Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Sonja er en ener. Som ung kvinde i overklassen i 1930’erne er hendes liv stort set lagt til rette på forhånd, men hun har ikke tænkt sig at indrette sig efter konventionerne. Hun vil være kunstner. Mod sin mors vilje søger hun optagelse på en københavnsk kunstskole og tumler hovedkulds ind i avantgardens brus af utæmmet kreativitet, fornyelse og frisindede eksperimenter. Altings midtpunkt er den karismatiske og rebelske Richard Mortensen, og Sonja bliver forelsket. Men som kvindelig kunstner er det tæt på umuligt at blive hørt, og hun må tage et valg: Enten må hun spille sikkert og affinde sig med et liv i periferien, eller også må hun satse alt, trodse de dystre krigsudsigter og rejse til Paris for at forbinde sig med noget større og finde sin stemme – som kvinde, kunstner og kriger.KRIGER UDEN MASKE er en dramatisk og engagerende skæbnefortælling om den unge billedhugger Sonja Ferlov Mancoba (1911-1984), en af de mest betydningsfulde danske modernister. Hanne-Vibeke Holst har som den første fået adgang til hendes efterladte papirer, bl.a. breve, fotografier og dagbøger, og med det som afsæt skrevet en roman om Sonja Ferlov Mancobas viljestærke ungdomsår, om hendes længsel efter frihed og hendes kompromisløse kamp for kærligheden og for at skabe universel kunst, der kan forene en menneskehed splittet af krig.
I denne bog besøger vi ti danske samtidskunstnere på deres værksteder og vi kigger med over skulderen når der skabes. Vi ser både igangværende og færdigt arbejde, de materialer der arbejdes med og de værktøjer der anvendes. Kunstnernes vej til det sted, hvor de er i dag fortælles og igennem samtaler får vi svar på spørgsmål som hvorfor og hvordan de er blevet kunstnere? Hvad der optager og driver dem? Hvad der inspirerer dem og hvordan deres idéer opstår? Efter hvert kunstnerportræt inviterer vi indenfor hos en samler. Nogle af hjemmene er vilde og farverige. Andre er monokrome og afdæmpede. Enkelte er feminine mens andre oser af maskulinitet. Fællesnævneren er, at de er fyldt med kunst og at der er taget stilling til alt. Og så har de naturligvis et værk eller to af den kunstner vi netop har besøgt. Vi taler med ejerne om hvad kunsten betyder for dem og viser hvordan de indretter sig med deres værker.Den danske kunstscene er helt særegen. Friheden til altid at stille kritiske spørgsmål gør kunsten til et felt, hvorfra diskussioner begynder, og holdninger brydes. Dét kan skærpe vores fælles dannelse, og udviklingen på kunstscenen afspejler i høj grad de store begivenheder og strømninger i en verden præget – og forbundet – af klimakrise, migration, politisk polarisering og en altoverskyggende pandemi. Alt dét påvirker kunsten lige nu, og det har vi talt med både kunstnere og samlere om.Herudover har vi inviteret en række personer med kunstfaglig viden til at bidrage til bogen med deres reflektioner over samspillet mellem skaber og samler og det at leve med kunst.Medvirkende kunstnere: John Kørner, Evren Tekinoktay, Josefine Winding, Sophie Klerk, Jacob Egeberg, Sara Martinsen, Cathrine Raben Davidsen, Mie Olise Kjærgaard, Ask Emil Skovgaard og Naja Utzon Popov. Medvirkende samlere: Nadia Olive og Adam Schnack, Bo Bech, The Darling, Anne Aarsland og Christian Dubois, Peter Amby og Caroline af Rosenborg, Louise og Bjarke Vind Normann, Sara Lysgaard, Ann-Birgitte og Ole Gregersen, Thomas Schlosser Svendsen samt Katrine Martensen-Larsen. Medvirkende bidragsydere: Todd Bishop, Frederikke Aagaard, Natalia Gutman og Jannik Martensen-Larsen.
OPKALD FRA MÆLKEVEJEN er en stærk og vild fortælling om sindssyge, ensomhed, klasseforskelle, mobning, kunst og krige - og om en usædvanlig opvækst i 60?ernes og 70?ernes Danmark. Bjørns mor voksede op på et gods i Sverige, var arving til en mindre formue og psykisk syg. Da hun var ude af stand til at lave mad og gøre rent, valgte hun at flytte rundt med sine børn. I fem-seks år boede familien på omkring tyve forskellige hoteller. Undervejs kom Bjørn på kostskole, hvor han blev udsat for voldsom mobning. Bogen er bygget op omkring den voksne Bjørns samtaler med sin mor i den sidste periode af hendes liv. Indimellem får vi hans tilbageblik på den kaotiske barndom. Et blik, der trods de åbenlyse frustrationer er både kærligt og humoristisk.
Lotte Andersen og Amalie Kestler følger i "Carl & Marie" kunstnerparret Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens brevveksling i en unik fortælling om kærlighed og kunst i en brydningstid i danmarkshistorien. Forfatterne har udvalgt hundredvis af breve af høj kunstnerisk og historisk kvalitet, og de bliver sat ind i en større sammenhæng, der folder fortællingen om Carl og Marie ud og føjer nyt liv til historien om begge kunstnere.
Arne Haugen Sørensen er en af dansk kunsts sværvægtere. ”Tiden grebet i halen” er hans erindringer, og bogen fører os fra det fattige barndomshjem på Amager via Paris, Rom og Odsherred til de andalusiske bjerge langt væk fra Danmark, hvor han har boet siden 1981.Arne Haugen Sørensen fortæller hudløst ærligt om sit liv, med brud og opbrud, om kvinderne i sit liv, om kampen med maleriet og det etablerede kunstmiljø.”Tiden grebet i halen” er fortællingen om en central outsider i dansk kunst, som i en alder af 85 år er på toppen af sin karriere med store udsmykningsopgaver og med etableringen i 2017 af et museum for hans kunst i Videbæk.Bogen er rigt illustreret med fotografier fra Arne Haugen Sørensens private billedarkiv samt med en række af hans værker.
I den gennemillustrerede Surrealisternes liv, med portrætter af kunstnerne og deres kendte kunstværker, giver Desmond Morris et personligt, rørende, humoristisk og først og fremmest vidende portræt af de 32 mest fremtrædende kunstnere i den surrealistiske kreds omkring André Breton i 20’erne, 30’erneog 40’erne. Wilhelm Freddie, Dalí, Man Ray, Max Ernst, Marcel Duchamp og Magritte er bare nogen af de kunstnere, som bliver portrætteret i bogen – en helt forrygende samling kunstnere, som var forenet om det samme projekt … at gøre hverdagen og kunsten lidt mere surrealistisk.Surrealismens kunst bliver mere og mere populær i disse år, og tusindvis af museumsgæster flokkes til udstillinger om Dalí, Magritte, Francis Bacon og Picasso. De syrede og smukke værker, som ofte har drømmeagtige landskaber, mærkelige væsener og bizarre sammensætninger, sælges for rekordbeløb verden over, og surrealismen indeholder formodentligt den mest intense samling kunstnere nogensinde i én isme.Kunstnere, der laver så syret kunst, har ofte en syret personlighed, og en stor del af bogen beskriver også surrealisternes outrerede seksuelle tilbøjeligheder, mærkelige happenings og generelt pudsige indfald. Surrealisternes liv – en meget, meget underholdende bog.
I 100 år har Rudolph Tegners skulpturer prydet det område i Dronningmølle, der kaldes Rusland. Og i 100 år har hans værker inspireret de mennesker, der har haft deres gang i parken.Denne bog er et vidnesbyrd om den nærmest magiske tiltrækningskraft, Rudolph Tegners Museum & Statuepark og deres samspil med naturen stadig besidder.21 danske kunstnere, arkitekter og personligheder fortæller i digte, essays og erindringsglimt om deres personlige forhold til Tegners værker og den betagende statuepark i Nordsjælland. Fotograf Henrik Sylvest har taget bogens åndeløst smukke billeder af Tegners skulpturer henover året. En bog til alle, der kender og elsker Rudolph Tegner og hans kunst. Og til alle dem, der ønsker at kende mere til den store billedhugger.De medvirkende er: Alexander Tovborg, Jacob Wamberg, Caroline Henderson, Michael Stoltze, Suste Bonnén, Bo Green Jensen, Frederikke Lett, Erik Steffensen, Bente Scavenius, Bjørn Nørgaard, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Henrik Wivel, Ole H. Willerup, Henrik Sylvest, Luise Gomard, Lisbeth Bonde, Hans Jørgen Bonnichsen, Frederik Bruun Rasmussen, Bjarke Ingels, Martin Kongstad og Troels Kløvedal.
AKA HØEGH har sit helt særegne udtryk inden for grønlandsk og nordisk kunst – dybt forankret i Grønlands vældige natur og dramatiske sagnverden. Hun fastholder sit fokus på almenmenneskelige følelser og naturens ukrænkelighed i en tid med store samfundsmæssige omvæltninger. Hun skildrer mytiske landskaber, drømme og fremtidsvisioner i lyset af global opvarmning. Hun arbejder med vidt forskellige udtryk og materialer – fra pensel og akvarelblok til skulpturer i granit, fra stålnålens rids i zinken til malerier og store udsmykningsarbejder. Hun har udsmykket Folketingets Grønlandsværelse, udhugget en skulpturgruppe ved Rigshospitalet og illustreret Prins Henriks digtsamling Blå mærker i sjælen … blandt meget andet. AKA HØEGH indfanger Grønlands sjæl og deler den gavmildt med beskueren. Bogen om AKA HØEGH er gennemillustreret med et bredt udvalg af kunstnerens værker. Med sit store format, smukke og luftige grafiske design, lækre papir og høje kvalitet i tryk og bogbind er det en unik gavebog for alle, der interesserer sig for kunst og Grønland! Mai Misfeldt, cand.mag. i litteratur og kunsthistorie, er forfatter og billedredaktør.
Pragtværk om nyere dansk kirkekunst i anledning af reformationsjubilæet 2017 skrevet af landets førende kunstkritikere. Redigeres af teolog, kunsthistoriker og forfatter Lisbeth Smedegaard Andersen og biskop emeritus Karsten Nissen. Kunsten og kirken har talt sammen i 2000 år. Til nogle tider frugtbart, til andre tider anstrengt, men de har aldrig kunnet slippe hinanden. I modsætning til andre af tidens reformatorer tillod Martin Luther kirkekunst, hvis den havde et forkyndende element. De protestantiske kirkerum er derfor oftest udsmykket med altertavler og anden kunst. I Danmark er traditionen for at lade moderne kunstnere udsmykke kirkerum stærk og levende."En åben dør, som ingen kan lukke" undersøger forbindelserne mellem den lutherske teologi og nogle af vore stærkeste udtryk for moderne kirkekunst. Gennem lutherske kernebegreber som fx nåde, den direkte adgang og menigheden får tolkningen af de respektive værker nye dybder.Bogen viser og beskriver værker af vores fremmeste kirkekunstnere, heriblandt Peter Brandes, Maja Lisa Engelhardt, Erik Heide, Søren Ulrik Thomsen, Arne Haugen Sørensen, Bjørn Nørgaard og Erik A. Frandsen.
Bogen handler om bakkeknuden Ørnebjerg i Rold Skov, der er nabo til Rebild Bakker. Her opstod omkring 1900 en kunstnerkoloni af kendte kunstnere, der dannede ”Aktieselskabet Ørnebjerg” og byggede en ejendom med atelier nedenfor ”bjerget” i den smukke Lindenborg Ådal. Malerne ønskede, at den skulle være en pendant til kunstnerkolonien i Skagen. I bogen fortælles der om kontrasten mellem en fattig lokalbefolkning, der levede på almuevis og de mere flamboyante kunstnere. Kunstnerkolonien gik stort set i glemmebogen, men forfatteren Helge V. Qvistorff søgte på et tidligt tidspunkt oplysninger om den, og har siden forsket i den. Derfor kender vi til de forskellige malere, der frekventerede stedet, og vi hører bl.a. om den velhavende maler Hans Nikolaj Hansen, der købte hele Ørnebjerg og opførte en stor sommervilla på toppen af ”bjerget”, da kunstnerkolonien ophørte efter kun 16½ år.Forfatter og lokalhistoriker Helge Qvistorff er bla. kendt fra tv-serien ”De Danske Skove”. Qvistorff er også kendt for sit omfattende forfatterskab med adskillige bøger om den nordjyske natur og dens mennesker, fx En buket af Nordjylland, Røverne i Rold Skov og HC Andersens eventyrlige Nordjylland.
Dette er 13. udgave af kunstårbogen – 101 kunstnere – der præsenterer værker af danske kunstnere på et højt kvalitetsniveau og dermed illustrerer, hvor udbredt billedkunsten er i dagens Danmark.Bogens vigtigste formål er at vise den mangfoldighed, der eksisterer i dansk kunst. Man kan finde god kunst overalt, bogstaveligt talt fra Gedser til Skagen og i alle mulige afskygninger. God kunst skabt af mennesker, der brænder for sagen, og som konstantarbejder målrettet på at blive bedre. Det er disse kunstnere, denne bog gerne vil hylde.Bogen er til alle – galleriejeren, bestyrelsesmedlemmet i en kunstforening og den almindelig kunstinteresserede borger – der vil lære kunsttalenter i alle aldre og fra alle dele af landet at kende og for at se, om der er noget, der fanger.Bogens redaktør, Tom Jørgensen, er kunsthistoriker og anmelder ved Kunstavisen og Jyllands-Posten samt kunstformidler, forfatter og foredragsholder.
“Kunsten er som et digt, der bliver sagt ud i rummet, og hvori alt tænkeligt kan få plads, i det store og i det små og på må og få. Digtet kan, som kunsten, indlejre sig i andre mennesker og få betydning der, hvor det tænkes ind, og for den, der behøver det. Digteren sætter ordet fri, ligesom kunstneren sætter forestillingen fri.” – Malene Landgreen Sideløbende med sin kunstneriske produktion har billedkunstner Malene Landgreen med et interval af 10 år udgivet et monografisk bogværk, der samler og formidler de forgangne år. Roulette Russe udgiver nu tredje bog i rækken Malene Landgreen 2011-2022 – WORKS / IN SITU / ABOUT. Bogen indledes af et manifest, skrevet af Malene Landgreen. Gennem efterfølgende tekstbidrag af digter Naja Marie Aidt, direktør ved Kunsthal Aarhus Diana Baldon, arkitekt og forfatter Cort Ross Dinesen samt kunsthistoriker Ditte Vilstrup Holm, bringes læseren ind i Malene Landgreens facetterede og undersøgende univers. Et oeuvre der dækker over en bred vifte af udstillinger og udsmykninger. I en årrække har Landgreen skabt en række udsmykninger in situ for både offentlige institutioner og private virksomheder. Bogen indeholder blandt andet et katalog over udsmykningsopgaverne på Det Nye Rigshospital, Nyborg Gymnasium, Kunstmuseet Brandts og Københavns Hovedbibliotek o.m.a. Om kunstneren Billedkunstner Malene Landgreen er født i Danmark i 1962 og arbejder mellem København og Berlin. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 1984-1991 og Academy of Fine Arts i Budapest, Ungarn i 1987-1988. Landgreen udforsker i sin praksis farvers og rums potentiale for værdisættelse. Hun går efter sit eget udsagn på opdagelse og i dialog med alt, hun møder på sin vej. Dette afspejler sig i særdeleshed også på lærredet, når Landgreen blander, sammensætter og kontraststiller farver. For Landgreen er farverne og formerne lærredets vokabular, der i kombination med hinanden er som bogstaver på papir. Det bliver til et sprog, der kan læses og sanses af beskueren.
Kunst skal ud ”hvor Folk færdes og daglig har den for Øje,” mente brygger Carl Jacobsen, og siden midten af 1920’erne har Ny Carlsberg fondet finansieret hundredvis af kunstneriske udsmykninger i institutioner og byrum over hele Danmark. Bogen præsenterer 50 enestående værker fra de seneste ti årtier. Fra Vilhelm Lundstrøms mosaikker, der hænger isoleret højt oppe på væggene i Frederiksberg Svømmehal, til Karin Lorentzens borgerinddragende vand kunst på Torvet i Lemvig. Den fascinerende historie om kunstnerne, om udsmykningernes tilblivelse og om værkernes samspil med deres omgivelser er skrevet af kunsthistoriker Tom Hermansen. Bag bogens fotografier står Anders Sune Berg.
Til oktober 2019 bliver femte bog i serien 'Brask Studio Visits' udgivet. Bøgerne dokumenterer Jens-Peter Brasks besøg i adskillige og forskellige kunstners studier og værksteder i Danmark og verden over. Brask Studio Visits V er stærkere og giver læseren et unikt indblik bag nutidens kunstscenes lukkede døre.Bevæbnet med sit Leica kamera begiver Jens-Peter Brask sig ud i skjulte bydele i bl.a. København, Amsterdam, New York samt Berlin og fotografere kunstnerne i deres kreative proces. Nogle af studierne er små, fyldte op med lærreder, der skaber en labyrint som kun kunsteren selv kender vejen igennem. Andre værksteder er store med assistenter, yderst velorganiseret og har endda udsigt til vandet.Tanken bag 'Brask Studio Visits V' er at åbne kunstverdenen op og gøre den mere tilgængelig for både den gængse som den garvet kunstelsker. I bogen indgår der 37 kunstner af høj kvalitet, hvor der er en blanding på tværs af geografi, køn, medie og kunstnerisk udtryk. På den måde giver bogen én et bredt kendskab til mange forskellige kunstner og kunstarter samt muligheden for at finde sin egen personlige favorit.Kunstnerne i bogen er blandt nogle: Anselm Reyle, Vincent Dermody, Randi & Katrine, Jane Corrigan, Coline Marotta, Dabs Myla, Becky Kolsrud, Andi Fischer, Ethan Cook og Shirin Neshat.
Metaskulptur er en kritisk analyserende bog om, hvorfor og hvordan man i lyset af ny medieteori må justere forståelsen af et gammelt medie som skulptur, idet skulpturer også altid er billeder og derfor må udvide de kunsthistoriske begreber. Bogens eksempler går på tværs af skulpturhistorien i analyser, der lader antikke statuer mødes med amerikansk modernisme, og bl.a. påpeger mobilitet som tema i værker af Kirsten Ortwed og fremhæver stole som alletiders centrale skulpturmotiv, fra Bernini til Joseph Kosuth over Arne Jacobsen og Willy ØrskovLise Skytte Jakobsen, f. 1971, er lektor i kunsthistorie og ph.d. fra Aarhus Universitet. Har også udgivet OPHOBNINGER – Moderne skulpturelle fænomener (Rævens Sorte Bibliotek, 2005).
BOGEN om kunstneren Anne-Birthe Hove (1951-2012). Hun var en af Grønlands mest originale og anerkendte billedkunstnere i både ind- og udland. Anne-Birthe Hove arbejdede med mange medier og materialer – men først og sidst står hun tilbage som grafiker. Hun var en kunstner, der hele tiden udfordrede sig selv. Og dermed sit publikum. Denne bog er et tilbageblik på et kunstnerliv og en stor kunstnerisk produktivitet. Med bidrag fra mennesker, der stod Anne-Birthe Hove nær, professionelt og personligt – og ikke mindst gengivelser af en lang række af hendes værker. Tekst på dansk og grønlandsk. En smuk og gedigen bog med foliepræg på forside og ryg og ilagt kassette.
I år afsluttes Carlsbergfondets hidtil mest gennemgribende restaurering af J.C. Jacobsens private villa, væksthuse og have. Det fejres med en rigt illustreret publikation, hvor villaen, dens omgivelser og dens rige historie præsenteres af en række eksperter: husets arkitektur og haveanlæg, restaurering og videnskabshistorie. Hovedkapitlet af Birgitte Possing er en ny fortælling om J.C. og Laura Jacobsen og de værdier, de sammen byggede Carlsberg på. Helt ny læsning af eksisterende litteratur og kilder viser, at Carlsberg ikke blev bygget af én mand, men af det tæt samarbejdende ægtepar J.C. og Laura Jacobsen. Carlsbergs succes som et forbillede i erhverv, videnskab, arkitektur, kunst, kultur og mæcenvirksomhed skyldes dette indbyrdes samarbejde. Possing stiller derfor spørgsmålet, som alle viser sig at have overset: Hvorfor slettede J.C. Jacobsen alle spor efter hustruen Laura? Og hvorfor lod generationer af historikere Laura Jacobsen forsvinde i historiens tåger?
Bogen giver en grundig indføring i relevante skulpturmaterialer, redskaber til analyse af skulpturen som kunstform og en kort redegørelse for skulpturens historie.Udover en omfattende behandling af skulpturens placering i den billedpædagogiske praksis indeholder bogen også en række konkrete opgavestillinger, der nøje redegør for den metodiske og fagdidaktiske dimension.Bogen er produceret med støtte fra Undervisningsministeriets tips- og lottomidler.
En rodløs almanak er din poetiske havebog og notesbog til et haveliv i forandring, med mulighed for at grave dig helt ned i jorden og opleve alting spire dernedefra.Tekst af Merete Pryds Helle, billeder af Vibe Bredahl.
En præsentation af billedhuggeren Laila Westergaard og hendes mange kunstværker. Rigt illustreret.Bogen går systematisk til værks og giver et kapitler til hver af de forskellige genrer, som Laila Westergaard har beskæftiget sig med. Først den umiddelbart uprætentiøs form for skulptur, nemlig karret. Dernæst relieffet, så følger Laila Westergaards hovedgenre, skulpturen. I det næstsidste kapitel belyses det foreløbige hovedværk, Gødstrup Hospitalskirke, hvor samarbejdet mellem Laila Westergaard og arkitektfirmaet Friis & Moltke fra begyndelsen af drejede sig om at udvikle et Gesamtkunstwerk, dvs. en helhed, der omfattede alle elementer i en luthersk kirke. Bogen om Laila Westergaards kunst slutter med en gennemgang af hendes udsmykninger af fællesgrave og udformning af gravsten.
En kunstnerbiografi om den danske billedkunstner Kirsten Christensen, f. 1943. Bogen afspejler det særlige univers, der er Kirsten Christensens. Hun arbejder med keramiske billeder, men også tegning og akvarel, og hun har studeret på Kunsthåndværkerskolen og Kunstakademiet i København, har undervist på Kunstakademiet og er medlem af kunstnersammenslutningen Den Frie.Kirsten Christensen er repræsenteret og har udstillet på en lang række museer: Statens Museum for Kunst, Kunsten Museum of Modern Art Aalborg, Holstebro Kunstmuseum, ARoS Aarhus Kunstmuseum m.fl. og har udført udsmykningsopgaver mange steder i landet.Emilia Nykjær Isaksson er redaktør af Keramisk testamente. Ud over tekster af Kirsten Christensen selv er det store illustrerede værk med artikelbidrag af Birgitte Anderberg, Nina Hobolth, Tove Thage, Lilian Munk Rösing og Bodil Busk Laursen samt fotografier af fotograf Torben Eskerod.
Torben Weirup har skrevet og Jens Lindhe har fotofgraferet en monografi om billedkunstneren Ingvar Cronhammars værker.Ingvar Cronhammars kunst rummer en side, der af mange er upåagtet – arbejdet med det arkitektoniske. Dette arbejde repræsenterer et utrolig væsentligt bidrag til den til enhver tid aktuelle debat om arkitekturens hele grundlag og betydning.Bogen indkredser dette særlige felt i tekst og billeder, der ikke er de velkendte billeder, men nyoptagelser der viser Cronhammars slagkraft, klarhed og renhed. I kunsten og i de arkitektoniske rum – og i samarbejde med en lang række arkitekter.Weirup forklarer de kendte og de mange – hvoraf flere aldrig tidligere har været publiceret – arbejder i forhold til hele Cronhammars værk.Bogens forord:Richard Serra blev i et interview, af en – måske lidt vel frisk – interviewer spurgt om, hvorfor han aldrig var blevet arkitekt i stedet for billedkunstner. Svaret kom med et ondt blik på kameraets øje: »Plumbing!« For der er så meget arkitekter er tvunget til at tænke på – ting, der ikke befordrer værket, men tit og ofte forplumrer det. Måske endog så radikalt, at der aldrig kan blive tale om et værk, men blot byggeri – tag over hovedet, tørre sokker, et sted at sove. Alt det som kunstnere ikke forstår, at arkitekter finder sig i – dét at sætte værket over styr til fordel for føringer af vandrør.Ingvar Cronhammar hører til det fåtal af kunstnere, der forstår arkitektens virkelighed og forstår at navigere i forhold til begrænsningerne og omstændighederne og alligevel være i stand til at fastholde den værkkarakter, der er billedkunstens kvalitet. Måske er netop dét årsagen til, at Cronhammars livsværk indtil nu rummer så mange værker med arkitektonisk størrelse og kvalitet. Det falder ham tilsyneladende let, selvom processen fra idé til færdigt byggeri eller installation ikke fritager ham for at skulle svare på billedkunstens vegne, og derfor den samme angstfyldte proces, som er billedkunstens mørke skyggeside.Cronhammars arbejde med det arkitektoniske handler om kontrol. Kontrol over stedet, der scannes og indleves og tolkes. Dernæst kontrol med teknikken, efterfulgt af materialerne og i sidste instans kontrol over de håndværkere, der udfører værket. Det mentale i værket og evnen til at udtrykke sig skarpt og konsekvent forlader ikke Cronhammar, mens han etablerer kontrol. Snarere tværtimod.Det virker som om det rent kunstneriske i udviklingen af et værk næres af netop de begrænsninger, som stedet, teknikken, materialerne og hånd-værkerne giver. Som hos de bedste arkitekter, men resultatet er stadig billedkunst. Som udøvende arkitekt er det derfor inspirerende at følge eller afdække årsager og virkninger i udviklingen af et værk, når det – som hos Cronhammar – har det arkitektoniske som afsæt. Det er på arkitektfagets vegne både inspirerende, men også lidt beskæmmende, at se, hvordan et kunstnerisk og kreativt beredskab som Cronhammars kan drive det arkitektoniske helt til randen af den mentale afgrund, den bedste billedkunst mestrer.Beskæmmende netop fordi så meget bygningskunst forbliver byggeri langt fra den kunstneriske afgrund, langt fra de radikale rumligheder, der burde være arkitekturens kernekompetance.Inspirerende er derfor de mange samarbejdsprojekter, Cronhammar har indgået i med både bygnings- og landskabsarkitekter. For alle de arkitektfaglige begrænsningerer omgået, og projekterne er endt et sted, de ikke var endt, hvis ikke Cronhammar havde skubbet arbejdet og beslutningerne tæt på afgrunden.Cronhammars radikale arbejde med det arkitektoniske har været årsagen til denne bog. Fotografen har derfor haft det arkitektoniske klart på nethinden som en væsentlig pointe, mens fotografierne fandt deres fortællelogik. Men Cronhammars værk kan trods alt kun forklares fuldstændigt gennem billedkunstens optik, så det er netop, hvad bogens forfatter indkredser.- Jens Bertelsen, arkitekt maa og forlægger, september 2008 Forfatteren Torben Weirup har været kunst- og arkitekturanmelder på Berlingske Tidende siden 1989, og forfatter til bøger om forskellige billedkunstnere, bl.a. Tróndur Patursson, Bjørn Nørgaard og Thomas Kluge.Arkitekturfotografen og arkitekt maa Jens Lindhe har fotograferet til en lang række bøger, og har for sit arbejde modtaget Fogtdals Fotografpris, diplom fra Foreningen for Boghaandværk, blevet udvalgt til Årstidens Bog, modtaget Dreyers Arkitekturpris, Dansk Svensk Kulturfonds Årspris og Papyrusprisen. Akademiet har tildelt Jens Lindhe Thorvald Bindesbøll medallien. Bogen er udgivet med støtte fra:KunststyrelsenFonden RealdaniaMargot og Thorvald Dreyers FondLillian og Dan Finks FondHelle Mau Jensen og døtres almennyttige fondMidtjysk Skole- og KulturfondHerning KunstmuseumNordjyllands KunstmuseumBornholms KunstmuseumSydbank Sønderjyllands Fond
I slutningen af 1880’erne var springvand højeste mode, og da Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse blev stiftet, var dens første opgave i 1885 at skabe et springvand til Højbro Plads. Foreningens medlemmer var bl.a. i Tyskland for at se på springvand, og de endte med at indbyde nogle af Danmarks fineste kunstnere til at tegne skitser til den nye vandkunst. To af kunstnerne var Thorvald Bindesbøll og Joakim Skovgaard, der sammen tegnede et dragespringvand i bronze og granit – og tabte til billedhuggeren Vilhelm Bissen og maleren Edvard Petersens Storkespringvand, som blev opført på Amagertorv, hvor det stadig står.Heldigvis var der mange andre pladser i byen, der ikke havde fået deres eget springvand, og i 1905, efter Københavns Rådhus var færdigopført, blev Dragespringvandet til virkelighed på den nye rådhusplads. Dog kunne der ikke blive råd til den helt store model, så det endte med en kumme uden midterfigur, som i folkemunde kom til at hedde ”spytbakken”. Først i 1923 kom den store midterfigur af tyren og dragen til, og springvandet stod derefter i al sin pragt i nogle år, indtil det skulle rykkes og fik fjernet sit yderbassin, fordi H.C. Andersens Boulevard skulle udvides.Bogen fortæller hele springvandets historie rigt illustreret med alt fra Bindesbølls og Skovgaards originaltegninger til fotos af springvandet omgivet af københavnere gennem de mere end 100 år, det har ligget på Rådhuspladsen.
A View into the book you can find under "https://verlag.sandstein.de/reader/98-699_FaszinationAegypten-engl"Ancient Egyptian culture continues to exert an unbroken fascination to this day. The appeal of these artefacts lies, among other things, in their great antiquity and good state of preservation, in their vibrant colours, the formal clarity and distinctiveness of their iconography, as well as the monumental impact of even the smallest objects. Egyptian works have been collected in Dresden ever since the early eighteenth century, when the foundations were laid for what is now a remarkable collection including, for example, the Dresden Book of the Dead papyrus, the famous mummies from Saqqara, and the remarkable temple reliefs with representations of the Sed Festival. This book explores the history of the collection and of Egyptomania in Saxony during the Baroque Period, as well as elucidating the Ancient Egyptian pantheon and the concept of the afterlife as reflected in the Dresden Egyptian collection. The informative and lavishly illustrated catalogue section presents around 170 selected works. It not only offers a scholarly overview of the collection, but also sheds light on the royal cult of the gods, private religious practice, Pharaonic ideology, as well as the Ancient Egyptian cult of the dead and the afterlife.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.