Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Dea Trier Mørch (1941-2001) er en ener i dansk kunst. Denne bog er den første samlede præsentation af Dea Trier Mørchs grafiske produktion fra årene 1967-77, hvor grafikken spiller en hovedrolle i hendes kunstneriske virke. Motiverne spænder fra skildringer af fødsler og hverdagsliv til politiske begivenheder i tiden. Dea Trier Mørch begyndte som billedkunstner – som 16-årig blev hun optaget på Kunstakademiets malerskole – men fik sit folkelige gennembrud som forfatter med Vinterbørn i 1976. Desuden var hun en aktiv del af kunstnerkollektivet Røde Mor fra 1969 til 1978. Den rigt illustrerede bog udgives i anledning af Louisianas udstilling Dea Trier Mørch – Ind i verden og indeholder en grundig introduktion til kunstneren skrevet af udstillingens kurator, Marie Laurberg, samt en omfattende biografi fortalt i ord og billeder.
En samtale mellem krop og sind.Vores måde at behandle kroppen på afspejler et langt stykke hen ad vejen vores mentale tilstand og hvordan vi lever livet.Ved hjælp af visuelle sanseindtryk og viden om alignment, kroppens hensigtsmæssige bevægelser; inspireres du i denne bog til at tage en genvej ind i dit sind via kroppen. Kroppens bevægelser skal forstås som et redskab til at føre en kærlig, ærlig og udviklende samtale mellem kroppen og sindet, så du måske bliver bedre til at være dig selv og elske den du er.Louise Fjendbo Jørgensen, som er yogalærer og indehaver af yogastudiet Yogaliving, guider dig til, hvordan Hatha-yoga med dens opmærksomme bevægelser kan påvirke dit sind og den måde du lever dit liv på.Kommunikationen mellem krop og sind understøttes af Joachim Wichmanns sanselige og stemningsfulde billeder af kroppens og naturens former og farver.Med bogen følger adgang til at blive instrueret i alle yogasekvenserne online på www.yogaliving.dk
”Den bedste fotograf, du aldrig har hørt om”, skrev det britiske magasin Creative Review i 2007 om Keld Helmer-Petersen (1920-2013). Han var den første dansker, der for alvor arbejdede med kameraet som kunstnerisk redskab til at skabe fotografier, der skulle beundres for deres æstetiske og grafiske kvaliteter. Han omsatte sine iagttagelser af den moderne verden til iøjnefaldende, nytænkende billeder. Da han som 28-årig udgav den banebrydende 122 Farvefotografier (1948) vakte det opsigt verden over, og et uddrag blev bragt i det amerikanske LIFE magazine. Bogen blev Keld Helmer-Petersens visitkort til fotografiets førende land, som efter Anden Verdenskrig, var USA.Keld Helmer-Petersen – Photographs 1941-2013giver et retrospektivt blik på fotografen Keld Helmer-Petersens imponerende karriere, der strakte sig over syv årtier. Keld Helmer-Petersen fotograferede den moderne verdens arkitektur, industri og strukturer – fra de største former til de mest undseelige detaljer. Tilsammen bliver hans billeder et slags visuelt opslagsværk over en æra. Keld Helmer-Petersen havde et særligt blik for den skjulte skønhed og værdi, som ligger i den verden, vi ellers troede vi kendte.Keld Helmer-Petersen eksperimenterede livet igennem med fotografiets grænser. Han samarbejdede med en lang række arkitekter, billedkunstnere og forfattere – og dyrkede fotografiet i grænsefeltet mellem maleri, grafik, arkitektur og design. Dog formåede han livet igennem at fastholde en tydelig visuelle identitet. Bogen demonstrerer, hvordan hans værker er enestående, både i en dansk og en international kontekst.Keld Helmer-Petersen er repræsenteret i samlinger i både Danmark og udlandet, bl.a. andet Museum of Modern Art (New York), Museum Folkvang (Essen), Moderna Museet (Stockholm), Brandts (Odense), Statens Kunstfond og en serie af hans værker udsmykker togstationen i Københavns Lufthavn. Fra den 14. juni 2019 og frem til den 18. januar 2020 kan Helmer-Petersens værker opleves på udstillingen Finding Beauty i Den Sorte Diamant.Bogen indeholder en introduktion af Mette Sandbye, professor og institutleder ved Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, et essay skrevet af tidligere leder af Museet for Fotokunst i Odense, Finn Thrane. Hvert kapitel introduceres kort af fotografen selv, og hans nære ven og kollega fotograf, Jens Frederiksen, der har bidraget med teksten Black Noise. Afslutningsvis bringes et interview med Keld Helmer-Petersen af den verdenskendte engelske fotograf Martin Parr.Keld Helmer-Petersen – Photographs 1941-2013er en ny, opdateret og revideret udgave af Keld Helmer-Petersen – Photographs 1941-1995, der udkom i 2007.
Bag værkerne i denne bog finder du en fri fugl. En kunstner, en konstant søgende sjæl. En gadepoet, romantiker, rebel. Lige dele gal og genial. En skæv eksistens på jagt efter mening i verden og afsatser i byen at lande på. SPYO er navnet. Scenen er København. Malingplettede joggingbukser, cykel og malergear er midlerne. Målet er at iklæde byen de tanker, følelser, monologer og ord.I flere måneder har fotografen Flip cyklet København tynd, men sit kamera i tasken. På jagt efter SPYO’s værker. Gennem fotografi og interview skaber han et portræt af gadekunstneren SPYO. En af de sidste frie fugle, der basker løs med vingerne, og som har frækheden til at skræppe os alle sammen i ansigtet: “I har jo ikke noget tøj på.” For SPYO’s by er ikke Wonderful, Wonderful Copenhagen eller Michelin-restauranter. Den er ikke barer med naturvin, designertøj, luksuslejligheder, glamourøse shoppingcentre eller dyrt brød bagt på surdej. SPYO’s by er et modsvar til netop dette. En påmindelse om, at der også er en anden side af medaljen, og at vi måske langsomt er ved at miste noget, vi ikke kan købe tilbage for alverdens friværdi. En nerve, en sjæl, en tidsånd, en følelse, en tilstand.Håbet er, at du, kære læser, med denne bog i hånden vil få lyst til at udforske din by på ny. Ikke brænde lortet ned, starte en revolution eller male byen rød (bevares, du skal da være så velkommen), men derimod gå ud og se din by. Stå ansigt til ansigt med den. Gå ind, hvor du ikke har været før, kig op, tag en masse omveje. Forelsk dig på ny eller i noget nyt, og husk dette; om lidt kan det være væk – måske nedrevet eller overmalet – så kram det hele en ekstra gang. Men vid, at når først du har set dig blind på SPYO, ser du ham over det hele. Både rent praktisk oppe på væggene, hvor han har syet sine budskaber fast, men også som en fri fugl, der flyver på tværs af tiden og er med til at forme vores forståelse af det at være københavnere.Indbinding: Schweizerbind (hardcover) med foliepræg og serigrafiPapir: 130 gr. Arctic Volume White
Sproget vækster hele tiden, nye ord dukker op, og hvis man ikke er woke, må man spørge sig selv: Hvad fanden betyder det?50 danske bladtegnere forsøger at fremme forståelsen ved at tegne de nye ord. Måske bliver du klogere, når du kigger denne regnbuefamilie af visuelle ord igennem, måske bliver du mere forvirret. Det kan også være, at du hurtigt når et glasloft eller kommer til at lide af hudsult. Måske er bogen i virkeligheden blasfemi eller for meget mansplaining, eller måske er du for privilegieblind eller føler dig for bemægtiget af mikroaggresivitet til at kunne forstå den. Måske udspringer denne bog af postkoloniale strukturer, eller også er den for politisk korrekt. Eller er der simpelthen tale om hyggeracisme eller kulturel appropriation, eller er vi ovre i overvågningskapitalisme, rematerialisering eller mangel på retsfølelse, når man sådan tegner sproget? Eller symbolpolitik? toksisk maskulinitet? For mange personlige pronominer eller mangel på safe space? Tænker du: Sikke en sølvpapirshat – eller tænker du bare spurgt?Bogen er produceret i samarbejde med DANSKE BLADTEGNERE.
I 2020 er det 100 år siden, at afstemningen om den dansk-tyske grænses placering fandt sted. Op til afstemningen blev der agiteret på livet løs, ikke mindst ved hjælp af de plakater, som spiller hovedrollen i denne bog. Årene lige efter 1. verdenskrig var en kaotisk opbrudstid. Europa skulle finde en ny balance. Det afspejler sig blandt andet i de grænseændringer, der fandt sted i 1920-21. Nogle grænser blev flyttet efter diktat fra krigens sejrherrer, mens andre byggede på afstemninger, der tog hensyn til befolkningens sindelag og selvbestemmelsesret.I dag kan vi se, hvilke konsekvenser grænsernes fastlæggelse fik, og hvordan udviklingen blev i det lange løb. Men med plakaterne som indgang kommer vi tæt på begivenhederne, argumenterne, bekymringerne og forhåbningerne fra en tid, hvor intet endnu var sikkert. Vi falder ned i en tidslomme, der bringer os ind på livet af datidens mennesker og deres verdenssyn.
AKA HØEGH har sit helt særegne udtryk inden for grønlandsk og nordisk kunst – dybt forankret i Grønlands vældige natur og dramatiske sagnverden. Hun fastholder sit fokus på almenmenneskelige følelser og naturens ukrænkelighed i en tid med store samfundsmæssige omvæltninger. Hun skildrer mytiske landskaber, drømme og fremtidsvisioner i lyset af global opvarmning. Hun arbejder med vidt forskellige udtryk og materialer – fra pensel og akvarelblok til skulpturer i granit, fra stålnålens rids i zinken til malerier og store udsmykningsarbejder. Hun har udsmykket Folketingets Grønlandsværelse, udhugget en skulpturgruppe ved Rigshospitalet og illustreret Prins Henriks digtsamling Blå mærker i sjælen … blandt meget andet. AKA HØEGH indfanger Grønlands sjæl og deler den gavmildt med beskueren. Bogen om AKA HØEGH er gennemillustreret med et bredt udvalg af kunstnerens værker. Med sit store format, smukke og luftige grafiske design, lækre papir og høje kvalitet i tryk og bogbind er det en unik gavebog for alle, der interesserer sig for kunst og Grønland! Mai Misfeldt, cand.mag. i litteratur og kunsthistorie, er forfatter og billedredaktør.
SOSMEGAZINE #5Sorg og Samfund er et nyt litterært tidsskrift, der både bringer nyskreven poesi og kritik, såvel som oversættelser, kunst og modekritik. Vores ambition er at præsentere de nyeste strømninger i kunst, mode og digtning ved at have de folk, der skaber strømningerne til at være bidragsydere i vores magasin. Vi oplever at den tværæstetiske kunstscene i de her år er betydningsfuld og dannende for den kunstneriske refleksion, og vi vil være det tidsskrift der kan favne den faglige refleksion, de udøvende kunstere (såvel som de afdøde), den kritiske stillingtagen og samtidigt være formidlende og underholdende i forhold til en større offentlighed.
Over hele verden vokser interessen for vikingerne og deres kultur, og det ses ikke mindst i form af tatoveringer med vikingemotiver. Viking Tattoo bugner af fotografier fra alle de store vikingemarkeder og -festivaler, som designer, fotokunstner og vingeentusiast Jim Lyngvild over en årrække har besøgt med sit kamera. Jim Lyngvilds fotos af tatoveringer præsenteres her sammen med interviews med fremtrædende tatovører og tekst om blandt andet historiske tatoveringspraksisser og moderne vikingekultur. Bogen er et inspirationskatalog af stærke og smukke billeder – Jim Lyngvilds hyldest til vikingetatoveringer og de mennesker, der bærer dem.
Micro TattoosThe World's Top Fine Line Tattoo ArtistsMicro tattoos have gained popularity in the past decade and made the art of tattooing more accessible for many people. This book showcases the work of a new generation of fine line tattoo artists worldwide. It contains a handy alphabetical overview of the artists, a selection of their finest work and interviews with (amongst others) Eva Karabudak from Atelier Eva, Soltattoo and Edit Paints.With work by Jake Nowicz, Mr. K, Daniel Berdiel, Bombayfoor, and many others.
HÅNDVÆRK bookazine no. 7 inviterer dig med på besøg hos arkitekten, designvirksomheden, smeden, gørtleren, mureren, snedkeren og tækkemanden blandt andre og viser dig, hvordan man fremstiller badeværelsesfliser med et højt indhold af nedknuste gamle mursten. Du stifter bekendtskab med at male med æggeolie-tempera, og i tilgift får du løst og fast om tekstiler, glas, keramik og mad og drikke.Fra Editors letter af Rigetta Klint:"Måske kunne du tænke dig at gå op i skala i et kommende nummer af HÅNDVÆRK"?, spurgte en tilhører, som er arkitekt, for nogle måneder siden, da jeg forelæste om mit arbejde med HÅNDVÆRK bookazine. Hun fortsatte: "for du ved vel, at der fra 2023 skal føres klimaregnskab i byggebranchen. Først indføres krav til den maksimale CO2-udledning pr. kvadratmeter pr. år for nybyggeri over 1000 m2. Fra 2025 gør kravene sig gældende for alt nybyggeri". Det havde jeg hørt om, og jo, jeg ville gerne gå op i skala for at beskæftige mig med byggeri og bygningshåndværk, jeg var faktisk allerede godt i gang. Så godt i gang at jeg for længst havde forstået, at der er mange interesser på spil, når der bygges og restaureres, og jeg havde forstået, at det at beskæftige sig med arkitektur og bygningshåndværk handler om meget mere end at gå op i skala. Frem for alt er byggebranchen ‘big business’ og – i forhold til føromtalte og allestedsnærværende klimaregnskab – en af de store haner at skrue på. Hvor der er vilje, er der vej. Ikke kun i forhold til at begrænse CO2-belastningen. I mine interviews har vi talt om materialer i bred forstand, om æstetik, om arbejdsprocesser og arbejdslivserfaring og livserfaring og om uddannelse. Indhold: interview, reportage, inspirationFormat: bookazineSprog: dansk Sideantal: 160 Format: 215 x 280 mm (softback) Papir: 150g HÅNDVÆRK tror på, at nærmeste genvej til en bæredygtig og langtidsholdbar praksis går gennem kendskab til, og respekt for, materialer og håndværksfærdigheder. HÅNDVÆRK bookazine formidler en levende foranderlig håndværks-, kunsthåndværks- og designpraksis. HÅNDVÆRK handler om mad, mode og interiør, men mest af alt om mennesker.
Dette er 13. udgave af kunstårbogen – 101 kunstnere – der præsenterer værker af danske kunstnere på et højt kvalitetsniveau og dermed illustrerer, hvor udbredt billedkunsten er i dagens Danmark.Bogens vigtigste formål er at vise den mangfoldighed, der eksisterer i dansk kunst. Man kan finde god kunst overalt, bogstaveligt talt fra Gedser til Skagen og i alle mulige afskygninger. God kunst skabt af mennesker, der brænder for sagen, og som konstantarbejder målrettet på at blive bedre. Det er disse kunstnere, denne bog gerne vil hylde.Bogen er til alle – galleriejeren, bestyrelsesmedlemmet i en kunstforening og den almindelig kunstinteresserede borger – der vil lære kunsttalenter i alle aldre og fra alle dele af landet at kende og for at se, om der er noget, der fanger.Bogens redaktør, Tom Jørgensen, er kunsthistoriker og anmelder ved Kunstavisen og Jyllands-Posten samt kunstformidler, forfatter og foredragsholder.
HÅNDVÆRK bookazine no. 6 interesserer sig for ressourcer Naturen er en ressource; de råvarer, vi henter i naturen, er ressourcer; den energi, vi forbruger, når vi omformer naturressourcerne til materialer og efterfølgende til objekter og produkter, er en ressource. Uddannelse er en ressource, ligesom erfaring og netværk er det. Baggrund, personligt energiniveau og talent er også ressourcer. I dette nummer vil du blive introduceret til vævning og møbelpolstring, mølleri, brødbagning, fårehold og produktion af uldgarn, foruden en lang række andre tekstile fibre. Vi ser også på fremstilling af designobjekter i blandt andet træ, keramik, glas, søgræs og pap og på kunsten at kreere dufte.Indhold: interview, reportage, inspirationFormat: bookazineSprog: dansk Sideantal: 160 Format: 215 x 280 mm (softback) Papir: 150g HÅNDVÆRK tror på, at nærmeste genvej til en bæredygtig og langtidsholdbar praksis går gennem kendskab til, og respekt for, materialer og håndværksfærdigheder. HÅNDVÆRK bookazine formidler en levende foranderlig håndværks-, kunsthåndværks- og designpraksis. HÅNDVÆRK handler om mad, mode og interiør, men mest af alt om mennesker.
I essaysamlingen Hvor kunst hører til besøger den amerikanske forfatter og filminstruktør Chris Kraus en række udstillinger, kunstnere, værker, fester, kyster og byer i en afsøgning af, hvad og hvor kunst kan være. Hvor kunst hører til er en invitation til snakke med hinanden om kunsten, tænke over den og spørge til den. Det er en bog, der betragter kunstverdenen som den pengemaskine, den (også) er, uden at afskrive den og som samtidig insisterer på håbet om, at kunsten stadigvæk spiller en rolle for vores fællesskaber. Ikke for de få, men for os alle sammen.Bogen er oversat af Nanna Friis og Emma Holten.”Det er muligt at være vildt intelligent og samtidig ikke have nogen viden. Denne tilstand – der som regel hænger sammen med ungdom eller forlænget pubertet – resulterer tit i kedsomhed, den eksistensielle stamfader til stort set alle væsentlige kunst- og kulturbevægelser.”
Himmel, hav & horisont er en vinterbaders fotografiske og filosofiske beretning om samspillet mellem natur og erkendelse.Bogen består af syv kapitler, hver med et fotografi af havudsigten fra en vikingeklub og til hvert foto er der et citat/en anekdote overhørt i saunaen. Midtvejs seks opslag med helsides fotos af isvinter og vikinger i grødis.Bogen er trykt hos Narayana i Danmark efter de bedste håndværksmæssige traditioner og fremtræder som en smuk coffee table bog. 27 x 21 cm, 152 sider, indbundet.
SLIP is an intense documentation of the skateboarding community in various Danish cities shot by photographer and skater Asbjørn Sand. We are invited into the lives and the emotions of a group of skateboarders. A community of people that, based on a shared interest, create a common world with mutual support, acceptance, and room to show vulnerability. The book portrays youthful doubt, curiousness, love, and a community surrounding skateboarding.The photographs have gained international acclaim, among others they been awarded the main prize at the Italian photo festival Cortona On The Move 2012. Asbjørn Sand's images have been featured in the New York Times' photoblog Lens and one of the images were selected for the cover of Dansk Skateboarding, the first book on Danish skateboarding history. SLIP is opened by a short text written by poet Nikolaj Zeuthen, who is also lead singer in the Danish lyrical pop trio Skammens Vogn.
BOGEN om kunstneren Anne-Birthe Hove (1951-2012). Hun var en af Grønlands mest originale og anerkendte billedkunstnere i både ind- og udland. Anne-Birthe Hove arbejdede med mange medier og materialer – men først og sidst står hun tilbage som grafiker. Hun var en kunstner, der hele tiden udfordrede sig selv. Og dermed sit publikum. Denne bog er et tilbageblik på et kunstnerliv og en stor kunstnerisk produktivitet. Med bidrag fra mennesker, der stod Anne-Birthe Hove nær, professionelt og personligt – og ikke mindst gengivelser af en lang række af hendes værker. Tekst på dansk og grønlandsk. En smuk og gedigen bog med foliepræg på forside og ryg og ilagt kassette.
Ca. 400 siders illustreret gennemgang af den kunstpolitiske og kunstnerpolitiske faglige forenings historie, der viser, at Kvindelige Kunstneres Samfund (KKS) i næsten 100 år har kæmpet for at kunstnere bliver vurderet og anerkendt for deres kunnen, ikke deres køn. Inddelt i 20 artikler af varierende længde og forskellige temaer. Mange af artiklerne tager udgangspunkt i tiden før og omkring dannelsen af KKS. Temaer er fx fokus på kunstkritikkens modtagelse af KKS' udstillinger, ligestillingen i dag og museernes indkøb af mandlig/kvindelig kunst (fra Lektørudtalelsen).
Bookazine no. 11 handler om træ i bredeste forstand og tager dig med på besøg hos virksomheden, som forvalter møbelarven efter Finn Jul, en anden portrætteret håndværker bryder med alle konventioner og skaber sine møbler af affald.I bookazinet taler Rigetta Klint med en violinbygger og en pilefletter og besøger et kirsebærvineri. Du kan lære om skovdrift og følge med på skovbad eller på Forest Retreat og få indblik i teknikken shou sugi ban.Desuden får du adgang til et nybygget håndværkerkollegie, og sidst, men ikke mindst, kan du følge med, mens en tre meter høj træskulptur tager form.
I projektbeskrivelsen har bogen båret arbejdstitlen Store formater. Baggrunden for at kalde den endelige udstilling for KOLOSSAL – Grafik i store formater skal findes i ordets oprindelige, græske betydning kolossos, der betyder kæmpe eller kæmpemæssig konstruktion. Ordet bliver ofte brugt til at beskrive, at noget er i en størrelse ud over det sædvanlige, men ikke nødvendigvis i sig selv er abnormt eller gigantisk bare for at være det. Som Louise Banke Kristensen påviser i teksten, er de valg, der ligger bag skaleringen af værkerne, mange. Derfor favner ordet KOLOSSAL på ganske fin vis både vores motivation for at vise udstillingen, men også baggrunden for vores kuratoriske valg. Valg, der først og fremmest går ud på at vise bredden og mangfoldigheden inden for det store grafiske værk, men i den grad også for at slå grafikkens status som kunstart fast. Allerhelst med eftertryk!Bogen udgives i forbindelse med udstillingen: KOLOSSAL – Grafik i store formater, på Kastrupgårdsamlingen 2024
Midt om natten den 26. april 1986 eksploderede reaktor 4 på atomkraftværket Tjernobyl, der ligger lidt uden for byen Pripjat i Ukraine. Det blev begyndelsen på den værste atomkraftulykke nogensinde .Ulykken fandt sted på Tjernobyl-atomkraftværket, da værkets reaktor 4 eksploderede. Ulykken anses for at være den hidtil værste på et atomkraftværk i verden. Eksplosionen sendte en radioaktiv sky ud i atmosfæren, som især ramte det vestlige Sovjetunionen (nu Ukraine, Hviderusland og Rusland), men også Europa, Skandinavien og det østlige USA .Carsten Olsen har som fotograf været på flere besøg i Tjernobyl, og resultatet kan ses i denne fotobog om emnet med mange fortællinger fra Tjernobyl-zonen. Fotobogen er en fortælling om den stilhed, der hersker overalt i Tjernobyl-zonen og byen Pripjat, som i dag står forladt som en spøgelsesby. Billederne i bogen viser, hvordan der ser ud 35 år efter eksplosionen. Tjernobyl er alt andet end det dødsrige, man forestiller sig. I de forgangne 35 år har naturen ikke stået stille. Der er vokset træer op overalt, så det hele nærmest er én stor skov, hvor der lige pludselig dukker et forfaldent højhus eller en fodboldtribune op mellem stammerne. Lige så tomt og uhyggeligt der er indenfor i bygningerne, lige så levende og lyst er der udenfor. Billederne viser også, hvor stærkt det gik med at forlade området. Ting er blevet efterladt, legetøj i børnehaver står stadigvæk fremme og venter på børnene, og man kan se bygninger med senge uden madrasser. Det meste har fået lov at stå uberørt siden katastrofen. Alle fotos i bogen er taget i spærrezonen omkring Tjernobyl- atomkraftværket. Spærrezonen har været et lukket og forbudt område siden katastrofen i 1986.
The ABC of Collage includes exercises with images to cut out! Become a collage artist with this clear, creative and conceptual book Inside you will find three chapters: . The A of collage: brief introduction with a review of the precursors of this technique and their different styles . The B of collage: explanation of the necessary tools to create this wonderful art. . And the C of collage: where what has been learned will be put into practice with the proposed exercises. You can use the cut-out material from the last few pages and have no excuse to start today. Collaging is a wonderful way to practice mindfulness, relieve stress, exercise engagement, promote creativity and build hand-eye coordination. This makes the perfect gift for all, including for yourself!
Mørke og død spiller en central rolle i Rose Ekens nye kunstmonografi Shrine, der samler hendes arbejde fra de seneste fem år. En smadret lysekrone, glaserede urner, dildoer, tarotkort og visne blomster. De seneste fem år har kunstner Rose Ekens motiver ændret karakter. De farverige, keramiske installationer er erstattet af sorte elementer og en stemning af forfald. En udvikling der er tæt forbundet med de globale kriser og begivenheder i Ekens eget liv.“Vi bærer alle sammen på et mørke, hvad enten det er personligt funderet eller en konsekvens at ydre omstændigheder. Men de mørke tanker er et tabu, der bliver gemt væk og undertrykt. På et tidspunkt bliver vi nødt til at vælge mellem at fare vild i smerten eller få styrke fra såret,” siger Rose Eken.Heavy metal og heksekunstRose Ekens arbejde med de mørke hjørner af kulturen - fra smukke, giftige planter til buster med heavy metal-hoveder, heksekunst og sort magi - tager afsæt i Ekens egen forbindelse til musik som goth og black metal.”I en tid med internetdrevet monokultur er det vigtigt at åbne op for mørket – ar, traumer, sorg, frygt, død og endda ondskab. Temaer der er vigtige, hvis vi vil erkende os selv. Jeg har forsøgt at skabe et rum for mørket og døden,” siger Rose Eken.Kunstnermonografien Shrine er en gennemgang af Rose Ekens værker fra 2018 til 2022 suppleret af essays af kunstkritiker og kunsthistoriker Maria Kjær Themsen samt den britiske kunstkritiker og forfatter Jonathan Griffin og PhD i filosofi Heine Hansen.Om Rose EkenKunstner Rose Eken (f. 1976) har udstillet flere steder i USA, Europa og Danmark. Hun er uddannet fra Royal College of Art i London i 2003, og er i dag repræsenteret af V1 Gallery i København og Charlotte Fogh Gallery i Aarhus. Fere af Rose Ekens hovedværker indgår i samlinger på bl.a. Vejen Kunstmuseum, Horsens Kunstmuseum, Museum CLAY og ARoS Kunstmuseum.Papir: 170 gr. Galerie Art Gloss, 120 g. Munken Polar Rough
Over 100 global artists working with collage, as chosen by a team of art experts - an indispensable who's who of the most exciting and innovative names working in the medium Collage is an artistic language comprising found images, fragmentary forms, and unexpected juxtapositions. While it first gained status as high art in the early twentieth century, the past decade has seen a fresh explosion of artists using this dynamic and experimental approach to image making. Organised in an A-Z sequence by artist, the book features both well-known collagists including Njideka Akunyili Crosby; Ellen Gallagher; Peter Kennard; Linder, Christian Marclay; Wangechi Mutu; Deborah Roberts; Martha Rosler; and Mickalene Thomas, and a plethora of lesser-known names deserving of greater attention. Taking a broad definition - from analog cut-and-paste compositions and photomontages to digital composed imagery and animations - Vitamin C+ showcases 108 living artists who employ collage as a central part of their visual-art practice, as selected by 69 leading experts, including museum directors, curators, critics, and collectors. The survey also features an engaging and informative introduction by Yuval Etgar, an internationally renowned expert in the area. The 69 expert nominators include: Cecilia Alemani; Iwona Blazwick; David Campany; Raphael Chikukwa; Patrick Elliott; Max Hollein; Hettie Judah; Christine Macel; Roxana Marcoci; Duro Olowu; Scott Rothkopf; Russell Tovey; Zoe Whitley; and Heidi Zuckerman. Artists include: Njideka Akunyili Crosby; Kader Attia; Adam Broomberg; Sara Cwynar; Moyna Flannigan; Ellen Gallagher; Lauren Halsey; Lyle Ashton Harris; Thomas Hirschhorn; Peter Kennard; Justine Kurland; Linder; Christian Marclay; Wangechi Mutu; Frida Orupabo; Heather Philipson; Tabita Rezaire; Deborah Roberts; Martha Rosler; Dee Shapiro; Eva Stenram; John Stezaker; Mickalene Thomas; Kara Walker; and Billie Zangewa.
Ursus Wehrli ordner og sorterer alt. Oprydning er et nødvendigt onde, men sammen med ham er det sjovt. Man kommer til at se verden omkring sig med helt andre øjne. Livet er kaotisk, men heldigvis hjælper Ursus Wehrli med at rydde op!
"This book will give you knowledge about the fundamentals of graffiti through explanations of techniques, examples of styles & alphabets, exercises and how you can become a skilled graffiti writer yourself! This publication expands the subculture genre to include a very interesting facet: It describes the Graffiti culture itself through interviews with world-famous graffiti writers such as BATES, NYCHOS, CHAS, MADC, ASKEW and others, who tell us their story and secrets on how they became some among the best writers in the world. You can study their pieces from their earlier days to the very professional level they are on today!"-- Provided by publisher.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.