive velfungerende faglige tekster. Dermed udvikles også deres faglige læsning. I Skriv til din læser - Berettende tekster er der fokus på tekster med et kronologisk forløb. Det er tekster som personlige beretninger, faglige beretninger og biografier. Eleverne introduceres til teksternes forskellige fælles kendetegn som fx rammen om handlingsforløbet, handlingselementernes rækkefølge og de sproglige tidsmarkører. Eleverne afprøver løbende de forskellige teksttyper i mindre og større skriftlige opgaver. Dette giver gode muligheder for differentiering. Til serien hører en række vejledninger. Den første indeholder dels specifik vejledning til Skriv til din læser - Berettende tekster, dels en generel introduktion til faglig skrivning. Elisabeth Arnbak gør rede for formålet med og perspektiverne i undervisning i faglig skrivning. Serien Skriv til din læser omfatter fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. Til hver elevbog hører en vejledning. De to første titler er særligt velegnede til 7.-8. klassetrin, de to sidste særligt til 8.- 9. klassetrin.
Skriv til din læser - lærerbog er en vejledning til læreren i undervisning i faglig skrivning i overbygningen.Eleverne skal lære at indrette deres tekst både efter deres modtager - skriv til din læser - og efter de konventioner, der er for den pågældende teksttype. Når der arbejdes med faglig skrivning, er det derfor vigtigt at inddrage faglærerne. Når eleverne fx skal skrive beskrivende tekster, skal de lære at bruge det fagsprog og den struktur, som disse tekster har i fx biologi eller geografi.Bogens første del er en konkret vejledning til seriens anden bog Skriv til din læser - Beskrivende tekster. Her gennemgås alle bogens opgaver, og til hvert kapitel er der en en beskrivelse af formålet med at arbejde med den pågældende teksttype. Der er desuden vejledning til det gennemgående arbejde med 'Hverdagens berettende tekster', som afslutter hvert kapitel.Bogens anden del er en introduktion til faglig skrivning i skolen. Her forklarer forfatteren, hvorfor der skal undervises i faglig skrivning, og hvordan det kan gøres, så alle elever får udbytte af undervisningen. Det er fx vigtigt at være opmærksom på, hvordan undervisningen skal tilrettelægges, så den også rummer elever med læse- eller skrivevanskeligheder.Serien Skriv til din læser består af fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. Til hver af de fire elevbøger hører en vejledning til læreren.
Skriv til din læser handler om faglig skrivning til overbygningens elever. Målet er, at eleverne lærer selv at skrive velfungerende faglige tekster. Dermed udvikles også deres faglige læsning. I Skriv til din læser - Beskrivende tekster er der fokus på beskrivende faglige teksters formål: at formidle viden om verden. Beskrivende tekster har en særlig struktur og bestemte sproglige kendetegn som følge af deres formål, fx sammensatte ord og førfaglige begreber. I arbejdet med subjektive og objektive beskrivelser og med fagenes forskellige beskrivende tekster lærer eleverne beskrivende teksters struktur og kendetegn at kende. Eleverne afprøver løbende de forskellige teksttyper i mindre og større skriftlige opgaver, hvor de lærer selv at skrive gode faglige beskrivelser. Til serien hører en række vejledninger. De indeholder dels specifik vejledning til den enkelte bog i serien Skriv til din læser , dels en generel introduktion til faglig skrivning. Elisabeth Arnbak gør rede for formålet med og perspektiverne i undervisning i faglig skrivning. Serien Skriv til din læser omfatter fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. Til hver elevbog hører en vejledning. De to første titler er særligt velegnede til 7.-8. klassetrin, de to sidste særligt til 8.-9. klasse.
Skriv til din læser handler om faglig skrivning til overbygningens elever. Målet er, at eleverne lærer selv at skrive velfungerende faglige tekster. Dermed udvikles også deres faglige læsning. I Skriv til din læser - Forklarende tekster er der fokus på faglige tekster, der forklarer, hvordan en proces forløber, eller hvordan noget udvikler sig. Den slags tekster er meget almindelige i skolens naturvidenskabelige fag. Elverne lærer forklarende teksters særtræk at kende (fx årsag-følgestrukturen og de sproglige kendetegn), så de selv kan skrive en faglig tekst, fx en fysikrapport, der overholder teksttypens krav. Arbejdet veksler mellem analyse af forklarende fagtekster og skrivning af fagtekster i par, grupper eller alene. Eleverne afprøver således løbende de forskellige teksttyper i mindre og større skriftlige opgaver, hvor de lærer selv at skrive gode faglige forklaringer. Til serien hører en række vejledninger. De indeholder dels specifik vejledning til den enkelte bog i serien Skriv til din læser , dels en generel introduktion til faglig skrivning. Elisabeth Arnbak gør rede for formålet med og perspektiverne i undervisning i faglig skrivning. Serien Skriv til din læser kommer til at omfatte fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. De to første titler er særligt velegnede til 7.-8. klassetrin og de to sidste til 8.-9. klassetrin.
Skriv til din læser handler om faglig skrivning til overbygningens elever. Målet er, at eleverne lærer selv at skrive velfungerende faglige tekster. Dermed udvikles også deres faglige læsning. I Skriv til din læser - Argumenterende tekster er der fokus på faglige tekster, hvor skriveren vil overtale læseren til noget eller diskutere en problemstilling, så læseren selv kan tage stilling. I stedet for at forsøge at lære eleverne at analysere argumentation med den klasse retoriske metode gennemgår Skriv til din læser kendetegn ved forskellige typer argumenterende tekster. Det er fx teksternes opbygning, forskellen på at vide og at mene, brug af argumenter, følelsesmæssig farvning af sproget og ordvalgets betydning. Gennem mindre øvelser lærer eleverne selv at skrive velfungerende argumenterende fagtekster. Til serien hører en række vejledninger. De indeholder dels specifik vejledning til den enkelte bog i serien Skriv til din læser , dels en generel introduktion til faglig skrivning. Elisabeth Arnbak gør rede for formålet med og perspektiverne i undervisning i faglig skrivning. Serien Skriv til din læser omfatter fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. De to første titler er særligt velegnede til 7.-8. klassetrin og de to sidste til 8.-9. klassetrin.
Skriv til din læser - lærerbog er en vejledning til læreren i undervisning i faglig skrivning i overbygningen.Eleverne skal lære at indrette deres tekst både efter deres modtager - skriv til din læser - og efter de konventioner, der er for den pågældende teksttype. Når der arbejdes med faglig skrivning, er det derfor vigtigt at inddrage faglærerne. Når eleverne fx skal skrive argumenterende tekster, skal de lære at bruge det fagsprog og den struktur, som disse tekster har i fx samfundsfag eller dansk.Bogens første del er en konkret vejledning til seriens fjerde bog Skriv til din læser - Argumenterende tekster. Her gennemgås alle bogens opgaver, og til hvert kapitel er der en en beskrivelse af formålet med at arbejde med den pågældende teksttype. Der er desuden vejledning til det gennemgående arbejde med 'Hverdagens berettende tekster', som afslutter hvert kapitel.Bogens anden del er en introduktion til faglig skrivning i skolen. Her forklarer Elisabeth Arnbak, hvorfor der skal undervises i faglig skrivning, og hvordan det kan gøres, så alle elever får udbytte af undervisningen. Det er fx vigtigt at være opmærksom på, hvordan undervisningen skal tilrettelægges, så den også rummer elever med læse- eller skrivevanskeligheder.Serien Skriv til din læser består af fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. Til hver af de fire elevbøger hører en vejledning til læreren.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.