Bag om Skriv til din læser 3
Skriv til din læser handler om faglig skrivning til overbygningens elever. Målet er, at eleverne lærer selv at skrive velfungerende faglige tekster. Dermed udvikles også deres faglige læsning.
I Skriv til din læser - Forklarende tekster er der fokus på faglige tekster, der forklarer, hvordan en proces forløber, eller hvordan noget udvikler sig. Den slags tekster er meget almindelige i skolens naturvidenskabelige fag. Elverne lærer forklarende teksters særtræk at kende (fx årsag-følgestrukturen og de sproglige kendetegn), så de selv kan skrive en faglig tekst, fx en fysikrapport, der overholder teksttypens krav. Arbejdet veksler mellem analyse af forklarende fagtekster og skrivning af fagtekster i par, grupper eller alene. Eleverne afprøver således løbende de forskellige teksttyper i mindre og større skriftlige opgaver, hvor de lærer selv at skrive gode faglige forklaringer.
Til serien hører en række vejledninger. De indeholder dels specifik vejledning til den enkelte bog i serien Skriv til din læser , dels en generel introduktion til faglig skrivning. Elisabeth Arnbak gør rede for formålet med og perspektiverne i undervisning i faglig skrivning.
Serien Skriv til din læser kommer til at omfatte fire titler: Berettende tekster, Beskrivende tekster, Forklarende tekster og Argumenterende tekster. De to første titler er særligt velegnede til 7.-8. klassetrin og de to sidste til 8.-9. klassetrin.
Vis mere