Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Alt du behøver at vide om Adobe Creative Cloud. Skab bøger, illustrationer og tryksager af professionel kvalitet med de grafiske programmer i Adobe Creative Cloud. Adobe er verdens førende producent af software til grafik, foto- og videoredigering. Med denne bog lærer du at arbejde smartere med de seneste udgaver af programmerne Photoshop CC, InDesign CC og Illustrator CC. Lær alt om hvordan Photoshop CC bruges til alt fra simple justeringer af billeder til hvordan du kan bruge redskaber som kloning og pensler til at finjustere grafik og foto ned til mindste detalje. Få mere ud af InDesign CC ved at lære om programfaciliteter som master-sider, listeopstillinger, fodnoter og tastaturgenveje. Få tips og tricks til design af tryksager, og hvordan du får det bedste resultat ved publicering af bøger, e-bøger, brochurer, plakater, visitkort mm. Vi gennemgår også Illustrator CC, som er et tegneprogram til udarbejdelse af tegninger, logodesign, wireframes til hjemmesider og meget mere. Du lærer hvordan du nemt og effektivt kan opbygge forskellige former for illustrationer. I Illustrator CC arbejder du med vektorgrafik. Det har den fordel, at det kan skaleres i uendelighed uden tab af kvalitet. Hver enkelt side beskriver en enkelt funktion i det pågældende program. Du kan derfor bruge bogen som et opslagsværk. Gennem letforståelige instruktioner får du for eksempel styr på hvordan du deler billeder, filer og andet indhold med Adobe Creative Cloud. Skrevet til begyndere såvel som øvede med lyst til at arbejde kreativt.
Hand Lettering 1.000 dekorative idéer er for alle - fra nybegyndere til øvede. Bogen er fuld af overskuelige vejledninger, så man nemt lærer de grundlæggende teknikker. Du får masser DIY's, øvelser og tips, så du selv som nybegynder kan være med. Bogen indeholder masser af inspirerende eksempler, som bl.a. kan bruges i bullet journals. Denne bog er både et opslagsværk, en inspirationskilde med masser af idéer og en guldgrube af dekorative elementer. Hand Lettering er håndtegnede og smukt dekorerede ord og statements. Skab selv unikke og personlige fødselsdagskort og indbydelser, lav fine mærkater og skilte eller sæt dit eget præg på alt fra t-shirts, tasker, porcelæn og glas til billeder og tavler.Bogen er trykt i Danmark på papir fra bæredygtigt skovbrug.
BLÅ OG MØRKE SPOR er en bog, der skaber forbindelser - mellem digte og billeder, menneske og natur, kærlighed og død, det voldsomme og det sarte. Bogen er blevet til i et tiårigt samarbejde mellem digteren Naja Marie Aidt og billedkunstneren Cathrine Raben Davidsen.BLÅ OG MØRKE SPOR samler og reviderer for første gang de to mindre kunstudgivelser Voice of the Shuttle (Schäfer Grafisk Værksted, 2007) og Blå spor (CRD Studio og Officin, 2018). Bogen afsluttes med en brevveksling fra september 2018 mellem Naja Marie Aidt og Cathrine Raben Davidsen - illustreret med nye værker.
This glorious, authoritative, and unprecedented retrospective of Doré's prints and paintings, drawn from an oeuvre of more than 10,000 works, comes in a spectacularly ornate package that reflects the artist's own dramatic style. If you were a consumer of literature in the nineteenth century, chances are the volumes in your library featured the illustrations of Gustave Doré. From the Bible to Shakespeare, Balzac to Milton, Cervantes to Poe, Doré's intricate, romantic, and exuberant drawings brought great works to life, and were as treasured as the stories and poetry they depicted. Furthermore, as this magnificent book reveals, he was also a skilled sculptor, painter, and cartoonist. This book spans Doré's entire career, with chapters dedicated to specific works such as The Divine Comedy , Don Quixote , Tennyson's Idylls of the King , and medieval fairy tales-each featuring exquisite full-page reproductions that allow Doré's genius for line, shading, and texture to shine through. The authors also provide a background on the techniques that Doré employed to achieve his exquisite works. Fans of Doré will appreciate this volume's spectacular production, which features quarter binding, gold foil stamping, embossing on the cover and spine, a belly band, and silkscreen printing on three edges. Filled with incisive analysis and expert historical perspectives, this book is the consummate collector's item-a volume as expansive and sensational as the artist himself. Ausstattung: Mit 3D-Prägung und drei verschiedenen Folienprägungen auf der Covervorderseite und Rücken; Banderole mit Prägungen; Farbschnitt mit Buchtitel
Decorate your junk journal and relieve stress at the same time with these 300 vintage-inspired botanical cutouts (plus stickers).
At tegne er en af de ældste hobbyer i verden, og særligt fascinerende er det at tegne dyr. Dyrene har et uanet antal interessante former og anatomiske variationer, og selv erfarne kunstnere bliver ved med at vende tilbage til at tegne dyr.Denne bog indeholder hundredevis af sort/hvide-illustrationer med trin for trin-illustrationer, der guider dig, så du kan tegne smukke dyr.Indledningsvist beskriver bogen, hvad man har brug for af udstyr for at komme i gang med at tegne dyr og de mest basale teknikker – samt hvordan man bør observere dyr gennem kunstnerens øje for at være i stand til at tegne dem. Bogen indeholder illustrationer, så du kan tegne både vilde dyr og kæledyr, ligesom der også er en lang række tegninger af forskellige katte- og hunderacer i bogen. Sidst, men ikke mindst kan du også lære at tegne dyrekarakterer fra kendte tegneserier og lignende.
Linocut, a masterpiece by Sam Marshall, is a must-read for all art enthusiasts. Published in 2023, this book takes you on a journey through the intriguing world of linocut printmaking. The genre of this book is art, specifically printmaking, and it's a treasure trove of knowledge, techniques, and inspiration for both beginners and experienced artists. Marshall's expertise and passion for the subject are evident throughout the book, making it an engaging and informative read. The book is published by the renowned Bloomsbury Publishing PLC, known for their commitment to high-quality publications. Written in English, 'Linocut' by Sam Marshall is a valuable addition to any art lover's collection.
Det er sjovt og fascinerende at tegne! Tegning er en af de ældste og mest populære kunstformer i verden, og man kan tegne hvor som helst, når som helst – og det koster ikke en formue.Denne fantastiske bog lærer dig alt, du skal vide om at tegne mennesker. Først præsenteres de basale teknikker som at lægge skygge, at tegne enkle, geometriske former, og hvordan man helt overordnet komponerer en tegning af et menneske.Derefter lærer du at se og tegne ansigtsdetaljer fra både en levende model og fra et fotografi. Projekterne derefter bliver mere avancerede og gennemgår den tredimensionelle krop, samt hvordan man tegner et menneske i bevægelse.Bogen indeholder desuden gennemgang af portrætter, stilarter samt figurer, der er kendt fra populærkulturen – og en god portion manga.
Techniques and projects for using a gel plate--inexpensive and simple--to elevate collage, art journaling, and mixed-media works.
Feministisk selvforsvar rummer viden om sexisme, vold og overgreb, øvelser i selvforsvar og beretninger fra mennesker, der har oplevet at blive krænket. Samlet skaber Feministisk selvforsvar et overskueligt overblik over et komplekst problem, der aldrig er en privat sag – af samme grund kommer forandringerne derfor først, når vi alle får indsigt og nye redskaber.Feministisk selvforsvar er en håndbog med konkrete bud på, hvordan nye tanker og handlinger kan skabe en tryggere verden. Ambitionen er, at flere formår at sætte grænser og råbe nej – i fællesskab.
Designfaget gennemgår en transformation i disse år. Før gik designeres arbejde hovedsagligt ud på at formgive objekter og håndtere specifikke designopgaver. Nu er designere ikke kun formgivere, men også projektledere, og de skal kunne indgå i alle dele af en designproces fra første idé til endeligt resultat. Designfaget er blevet mere interdisciplinært, og nutidens designere konfronterer anderledes krav end deres forgængere. Design What ?#%! dokumenterer og præsenterer den historiske udvikling, som har fundet sted indenfor designfaget fra de tidlige forsøg på at dokumentere designprocedurer ved Bauhaus-skolen i 1920’erne til nyere trends og forskning i designprocesser. Design What ?#%! er den første faglitterære tegneserie, der ndes om dette emne. Lektorer ved Danmarks Designskole, Ida Engholm og Nanna Norup, vil både fortælle og vise læseren, hvad der rører sig i designfeltet. De formidler designhistorie i overensstemmelse med tidens tværdisciplinære tendenser.
Carl Locher har længe stået i skyggen af de øvrige Skagensmalere. Denne første omfattende biografi viser ham som en betydelig selvstændig kunstner med med en eventyrlig selvskabt karriere og et spændende liv. Locher var blandt vores største marinemalere og med et betydeligt grafisk værk, der udbredte hans kunst i vide kredse. Han var igangsætter og startede Danmarks første radererskole, der fostrede nogle af de fineste værker i dansk kunst og han var som kunstredaktør for forlaget "Kunst" og som medstifter og første formand for Grafisk Kunstner Samfund med til at cementere grafikkens position som selvstændig kunstart. Bogen indeholder en komplet og illustreret oversigt over hans egne 65 raderinger.Som person var han knap så tilnærmelig, men han var en myreflittig kunstner med en stor produktion for at forsørge sin familie med 5 børn, der bl.a. tæller kunstnerne Axel og Ellen Locher samt forfatter og redaktør ved Berlingske Tidende, Jens Locher. Kirsten Hüttemeier var et barnebarn. Han var gennem hele sin karriere i nær kontakt med samtidens danske kunstnere på Skagen, i København og i Paris og bogen giver et indblik i kunstnernes vilkår fra 1870 til 1915. Han blev født i 1851 i Flensborg og døde i 1915 på Skagen, hvor han er begravet ved siden af vennerne, P. S. Krøyer samt Michael og Anna Ancher.Biografien hviler på hans egne breve og beretninger. Den er gennemillustreret og ikke til at komme uden om for alle de, der kender til Skagens og Hornbæks kunstnerliv, men samtidig en grundig indføring for alle nye læsere, som måtte interessere sig for emnet.Forfatteren står til rådighed for for uddybning og kommentarer på mail p.schmidthansen@post.tele.dk
Hand Lettering er håndtegnede og smukt dekorerede ord og statements. Skab selv unikke og personlige fødselsdagskort og indbydelser, lav fine mærkater og skilte eller sæt dit eget præg på alt fra t-shirts, tasker, porcelæn og glas til billeder og tavler. Dette øvehæfte giver dig rig mulighed for at lære, hvordan flotte bogstaver og illustrationer som kranse, blomster, bånd og krummelurer bygges op og guider dig igennem trin for trin vejledninger. Du får masser af DIY´s, idéer, tips og tricks, der motiverer dig til at tage blyanten i hånden og komme i gang. Efter lidt øvelse kan du kreere dekorative kunstværker og glæde dig selv, familie og venner med din personlige streg. Alt, du skal bruge for at komme i gang, er blyant, viskelæder, lineal og fineliner, så er du klædt på til mange timers fordybelse. Prøv også at farvelægge eksemplerne og illustrationerne i bogen og nyd at lege med forskellige farvekombinationer.Bogen er trykt i Danmark på papir fra bæredygtigt skovbrug.
"Capturing Nature is the ultimate guide to nature printing, a beautiful and invaluable reference work for scholars, artists, designers, botanists, and anyone interested in nature, botanical illustration, and printing. Hailed as the earliest precursor to photography, nature printing is the practice of using impressions from the surface of natural objects such as leaves, flowering plants, ferns, seaweed, snakeskin, and more to produce an image. The Zucker Collection is the most extensive collection of nature prints ever assembled, with more than 13,000 images across 130 rare and seminal works from 1733 to 1902, including journals, published books, unique manuscripts, American currency, and instructional texts related to nature printing. For the first time, readers will be able to view these nature prints presented side by side, enabling unique comparisons and undertaking a visually stunning journey through the developments over a 150-year period in printing methods including photography and examples of cyanotypes"--Publisher's description
Giovanni Battista Piranesi (1720-78) er en af 1700-tallets mest betydningsfulde romerske kunstnere. Han var uddannet arkitekt, men er bedst kendt for sin produktion af grafiske tryk, der gennem tiden har fascineret kunstinteresserede. Allerede i samtiden var hans værker berømte.I denne bog, der ledsager SMK’s udstilling Piranesi – syner og sandhed, undersøges den visuelle fascinationskraft ved kunstnerens værker. Med en overlegen grafisk teknik skabte Piranesi imponerende og detaljerede billeduniverser, som man uundgåeligt fortaber sig i. Antikkens ruiner var et yndet motiv, og hans hensigt var at vise fortidens Rom som et højdepunkt for civilisation, kreativitet og innovation. Piranesis ærinde var dog ikke alene at gengive den virkelighed, han erfarede. Han tilføjede den dramatiske og effektfulde elementer og manipulerede radikalt med perspektiverne. Værkerne ender et sted mellem syner og sandhed. De er både syner og sandhed.
Grafisk design fra A til Z handler om kunsten at sætte kommunikation i et visuelt system.Al form for grafisk design skabes gennem en proces, hvor flygtige tanker omsættes til et koncept, og løse idéer bliver til virkelighed. Slutproduktet er visuel kommunikation, som er i stand til at servere selv det mest indviklede budskab, så det kan forstås af en bred gruppe modtagere.Denne bog handler om de mange facetter, der omgiver visuel kommunikation, og hvordan de påvirker forståelsen af et budskab. Uanset om du har en privat blog, ejer en webshop, står for kommunikationen i et firma, arbejder med reklame og marketing eller bare drømmer om at gøre det, er der inspiration at hente.Forfatteren giver dig sine personlige råd baseret på mere end 30 års erfaring som grafisk designer. Det er råd fra den virkelige verden - testet 100-vis af gange gennem årene af forfatteren selv.
Ca. 400 siders illustreret gennemgang af den kunstpolitiske og kunstnerpolitiske faglige forenings historie, der viser, at Kvindelige Kunstneres Samfund (KKS) i næsten 100 år har kæmpet for at kunstnere bliver vurderet og anerkendt for deres kunnen, ikke deres køn. Inddelt i 20 artikler af varierende længde og forskellige temaer. Mange af artiklerne tager udgangspunkt i tiden før og omkring dannelsen af KKS. Temaer er fx fokus på kunstkritikkens modtagelse af KKS' udstillinger, ligestillingen i dag og museernes indkøb af mandlig/kvindelig kunst (fra Lektørudtalelsen).
Elsa Nielsen fødtes d. 21. september 1923. Som barnebarn af den berømte maler Lauritz Tuxen tilbragte hun sin barndoms bedste somre i familiens hus ´Villa Dagminne´ på Skagen i det sagnomspundne kunstnermiljø.Lige efter skolen begyndte hun at tegne på Glyptoteket med Viggo Brandt som lærer. Herefter kom hun ind på Erik Clemmesens tegneskole, og senere på Kunstakademiet i København på Vilhelm Lundstrøms malerskole. Elsa Nielsen har gennem tiden udstillet sine værker talrige steder i Danmark og i udlandet. Hun har modtaget adskillige legater og æresbevisninger, herunder den fineste, Eckersbergmedaillen, som hun modtog i 1985. Bogen afsluttes med en biografi over Elsa Nielsens liv, som hun delte med den kendte grafiker Palle Nielsen.Uddrag fra kunstneren Bodil Kaalunds forord: Denne bog er blevet til for at opsummere et efterhånden langt kunstnerlivs resultater, frembragt med stædig fordybelse og med daglig forundring over tingenes skønhed som igangsættende faktor. Men det var også en fornøjelse at trække en kunstner frem, som ikke har anstrengt sig for at følge ”moden” eller ”trenden”, men kun koncentreret sig om dette ene: at se. Iagttage, næsten indtil en ekstase, og give det sete udtryk i en kunstnerisk disciplin.Et forsøg på at vise en kunstner der nok udadtil har virket høfligt stille og tilbagetrukket, men indadtil foldet sig ud med en vedholdende temperamentsfuld alvor. Temperamentet bliver dagligt brugt på ”det, der trænger sig på”. Lyset i nogle glas, eller frugternes overdådighed kunne fængsle. I årevis. ”Det kunne ikke være anderledes” sagt med kunstnerens egne ord. Gipshovedet blev en besættelse, og nu, senere, blomsterne og deres stængler, pigerne og deres lange halse. Håret, der vikler sig ud af kunsthistoriens mesterværker hos Leonardo eller Botticelli, forener sig med træernes bladhang og springbalsaminens frøstand og bliver en del af Elsa Nielsens univers.Indhold: Forord af Bodil Kaalund - Bent Irve: Nænsomhed og dybde – Peter Michael Hornung: Når det at tegne ikke kan være anderledes – Torben Weirup: Det uudslukkelige – Biografi – Billedfortegnelse.Se også bogen om hendes mand: "Palle Nielsen - Temaer i hans værk" (EAN 9788772459615)
”Jeg er helt på det rene med, at min kunst har et formål, ”skrev den tyske kunstner Käthe Kollwitz i 1922. ”Jeg vil virke i denne tid, hvor menneskene er så rådvilde og trængende. ”Käthe Kollwitz var professionelt aktiv som kunstner i de fem mest turbulente årtier af Tysklands historie, fra 1890’erne til begyndelsen af 1940’erne. I en tid, hvor kunsten blev italesat og idealiseret som fri, brugte hun sin kunst som talerør for dem, der havde mest brug for det.Denne rigt illustrerede bog er udgivet i forbindelse med en stor retrospektiv udstilling på SMK – Statens Museum for Kunst og giver et indblik i Kollwitz’ kompromisløse billedsprog, både i hendes fortolkninger af historien, i beskrivelserne af dybe eksistentielle erfaringer og i kritikken af den sociale og politiske virkelighed. Gennem en række essays introducerer bogen Kollwitz’ liv og kunst. Den åbner nye historiske og nutidige vinkler på hendes eksperimenterende grafiske værker og deres banebrydende udsagn om kvinder, klassesamfund og krigstraumer og dykker ned i en kunstneriskverden, hvor lys og mørke, sorg og håb eksisterer side om side.
I projektbeskrivelsen har bogen båret arbejdstitlen Store formater. Baggrunden for at kalde den endelige udstilling for KOLOSSAL – Grafik i store formater skal findes i ordets oprindelige, græske betydning kolossos, der betyder kæmpe eller kæmpemæssig konstruktion. Ordet bliver ofte brugt til at beskrive, at noget er i en størrelse ud over det sædvanlige, men ikke nødvendigvis i sig selv er abnormt eller gigantisk bare for at være det. Som Louise Banke Kristensen påviser i teksten, er de valg, der ligger bag skaleringen af værkerne, mange. Derfor favner ordet KOLOSSAL på ganske fin vis både vores motivation for at vise udstillingen, men også baggrunden for vores kuratoriske valg. Valg, der først og fremmest går ud på at vise bredden og mangfoldigheden inden for det store grafiske værk, men i den grad også for at slå grafikkens status som kunstart fast. Allerhelst med eftertryk!Bogen udgives i forbindelse med udstillingen: KOLOSSAL – Grafik i store formater, på Kastrupgårdsamlingen 2024
Håndskrift er blevet populært igen. I mange år har det primært været tastaturet, vi bruger, når noget skal formidles på skrift, men nu er der igen kommet fokus på vigtigheden af at kunne skrive i hånden med en smuk håndskrift. Dette øvehæfte giver dig mulighed for at lære, hvordan flotte bogstaver bygges op. Trin for trin lærer du de grundlæggende teknikker at kende. Bogens linjerede sider og kopiark er udformet som en hjælp til dig, så du kan gentage bogstaver og ord og efterhånden tilegne dig færdighederne. Du får masser af øvelser og inspirerende eksempler, der motiverer dig til at tage blyanten i hånden og komme i gang. Leg med de forskellige skrifter og husk at øvelse gør mester. Hand Lettering er skrevne, håndtegnede og smukt dekorerede ord og statements. Skab selv personlige fødselsdagskort og indbydelser, lav fine mærkater og skilte eller sæt dit eget præg på alt fra t-shirts, tasker, porcelæn og glas til billeder og tavler.Bogen er trykt i Danmark på papir fra bæredygtigt skovbrug.
Eksklusiv kogebog om indmad til madelskere uden hang til lette løsninger og smagsforstærkere. Dette er god mad helt fra bunden. Blandt opskrifterne er at finde: Forloren skildpadde Hjerne i rødvinssauce Glaseret tunge Terrin af tunge Hummerbisque Brissel en cocotte Brisler med asparges vinaigrette Brisler i butterdej Hjerter i flødesauce Kallun i pebersauce Kallun med pasta og pesto Stegt lever med løg Stegt lever provancale Helstegt kalvenyre bearnaise Blodpølse Lungemos Denne udgave rummer et usigneret tryk af enten Mikael Kvium eller Christian Lemmerz.
Det er bogens formål at fremdrage nogle af de gamle bogomslag, godt gemte som de er på nogle få bogsamleres og bibliotekers hylder, om de overhovedet er bevaret. Fra årene omkring 1820, da sikken at dekorere et bogomslag begyndte at brede sig, og de første hundrede år from vil sikkert mindst et par tusinde kunne komme på tale med dekorationer eller billeder, der kan betegnes som pæne, kønne, smukke, morsomme, opfindsomme eller på anden vis interessante.
Litografien eller stentryk er det mest anvendte kunstmedium i Danmark og alligevel er det omgærdet med mystik. Det blev længe anset for blot et reproduktionsværktøj indtil anerkendte kunstnere tog det til sig og udformede enestående værker i litografi. Historien starter i Danmark i1807, hvor den unge kobberstikker, tyskeren Henrich Wenzler, under et studieophold i Danmark bliver inddraget i forsvaret af København under Englandskrigen. Som belønning for hans indsats modtager han et stipendium fra kongen til at studere den nye teknik hos opfinderen, Alois Senefelder, i München. Tilbage i København etablerer han det første værksted for stentrykkeri i København og udgiver de første litografier - broderimønstre. Værkstedet overtages af musikforlægger Lose, der begynder at udgive noder i stentryk og Kunstakademiets lærer, professor J. L. Lund fatter interesse for teknikken og øver sig sammen med sine elever på at bruge litografien til kunstneriske billeder. Dermed igangsætter Lund en udvikling, der fortsætter de næste 200 år og uden tvivl endnu længere. Litografiens vej som kunstformidler er snoet og sket i spring, som skyldes udviklingen af teknik og ikke mindst økonomi. Litografisk kunst forudsætter en kunstner, en litograf, et værksted og et forlag og bogen følger udviklingen fra 1812, hvor Wenzlers første litografi udkom, frem til i dag, hvor danske litografiske værksteder har opnået international berømmelse blandt de største og de bedste i Europa.Bogen, der er rigt illustreret med billeder gennem alle litografiens epoker, kan med udbytte læses af alle. Med lidt held kan man genfinde det billede eller den kunstner, man selv har hængende på væggen og nu se det i en historisk sammenhæng.
“I acknowledge that my art is purposeful,” the German artist Käthe Kollwitz wrote in 1922. “I want to make an impact in these times, when people are so helpless and in need.” Käthe Kollwitz was active as an artist during the five most turbulentdecades in Germany’s history, from the 1890s to the early1940s. At a time when art was predominantly spoken of and idealised as free, she used her art to give a voice to thosewho needed it most.This richly illustrated book is published in connection with a large retrospective exhibition at SMK – National Gallery of Denmark and offers insights into Kollwitz’s uncompromisingvisual language, both in her interpretations of history, her descriptions of deep existential experiences, and her critique of social and political realities. Through a number of essays, the book introduces Kollwitz’s life and work. It opens new historical and contemporary perspectives on her experimental graphic works and their ground-breaking statements about women, class-based society, and war traumas, while also delving into an artistic world where light and darkness, sorrow and hope exist side by side.
Marco Stanke (*1987) wurde 60 Jahre nach Alf Lechner (1925-2017) geboren. Trotzdem weisen ihre künstlerischen Positionen vielschichtige Bezüge auf. In Stankes Malereien ist die Leinwand nicht bloß ein Bildträger. Seine Arbeiten sind vielmehr räumliche Gebilde aus Nessel, Keilrahmen und Farbe. Stanke faltet, schneidet, biegt, stapelt und durchbohrt die Leinwände und erprobt die körperlichen Grenzen des Bildes, das er in den Raum ausdehnt. Seine Werke sind teils Bild, teils Relief oder Skulptur, und erst im Zusammenspiel dieser unterschiedlichen "Teile", wie Stanke selbst sie nennt, ergibt sich am Ende das vollständige Bild.Hierin besteht die vordergründigste Verbindung zu Lechner, dessen Skulpturen ebenfalls als Fragmente eines kontinuierlichen Arbeitsprozesses betrachtet werden müssen. Zentral hierfür ist seine Praxis der Teilung, in deren Folge räumliche Beziehungen zwischen den Fragmenten und den Betrachter*innen erforscht und materialbezogene Herstellungsprozesse offengelegt werden können, ganz im Sinne seiner Maxime: "Durch Teilen ist es möglich, mehr über das Ganze zu erfahren."Dieser Ansatz klingt im Titel der Kataloges teil's teil's wider, der als Aufforderung zu verstehen ist, tiefer in Materien einzutauchen. Darüber hinaus suggeriert der Titel auch, dass etwas nicht klar zuordbar ist und verweist so auf die Zusammenstellung von Stankes und Lechners Arbeiten und die gemischte Natur des Ausstellungskonzepts.
For the first time in recent history, a publication on Alberto Giacometti and his work is being released in Denmark. The book is published in connection with the exhibition "Alberto Giacometti – What Meets the Eye" and has been created through an exclusive collaboration between the Fondation Giacometti in Paris and SMK in Copenhagen.In the catalog, readers get up close to Giacometti's works and the research concept behind the exhibition. The catalog includes key, newly translated original texts by philosopher Jean-Paul Sartre and Giacometti himself, along with four current articles by Danish and French researchers. Notably, it also features illustrations of the exhibition's works in a new, improved quality, presented in a way that supports the research points and the exhibition's concept.The focal point is Giacometti's break with the surrealist environment, of which he was a part until 1934-35, and the affinity seen between his late work and post-war phenomenologically inspired thinkers such as Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre, and Maurice Merleau-Ponty. In addition to presenting the thinking and experiences that underlie Giacometti's artistic method, the book also provides insight into post-war Paris, the places, and personalities that Giacometti surrounded himself with.
For første gang i nyere tid udkommer en publikation på dansk om Alberto Giacometti og hans arbejde. Bogen udgives i forbindelse med udstillingen Alberto Giacometti – Hvad øjet ser og er blevet til i et eksklusivt samarbejde mellem Fondation Giacometti i Paris og SMK i København. I kataloget kommer man helt tæt på Giacomettis værker og forskningsideen bag udstillingen. Kataloget rummer centrale, nyoversatte originaltekster af filosoffen Jean-Paul Sartre og Giacometti selv, fire aktuelle artikler af danske og franske forskere og ikke mindst illustrationer af udstillingens værker i ny, forbedret kvalitet, præsenteret på en måde, der underbygger forskningspointerne og udstillingens ide. Omdrejningspunktet er Giacomettis brud med det surrealistiske miljø, som han var en del af indtil 1934-35, og det slægtskab, som man gerne ser mellem hans sene værk og efterkrigstidens fænomenologisk inspirerede tænkere som Simone de Beauvoir, Jean-Paul Sartre og Maurice Merleau-Ponty. Ud over at præsentere den tænkning og de erfaringer, der lå bag Giacomettis kunstneriske metode, giver bogen også et indblik i efterkrigstidens Paris, de steder og personligheder Giacometti omgav sig med.
Kann Kunst heilen? Die Welt zu einem besseren Ort machen? Zenita Komad möchte mit ihrer Arbeit genau das. Sie wendet sich mit außergewöhnlichen grafischen und skulpturalen Werken, Objektbildern, Installationen und Inszenierungen, mit klaren oder rätselhaften, kraftvollen, tiefgründigen, poetischen und oft auch witzigen Botschaften an die Menschen, um auf der Basis einer Verständigung zwischen unterschiedlichen Überzeugungen, Weltanschauungen und interreligiöser Spiritualität für eine gemeinsame Verantwortung für die Welt zu werben - denn alles steht mit allem in Verbindung.NIE WIEDER KRIEG! (Ausstellung im KULTUMuseum Graz, 3.2. bis 26.5. 2024) DER KRIEG IST AUS! (Ausstellung im MMKK Klagenfurt, 8.2. bis 19.5.2024)DIE WAFFEN NIEDER! (Installation, Land-Art-Projekt Die Grube/The Pit von Peter Noever, Breitenbrunn bis September 2024)So lauten drei aktuelle Groß-Projekte von Komad zum Thema Frieden und Gerechtigkeit. Sie laufen gut drei Monate lang parallel in drei Bundesländern. Open-Air-Installationen machen die titelgebenden Imperative der Zeit nach den Weltkriegen aus der Vogelperspektive lesbar und verbinden die Projekte zu einer Trilogie.Die Monografie zeigt sehr aktuelle Werke und solche aus den vergangenen Jahrzehnten, ergänzt dazu eine ausführliche Einführung von Johannes Rauchenberger, ein Gespräch der Künstlerin mit Christine Wetzlinger-Grundnig, ein vollständniges Verzeichnis der gezeigten Arbeiten sowie die Vita von Zenita Komad.
Matthias Mansen (b. 1958) is one of contemporary art's most influential woodcut artists. With his monumental color woodcuts, which consist of several printing blocks and are often printed in overlays and ever-new states, Mansen has significantly advanced the art of woodcutting and brought new opportunities for expression to the technique.The major retrospective at the Gottorf Castle Museum of Art and Cultural History and the Kunstmuseum Singen shows works spanning four decades. The centerpiece is Mansen's most recent series Triest oder die Götter (Trieste or The Gods), in which Mansen focuses on the motif of bathers, a subject matter that has recurred throughout art history. For him, their poses and gestures open up a world of associations with ancient Greek and Roman sculptures, which he explores in his works.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.