Gør som tusindvis af andre bogelskere
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.Du kan altid afmelde dig igen.
Den Store bog om Krystallerer er blevet verdens populæreste opslagsbog om krystaller og er solgt på engelsk i mere end en million eksemplarer. Leksikonformatet gør dig straks i stand til at finde en kendt krystal eller identificere en krystal du ikke kender.Den dækker de praktiske og eksotiske egenskaber i hver krystal, herunder de mentale, psykologiske og fysiske effekter samt dens brug ved krystalhealing. Bogen indeholder traditionel og nutidig viden og trækker på Judy Halls 35 årige erfaringer på dette område. Det er en uundværlig opslagsbog for krystalelskere overalt.
Jim Lyngvild, Kongernes Samling og Koustrup & Co. lancerer hermed en ny bog i storformat om kronjuvelerne og de fornemmeste skatte i Kongernes Samling.Aldrig før i historien er det sket, at en kunstner har fået lov til at gå på opdagelse i Danmarks fornemmeste skatkammer - og med frie tøjler har valgt de genstande ud, som hjertet begærer. Selv kronjuvelerne, som ved festlige lejligheder bæres af rigets dronning, har Jim Lyngvild som den eneste fået tilladelse til at få ud af montrerne ved tilblivelsen af denne bog.Jim Lyngvild har med sin sans for skønhed og dramatik iscenesat de mest betagende fotografier med blomster, frugter, strandskaller og naturligvis kunstskattene, inspireret af datidens svulmende, detaljerige malerier. Hertil garneret med Jim Lyngvilds personlige anekdoter og ægte kærlighedserklæringer til genstandene og uddybende tekster fra museets hånd. Vildt, blodigt, erotisk og eksotisk - sådan ønsker Jim Lyngvild at vise og hylde de nærmest mytiske genstande på en helt ny måde, men med respekt for objekternes ophøjede karakter og den poesi, der omgiver mange af dem. Her er tale om genstande skabt til magt, pragt og beundring, og det er i sandhed lykkedes at skabe et historisk billedpragtværk ud over det sædvanlige.Kongernes Samling på Rosenborg Slot rummer en helt enestående samling af genstande med tilknytning til danske konger og dronninger, og bogen giver appetit på at se og fordybe sig meget mere i samlingen, selv om bogen Kongelige Skatte og Kronjuveler efterlader læseren både mæt, beriget og nysgerrig. Fotografier, styling, idé samt citater – Jim Lyngvild Historisk tekst af Kongernes Samling – Jesper Munk AndersenForlag og grafisk tilrettelæggelse – Koustrup & Co."Resultatet er enestående. De enkelte fotografier formår med deres iscenesættelse at pirre vores nysgerrighed og slippe vores fantasi løs," skriver museumsdirektør for Kongernes Samling, Thomas C. Thulstrup.Et værk, der henvender sig til alle, der interesserer sig for fornemt design, smykker, håndværk, er historieinteresserede - eller bare elsker smukke genstande.Format: 24,5 x 34,0 cm
I anledning af Hendes Majestæt Dronningens regeringsjubilæum i 2022 får danskerne mulighed for at se nogle af de fantastiske smykker i Dronningens egen smykkesamling.Da H.M. Dronning Margrethe i 1972 blev udråbt til regent, var hun iført lang sort kjole, sort sørgeslør og omhyggeligt udvalgte smykker. Mest iøjnefaldende var Elefantordenen med dens blå silkeskærf og ordensstjernen. På skærfet bar Dronningen et miniatureportræt i oval ramme med brillanter, i ørerne hvide perleørenringe og forrest på blusen en lille hesteskobroche med rubiner. Alle Dronningens smykker den dag bar på en historie. Danmarks regent er altid ordensherre for Elefantordenen, et hverv, som Dronningen netop havde overtaget. Miniatureportrættet forestillede Dronningens far, Frederik 9., som hun efterfulgte. Hesteskobrochen var en gave netop fra ham. En gave, som hun fik den dag i 1953, da hun blev tronfølger. Og endelig var ørenringene Dronningens brudegave fra Prins Henrik, der skulle være hendes ”støtte, rådgiver og forbundsfælle”, som han selv har formuleret det.I bogen fortæller Dronning Margrethe om sit forhold til smykkerne i sin private smykkesamling, der rummer arvestykker, gaver og også smykker, som Dronningen selv har ladet fremstille, eller som hun har valgt. Bogens forfatter, Heidi Laura, dykker ned i smykkernes historie og de mange fortællinger, som de bærer på om kongefamilien og om Danmark.Som dronning er man også et symbol. Ikke bare ens handlinger, men selve den måde man fremtræder på, bliver der lagt mærke til. Alle kongelige repræsenterer til enhver tid Kongehuset, de er så at sige altid mere end bare sig selv, også når de ikke direkte udfører Kongehusets opgaver. Det gælder i ganske særlig grad Dronningen.Bogen er rigt illustreret med helt nye fotos af smykkerne samt billeder af Dronningen, hvor Majestæten bærer dem ved forskellige lejligheder.
Nanna Ditzel er nok den mest betydningsfulde kvindelige danske møbel- og tekstildesigner i det 20. århundrede. De fleste danskere kender hendes Trinidad-stol, Trisse-skamlen og møbelstoffet Hallingdal, men smykkedesign spillede også en betydningsfuld rolle i hendes liv.Nanna Ditzel stod bag mere end 150 smykkedesigns for bl.a. hofjuveler A. Michelsen og Georg Jensen. Denne bog fortæller hele historien om designprocessen, inspirationskilderne og samarbejdspartnerne og indeholder en fuld oversigt over smykkerne, der i dag findes i Designmuseum Danmarks samling og hos Georg Jensen, som har lånt dem ud til fotografering. Bogen er desuden rigt illustreret med reklamer fra samtiden, fotos af Nanna Ditzel samt originalskitser og tegninger fra Nanna Ditzel Designs omfattende arkiv.I 1950 vandt Nanna Ditzel og hendes mand Jørgen Ditzel Guldsmedefagets Fællesråds førstepræmie for deres allerførste smykker: en halskæde, en asymmetrisk ring, to brocher og et armbånd. Fingerringen var lavet til venstre hånds ringfinger, og det blev siden et særkende for Nanna Ditzel, at hendes ringe var designet til at sidde på den ene eller den anden hånd, så de hverken generede eller stak ud de forkerte steder. Når Nanna Ditzel begyndte arbejdet med et nyt smykke, var det ikke tegninger og skitser, der var hendes udgangspunkt, men modellervoks, som kunne bearbejdes til alle tænkelige former. Små kurve med modellervoks og værktøj stod fast på tegnestuen, i hjemmet og i sommerhuset. For arbejdet med smykkerne var altid i gang, uanset hvilke andre designprojekter hun arbejdede på.
Stel er både personlige fortællinger og nationale historier. I Danmark er vi stolte af vores musselmalede stel, og uanset om man er opvokset med et stel fra Den Kongelige Porcelainsfabrik eller har spist af IKEAs tallerkener, så er der et væld af følelser, minder og historier forbundet med de tallerkener og kopper, vi sætter på bordet. I ‘Danske stel – fra blå blomster til grove glasurer’ præsenterer journalist og forfatter Lars Hedebo Olsen 20 ikoniske stel, der sammen viser den danske tradition for at skabe stel i forskellige typer keramik: porcelæn, fajance og stentøj. Læs blandt andet om det overdådige Flora Danica, de gamle klassikere som Mågestellet og Blå blomst, de nyere bestsellere som Blå Mega Riflet og Elements samt Gurli Elbækgaards rustikke Brugsting. Stel er en integreret del af vores kulturhistorie. En historie, der går mere end 250 år tilbage til dengang, hvor elegante porcelænsstel var forbeholdt kongehuset og adelen, der havde råd til at investere i håndmalede tallerkener, fade, skåle og kopper. Med tiden har stellene fundet vej til hele befolkningen, og historien er stadig levende. Både fordi der fortsat produceres nye typer af stel, fordi vi genopfinder brugen af stel, og fordi vi stadig samler på stel, blot på nye måder. I dag blandes stel på kryds og tværs, og Musselmalet, Ursula og Tranquebar står side om side med lokal, hånddrejet keramik og loppefund.Bogens rigt illustrerede indledning giver et indblik i danskernes forhold til stel i lyset af tidernes skiftende tendenser, når det kommer til både dekorationer, design, opdækninger og levevis.Lars Hedebo Olsen er journalist og cand.mag. i historie og litteraturvidenskab. Han har siden 2007 været ansat på Politiken, hvor han skriver om design, kunsthåndværk og kulturhistorie. Lars Hedebo Olsen er desuden forfatter til en række bøger om dansk design, bl.a. ‘Danske designere – Børge Mogensen‘ og ‘Bjørn Wiinblad – en livskunstner‘. Bogens billeder af optaget af fotograf Brian Buchard.
HÅNDVÆRK bookazine no. 7 inviterer dig med på besøg hos arkitekten, designvirksomheden, smeden, gørtleren, mureren, snedkeren og tækkemanden blandt andre og viser dig, hvordan man fremstiller badeværelsesfliser med et højt indhold af nedknuste gamle mursten. Du stifter bekendtskab med at male med æggeolie-tempera, og i tilgift får du løst og fast om tekstiler, glas, keramik og mad og drikke.Fra Editors letter af Rigetta Klint:"Måske kunne du tænke dig at gå op i skala i et kommende nummer af HÅNDVÆRK"?, spurgte en tilhører, som er arkitekt, for nogle måneder siden, da jeg forelæste om mit arbejde med HÅNDVÆRK bookazine. Hun fortsatte: "for du ved vel, at der fra 2023 skal føres klimaregnskab i byggebranchen. Først indføres krav til den maksimale CO2-udledning pr. kvadratmeter pr. år for nybyggeri over 1000 m2. Fra 2025 gør kravene sig gældende for alt nybyggeri". Det havde jeg hørt om, og jo, jeg ville gerne gå op i skala for at beskæftige mig med byggeri og bygningshåndværk, jeg var faktisk allerede godt i gang. Så godt i gang at jeg for længst havde forstået, at der er mange interesser på spil, når der bygges og restaureres, og jeg havde forstået, at det at beskæftige sig med arkitektur og bygningshåndværk handler om meget mere end at gå op i skala. Frem for alt er byggebranchen ‘big business’ og – i forhold til føromtalte og allestedsnærværende klimaregnskab – en af de store haner at skrue på. Hvor der er vilje, er der vej. Ikke kun i forhold til at begrænse CO2-belastningen. I mine interviews har vi talt om materialer i bred forstand, om æstetik, om arbejdsprocesser og arbejdslivserfaring og livserfaring og om uddannelse. Indhold: interview, reportage, inspirationFormat: bookazineSprog: dansk Sideantal: 160 Format: 215 x 280 mm (softback) Papir: 150g HÅNDVÆRK tror på, at nærmeste genvej til en bæredygtig og langtidsholdbar praksis går gennem kendskab til, og respekt for, materialer og håndværksfærdigheder. HÅNDVÆRK bookazine formidler en levende foranderlig håndværks-, kunsthåndværks- og designpraksis. HÅNDVÆRK handler om mad, mode og interiør, men mest af alt om mennesker.
HÅNDVÆRK bookazine no. 6 interesserer sig for ressourcer Naturen er en ressource; de råvarer, vi henter i naturen, er ressourcer; den energi, vi forbruger, når vi omformer naturressourcerne til materialer og efterfølgende til objekter og produkter, er en ressource. Uddannelse er en ressource, ligesom erfaring og netværk er det. Baggrund, personligt energiniveau og talent er også ressourcer. I dette nummer vil du blive introduceret til vævning og møbelpolstring, mølleri, brødbagning, fårehold og produktion af uldgarn, foruden en lang række andre tekstile fibre. Vi ser også på fremstilling af designobjekter i blandt andet træ, keramik, glas, søgræs og pap og på kunsten at kreere dufte.Indhold: interview, reportage, inspirationFormat: bookazineSprog: dansk Sideantal: 160 Format: 215 x 280 mm (softback) Papir: 150g HÅNDVÆRK tror på, at nærmeste genvej til en bæredygtig og langtidsholdbar praksis går gennem kendskab til, og respekt for, materialer og håndværksfærdigheder. HÅNDVÆRK bookazine formidler en levende foranderlig håndværks-, kunsthåndværks- og designpraksis. HÅNDVÆRK handler om mad, mode og interiør, men mest af alt om mennesker.
Bookazine no. 11 handler om træ i bredeste forstand og tager dig med på besøg hos virksomheden, som forvalter møbelarven efter Finn Jul, en anden portrætteret håndværker bryder med alle konventioner og skaber sine møbler af affald.I bookazinet taler Rigetta Klint med en violinbygger og en pilefletter og besøger et kirsebærvineri. Du kan lære om skovdrift og følge med på skovbad eller på Forest Retreat og få indblik i teknikken shou sugi ban.Desuden får du adgang til et nybygget håndværkerkollegie, og sidst, men ikke mindst, kan du følge med, mens en tre meter høj træskulptur tager form.
BALDER OG RIKKE har været sammen siden teenageårene. Balder køber mange smukke og dyre smykker til Rikke. Indimellem, mest ved juletid, får han forhandlet sig til en god mængderabat, når han også køber en lille ting med til sin kone, Agnete, og de to døtre.Smykker har altid gemt på historier: om kærlighed, svigt, magt og status. I Boblerne i bækken flettes arkæolog og forfatter Jeanette Varbergs og guldsmed Josephine Bergsøes fælles fascination af smykker sammen.Da Josephine Bergsøe begyndte som guldsmed i 1989, troede hun, at hun skulle skabe skønhed. Det viste sig dog, at alle smykkerne, hun laver, fortæller en historie: om alt fra ægteskab og barnefødsler til utroskab og sorg. Boblerne i bækken samler de mest forunderlige historier fra hendes virke.Jeanette Varberg fortæller om bronzealderens smykker, de første glasperler, magiske smykker og amuletter – og om vielsesringens historie.
At samle på STEL – Hvilke historier gemmer det på? af Elsemarie Døssing er den anden bog i en bogserie med fortællinger om hverdagens brugsgenstande. Er du passioneret samler eller har dine forældre og bedsteforældre samlet på stel er denne bog et must!Stel fortæller historier – særligt socialhistorie. Holder du af kulturarv, historiefortælling og hverdagslivet flettes det i denne bog sammen med forfatterens stel-samlinger. Historierne fortælles igennem 4 generationer, startende med nutidens teenagers syn på stel, og slutter af med hvad der gemte sig i skufferne hos oldemor.Bogen er rigt illustreret med de beskrevne stel, og indeholder et unikt stelkatalog med stel fra Humlemagasinet. Du finder tips og tricks til at holde stel pænt de næste 100 år.Denne bog fortæller historien om hvilke tanker man har gjort sig om valg af mønsteret på stellet? Hvad har givet stellet værdi for samleren og har det betydning at stellet går i arv til den næste generation?Et væld af fagpersoner har bidraget til bogen, At samle på stel, bl.a. fra: Royal Copenhagen, Clay Museum, Kulturhuset på Sejerø, Humlemagasinet, Porselensmuseet i Norge, Bindeballe Købmandsgård, Svane Keramik, Middelfart Museum, Museerne i Fredericia og Skovs Antik.Bæredygtig borddækning, bevar stellet!
"With pieces drawn from the extensive personal collection of Pharrell Williams, this is a stunning and unprecedented exploration of the "bling" in hip-hop culture and fashion. Few recording artists have had a greater hand in incorporating the culture of hip-hop into contemporary luxury than Pharrell Williams. Collaborating with Louis Vuitton nearly two decades ago, Pharrell was the first to have his designs integrated into the haute joaillerie of the great maisons. His innovative team-ups continue through to the present day, most memorably with Tiffany and Chanel, and the watchmaker Richard Mille. The most extravagant of these chains, rings, and pendants--crafted in precious metals and studded with gems--are as much a part of Pharrell's musical performance as they are of his personal style. His designs, which include one-off pieces such as solid-gold cases for mobile phones and handheld game consoles, have been legendary for featuring iconography of Pharrell's own brands, Billionaire Boys Club and Ice Cream. This book was originally published with two different colored covers. Customers will be shipped either of the colors at random. Featured in the book are over 100 pieces, many of which he created in tandem with some of the most recognizable designers in the industry--such as Jacob & Co, Yoon & Verbal, and Lorraine Schwartz. With frequent collaborators such as NIGOª and Tyler the Creator, Pharrell discusses his role in the evolution of hip-hop jewelry, the processes involved in the creation of his one-of-a-kind custom pieces, and the state of connoisseurship in a growing market for the most extravagant of hip-hop collectibles" --
Format: 24,5 x 31,4 cm , 256 Seiten Ein weiterer Band der erfolgreichen Watch-Book-Reihe von Bestseller-Autor Gisbert L. Brunner Der erste Bildband, der sich der Schweizer Manufaktur Oris widmet, die seit fast 120 Jahren innovative mechanische Uhren produziert Erstaunliche Einblicke in die Schweizer Uhrenindustrie und -geschichte, die von Gegensätzen geprägt ist Dieses hochwertige Coffee-Table Book präsentiert in eindrucksvollen Bildern die mechanischen Zeitmesser der in der Schweiz ansässigen Manufaktur Oris. Liebhaber von Uhren und Armbanduhren können sich auf 200 detaillierten Fotografien über die schönsten und wertigsten Modelle sowie die Geschichte der Schweizer Uhrenindustrie informieren. Ein tolles Geschenk, nicht nur für Sammler!
An illustrated exploration of the story behind the brand, from Pierre Balmain's work in the 1950s fashion world, through to the brand as it is in the 21st century.
Bogen indeholder 5 videnskabelige artikler om dansk sølv på dansk og engelsk.
Kataloget er inddelt i to afsnit. I første del er arbejder fra slutningen af 1500-tallet til og med 1800-tallet behandlet, mens anden del er helliget moderne sølv - korpusarbejder fra 1900-tallet.
Bookazine no. 11 explores the world of wood, in the broadest sense. It takes you on a visit to the company managing the furniture heritage of Finn Jul and portrays a craftsman who has cast conventions aside to make new furniture out of waste materials. In the bookazine, Rigetta Klint also speaks to a violin maker and a basketweaver and visits a cherry winery. You can learn about forest management, take part in a forest bath or a Forest Retreat and hear about the ancient method of shou sugi ban.You can also tour a new-built residence hall for craftspersons in training and, last but not least, watch a three-metre-tall wooden sculpture take shape.
Perler, lidt udstyr, nogle grundlæggende teknikker – og din fantasi – er alt, hvad du skal bruge for at designe dine helt egne flotte øreringe, armbånd og halskæder.I bogen får du 35 inspirerende opskrifter på smykker til både hverdag og fest! Så slip fantasien løs i dit eget kreative smykkeværksted.
Katherine Scrivens Eje har malet hele sit liv. Hun er kendt for sine utroligt smukke silhuetter – ofte i flotte jordfarver. Bogen viser en stor del af Katherines enorme palette inden for kunst, her er portrætter, silhuetter, keramik, silketryk, smykker og meget mere. Bogen fortæller lidt om Katherines bagrund og hendes dybe forbindelse til kunst. En elegant bog med et bredt udvalg af maleriske kunstarter.
Marco Stanke (*1987) wurde 60 Jahre nach Alf Lechner (1925-2017) geboren. Trotzdem weisen ihre künstlerischen Positionen vielschichtige Bezüge auf. In Stankes Malereien ist die Leinwand nicht bloß ein Bildträger. Seine Arbeiten sind vielmehr räumliche Gebilde aus Nessel, Keilrahmen und Farbe. Stanke faltet, schneidet, biegt, stapelt und durchbohrt die Leinwände und erprobt die körperlichen Grenzen des Bildes, das er in den Raum ausdehnt. Seine Werke sind teils Bild, teils Relief oder Skulptur, und erst im Zusammenspiel dieser unterschiedlichen "Teile", wie Stanke selbst sie nennt, ergibt sich am Ende das vollständige Bild.Hierin besteht die vordergründigste Verbindung zu Lechner, dessen Skulpturen ebenfalls als Fragmente eines kontinuierlichen Arbeitsprozesses betrachtet werden müssen. Zentral hierfür ist seine Praxis der Teilung, in deren Folge räumliche Beziehungen zwischen den Fragmenten und den Betrachter*innen erforscht und materialbezogene Herstellungsprozesse offengelegt werden können, ganz im Sinne seiner Maxime: "Durch Teilen ist es möglich, mehr über das Ganze zu erfahren."Dieser Ansatz klingt im Titel der Kataloges teil's teil's wider, der als Aufforderung zu verstehen ist, tiefer in Materien einzutauchen. Darüber hinaus suggeriert der Titel auch, dass etwas nicht klar zuordbar ist und verweist so auf die Zusammenstellung von Stankes und Lechners Arbeiten und die gemischte Natur des Ausstellungskonzepts.
Glæd dig til mødet med kunsten. Den er livsforandrende.Du bliver i bookazine no. 10 præsenteret for både udøvende kunstnere og deres praksis og for håndværkere, hvis viden og kunnen muliggør værkproduktion, ligesom du møder billedskolerektor, museumsdirektør og gallerist og inviteres med til det finske kunstnersamfund i Fiskars. I min samtale med designer Birgitte Due Madsen introducerer hun sin materialebaserede arbejdsmetode, som hun kalder fra ‘fra unika til duplika’. Hun ser sig dermed tilbage og læner sig op ad en lang tradition, hvor kunstnere og kunsthåndværkere har vekslet mellem at udkomme med kunst og at have samarbejder med virksomheder, som har seriefremstillet deres designs. Sådan var det for eksempel for Axel Salto, som i skrivende stund er udstillet på Clay Keramik Museum Danmark. Han er i øvrigt i (sviger)familie med Rikke Salto, som du også kan møde, hun fortæller om sit arbejde med at skabe messehagler i samarbejde med Selskabet for Kirkelig Kunst.“Der er nogle få, det går rigtig godt for, men det er ikke nok at være en god kunstner, man skal også forstå branchens dynamik og være god til at omgås andre”, sådan konkluderer Søren Ellitsgaard. Han har siden 2003 stået bag Litografisk Atelier, som samarbejder med en lang række anerkendte samtidskunstnere om udgivelse af litografiske tryk.Desuden skal man, inden man vier sit liv til en kunstnerisk karriere, have en accept af, at man højst sandsynligt kommer til at leve med at have patchworkøkonomi. Hvilke lapper, som kan inkluderes i et sådant patchwork, taler jeg med billedkunstner Pernille Kapper Williams om. Et bookazine om kunst, om præmissen, om nødvendigheden af og kærligheden til at skabe, om vedholdenhed og selvtillid, om ler, bronze, harelim og pigmenter, om tekstiler, træ og sten.God læselyst, designer, skribent og fotograf, Rigetta Klint
For almost 20 years, the artist and goldsmith Peter Bauhuis has been exploring a technique for which as yet there are hardly any references. Applying experimental curiosity and creative materials research, he has since worked on the simultaneous casting of different metals, plumbing the depths of the materials' limitations. He plays with chance, directing it so that the vessels emerge in ever new variations. As the metals oxidize, gradations of color emerge on the objects' surfaces, bringing to mind abstract drawings.The Hamburg-based photographer Hans Hansen, regarded as one of the most important product and still life photographers, has taken his own unique look at the objects, staging 18 current vessel works from Peter Bauhuis's Simultanea series.
"From Jewellery to Contextual Art" presents the work of the artist and professor Elisabeth Holder and showcases her unique evolution. Coming from a classical goldsmithing background, she placed jewelry in relation to ancient signs and the ornamentation that emerged from them, pursuing the examination of materials in the charged arena between mastery and dialogue, and posing the fundamental question of what jewelry is and can be. This led to a paradigm shift. Jewelry was recontextualized. Illustrated with examples from fields such as architecture and nature, it becomes clear that such jewelry forms are never excessive and are at once Contextual art.
Schmuck von Gabi Dziuba ist rigoros, locker, spröde, minimalistisch, glamourös und progressiv. Tablettenverpackungen, Münzen, Bohnen oder Buchstaben werden zu eigensinnigen Kreationen. Charakteristisch für ihr Werk ist die Zusammenarbeit mit ihr nahestehenden Künstler:innen, u. a. Günther Förg, Hans-Jörg Mayer, Martin Kippenberger, Heimo Zobernig, Monika Baer oder Alexandra Bircken, deren Arbeiten in die Monografie mit einbezogen werden. Diese zeigt auf, wie offen Dziubas künstlerischer Ansatz für neue Strömungen - Pop- und Minimal Art, Punk und Mode - ist. Es entsteht eine faszinierende Biografie, in der die bildende Künstlerin, Musikerin, Designerin und Entrepreneurin seit den 1970er Jahren frei mit traditionellen Rollenzuweisungen spielt. "Gabi Dziuba & Friends" ist eine lebendige Bestandsaufnahme ihrer außergewöhnlichen Arbeitsweise und der Ausstellungspraxis in ihrem Berliner Atelier.
Hollow goose eggs, natural sponges, packaging, balloons featuring smileys, shoe soles, scientific gauges, or even his mother's gallstones-the repertoire of things elevated to jewelry objects knows no bounds for the Norwegian artist Sigurd Bronger. His "portable objects" are turned into wearables by means of artful hanging mechanisms. For Bronger, jewelry is a means of communication. The questions he poses with his works relate to function and use, decoration, aesthetic, and beauty, and his works invite us to see things anew: does the beautiful really have to be useless and the practical aesthetically uninteresting? Through the witty yet subtle cosmos of this extraordinary artist, our own "world of things" is becoming a good deal greater.
Daniel Kruger's (b. 1951) new monograph Jewellery-The unexpected meaning of curious things presents his jewelry art of the last ten years. Kruger, who grew up in South Africa, studied at the Academy of Fine Arts in Munich and taught at the University of Art and Design at Burg Giebichenstein in Halle. He gives things an unexpected meaning. Inspired by movement and his fascination with the visual quality of materials and objects, shapes and colors, he creates a synthesis of supposed opposites, and it is this new context that elevates these connections into something precious. Through his freedom of thought, he creates a world of objects to be contemplated, but above all to adorn the body and the human being.
Gerti Machaceks Schmuck ist stark am Körper orientiert, an Bewegung und Perspektivenwechsel, als Metapher des Lebendigen. Trotz verschiedener Materialien fasziniert und erfreut die durchdringende Klarheit die Träger:innen. Die Monografiegewährt einen umfassenden Einblick in das Werk einer Pionierin der österreichischen Schmuckkunst. In ihren Ideen verschränken sich figurative Entwicklung, architektonische Entfaltung und vielschichtiger Humor auf spannende Weise. Essays der Kunsthistorikerin Anne-Katrin Rossberg, der Künstlerin und Philosophin Elisabeth von Samsonow, der Schriftstellerinnen Beatrix Kramlovsky und Lydia Mischkulnig zeigen einen persönlichen Zugang zu Machaceks Werk. Einen speziellen Bildbeitrag liefert Sophie Pölzl mit Fotogrammen von ausgesuchten Schmuckstücken.
The Anahuacalli Museum in Mexico City, a pyramid-shaped structure of volcanic stone, was intended to be the final mansion of Diego Rivera and his wife, Frida Kahlo. Today, it houses Rivera's vast collection of pre-Columbian art. Unlike typical museums, the building's galleries resemble religious or ceremonial chambers, and the corridors are dramatic and cavernous.In 2022, artist Robert Janitz (b. 1962 in Alsfeld, Germany), who had recently moved to Mexico City from New York, was invited to exhibit his work at Anahuacalli. This catalog documents this extraordinary dialogue between pre-Hispanic and contemporary aesthetics. As an outsider, Janitz was free to respond to what he found compelling at Anahuacalli: the colors, the textures, the visionary architecture. Throughout the museum's three floors, Janitz installed large-scale paintings on the walls, even the ceiling and floor, to amplify and distort Rivera's almost ubiquitous decorative program. His paintings of tubular structures, halfway between hieroglyphs and shapes, were spotlit against the heavy, dark stone walls, giving them a jewel-like luminosity and creating an almost metaphysical and spiritual experience. Conceptually and chromatically, Anahuacalli seemed the perfect home for Janitz's extravagantly colored silhouettes.
Tilmeld dig nyhedsbrevet og få gode tilbud og inspiration til din næste læsning.
Ved tilmelding accepterer du vores persondatapolitik.